Beste nederlandse tekenaar

Berichtdoor huugduck » di dec 22, 2009 12:38 pm

Wat is volgens jullie de beste nederlandse tekenaar.
Bij mij zeker te weten Daan Jippes.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Appie Aap » di dec 22, 2009 12:46 pm

Ik vind Bas en Mau Heymans in hun beginjaren prachtige tekenen. Helaas is dat nu een stuk minder. :(
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Dubbelduck » di dec 22, 2009 12:49 pm

Daan Jippes is inderdaad wel de beste Nederlandse tekenaar. Vooral de Carl Barks remakes van hem vind ik erg goed!
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor DuckBoy » di dec 22, 2009 3:43 pm

Daan Jippes was in de jaren 90 erg goed toen hij nog in de stijl van Barks kon werken, nu vind ik het allemaal te slordig. De broertjes heymans is een beetje het zelfde verhaal, in de jaren 90 waren ze top maar nu is het van een laag niveau. Toch kan ik nog wel van Bas Heymans zijn werk genieten. Gerben Valkema vind ik veelbelovend. Als hij ook gaat beginnen met lange avonturen verhalen kan dat van grote klasse worden. Nadorp's voorplaten zijn ook nog van een groot niveau. Maar als hij aan een verhaal begint wordt het voor mij allemaal maar te houterig.
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Rubberduck » di dec 22, 2009 5:08 pm

Ik ben het helemaal eens met alles wat DuckBoy geschreven heeft. Wie ik ook erg goed vond, vroeger, was Ben Verhagen. Hij tekende heel aparte Ducks, die wel erg afweken van de gewoonlijke Disney-stijl, maar juist daardoor vond ik zijn werk er echt uitspringen. Ik vind het jammer dat hij niet meer tekent.
Vroeger was ik erg weg van het werk van Mark de Jonge, maar ik heb laatst zijn verhalen nog eens goed bekeken, en ik weet niet wat me ooit bezield heeft om dát mooi te vinden. Alle snavels en hoofden zijn buiten proportie.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor DuckBoy » di dec 22, 2009 5:55 pm

Ben Verhagen is inderdaad een zeer bekwame tekenaar. Het Spannende reisavonturen van hem is echt geweldig! Ik vind In de voetsporen van Jules Verne en Het graniet van nevelringen echt geweldige verhalen! Soms lijkt het scenario zelfs een beetje barks achtig (zoals in de voetsporen van Jules Verne) Van Mark de Jonge ken ik niet veel maar ik heb het Gijs Gans album uit de 50 reeks met zijn tekeningen en zijn Grappigste avonturen album nummer ?8? wel in de kast staan, zijn stijl spreektm mij wel aan. Verder vind ik Harry Balm die in de jaren '90 een aantal rubieken in de Donald Duck had (denk aan Reis in de tijd met Mickey en uit de Duckstadse Bibliotheek) ook erg goed werk met een klassieke stijl afleveren. Van zijn hand komt ook onder andere de Duckwacht. Rene Windig en Eddie de jong, nu vooral bekent door hun kranten gag Heinz maakten in de jaren '80 ook een paar leuke verhalen. Donald als Alcholist! Als de redactie dat toen goed vond!
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Michiel P » di dec 22, 2009 6:31 pm

DuckBoy schreef:Ik vind In de voetsporen van Jules Verne en Het graniet van nevelringen echt geweldige verhalen! Soms lijkt het scenario zelfs een beetje barks achtig (zoals in de voetsporen van Jules Verne)

Ik heb zelfs een tijdje gedacht dat "In de voetsporen van Jules Verne" een Barksverhaal was. ;) Ik vind deze verhalen ook geweldig, maar in het Jules Verne-verhaal zitten twee enorme plotgaten. Om te beginnen hebben de neefjes eigenlijk een fototoestel met een telelens nodig om van een afstand zulke scherpe foto's van Guus Geluk te maken. Verder heeft Guus te weinig tijd om in Donalds trein het petje van Papa Djeng op te halen. Er moet een andere verklaring zijn waarom hij zomaar ineens dat petje in zijn bezit heeft.

DuckBoy schreef:Donald als Alcholist! Als de redactie dat toen goed vond!

Heb je het Barksverhaal over Bubbel-Urp wel eens gelezen? Donald heeft in dat verhaal een verkapte alcoholverslaving. In het verhaal gaat het om frisdrank, maar Donald gedraagt zich als een alcoholist.

Zie: http://duckcomicsrevue.blogspot.com/200 ... champ.html

Donald Duck door Windig & De Jong: http://gezelligleuk.free.fr/index.php?s ... duck/index
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor DuckBoy » di dec 22, 2009 7:33 pm

Toevallig genoeg heb ik dat bubbel urp verhaal gister voor het eerst gelezen. Namelijk in de Algemeen Dagblad Donald Duck Collectie deel 2. Donald Gedraagd zich in dit verhaal inderddaad als een alchoholist maar hij is het niet! Als donald niet van bubbel-urp had gehouden maar als bier of wijn zijn favoriet zou zijn geweest dan zou er veel ophef geweest zijn en zou het verhaal zeker weten zijn afgekeud
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Robb_K » di dec 22, 2009 8:38 pm

Voor de "Ducks", Daan Jippes is best. Niemand anders is nabij. Dan, tweede, -Mau Heymans (voor 2002 of zo), derde is Ben Verhagen, in het eerste groep.

Dan Henrieke Goorhuis, Michel Nadorp, Bas Heymans en Wilma van den Bosch, dan Marc de Jonge, dan Sander Gulien.

Dick Matena, Wilbert Plijnaar en andere goed tekenaars hebben wel getekend andere figuren.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Michiel P » di dec 22, 2009 9:16 pm

DuckBoy schreef:Donald als Alcholist! Als de redactie dat toen goed vond!

Het verhaal waarin Donald Duck dronken wordt is trouwens een parodie. Het heeft niet in de Donald Duck gestaan, maar in een eigen uitgave van Windig & De Jong. Maar ze tekenden wel andere dingen die tegenwoordig vast niet in het weekblad zouden worden geplaatst!

1) "Donald Duck krijgt kinderbijslag" (parodie): http://gezelligleuk.free.fr/index.php?s ... uck/strips

Afbeelding

2) Donald vindt een zwerver in een oliedrum (DD 1974-25): http://coa.inducks.org/story.php?c=H+74dd04

Afbeelding

3) "De superverkoper" (DD 1975-09): http://coa.inducks.org/story.php?c=H+74dd15

Afbeelding
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » wo dec 23, 2009 5:56 pm

Er is een topic over Windig en De Jong.
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=96
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor McDuck Menu » vr nov 05, 2010 2:25 am

McDuck Menu natuurlijk ;) Maar even zonder gekheid, ik vind Daan Jippes de beste Nederlandse tekenaar. Daarna Mau Heymans.
Ik vind sowieso dat de Nederlandse tekenaars het dichtst bij de klassiekere stijl blijven, en dat spreekt me toch wel het meeste aan.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr nov 05, 2010 4:27 pm

Volgens mij zit je in het verkeerde topic. :) Ik weet trouwens nog wel iets dat in de Donald Duck is verschenen, en nu waarschijnlijk niet meer mag. Herinner je Douwe Dabbert nog? Ik geloof dat als hij in een verhaal in de jaren 80 naar Japan toe gaat, hij naakte vrouwen in een soort van Japanse sauna tegenkomt. Ik weet niet meer precies welk jaar en nummer, maar het zal tussen 1983 en 1985 geweest zijn. Iemand anders die zich dat kan herinneren, of iemand met meer kennis over Douwe Dabbert? Natuurlijk helpt het wel dat die strip geschreven werd door de (toenmalige) hoofdredacteur...
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr nov 05, 2010 4:28 pm

Oeps! Ik dacht (na bovenstaand bericht van Michiel P) dat dit het Windig en De Jong topic was. Mijn fout, McDuck Menu! Ik zit hier verkeerd!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor McDuck Menu » vr nov 05, 2010 5:17 pm

Haha ik dacht al :) Ik postte wel laat maar ik was nog wel bij de les!
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten