Daan Jippes

Berichtdoor Ei » di jul 10, 2007 4:44 pm

Henrieke schreef:Ikzelf zou een schriftelijke cursus/studie wel als een opleiding rekenen. Je kan ook leren door simpelweg zelf evaring op te doen en die met anderen te delen.

Hoe groot is de kans dat iemand uit zichzelf ondekt dat je bv. een blauw potlood moet gebruiken, zoals Jippes doet?
Reken je Barks als autodidact?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Henrieke » di jul 10, 2007 10:48 pm

Ei schreef:
Henrieke schreef:Ikzelf zou een schriftelijke cursus/studie wel als een opleiding rekenen. Je kan ook leren door simpelweg zelf evaring op te doen en die met anderen te delen.

Hoe groot is de kans dat iemand uit zichzelf ondekt dat je bv. een blauw potlood moet gebruiken, zoals Jippes doet?
Reken je Barks als autodidact?

Nou, vrij groot. Ik weet het nu ook.

Van Barks weet ik niet precies genoeg wat en hoe hij geleerd heeft. Bovendien vind ik het altijd lastig om zoiets in groepjes in te delen. Wat voor cursussen waren dit?
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Ei » wo jul 11, 2007 12:01 am

Henrieke schreef:
Ei schreef:Hoe groot is de kans dat iemand uit zichzelf ondekt dat je bv. een blauw potlood moet gebruiken, zoals Jippes doet?
Reken je Barks als autodidact?

Nou, vrij groot. Ik weet het nu ook.

Heb je blauw potlood uit jezelf ontdekt? In de zin dat je daarna pas ontdekte dat professionals ook blauw potlood gebruiken? Of heb je daar in zekere zin in een cursus in gevolgd, door via zelfstudie van professionals te leren dat blauw potlood gebruikt wordt?

Henrieke schreef:Van Barks weet ik niet precies genoeg wat en hoe hij geleerd heeft. Bovendien vind ik het altijd lastig om zoiets in groepjes in te delen. Wat voor cursussen waren dit?

Barks heeft voordat hij bij Disney een toelatingscursus volgde, in zijn jeugd deelgenomen aan tekencursussen per post. Een soort van LOI als het ware.
Door zijn cursus bij Disney, in de jaren 30, is Barks volgens Ei moeilijk autodidact meer te noemen.
Maar wat is autodidact? Zou een cursus per post niet meetellen als een opleiding?

Als Jippes autodidact is, volgens zijn portfolio op Comic House, is Ei reuze benieuwd hoe en waar Jippes dan geleerd heeft vakkundig te tekenen.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo jul 11, 2007 1:06 am

Barks volgde op zijn zestiende een schriftelijke cursus tekenen. Uit 'Carl Barks en de mythe van Walt Disney's Donald Duck' van Wim van Helden:

"In 1917 schreef hij zich in voor een schriftelijke tekencursus: de Landon Mail Course." (blz. 26-27)

"Zijn enige interesse was het tekenen van strips en cartoons. Op de boerderij werd de San Francisco Examiner bezorgd en Carl oefende met het natekenen van de daarin verschijnende strips: Little Nemo in Slumberland van Winstor McKay bijvoorbeeld. De slechte postbezorging op de boerderij maakte het met enige regelmaat volgen van de schriftelijke tekenlessen moeilijk en na vier afleveringen moest Carl de Landon Mail Course weer opgeven." (blz. 27)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » wo jul 18, 2007 12:37 am

Daan Jippes heeft onlangs het Barks-verhaal 'Music hath charms' afgerond. Eerder werd dit verhaal uitgewerkt door Mau Heymans. De eerste pagina van Jippes is hier te zien:
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+20 ... charms+++_

Het verhaal door Heymans (geen scan beschikbaar):
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+92 ... charms+++_

Jippes' versie is voor het eerst gepubliceerd op 23 april 2007. Het wordt de vraag welke versie in de Beste Verhalen gaat komen: Heymans, omdat die versie al jaren klaar ligt, of toch Jippes, omdat die Barks dichter benadert? Aan de andere kant weer lullig voor Mau. Maar ik herinner me dat Daniel een keer een vergelijking had gedaan tussen de uitwerking van Mau en het Barks-script, klopt dat? Hoe was dat?

Als het verhaal eerst nog persé in het Weekblad moet, dan komt de BV-serie voorlopig nog niet aan een einde.

Jippes heeft ook het Barks-script 'Whale of a good deed' afgerond: (met scan)
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+20 ... d+deed+++_

Ene John Cary heeft dat ooit verschrikkelijk lelijk uitgetekend:
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+JW++++7-01

Dat werd voor het eerst gepubliceerd op 16 augustus 2006, maar tot dusver vreemd genoeg nog niet in Nederland. Ook weer eerst in het Weekblad voordat het in album komt?

Ik had nog nooit gehoord van het Barks-script 'Where there's smoke', maar dat is ook door Jippes uitgewerkt! Ik heb het bij mijn weten nog nooit op McDuck/McDrake zien noemen. Wie weet meer over dit verhaal? Het heeft als code D/D 2003-038, maar het is volgens Inducks nog nergens gepubliceerd:
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+D+ ... udlopers+_

Allemaal voer voor Beste Verhalen!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcprul » wo jul 18, 2007 10:23 am

Rockerduck schreef:Daan Jippes heeft onlangs het Barks-verhaal 'Music hath charms' afgerond. Eerder werd dit verhaal uitgewerkt door Mau Heymans. De eerste pagina van Jippes is hier te zien:
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+20 ... charms+++_

Het verhaal door Heymans (geen scan beschikbaar):
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+92 ... charms+++_

Jippes' versie is voor het eerst gepubliceerd op 23 april 2007. Het wordt de vraag welke versie in de Beste Verhalen gaat komen: Heymans, omdat die versie al jaren klaar ligt, of toch Jippes, omdat die Barks dichter benadert? Aan de andere kant weer lullig voor Mau.

Vast de Jippes versie, maar die zal dan eerst gepubliceerd moeten worden in het weekblad. En omdat de (overigens supermooie) Heymans-versie 11 jaar geleden nog gepubliceerd is, zal dat nog wel even duren.

Rockerduck schreef:Als het verhaal eerst nog persé in het Weekblad moet, dan komt de BV-serie voorlopig nog niet aan een einde.

Dan hadden ze bij album 131 ook wel kunnen wachten tot Jippes het uitgewerkt zou hebben.

Rockerduck schreef:Jippes heeft ook het Barks-script 'Whale of a good deed' afgerond: (met scan)
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+20 ... d+deed+++_

Ene John Cary heeft dat ooit verschrikkelijk lelijk uitgetekend:
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+JW++++7-01

Dat werd voor het eerst gepubliceerd op 16 augustus 2006, maar tot dusver vreemd genoeg nog niet in Nederland. Ook weer eerst in het Weekblad voordat het in album komt?

Ik had nog nooit gehoord van het Barks-script 'Where there's smoke', maar dat is ook door Jippes uitgewerkt! Ik heb het bij mijn weten nog nooit op McDuck/McDrake zien noemen. Wie weet meer over dit verhaal? Het heeft als code D/D 2003-038, maar het is volgens Inducks nog nergens gepubliceerd:
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+D+ ... udlopers+_

Afbeelding

Hmmm... Van deze versie zou Daan Jippes toch echt iets prachtigs kunnen maken.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Henrieke » wo jul 18, 2007 10:39 am

Eh? Waarom laten ze Music hath charms drie keer tekenen? Aan alleen de eerste pagina kan je niet veel zien, maar ik dat ik die van Heymans toch mooier vind. Niet zozeer om de composities enzo, maar meer door de tekenstijl.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor mcprul » wo jul 18, 2007 12:22 pm

De eerste versie vind ik verschrikkelijk lelijk (en in Nederland vonden ze dat waarschijnlijk ook), daardoor zal het waarschijnlijk zijn hertekent door Mau Heymans, omdat Daan Jippes misschien te druk was en ze het verhaal graag zouden willen publiceren in het weekblad. Nu heeft Jippes alsnog zijn uitwerking gemaakt. De tekenstijl van Jippes is jippie, maar die van Mau vind ik ook super.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Ei » vr jul 20, 2007 2:15 pm

Uit het topic 'Toon je tekeningen':
2007-07-18, Rockerduck schreef:
Ei schreef:Verschillende stijlen aankunnen is goed als je ze in praktijk uit elkaar kunt houden. Het zou verwarrend zijn een stripverhaal te lezen waarin het eerste plaatje in Taliaferrop-stijl is, het tweede in Barks-stijl, de derde in Bernado-stijl. :)

Heb je dan ooit wel eens 'Twee voor thee' gelezen van Daan Jippes en Martin Lodewijk?

2007-07-20, Rockerduck schreef:
Henrieke schreef:
Rockerduck schreef:Heb je dan ooit wel eens 'Twee voor thee' gelezen van Daan Jippes en Martin Lodewijk?

Is dat dat verhaal met die tijger er in? (da's het enige stukje wat ik ken)

Er komt een tijger in voor, als hoofdfiguur Bernard Voorzichtig in India in de jungle is.

Jippes werkte meer dan een jaar aan het tekenen van het verhaal, waardoor zijn stijl heel erg veranderde. Aan het begin van het verhaal zie je een overduidelijke Morris-stijl (Lucky Luke), terwijl vanaf het midden je een overgang ziet naar een vroege Uderzo-stijl (Astérix, en dan specifiek de stijl van Uderzo's allereerste albums).

Hier zie je het stukje met de tijger:
http://lambiek.net/artists/j/jippes.htm

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=4311#p4311
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=4324#p4324

*EDIT*: BBcode van link hersteld. Adres ontbrak.
Laatst bijgewerkt door Ei op vr jul 20, 2007 4:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor mcprul » vr jul 20, 2007 4:13 pm

Ei schreef:Uit het topic '[url]Toon je tekeningen[/url]'

Die link werkt ook zo lekker...
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Info » ma jul 23, 2007 8:40 pm

Vanaf DisneyNieuws:

Volgende week zal er een interview met Jippes geplaatst worden op deze website. Daarin worden vragen beantwoord over onder andere het Barks-verhaal ‘Where There’s Smoke’ en wordt het duidelijk of hij ooit aan een tekenopleiding heeft deelgenomen.
Info
New member
 
Berichten: 8
Geregistreerd: wo jul 11, 2007 1:37 pm

Berichtdoor Rockerduck » di jul 24, 2007 1:31 am

Hoezo, 'volgende week'? Het interview staat er op, hoor.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » di jul 24, 2007 1:33 am

Excuus, ik was verkeerd, het betreft hier een ander stuk. Zal Jippes verdeeldheid zaaien onder Duck-fans of fans van zich af doen keren door zijn anti-Rosa citaat?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » di jul 24, 2007 12:52 pm

Rockerduck schreef:Zal Jippes verdeeldheid zaaien onder Duck-fans of fans van zich af doen keren door zijn anti-Rosa citaat?

[...] Maar als alles goed communiceert en overgoten met een sausje flair, ‘kan’ alles. En met inachtneming van die kenmerken van het genre, wordt alles GELOOFWAARDIG. Kan het entertainen; ons hoogste en enige doel, als striptekenaar. Awel, een tekenaar als Don Rosa, om maar eens man en pa… eend te noemen, heeft deze talenten nu juist in onvoldoende mate. Bij hem moet alles KLOPPEN, moet het Duck-universum, door Barks slechts GESUGGEREERD, hermetisch vastgelegd, in chronologische vorm liefst. Terwijl dat voor iedere lezer naar eigen believen vrijelijk interpreteerbaar behoort te blijven.
Ook tekentechnisch ‘klopt’ bij hem alles. Hoofden worden uit de mal getrokken; perspectivische wetten met de meetlat gehonoreerd. Maar geen flair! En het tegendeel van economie. En laten we wel zijn: vooral grafisch onbeholpen! Een dilettant voor dilettanten. Ik geloof dat zijn werk aantrekkelijk is voor die lezer die denkt: “maar dat zou ik ook wel kunnen”. De Dorknopers onder de lezers. Zelfs Barks heeft meermalen en plein public van zijn minachting voor Rosa`s opstelling ten opzichte van het genre en het typerende bijpassende ‘talent’ blijk gegeven.

Dat jullie dat maar weten! En mochten er individuen onder de Jippes-fans zijn die heimelijk ook Rosa wel zien zitten, zijn ze bij deze GEROYEERD uit de club. Orders van de baas. Hebben jullie (ja, JULLIE daar) nog geluk; de security-forces van JippesWorld had jullie allang met de ruggen tegen de muur… nou ja.”

Mjam mjam. Wie heeft Daan Jippes zo uitvoerig aan het schrijven gekregen voor internet? Haal de laurierkransen! Die blijde bode wordt erelid van de club!

Jippes slaat met betrekking tot Rosa de spijker op de kop. Uiteraard zal dit wel uitgelegd worden als een persoonlijke hekel bla bla... Want wat kan men er anders tegenin brengen? Jippes's omschrijving van hoe Rosa's werk laat zien hoe Rosa zit te rommelen leest als een vernietigend rapport van een tekenleraar.

Wat betreft de Jippes-fans onder ons...

Ei vindt dat waar Jippes grafisch en tekentechnisch sterk kan zijn, hij de neiging heeft om te overdoseren. Zie bijvoorbeeld Havank. Het wordt lelijk van mooiheid. Jippes heeft de neiging te prakken en te zijn vaardigheid te etaleren. Wat overdosering betreft lijkt hij op Rosa en kan ook hij een voorbeeld nemen aan Barks. Want, let op, Barks kende de kunst van het weglaten. Barks wist wat essentieel en doeltreffend was.

Wat betreft eigen scenario's is Jippes duidelijk zwakker dan hij tekenen kan. Dusdanig dat het Duck-verhaal over de Muts van Verdienste een toevalstreffer lijkt. Waar is die Jippes van weleer gebleven? In de vertelling van het recentelijke Havank zag Ei weinig balans, ritme, samenhang. Zo reed Havank hardop denkend in zijn auto, pagina's na pagina's door. Tenminste, zo lang leek het te duren. Om bij in slaap te vallen. Dat ziet Jippes zelf toch ook wel? (En zo niet, dan toch wel de Jippes-fans?)
Ei vindt Jippes tegenwoordig op zijn best als hij een vakkundig scenario uittekent. Bijvoorbeeld de scenario's van Barks. Ei verwacht nu bijvoorbeeld veel van het hilarisch melige 'Where There's Smoke'. Daarin bestrijdt Donald bosbranden per vliegtuig, en worden de Woudlopers telkens om het geringste vuurtje of schijnbare rook bedolven met een lading brandbestrijdende vloeistof.
Jippes zou naar verluidt weleens gesteld hebben dat hij weinig op heeft met die Barks-scenario's. Hoe Rosa-achtig is zo'n mening. Ei vindt dat die scenario's laten zien hoe goed en vakkundig scenario's tegenwoordig nog hadden kunnen zijn. Als Barks in zijn pensioentijd zulke bovengemiddeld goede scenario's kan maken, waar blijven dan zijn zogenaamde volgelingen in de bloei van hun carrière?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » di jul 24, 2007 12:54 pm

P.S. Het Jippes-citaat in Ei's vorige bericht is, als onderdeel van een "monologue interieur-stukje", te vinden bij Disney Nieuws:
http://usr.klumpke.mine.nu/donaldducknet/disney/index.php/archives/53
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron