Evert Geradts

Re: Evert Geradts

Berichtdoor Oom Paspasu » wo dec 04, 2013 3:53 pm

sjors-en-sjimmie.nl schreef:In het Sjors en Sjimmie Stripblad worden afgeronde verhalen van vier á vijf pagina's van onze helden geplaatst. Dit kunnen de auteurs echter niet bolwerken, zodat noodgedwongen nieuwe scenaristen (o.a. Evert Geradts, Mars Gremmen, Piet Zeeman) en tekenstudio's (o.a. Comicup) gezocht worden.

Maar de nieuwe verhalen gaan altijd door de handen van de Wiroja's. Wilbert Plijnaar en Jan van Die schaven de scenario's bij en Robert van der Kroft de tekeningen.

http://www.sjors-en-sjimmie.nl/SjoSjiHi ... tory10.asp

Evert Geradts wordt vanwege zijn vele scenario's voor Sjors en Sjimmie en Claire wel als het vierde Wiroja-lid gezien: http://www.sjors-en-sjimmie.nl/wiroja/

Hoewel Sjors & Sjimmie wel credits geeft aan de schrijvers, gebeurt dat niet per verhaal. Toch is het bij een aantal verhalen duidelijk dat Evert Geradts ze geschreven heeft. Niet alleen door de stijl, maar doordat hij zijn Duck-scenario's recyclet:
-"Madomma" (uit het album "Superkolonel"): Sjors en Sjimmie behangen hun kamer met Madomma-posters. Wanneer die opeens heel veel geld waard worden, proberen ze ze eraf te halen, maar dat lukt niet. De kolonel helpt hen met zijn steenzaag en en posters worden met muur en al verkocht als "extra zware kwaliteit".
Vergelijking: "De snorrenoorlog": Kwik, Kwek en Kwak hebben hun kamer behangen met door oom Dagobert afgedankte, waardeloze Neder-Kryptanische dollars. Wanneer deze valuta plotseling weer in gebruik wordt genomen, wil oom Dagobert zijn geld terug en breekt hij de kamer van de neefjes steen voor steen af (Toevallig komen de dollars en bakstenen precies overeen).
-"Prijskoe" (uit het album "Nieuws!"): Ter gelegenheid van dierendag wordt het diervriendelijkste initiatief beloond. De kolonel gaat een week lang vegetarisch koken, maar de jongens blieven dat niet. Hij maakt daarom steeds bijzonderdere maaltijden, maar Sjors en Sjimmie weigeren ervan te eten, waarop de kolonel het weg moet gooien. Hij ontdekt echter dat de vuilnisbak geplunderd wordt door de jongens, die het aan straathonden te eten geven, hun diervriendelijk initiatief.
Vergelijking: "De hond in de pot": De neefjes vinden dat oom Donald niet kan koken. Hij gaan met hen een weddenschap aan, met als inzet de afwas, dat hij iets kan koken waar zij niet van af kunnen blijven. De neefjes halen het eten uit de vuilnisbak en verkopen het in een luxe hondenrestaurant.
-"De Cupidoshow" (uit het album "Nieuws!"): Sally heeft een nieuwe auto nodig en die kan ze winnen bij de Cupidoshow. Hierbij worden vragen gesteld aan een stel, bijvoorbeeld "Wanneer hebben jullie elkaar voor het eerst ontmoet?" en wanneer de antwoorden gelijk zijn, winnen ze. Alfons haalt Sally echter door elkaar met andere vrouwen, dus besluit Sally met een andere man alle mogelijke vragen en antwoorden te bedenken en uit hun hoofd te leren.
Vergelijking: "Goed of fout". Ik heb dit verhaal wel eens gelezen, maar niet in mijn collectie.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Evert Geradts

Berichtdoor Oom Paspasu » wo jan 29, 2014 10:00 pm

Evert Geradts is een blog begonnen waar hij complete oude scenario's plaatst: http://workingforthedisneydollar.blogspot.nl.
Evert Geradts schreef:Ik lees ze met veel plezier terug, niet in het minst omdat ik een wonderlijk werkend geheugen heb: direct na het schrijven van de Duck-scenario's verdwijnen ze vrijwel spoorloos uit mijn geheugen.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Evert Geradts

Berichtdoor Oom Paspasu » wo feb 05, 2014 9:51 pm

Op zijn blog heeft hij nu een artikel aan ons gewijd, waarin hij een reactie geeft op de discussie in dit topic. Ik reageer hier.
http://workingforthedisneydollar.blogsp ... drake.html

Evert Geradts schreef:Ik lees tot mijn verbazing en plezier dat er een discussie gaande is op het "McDrake" forum over mijn capaciteiten en productie:
[link].
Ik weet niet of de etiquette van dat forum toelaat dat de besproken artiesten zich er in mengen, maar ik wil hier wel wat opmerkingen kwijt.

Er zijn "artiesten" die de discussies omtrent hun capaciteiten en productie waarschijnlijk met minder plezier zouden lezen. :P
Op McDrake is iedereen welkom, maar zoals de redactieleden wel hebben gemerkt, is een dikke huid een vereiste. Evert Geradts heeft toch wel zoveel moois gemaakt dat hij hier niet meteen verscheurd zou worden, maar daarnaast ook zoveel prut dat er voor hem onaangename discussies zouden kunnen ontstaan. Dit is in ieder geval een plek waar auteurs feedback op hun verhalen kunnen krijgen, dus hier lezen kan ik aanraden.
Evert Geradts schreef:- De scenario's die ik aanlever worden niet altijd exact overgenomen door de uiteindelijke tekenaars. De redactie levert een "aanpassingsslag", waarbij teksten ietwat kunnen veranderen, en soms zelfs delen van het scenario zelf.
Een flagrant voorbeeld hiervan is de laatste bladzij van "Dagobert Hagelstenen", oftewel "Willies Humormachine". De twee thema's "hagelstenen" en "humor" liepen lekker door elkaar, en kwamen aan het einde mooi met een eindgrap bij elkaar.
Helaas, die eindgrap sneuvelde door ingrijpen van de redactie. Vraag me niet waarom.

Daar zijn we ons van bewust. Wanneer we Grappigste Avonturen 32 erbij pakken, zien wij dit al. Een heerlijke, typische Geradts-tekst als "Hallo oom Dagobert! Wat heeft u weinig geld!" moest veranderd worden. Het einde van het scenario op pagina 92 (H2010-276) is aangepast door de redactie. Degene die dit scenario mocht uittekenen, maakt er, zoals we van hem gewend zijn, minder werk van dan de scenarist.
Zie ook een recent Dombo-verhaal van Frank Jonker en een van Madam Mikmak van zijn hand.
Ui schreef:En dan komt de grote vraag: waarom hebben Dagobert en de neefjes geen last van de gulheidsstraal? Zelfs al zou de gulheidsstraal maar eenmaal werken, zouden tenminste de neefjes erdoor beïnvloed moeten worden.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+83023

Willie zegt achtereenvolgens: Niet doen! (8.5) Gaat u alstublieft weg, voordat u mijn hele laboratorium sloopt! (8.6) Als die straal te ruw behandeld wordt, kunnen er vreemde dingen gebeuren! (8.7) Zou het niet veel logischer zijn wanneer 8.6 en 8.7 omgedraaid waren?
Hoe was dit in het scenario? Waarom is dit wel ooit veranderd?!
Evert Geradts schreef:Vraag me niet waarom.

Wij weten gewoonlijk niet wie er schuldig is, wanneer wij een slecht verhaal krijgen te lezen. Het nieuwe blog biedt een leuk kijkje in de keuken.
Evert Geradts schreef:- Sjors & Sjimmie scenario's die ik geschreven heb hebben op de laatste bladzij een code betreffende de scenarist en de tekenaar. Mijn code is heel toepasselijk "EG".

Dat is goed om te weten! Het eerder genoemde verhaal "Kamer" blijkt op scenario van Peter de Wit (Gilles de Geus, Familie Fortuin, Sigmund) te zijn. De drie verhalen uit deze post had ik wel goed.

Eergisteren kwam ik toevallig, een Wolfverhaal lezend voor het grote Boze Wolf-topic, een erg leuk Geradts-verhaal tegen dat ik sinds 2010 niet meer gelezen had. Een dergelijk prachtig plot hebben we lang niet meer gezien, ondanks dat er regelmatig Geradts-verhalen in het blad staan.
(Off-topic: Moeten we blij zijn dat Carlos Mota, misschien wel de beste Disney-tekenaar van het moment, ook voor Nederland tekent? Het maakt deze strip vele malen leuker dan wanneer een of andere matige tekenaar het had uitgewerkt, maar door de computerballonnen wordt Mota's mooie tekenwerk zo verstoord, dat men zou wensen dat hij alleen voor Egmont zou tekenen.)
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Vorige

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten