Hieronder wat correspondentie met Mau, over het kerstverhaal in Donald Duck 2002-52. (H21150)
http://coa.inducks.org/s.php/x/H+21150Mau vroeg me om een eerlijk oordeel over dat verhaal. Het woord "eerlijk" gaf mij de doorslag om, voor mijn doen in die tijd, kritisch uit te pakken. De kleine maand stilte die volgde deed me vrezen dat ik Mau voor het hoofd gestoten had, maar dat viel alles mee. Nadeel was wel dat Mau me niet vertelde waar hij het wel/niet mee eens was, zodat ik inhoudelijk eigenlijk maar weinig kon met zijn reactie. Want wat is "een hoop zinvolle kritiek" en wat zijn "grote lijnen"?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Date: Mon, 06 Jan 2003 03:07:59 +0100
From: Zmaupz
To: Daniel van Eijmeren
Subject: Re: Vraag van schrijver voor Fins fanclub-blad
Daniel van Eijmeren wrote:
>
> Beste Mau,
>
> Allereerst een gelukkig en gezond 2003 toegewenst!
>
> Timo Ronkainen ( [....]@[.........] ), redactueur van het Finse
> fanclub-blad "Ankkalinnan Pamaus", heeft mij om jouw email-adres
> gevraagd. Hij wil je een aantal vragen stellen, ten behoeve van
> een artikel over jou.
>
> Vind je het goed als jou met hem in contact breng?
>
> Vriendelijke groeten,
>
> --- Daniël
Hoi Daniel
Maar natuurlijk. Ik ben te allen tijde genegen Duck- liefhebbers te
woord te staan over om het even welk onderwerp zoals je weet. Ook jij
Gelukkig Nieuwjaar trouwens! Tussen 2(): wat vond je vannut
kerstverhaal? Eerlijk zeggen!
Een hoop groetjes
Mau
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
From: "Daniel van Eijmeren"
To: zmaupzy
Subject: Katriens Kerstdiner kerstverhaal
Date: Thu, 9 Jan 2003 21:10:41 +0100
Hoi Mau,
> Maar natuurlijk. Ik ben te allen tijde genegen Duck- liefhebbers
> te woord te staan over om het even welk onderwerp zoals je weet.
Ik heb je email-adres naar Timo gestuurd.
> Tussen 2(): wat vond je vannut kerstverhaal? Eerlijk zeggen!
- Het tekenwerk vind ik een lust voor het oog. (Als spijker op laag
water wil ik opmerken dat ik plaatje 5 van bladzijde 7 wat vreemd vind.
Het lijkt alsof de blauwe auto op de beweeglijnen van Donald staat.)
- De plaatjes zijn mooi gecomponeerd.
- Silhouetten zijn mooi en functioneel toegepast. (Met name het eerste
plaatje van bladzijde 13 vind ik prachtig. Er zit zo'n mooie "Meisje
met zwavelstokjes"-achtige sfeer in, dat ik helemaal niet door had dat
het ging om een stapelbed-vermomming van de neefjes. En dat terwijl de
armen van het silhouet, naar verhouding veel te klein zijn, een hint
die door de mooie compositie van het plaatje, aan mij voorbij ging.)
- De karakters reageren overtuigend op situaties en op elkaar.
- Voorgrond en achtergrond zijn mooi in balans. Zo vind ik de
wisselwerking van voorgrond en achtergrond op bladzijde 18 heel mooi
gedaan. (Het gevecht van Guus en Donald terwijl Katrien telefoneert
naar Vrekko.)
- De visuele achtergrond-grapjes en achtergrond-details vind ik leuk,
zoals Donald en Guus die in bijzijn van de Kerstman, elkaar te lijf
gaan met de tennisrackets en golf-clubs die ze zojuist hebben
gekregen. Het bibber-effect in de ballonnen van Guus op pagina 11
vond ik origineel, functioneel en grappig.
- Het gebruik van kleuren voor essentiële ingrediënten als geluiden,
teksten en effecten, vind ik afbreuk doen aan de kracht van het
tekenwerk. Er zou voor mij op z'n minst een zwart lijntje om zo'n
kleur heen moeten.
De dialogen vind ik heel leuk. Het taalgebruik is overtuigend en
duidelijk, met een gebalanceerde woordenschat.
Over het verhaal zelf heb ik wat gemengde gevoelens. Het verhaal wordt
nergens saai, zit in principe goed in elkaar en is leuk om te lezen,
maar ik mis de spil waar het verhaal om zou moeten draaien. Er zijn
veel ingrediënten, waaronder een aantal uit Barks-verhalen (zoals twee
verklede kerstmannen; achterbuurt-kinderen; armoede tegenover rijkdom;
gierigheid tegenover gulheid; geluk dat uit de lucht komt vallen;
kappen van kerstboom met beer erin; Kerstman vliegend boven dak in de
volle maan), maar ik mis een (visueel) hoogtepunt dat deze ingedriënten
in perspectief zet. Bij Barks zijn dat bijvoorbeeld het graafmachine-
gevecht; de steeds weer ontploffende auto van Donald; een vulkaan
waarvan de as alsnog voor een kerstsfeer zorgt; en Dagobert die door
gierigheid te maken krijgt met het Piggelmee-effect (door dat ene extra
dubbeltje, de gehele inhoud van z'n geldpakhuis verliezen). In
"Katriens Kerstdiner" kom ik niets tegen dat me het verhaal zelf
(los van het mooie tekenwerk), spontaan zal doen herinneren.
Wat voor mij misschien al veel verschil gemaakt zou hebben, is een
grotere nadruk op Katriens kerstdiner. Haar diner is volgens haar
omschrijvingen erg overdreven, maar het verhaal toont hoogstens een
aantal gesloten pannen en een fornuis. Als die keuken helemaal vol van
dure ingedriënten was geweest, maar toch niet genoeg naar de wens van
Katrien, dan had de kaartjesverkoop iets egoïstisch gekregen. Dan zou
zo'n exclusief diner, louter door het gebrek aan geld voor een toetje,
in de ogen van Katrien alsnog helemaal mislukt zijn. (Bijvoorbeeld omdat
freule Snobbema het jaar ervoor, wel een toetje had.) Maar waar het me
om gaat is dat zo'n keuken vol dure ingrediënten prachtig te ruïneren
is door te lang praten aan de deur, met als gevolg een overduidelijke
schade die een overduidelijk probleem voor Katrien vormt.
Daarnaast zou zo'n verwoest duur kerstdiner een visueel contrast vormen
met de geslaagde, maar sobere kaasboterhammen en chocolade-melk van de
straatschoffies. (En verder zou het tonen van de overdreven kerstdiner-
voorbereidingen, ook op een visuele manier pijnlijk duidelijk maken dat
Katrien echt alleen maar met zichzelf bezig is geweest, als blijkt dat ze
helemaal vergeten is om nota bene het goede doel te kiezen.)
Het afleveren van het Vrekko-diner zou een ander moment geweest zijn om
de omvang van Katriens diner-maatstaven te tonen. Als die leverancier de
autodeur geopend had om al het zalige heerlijks te laten zien, had hij
het op het moment dat Katrien geen geld blijkt te hebben, met een klap
dicht kunnen gooien. Dan was duidelijker te zien geweest wat voor Katrien
op het spel stond.
Aan het einde van het verhaal komt het kerstdiner naar mijn mening nog
steeds niet uit de verf. Die chocolade-melk en kaasboterhammen lijken op
het eerste gezicht heel wat meer te zijn dan het uiteindelijke diner. Maar
misschien zit daar een boodschap in? Namelijk dat Katrien een vermogen wil
uitgeven aan een Nouvelle de Cuisine, terwijl de straatschoffies voor een
fractie van de kosten, al een (voor hen) heel luxe kerstdiner hebben?
Hoe dan ook, het verhaal gaat over een exclusief kerstdiner dat nergens
overtuigend te ZIEN is.
De reden waarom ik een slag om de arm hou door te zeggen dat ik het
verhaal "in principe" goed in elkaar vind zitten, komt doordat ik over
een paar onduidelijkheden struikelde. Dit vind ik de belangrijkste:
Tot en met bladzijde 14 lijkt Katrien in haar eigen huis en keuken te
koken. Guus en Donald vertrekken van haar huis en keren op bladzijde 17
(in het verhaal de aansluitende strippagina) weer terug bij Katrien.
Toen ik het verhaal las, vroeg ik me af waarom Katriens huis ineens zo
groot getekend werd. Pas toen ik goed naar bladzijde 18 keek, bleek dat
Katrien inmiddels in het gebouw van de Damesclub is. Deze plotselinge,
onaangekondigde 'verhuizing' vind ik verwarrend.
Onduidelijkheden die misschien op zich niet zo heel belangrijk zijn:
- Op bladzijde 10, zegt Dagobert dat hij het dit jaar heel slim heeft
aangepakt. Hij hoeft maar een aardigheidje, als de kerstman alle
cadeaus maar in ZIJN winkels koopt. Wat bedoelt Dagobert hier?
Probeert hij een deal met de Kerstman te sluiten? Een kleinigheidje
voor Dagobert, in ruil voor een alleenrecht op de kerst-aankopen van
de Kerstman? Waarom zou de Kerstman daarmee instemmen? Wat voor duur
cadeau krijgt Dagobert dan normaal gesproken?
Of bedoelt Dagobert alleen te zeggen dat zijn cadeau hem achteraf toch
niet interesseert, omdat de Kerstman toch alles in Dagoberts winkels
koopt, al dan niet door gebrek aan concurrerende winkels, waardoor
Dagobert door een vette winstmarge alsnog een groot cadeau heeft?
Maar wat heeft Dagobert in dat geval dan "slim aangepakt"?
- Op bladzijde 11 is Guus ineens z'n geluk kwijt. Als Guus z'n geluk
kwijt is, zou dat volgens de Barks-traditie een reden moeten hebben.
Maar hier wordt mij niet duidelijk wat die reden zou moeten zijn. Het
geluk is weg en keert onderaan bladzijde 14 ineens weer terug.
- Op bladzijde 20 heeft een straatschoffie, een kaartje over. Waar komt
dat kaartje ineens vandaan? En waarom is dat meisje niet bij de rest
van de straatschoffies binnen? Ik dacht even aan een verschijning van
een kerst-engel, die mysterieus verdwenen zou zijn als Dagobert eenmaal
binnen was, maar het verhaal zegt verder niets meer over het meisje, of
over het kaartje.
De dialoog van plaatje vier van bladzijde 10 bevat overigens een foutje.
("die verplaatsen ze zich zo'n beetje")
Oef, ik dacht even een kort en bonding oordeel te geven, maar dat is me
niet gelukt. Ik kan niet kort en bondig over m'n interesses zijn. Als je
me dan ook nog eens verzoekt om eerlijk te zijn, dan ga ik al helemaal
doordraaien en dan krijg je dit soort oeverloze antwoorden. Kort en bondig
zou ik geantwoord hebben dat het een verhaal is dat ik met veel plezier
gelezen heb. (Dat was ook eerlijk geweest, maar tevens vaag en veilig.)
Ik ben benieuwd naar je reactie, want ik weet niet of je een langdradig
antwoord als dit verwachtte.
Groetjes,
--- Daniël
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Date: Tue, 04 Feb 2003 01:04:02 +0100
From: Zmaupz
To: Daniel van Eijmeren
Subject: Re: Katriens Kerstdiner kerstverhaal
Daniel van Eijmeren wrote:
>
> Hoi Mau,
>
[...]
>
> Ik ben benieuwd naar je reactie, want ik weet niet of je een langdradig
> antwoord als dit verwachtte.
>
> Groetjes,
>
> --- Daniël
Hoi Daniel!
Nou, bedankt voor je uitgebreide reactie! Een hoop zinvolle kritiek,ik
ben het in grote lijnen wel met je eens, moet ik zeggen. Ik denk dat je
een heel goed Donald Duck-redaktielid zou zijn. Ik meen het. Heb je geen
ambities in die richting? En heb je by the way wel eens iets geschreven
voor DD of een poging daartoe gewaagd?
Ik zou graag een volgend verhaal ter beoordeling aan je willen
voorleggen als je dat leuk vindt, ik denk dat dat best nuttig kan zijn.
Ik had het eigenlijk bij dit verhaal moeten doen, dat overigens voor het
grootste deel van de hand van Kirsten is.
Nogmaals bedankt
Mazzel
Mau
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -