Bas Heymans

Berichtdoor De steenrijke eend » ma jan 01, 2007 9:54 am

Hier kan je alles kwijt over Bas Heymans.
Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor De steenrijke eend » do jan 04, 2007 8:13 am

Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor Rockerduck » do jan 04, 2007 11:00 pm

Het verhaal gaat dat, toen de redactie van Donald Duck Weekblad voor de grap aan tekenaar Mau Heymans vroeg of hij geen broertje had om meer werk te leveren, deze ook echt op de proppen kwam met zijn broer Bas. Sindsdien tekent Bas Heymans ook voor het Weekblad.

In het begin kon ik Mau en Bas nooit uit elkaar houden, omdat Bas heel erg in de stijl van Mau werkte, maar sinds een flink aantal jaren is dat probleem verholpen. Vroeger vond ik Mau de betere Heymans, maar tegenwoordig ben ik meer voor Bas. Hoewel ook op Bas recentelijk wat kritiek is: hij gebruikt niet zijn eigen balloons in de plaatjes, de snavels van de eenden zijn soms te groot voor hun hoofd en de poten staan vaak wel erg krom. Alsof de eenden elk moment om kunnen vallen. ;)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Luigi » vr jan 19, 2007 8:33 pm

Dat zijn nou details die ik niet in de gaten heb. Nu ik zomaar een strip van Bas erbij pak zag ik direct een plaatje waar ik inderdaad een te grote snavel zag. Maar die van Kwik, Kwek en Kwam vond ik dan weer belachelijk klein. Bij de benen heb ik niks geks kunnen ontdekken. Hoewel, met enige regelmaat kan ik toch wel plaatjes aanwijzen waarbij ik denk: zo val je toch voorover?
Ik wens niet geassocieerd te worden met die infantiele loodgieter!
Luigi
Member
 
Berichten: 140
Geregistreerd: vr jan 19, 2007 4:51 pm

Berichtdoor mcprul » vr maart 23, 2007 5:44 pm

Ik weet niet of dit een nieuw onderwerp waard is, maar waarom tekenen sommige tekenaars (vooral in Nederland) geen snavelgaten en andere wel?
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor mcprul » vr maart 23, 2007 5:45 pm

mcprul schreef:Ik weet niet of dit een nieuw onderwerp waard is, maar waarom tekenen sommige tekenaars (vooral in Nederland) geen snavelgaten en andere wel?

Bas Heymans tekent Donald in iedergeval zonder.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor De steenrijke eend » za maart 24, 2007 8:42 am

mcprul schreef:Ik weet niet of dit een nieuw onderwerp waard is, maar waarom tekenen sommige tekenaars (vooral in Nederland) geen snavelgaten en andere wel?

Wat bedoel je met 'snavelgaten'?
Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor Luuuuk » za maart 24, 2007 1:20 pm

Die ''neusgaten'' in de snavels natuurlijk!
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Henrieke » za maart 24, 2007 3:23 pm

Dat zal een kwestie van smaak zijn. In de tekenfilms heeft de 'nieuwere' Duck geen neusgaten, die zijn gewoon weggehaald, net als de knopen op zijn jasje. Kijk maar naar de Duck die je op alle spulletjes die je in de winkel kan kopen ziet staan. (waar ik zo'n hekel aan heb)
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Luuuuk » za maart 24, 2007 3:51 pm

Ja, daar hou ik ook niet zo van de nieuwste ''Disney-Donald''.
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Luuuuk » za maart 24, 2007 3:51 pm

Luuuuk schreef:Ja, daar hou [...]

Daar moet zijn daarom... :P
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor DuckBoy » vr jun 26, 2009 4:55 pm

Bas Heymans is een van mijn favorieten. Vooral zijn lange verhalen zoals Goud maakt niet gelukkig en het geheimzinnige schip zijn leuk. Met de loop van de jaren is hij inderdaad wel minder geworden.... hopelijk gaat hij snel weer beter tekenen!
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Ui » za sep 10, 2011 6:20 pm

Nu een voorbeeld dat laat zien wat een matige, verachtelijke Disney-tekenaar Bas Heymans eigenlijk is.

Zie hieronder plaatje 1.4 van Frank Jonker's scenario voor het ruimterat-verhaal (H 96267):

Afbeelding

We zien een sjeik in een grote slee vol geld, dat opwaait. Op de motorkap is een kleine boortoren te zien als decoratie, vergelijkbaar met een Mercedes-ster. Op de achtergrond zien wij een massaal publiek, alsof heel Duckstad is uitgelopen. De scenarist pakt uit. Terwijl dat eigenlijk zijn taak niet is.

Binnenkort verschijnt een album waarin men kan zien, wat de heer Bas Heymans hiervan heeft gemaakt. Geen pennenstreekje teveel. Het opwaaiende geld is verdwenen en op één enkel persoon na, is heel het publiek weg! Want een publiek tekenen, dat kost de tekenaar natuurlijk teveel energie.
Bas Heymans heeft de artistieke regel "minder is meer" tot absurde properties doorgetrokken. (snik)

Zo ziet men dus een treffend voorbeeld, hoe Nederlandse medewerkers elkaar afstompen in plaats van inspireren. De scenarist kan de volgende keer het publiek wel weglaten, want het wordt toch niet uitgetekend.
Ware Stripliefhebber Ui kan zich hier eigenlijk best een beetje boos over maken. Bas Heymans gedraagt zich op deze manier als een rotte appel, die de rest van de fruitmand besmet: scenaristen houdt je scenario's voortaan maar karig en kaal, want Bas Heymans doet er toch zo min mogelijk mee. Zo sleurt hij ook van zijn collega's de kwaliteit omlaag. Noemt hij zich nu een striptekenaar, of is hij het Disney-werk voor Oom Thom gewoon zat?

Wie niet kan wachten op het album, kijkt in Donald Duck Weekblad 1998-47. (snotter)

Bas Heymans heeft als twijfelachtig eer, dat dit jaar een serie door hem getekende achterkantstrips voortijdig is gestopt. Men ontdekte blijkbaar, dat men evengoed de achterkant blanco had kunnen houden dan nog langer die paar enkele, luie, dode pennenstreekjes af te drukken. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Bas Heymans

Berichtdoor Ui » wo jan 30, 2013 1:58 pm

Uit het topic 'Slechtste Verhalen uit 60 jaar':
28 jan 2013 03:11 am, Oom Paspasu schreef:Natuurlijk is een groot deel van alle Disney-strips het lezen niet waard, maar een memorabel slecht verhaal schrijven of tekenen is niet voor iedereen weggelegd. Bas Heymans is het laatst toch gelukt met http://coa.inducks.org/s.php?c=H+2011-118. Het verhaal zelf is dan wel niet zo interessant, maar het is duidelijk dat hij het zelf niet eens heeft gelezen. De Bambi-varen, genoemd naar de niet-afgebeelde vlekken op de bladeren, verandert in Siberië opeens in een sparretakje.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=56992#p56992
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Bas Heymans

Berichtdoor Ui » wo jan 30, 2013 2:21 pm

Oom Paspasu schreef:Natuurlijk is een groot deel van alle Disney-strips het lezen niet waard, maar een memorabel slecht verhaal schrijven of tekenen is niet voor iedereen weggelegd. Bas Heymans is het laatst toch gelukt met http://coa.inducks.org/s.php?c=H+2011-118. Het verhaal zelf is dan wel niet zo interessant, maar het is duidelijk dat hij het zelf niet eens heeft gelezen. De Bambi-varen, genoemd naar de niet-afgebeelde vlekken op de bladeren, verandert in Siberië opeens in een sparretakje.

Bas Heymans is misschien de vreselijkste Nederlandse Disney-striptekenaar allertijden. De man kan in principe uitstekend tekenen, maar gooit er met zijn pet naar. In elk geval in Disney-strips. De man zal geen pennenstreek meer maken dan nodig is om uitbetaald te worden. En hoofdredacteur Thom Roep? Die vindt het allemaal wel best.
Onder Bas Heymans heeft bij Midas Wolf de ontbossing toegeslagen. Want achtergronden tekenen, daar heeft Bas Heymans geen zin in. BIj hem woont Midas tegenwoordig in een minimalistisch park.
Waar een tekort schietende Sander Gulien tenminste zijn best nog doet, daar maakt Bas Heymans het zich makkelijk.

13 jan 2009 10:24 am, Jos schreef:Het afgelopen jaar was Sanders tekenwerk erg wisselvallig. Zijn schetsen waren goed, maar het lijnwerk was slecht en hij verwaarloosde de bijfiguren. Hij heeft een stevige brief gehad van Thom en wordt weer intensief begeleid door onze chef van de tekenafdeling Frans Hasselaar. Dat heeft onmiddellijk een gunstig effect gehad. Binnenkort te zien in Duck!

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=9067#p9067

Wanneer gaat Bas Heymans een pittige brief ontvangen van de hoofdredacteur? Wanneer gaat Bas Heymans begeleid worden?
Dat zo'n luie tekenaar in dienst gehouden wordt, zegt veel over het heden en de toekomst van Donald Duck Weekblad. Men zingt de tijd uit die men nog heeft. De tijd van bevlogen Nederlandse tekenaars die Barks zagen als "voedsel voor de geest", die is voorbij. (snik)

"Van Piet Wijn tot Bas Heymans". Zo zou men de opkomst en ondergang van de Nederlandse Disney-strips kunnen omschrijven.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron