Daan Jippes

Berichtdoor Rockerduck » di jul 24, 2007 9:27 pm

Jippes kan dan wel gelijk hebben wat betreft Rosa (en dat heeft hij), maar ik vind dat zulke uitspraken onnodig verdeeldheid zaaien, zowel onder Duck-fans als onder Duck-tekenaars. Het is al erg genoeg dat Rosa zich van zulke methoden bedient (hij bekritiseerde onder andere William van Horn en Marco Rota), maar laat Jippes zich dan niet dat niveau verlagen. Al helemaal niet met opmerkiingen die de lezers, de mensen voor wie hij de verhalen maakt, persoonlijk treft. Dat is zoals toen Boudewijn de Groot zich laatdunkend uitliet over fans van Toon Hermans: waarom zou je je publiek op die manier schofferen?

Ik heb de strip 'Havank' nooit gelezen, maar wel voorbeelden ervan gezien. Ik vind de tekeningen erg mooi. Misschien vind je het wat al te vol, Ei, maar ik vind dat Jippes op een perfecte manier de manier van werken van André Franquion (en zijn achtergrondtekenaar Jidéhem) weet na te bootsen. Ik neem aan dat je wel eens een album van Franquin hebt gelezen? Hoe vond je dat dan?

Jippes heeft wel eens gezegd dat hij de Woudlopers-scenario's alleen uitwerkt om de rekeningen te betalen. Zijn eigen scenario's zijn meestal heel zwak. Zie bijvoorbeeld een recent verhaal over Pasen en Poëzie:
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+20 ... n%20jippes
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » za jul 28, 2007 11:24 pm

Rockerduck schreef:Jippes kan dan wel gelijk hebben wat betreft Rosa (en dat heeft hij), maar ik vind dat zulke uitspraken onnodig verdeeldheid zaaien, zowel onder Duck-fans als onder Duck-tekenaars. Het is al erg genoeg dat Rosa zich van zulke methoden bedient (hij bekritiseerde onder andere William van Horn en Marco Rota), maar laat Jippes zich dan niet dat niveau verlagen. Al helemaal niet met opmerkiingen die de lezers, de mensen voor wie hij de verhalen maakt, persoonlijk treft. Dat is zoals toen Boudewijn de Groot zich laatdunkend uitliet over fans van Toon Hermans: waarom zou je je publiek op die manier schofferen?

Verschil tussen Boudewijn de Groot en Toon Hermans is dat deze elk hun eigen wereld hadden. Verschil met Don Rosa en Daan Jippes is dat zij dezelfde wereld delen, en dat Don Rosa in zijn werk en redactionele bijdragen, regelmatig stelling neemt die zelfs ten koste van zijn voorbeeld Carl Barks kan gaan. Ook het onderwerp Carl Barks is een gedeelde interesse tussen Don Rosa en Daan Jippes.
Don Rosa heeft jarenlang het woord gevoerd. Desnoods ten koste van anderen. Mag hij wat tegengeluid in het openbaar?

Wat Ei onder meer aanspreekt is dat Daan Jippes gewoon onder eigen naam schrijft op een rollenspel-achtige wijze.
Ei vindt het artistiekerige taalgebruik interessant om te lezen. Het doet Ei enigszins denken aan de betere berichten van Jopie en Keessie op McDuck.
In tegenstelling tot Don Rosa maken ze er een luchtige doch kritische satire van, waarbij ze op komische wijze een "over the top" standpunt innemen. Zo relativeren ze de felheid van hun kritiek. Want het lijkt Ei stug dat Jippes echt meent dat de security-forces van JippesWorld "jullie allang met de ruggen tegen de muur… nou ja."

Don Rosa en zijn dwepers kunnen best fel zijn. Op een allesbehalve grappige manier. Als het al komisch is wat ze doen, dan is dat totaal onbedoeld.

Rockerduck schreef:Ik heb de strip 'Havank' nooit gelezen, maar wel voorbeelden ervan gezien. Ik vind de tekeningen erg mooi. Misschien vind je het wat al te vol, Ei, maar ik vind dat Jippes op een perfecte manier de manier van werken van André Franquion (en zijn achtergrondtekenaar Jidéhem) weet na te bootsen. Ik neem aan dat je wel eens een album van Franquin hebt gelezen? Hoe vond je dat dan?

Als Ei Havank als meetpunt neemt vindt Ei André Franquin beter dan Daan Jippes. Zo veel beter dat Ei niet eens aan André Franquin heeft gedacht bij het zien van Havank.
Neem bijvoorbeeld de serie "Zwartkijken" ("Idées noires") van Franquin. Kan Jippes daaraan tippen? Franquin weet hier depressieve zwartgalligheid op een meesterlijke wijze te vertalen naar stripformaat, op een manier dat het zowel walgelijk als mooi is. Vindt Ei tenminste.

Wikipedia: André Franquin
http://nl.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Franquin

Wikipedia: Idées noires
http://en.wikipedia.org/wiki/Id%C3%A9es_noires

Rockerduck schreef:Jippes heeft wel eens gezegd dat hij de Woudlopers-scenario's alleen uitwerkt om de rekeningen te betalen.

Misschien is dat een voordeel? Als Jippes een geïnspireerde en enthousiaste volgeling was geweest die met Barks's Woudlopers-scenario's een droom in vervulling zag gaan, had hij er misschien een eigen vertoning van gemaakt. Nu is de uitwerking van de scenario's meestal gedienstig en volgzaam. Men verwacht dat hij Barks nadoet en dat gebeurt. Niets meer en niets minder.
Ei vindt Jippes het beste als Jippes Barks nadoet. Zoals bij de Woudlopersverhalen.

Rockerduck schreef:Zijn eigen scenario's zijn meestal heel zwak.

Ei is benieuwd of Jippes zelf tegen kritiek kan. Dat is voor Ei een graadmeter, in hoeverre een kritisch persoon zelf kritiek kan hebben.

Ei vindt dat ook Jippes, in zijn eigen latere solo-werk, lijkt te lijden aan een wildgroei van uitsloverigheid. Artistiek zijn om het artistiek zijn. Het lezersoog wordt overvoerd. Zie ook Carlos Mota. Camerastandpunten schuin van onderen, schuin van boven, etc. Om zeeziek van te worden.
Wat overdosering betreft ziet Ei een overeenkomst tussen Jippes, Mota en Rosa. Ze "etaleren", zoals dat heet.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » za aug 04, 2007 11:40 pm

Ei schreef:Verschil tussen Boudewijn de Groot en Toon Hermans is dat deze elk hun eigen wereld hadden. Verschil met Don Rosa en Daan Jippes is dat zij dezelfde wereld delen,

Dat vind ik een waardeloos argument. Boudewijn de Groot en Toon Hermans zongen allebei liedjes. Een heel ander soort liedjes, en Toon was voornamelijk een cabaretier, maar toch! Ik vind het niet wijs om tweedracht te zaaien waar dat niet nodig is. Boudewijn stootte fans van hem, die óók naar Toon Hermans luisteren, voor het hoofd. Da's niet verstandig.

Ei schreef:en dat Don Rosa in zijn werk en redactionele bijdragen, regelmatig stelling neemt die zelfs ten koste van zijn voorbeeld Carl Barks kan gaan. Ook het onderwerp Carl Barks is een gedeelde interesse tussen Don Rosa en Daan Jippes. Don Rosa heeft jarenlang het woord gevoerd. Desnoods ten koste van anderen. Mag hij wat tegengeluid in het openbaar?

Jij hebt ook jarenlang geklaagd over Rosa's uitlatingen op D.C.M.L. en in talloze interviews. Rosa heeft zowat iedereen afgekraakt, van Jippes en Rota via Van Horn tot Carl Barks aan toe! Maar jij had gelijk met die kritiek: Rosa had beter helemaal geen collega's zwart kunnen maken. Waarom zou je het dan van Jippes wel accepteren? Jippes had kunnen laten zien dat hij de grotere persoon was geweest, door Rosa te negeren.

Ei schreef:Als Ei Havank als meetpunt neemt vindt Ei André Franquin beter dan Daan Jippes. Zo veel beter dat Ei niet eens aan André Franquin heeft gedacht bij het zien van Havank. Neem bijvoorbeeld de serie "Zwartkijken" ("Idées noires") van Franquin. Kan Jippes daaraan tippen?

Natuurlijk is Franquin beter dan Jippes. Ik ken niemand die aan Franquin kan tippen. Maar de strip 'Havank' is niet te vergelijken met 'Zwartkijken'. 'Havank' lijkt qua stijl op de 'Robbedoes'-strips van de jaren '50.

Ei schreef:Ei vindt dat ook Jippes, in zijn eigen latere solo-werk, lijkt te lijden aan een wildgroei van uitsloverigheid. Artistiek zijn om het artistiek zijn. Het lezersoog wordt overvoerd. Zie ook Carlos Mota. Camerastandpunten schuin van onderen, schuin van boven, etc. Om zeeziek van te worden.
Wat overdosering betreft ziet Ei een overeenkomst tussen Jippes, Mota en Rosa. Ze "etaleren", zoals dat heet.

Ik vind de veelzijdigheid van Jippes juist een verademing. Eindelijk eens weer wat anders dan steeds dat saaie rechttoe-rachtaan dat je bijvoorbeeld de laatste jaren veel ziet in de strips van Mau Heymans, of in een gemiddeld Egmont-verhaal.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » za aug 04, 2007 11:42 pm

Het interview met Jippes op 'Disney Nieuws' valt tegen. Vrij kort, weinig nieuwswaardigs. Maar wél Jippes' uitleg over zijn uitgewerkte Woudlopers-scenario's en 'King Scrooge the first':

Het Barks-script ‘Where There’s smoke’ zou door u zijn uitgewerkt, maar nog nergens ter wereld gepubliceerd zijn. Kunt u daar meer over vertellen?

“‘Where There`s Smoke’ heb ik in 2003 uitgewerkt. Die publicatie-planning van Egmont, waarvoor ik werk sinds 2000, is mij een compleet raadsel. Zo zijn er daar nog heel wat Barks-scribbles door mij bewerkt in limbo. ‘King Scrooge The First’ onder andere. Meer dan een jaar geleden heb ik de laatste van de Barks-scribbles ‘verwerkt’, waarmee alles ‘gedaan’ is. Sindsdien heb ik alleen op eigen script getekend.”

http://usr.klumpke.mine.nu/donaldduckne ... rchives/55
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Henrieke » di sep 04, 2007 1:16 pm

Heeft iemand een scan van dit verhaal?

http://coa.inducks.org/story.php?c=H+73br04
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » do sep 13, 2007 8:59 pm

Yep, hier is het verhaal. Nooit geweten dat het van Jippes was, trouwens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Henrieke » do sep 13, 2007 10:54 pm

Rockerduck schreef:Yep, hier is het verhaal. Nooit geweten dat het van Jippes was, trouwens.

Heel erg bedankt!!
Ook al tekent Jippes in veel verschillende stijlen, het is eigenlijk altijd wel te herkennen aan de vaak vrij extreme poses en expressies.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr sep 14, 2007 12:34 am

Graag gedaan.

Als aan Broer Konijn- en Wolf-verhaaltjes weer zoveel zorg en aandacht besteed zou worden als in de jaren '70/vroege jaren '80 (met o.a. Jippes en Dick Matena), in plaats ze uit te besteden aan een tekenFABRIEK in Spanje, zou ik die weer met veel plezier gaan lezen. Ik zie in die oude jaargangen veel Konijn- en Wolf-verhalen die langer zijn, soms wel 8 pagina's, waarin men een idee echt UITWERKT, en de personages uitwerkt en een fatsoenlijk verhaal overbrengt. Dat zie ik tegenwoordig niet meer.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » vr sep 21, 2007 10:48 pm

Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma sep 24, 2007 9:09 pm

Hij kan Asterix echt tekenen! Heel goed!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Henrieke » ma sep 24, 2007 11:52 pm

Dat schilderij heeft-ie geloof ik gemaakt toen hij 23 was. Erg mooi in ieder geval.
Ik heb zelf op zolder een oud nummer van de Pep gevonden, dikke kans dat de voorkant (met Lucky Luke) ook van hem is.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » di sep 25, 2007 12:59 am

Uderzo heeft overwogen, na de dood van René Goscinny, om er de brui aan te geven en Daan Jippes was één van de mogelijke opvolgers. Lo Hartog van Banda had een scenario geschreven voor een verhaal, waarvan Jippes de eerste pagina's had getekend. Waarschijnlijk vond Uderzo Jippes té goed, want zoals we weten is hij zélf met zijn Astérix door gegaan.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » di sep 25, 2007 7:44 am

Ach, maar Uderzo kan zelf Asterix best tekenen. De verhalen, daar gaat het meer om. En daar was Lo Hartog van Banda vast wel een goeie voor geweest.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor mcDuck King » wo mei 13, 2009 5:18 pm

Ík vind hem een redelijke tekenaar, maar of die Barks kan nabootsen? HIj kan het goed tekenen, oke, maar of die zulke verhalen kan bedenken...
Ik denk het niet!
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » do mei 14, 2009 8:55 am

Uderzo moet helemaal geen verhalen bedenken. Hij moet alleen tekenen. Heb je toevallig de laatste Asterix gezien?
Zijn eigen dochter was directeur van zijn bedrijf en vond (terecht) dat hij geen Asterix verhalen meer moest schrijven, maar toen heeft hij haar ontslagen. Wat die laatste Asterix betreft: die moet verdwijnen en dan zou er nooit meer over gesproken mogen worden. En als Uderzo per see zelf wil schrijven kan hij beter met pensioen gaan en de serie Asterix afsluiten.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron