Evert Geradts

Berichtdoor Ei » wo maart 28, 2007 8:27 pm

Afkomstig uit het topic 'Sander Gulien':

mcprul schreef:
De steenrijke eend schreef:Evert Gerardts is ook geen tekenaar!

Jawel hoor, maar geen Duck-tekenaar;

http://members.aol.com/ggdvs/index.html :)

Luuuuk schreef:Is dit dan niet Midas wolf?:
Afbeelding

Robb_K schreef:
De steenrijke eend schreef:
mcprul schreef:Jan Kruse kan niet tekenen. Hij is scenarist.

Evert Gerardts is ook geen tekenaar!

Niet waar!!!

Alle scenaristen voor Sanoma zijn ook tekenaars!!! Alle tekenen storyboards. Voor Egmont, de meesten tekent niet.

Evert Geradts en Jan Kruse zijn ook tekenaars. Ja, zij tekenen geen uiteindelige potlooden of inkten, maar zij moet tekenen wel als scenarist.

Frank Jonker
Ruud Straatman
Patti Klein

Alle scenaristen voor Oberon/G.P./Sanoma moet tekenen.

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=2299#p2299
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=2300#p2300
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=2304#p2304
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor mcprul » do maart 29, 2007 2:55 pm

De redactie neemt geen textplotjes aan. Natuurlijk zijn alle scenaristen tekenaars, maar het word niet gepubliceerd zoals zij het tekenen.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Robb_K » do jan 08, 2009 1:44 am

mcprul schreef:De redactie neemt geen textplotjes aan. Natuurlijk zijn alle scenaristen tekenaars, maar het word niet gepubliceerd zoals zij het tekenen.

Voor lange tekenfilmen (feature) studios gebruiken 400-500 tekenaars. Tekenaars werken op "lay-out", "costume design", "character design", "storyboard", "rough animation", met zijn werk niet in het eindelijke film. Maar, zij hebben getekent voor het film, nietwaar? De manier is gelijk met stripboek storyboard. wij scenaristen zijn tekenaars.

Evart Geradts heeft zijn eigen niet-Disney strippen. Maar hij is ook Disney Tekenaar (als Jan Kruse, en ik).
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Rick Vansloneker » ma jul 13, 2009 12:58 pm

Gisteren herlas ik "Vol Huis" van deze schrijver en dat met veel plezier. Het is een leuk vlot verhaal waarbij Dagobert's plannetje onbedoeld door de goede bedoelingen van de dames geheel in de soep loopt. De tekeningen van Mau Heymans maken het mooi af.
Kennelijk heeft Evert Geradts een behoorlijke productie, maar het lukt me niet op INducks een overzicht op te roepen.
Die Schlappen müssen runter!
Rick Vansloneker
Member
 
Berichten: 83
Geregistreerd: do jan 22, 2009 8:42 pm

Berichtdoor Van Drakenstein » ma jul 13, 2009 2:25 pm

Rick Vansloneker schreef:Kennelijk heeft Evert Geradts een behoorlijke productie, maar het lukt me niet op INducks een overzicht op te roepen.

http://coa.inducks.org/creator.php?c=EGe&c1=date
Van Drakenstein
Member
 
Berichten: 56
Geregistreerd: wo jun 17, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ui » zo maart 06, 2011 12:08 am

In het topic 'Grappigste avonturen 32' heeft Ui het "Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbier"-verhaal ter sprake gebracht. (snik)

Inducks: http://coa.inducks.org/story.php?c=H+90120

Als je via Google zoekt naar "Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbier" verschijnen diverse pagina's, waaronder één onder naam "Barverhaal":
http://www.henk-reints.nl/barverhaal.htm
Het woord "Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbier" wordt door Google herkend als zoekterm en levert "ongeveer 1.700 resultaten". Is dat allemaal te danken aan het verhaal van Geradts, of heeft hij zich gebaseerd op een reeds bestaande woordgrap?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Evert Geradts

Berichtdoor Ui » zo feb 03, 2013 5:07 pm

Uit het topic 'Slechtste Verhalen uit 60 jaar':

01 feb 2013 10:57 pm, Ridder ter Geit schreef:Het hoofdverhaal in de nieuwe Donald Duck, over reflectorvissen, raakt ook kant nog wal. Die vissen vragen om een vakantie in een aquarium... Dagobert loopt woedend een slapende Willie Wortel te activeren, die zo even vergeet dat zijn vrienden in levensgevaar zijn en verder gaat slapen. Willie vind van alles uit waar geen dieptebommen tegen bestand zijn... de boeven moorden maar wat in het wilde weg, maar worden gepakt omdat Willie de politie belt...

O ja, en Dagobert stuurt Donald en de neefjes 's nachts naar beneden om vissen te bestuderen, terwijl Wilie zonder dat ze het weten al meteen even heeft uitgevonden wat ze zoeken.

Echt bar slecht. Geen strakke, duidelijke verhaallijn die zich ontwikkeld. Allemaal dingen die vaag overkomen of niet logisch lijken.
Het enige positieve is dat dit verhaal me weer terug naar oude Barks-albums gedreven heeft.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=57236#p57236

03 feb 2013 02:41 pm, Ridder ter Geit schreef:
Ui schreef:Je bedoelt deze? 'Donkere dagen', geschreven door Evert Geradts en getekend door Sander Gulien?
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+2011-248

Ja.

Ui schreef:De boeven moorden? In een Disney-strip? (snik)

Okee, okee, ze proberen te moorden.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=57282#p57282

03 feb 2013 03:18 pm, Oom Paspasu schreef:Waar andere schrijvers vaak variëren op uitgekauwde ideeën, weet Evert Geradts altijd weer een origineel verhaal te bedenken door de logica die je de andere strips vindt, los te laten. Bij hem zijn veel absurdere situaties mogelijk. Hij is niet voor niets Europees recordhouder van het schrijven van Disney-scenario's.
Neem nou het brievenbusstripje van het vogelhuisje en de pinguïn. Ik vind de tekst in het tweede plaatje wat vaag. Ik zou er "Misschien trekken pinguïns nu wel naar het noorden!" van gemaakt hebben. Als Donald dit echt bedoelt, past zijn logica niet bij een eend van zijn leeftijd en intelligentie. Het kan ook zijn dat hij bedoelt: "Ik maak gewoon een vogelhuisje omdat ik dat leuk vind. Wat maakt het uit als het niet meteen gebruikt wordt? Bemoei je met je eigen zaken, snotneuzen!" Wat je nu verwacht is dat Kwik, Kwek en Kwak hem uitlachen, maar nee, ze gaan er heel serieus op in en laten Donald in verwondering achter. Of je dit stripje nou leuk vindt of niet, feit is dat alleen Evert Geradts zoiets raars kan bedenken.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=57284#p57284

Brievenbusstripje van het vogelhuisje en de pinguïn:
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+99254
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Evert Geradts

Berichtdoor Ui » zo feb 03, 2013 5:28 pm

Oom Paspasu schreef:Waar andere schrijvers vaak variëren op uitgekauwde ideeën, weet Evert Geradts altijd weer een origineel verhaal te bedenken door de logica die je de andere strips vindt, los te laten. Bij hem zijn veel absurdere situaties mogelijk. Hij is niet voor niets Europees recordhouder van het schrijven van Disney-scenario's. Of je dit stripje [over het vogelhuisje en de pinguïn] nou leuk vindt of niet, feit is dat alleen Evert Geradts zoiets raars kan bedenken.

Misschien is het een en ander een noodzaak, omdat Nederland (lees: Thom Roep) zeer moeilijk doet over extra familieleden, die in het buitenland wel zijn toegestaan. Als je steeds opnieuw moet werken met een beperkte rolverdeling, tientallen jaren lang, dan moet je op een gegeven moment wel gaan stoeien met dat tekort aan personages. Eigenlijk bedenk je dan nieuwe personages, die optreden in de huid van de bestaande personages. Zo'n vogelhuisstripje bijvoorbeeld, daar wordt Donald ingezet om een domme eend te spelen. Misschien had deze Donald beter een nieuw, dommig familielid kunnen zijn. Maar dat mag niet, dus wordt Donald maar gebruikt. Zoals Guus Geluk ook ingezet wordt in gevallen waar Donald een gewone neef nodig heeft.

Triest om nu ook Evert Geradts te zien tobben met het telkens nieuwe verhalen bedenken rondom, in Nederland, beperkte mogelijkheden. Wie nu nog Duckverhalen maakt uit een vorm van idealisme, die is waarschijnlijk gewoon achterlijk. De lopende band draait maar door en door. De ene na de andere goede Nederlandse schrijver gooit maar van alles op de lopende band, om toch maar uitbetaald te worden. (snik)

Laat zo'n Evert Gerardts stoeien met nieuwe personages en/of personages die in het buitenland succesvol zijn. Barks leefde van tijd tot tijd op, dankzij nieuwe personages. Doordat Nederland op slot zit, ontstaan op een gegeven moment vanzelf dertien-in-een-dozijn-verhalen, waarin "jumping the shark" een noodzaak wordt om maar te kunnen blijven schrijven.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jumping_the_shark
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Evert Geradts

Berichtdoor Oom Paspasu » ma feb 04, 2013 1:58 am

Ui schreef: Misschien had deze Donald beter een nieuw, dommig familielid kunnen zijn.

Zou men het opeens wel een leuke grap vinden wanneer het Diederik was? (Oei! Ik noem Diederik dommig! Nu krijg ik heel McDrake tegen me!) Evert Geradts heeft er totaal geen moeite mee personages out-of-character te gebruiken, naar mijn idee. Als er bij íemand de karakters ondergeschikt zijn aan het plot, dan is bij hem wel. Gek genoeg erger ik me bij hem er niet echt aan. Kijk bijvoorbeeld eens naar het laatste plaatje van Recht en krom. "Rij door Alfred! Wij praten niet met zwervers!" Zo heb ik de neefjes nog nooit met oom Donald zien omgaan, maar vind jij het erg?
Ui schreef:Triest om nu ook Evert Geradts te zien tobben met het telkens nieuwe verhalen bedenken rondom, in Nederland, beperkte mogelijkheden.

Hij lijkt ook niet te tobben met nieuwe verhalen bedenken, want met zijn fantasie en ongrijpbare logica zijn er altijd nieuwe, originele verhalen mogelijk. Hij deed in het verleden wel beter zijn best om er iets goeds van te maken. Neem nou De snorrenoorlog. Dan hebben we het ook wel over een héle goede, maar zie hoe perfect dat verhaal in elkaar steekt! Aan het einde valt alles samen en niets staat er zonder reden. Dat kan je over het reflectorvissenverhaal niet zeggen. Okee, de neefjes hebben reflectoren op hun jasjes en in het verhaal gaat men op zoek naar de reflectorvissen. Er zitten reflectoren op Willies duikboot en dat komt van pas wanneer de stroom uitvalt. Het aquarium uit het begin vervult op het einde ook een rol. Nou, nou.
Zijn laatste verhaal dat echt goed in elkaar stak, was Garagebouw. Wauw! Het einde kan natuurlijk ook alleen volgens de Evert Geradts-logica.
Ui schreef:Laat zo'n Evert Gerardts stoeien met nieuwe personages en/of personages die in het buitenland succesvol zijn.

Dat zou ik graag zien. Misschien inspireert het hem en gaat hij weer wat beter over een verhaal nadenken. Ik heb laatst Waar is de brand? gelezen en ik zie dit nou nog niet echt als de redding van de Disney-strip. Als hij iets met Diederik zou doen, zou ik dat graag lezen. Toch denk ik dat niet personages maar het verhaal zijn sterke punt is.
Ik heb laatst dit Sjors en Sjimmie-album gelezen, waar Geradts ook aan mee heeft gewerkt. Ik herken zijn stijl vooral in het verhaal over een eigen kamer voor Sjors. ***Spoiler alert!*** Hij wil niet langer een kamer met Sjimmie delen, dus krijgt hij de zolder. Bij het opruimen ontdekt de kolonel al zijn oude legerspullen en besluit van de zolder een museum te maken. Uiteindelijk grijpt Sjors een granaat en roept: "Als ik de zolder niet krijg, krijgt niemand hem." Kaboem! Het eindigt met een zwaargewonde Sjors in het ziekenhuis op een privékamer waar hij geen bezoek mag ontvangen. Hij is blij dat hij eindelijk een eigen kamer heeft.
Evert Geradts plaatst op facebook scenariopagina's van zijn Disney-verhalen, zichtbaar voor iedereen met een facebookaccount. Het album heet "♪♪ workin' for the disney dollah...♪♪", wat enerzijds laat zien dat hij het - helaas - als werk ziet en niet in de eerste plaats als kunst; anderzijds dat je als scenarist/tekenaar blij mag zijn met Disney, omdat je daar tenminste aan verdient - en blijkbaar zonder al te veel moeite :( .
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Evert Geradts

Berichtdoor Ui » ma feb 04, 2013 4:13 pm

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef: Misschien had deze Donald beter een nieuw, dommig familielid kunnen zijn.

Zou men het opeens wel een leuke grap vinden wanneer het Diederik was?

Nee, Ui in elk geval niet. Diederik Duck is geen stoplap om, zoals helaas ook Guus Geluk, maar ingezet te worden wanneer men een familielid nodig heeft.
Welk van de bestaande personages in de Duckwereld is zo dom, dat de grap van het vogelhuisje en de pinguïn wel werkt? In de Mousewereld zou Goofy misschien geschikt zijn.

Een dergelijke grap met Diederik zou misschien werken, als er even later daadwerkelijk een pinguïn in dat vogelhuisje zit. Haha! (snik)

Oom Paspasu schreef:Evert Geradts heeft er totaal geen moeite mee personages out-of-character te gebruiken, naar mijn idee. Als er bij íemand de karakters ondergeschikt zijn aan het plot, dan is bij hem wel. Gek genoeg erger ik me bij hem er niet echt aan. Kijk bijvoorbeeld eens naar het laatste plaatje van Recht en krom. "Rij door Alfred! Wij praten niet met zwervers!" Zo heb ik de neefjes nog nooit met oom Donald zien omgaan, maar vind jij het erg?

Ui vindt deze omschrijving niet out-of-character. In het Barksverhaal met de kinderpsycholoog zijn de neefjes rijk en gedragen ze zich arrogant tegen Donald.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC++92-02

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Triest om nu ook Evert Geradts te zien tobben met het telkens nieuwe verhalen bedenken rondom, in Nederland, beperkte mogelijkheden.

Hij lijkt ook niet te tobben met nieuwe verhalen bedenken, want met zijn fantasie en ongrijpbare logica zijn er altijd nieuwe, originele verhalen mogelijk. Hij deed in het verleden wel beter zijn best om er iets goeds van te maken.

Dus Evert tobt wel om telkens goede(!) nieuwe verhalen te bedenken. Misschien is hij nu jumping the reflectorvis. Haha! (snotter)

Oom Paspasu schreef:Zijn laatste verhaal dat echt goed in elkaar stak, was Garagebouw. Wauw! Het einde kan natuurlijk ook alleen volgens de Evert Geradts-logica.

Ui kent dit verhaal niet, dat in Donald Duck Weekblad 2011-43 staat. Het gaat om 5 pagina's die inmiddels ruim een jaar geleden zijn verschenen.
Vijf pagina's van ruim meer dan vijftig Weekbladen geleden. Vijf pagina's uit meer dan tweeduizend pagina's aan Weekblad. Hoe dun kan een spoeling worden.

Oom Paspasu schreef:Ik heb laatst dit Sjors en Sjimmie-album gelezen, waar Geradts ook aan mee heeft gewerkt. Ik herken zijn stijl vooral in het verhaal over een eigen kamer voor Sjors. ***Spoiler alert!*** Hij wil niet langer een kamer met Sjimmie delen, dus krijgt hij de zolder. Bij het opruimen ontdekt de kolonel al zijn oude legerspullen en besluit van de zolder een museum te maken. Uiteindelijk grijpt Sjors een granaat en roept: "Als ik de zolder niet krijg, krijgt niemand hem." Kaboem! Het eindigt met een zwaargewonde Sjors in het ziekenhuis op een privékamer waar hij geen bezoek mag ontvangen. Hij is blij dat hij eindelijk een eigen kamer heeft.

Het een en ander zal ook afhangen van de opbouw van het verhaal. In principe zou je zelfs Oma Duck kunnen laten doordraaien als er aanleiding toe wordt gegeven.

Oom Paspasu schreef:Evert Geradts plaatst op facebook scenariopagina's van zijn Disney-verhalen, zichtbaar voor iedereen met een facebookaccount.

Ui heeft geen Facebook. (snif)

Oom Paspasu schreef:Het album heet "♪♪ workin' for the disney dollah...♪♪", wat enerzijds laat zien dat hij het - helaas - als werk ziet en niet in de eerste plaats als kunst; anderzijds dat je als scenarist/tekenaar blij mag zijn met Disney, omdat je daar tenminste aan verdient - en blijkbaar zonder al te veel moeite :( .

Werk als werk zien kan juist heel goed vakwerk opleveren. Een professionele houding kan heel wat waard zijn. Niet van die hobbyisten die tegen betaling zitten te ploeteren met het tekenen van een Duck en waarvan niets gezegd mag worden, omdat het zogenaamd liefdewerk is.
En daarbij, voor je plezier werken voor de Roepredactie is natuurlijk gekkenwerk. Dat plezier leren ze je wel af met hun bekrompenheid. (snik)
Misschien heeft Geradts een zeldzaam lange adem, maar de kritiek op de reflectorvissen doet vermoeden dat zelfs hij slachtoffer wordt van de bekrompenheid van de Roepredactie. Elke week opnieuw vrijwel dezelfde hap, tientallen jaren lang. Alsof het leven één grote Donald Duck Extra is. Daar kan zelfs de beste schrijver op een gegeven moment niet meer tegenop. Zelfs Barks was eraan onderdoor gegaan, laat staan Geradts.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Evert Geradts

Berichtdoor Oom Paspasu » ma feb 04, 2013 5:51 pm

Ui schreef:Welk van de bestaande personages in de Duckwereld is zo dom, dat de grap van het vogelhuisje en de pinguïn wel werkt?

Zoals gezegd, Donalds opmerking kan anders geïnterpreteerd worden. Het absurde zit 'm erin dat de neefjes serieus reageren.
Ui schreef:Ui vindt deze omschrijving niet out-of-character. In het Barksverhaal met de kinderpsycholoog zijn de neefjes rijk en gedragen ze zich arrogant tegen Donald.

In dat verhaal is het een reactie op de "vrije opvoeding". In "Recht en krom" is er geen aanleiding toe, behalve dat het heel grappig is, vooral in combinatie met Donalds tegenopmerking over het gouden tafelkleed.
Ui schreef:Dus Evert tobt wel om telkens goede(!) nieuwe verhalen te bedenken.

Tobben? Dat zouden we hem moeten vragen, maar misschien neemt hij het gewoon niet zo serieus. Je denkt toch ook niet dat Bas Heymans zit te tobben over zijn achtergronden?
Ui schreef:Vijf pagina's van ruim meer dan vijftig Weekbladen geleden. Vijf pagina's uit meer dan tweeduizend pagina's aan Weekblad. Hoe dun kan een spoeling worden.

Ik zal later bij "Gaat het weekblad achteruit?" hierover nog wel iets zeggen.
Ui][quote="Oom Paspasu schreef:Hij is blij dat hij eindelijk een eigen kamer heeft.

Het een en ander zal ook afhangen van de opbouw van het verhaal. In principe zou je zelfs Oma Duck kunnen laten doordraaien als er aanleiding toe wordt gegeven.[/quote]
Ik bedoel niet dat het doordraaien van Sjors onlogisch is, maar zijn plezier aan het einde is natuurlijk absurd.
Ui schreef:Werk als werk zien kan juist heel goed vakwerk opleveren. Een professionele houding kan heel wat waard zijn.

Werk als ambacht. Werk met als doel een goed product, in plaats van een baan om geld te verdienen. Zoals je in A Financial Fable kan lezen: geld is leuk voor verzamelaars, maar we kunnen eten en strips lezen, niet omdat we geld hebben, maar omdat er arbeid geleverd wordt. Een leuk verhaal om het in een ander topic nog eens over te hebben.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Evert Geradts

Berichtdoor Ui » ma feb 04, 2013 6:35 pm

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Welk van de bestaande personages in de Duckwereld is zo dom, dat de grap van het vogelhuisje en de pinguïn wel werkt?

Zoals gezegd, Donalds opmerking kan anders geïnterpreteerd worden. Het absurde zit 'm erin dat de neefjes serieus reageren.

Je schreef:
Neem nou het brievenbusstripje van het vogelhuisje en de pinguïn. Ik vind de tekst in het tweede plaatje wat vaag. Ik zou er "Misschien trekken pinguïns nu wel naar het noorden!" van gemaakt hebben. Als Donald dit echt bedoelt, past zijn logica niet bij een eend van zijn leeftijd en intelligentie. Het kan ook zijn dat hij bedoelt: "Ik maak gewoon een vogelhuisje omdat ik dat leuk vind. Wat maakt het uit als het niet meteen gebruikt wordt? Bemoei je met je eigen zaken, snotneuzen!" Wat je nu verwacht is dat Kwik, Kwek en Kwak hem uitlachen, maar nee, ze gaan er heel serieus op in en laten Donald in verwondering achter.

Oke, in dat geval staat Donald ter plekke wat te verzinnen om de neefjes op afstand te houden. Of misschien verzint hij een aanzet voor grappige onzindiscussie.
Misschien zijn de neefjes dom, omdat ze Donald letterlijk nemen, en is Donald daardoor verbijsterd.

Maar wat doet die ladder dan, in het laatste plaatje? Terwijl Donald de pinguïn noemt, kijkt hij omhoog, alsof pinguïns vliegen.

Deze verschillende manieren van interpreteren benadrukken hoe vaag het verhaaltje is. Het verhaaltje speelt zich vooral in de tekst af. Er had minstens een pinguïn getoond kunnen worden in een denkwolkje.

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Ui vindt deze omschrijving niet out-of-character. In het Barksverhaal met de kinderpsycholoog zijn de neefjes rijk en gedragen ze zich arrogant tegen Donald.

In dat verhaal is het een reactie op de "vrije opvoeding". In "Recht en krom" is er geen aanleiding toe, behalve dat het heel grappig is, vooral in combinatie met Donalds tegenopmerking over het gouden tafelkleed.

Inderdaad, bij Barks wordt de hooghartigheid gecombineerd met vrije opvoeding.
Ui zou het Geradts-verhaal moeten herlezen. Maar dat ze Donald blijkbaar met een zwerver vergelijken, vindt Ui niet meteen wereldschokkend. De neefjes kunnen in sommige verhalen erg brutaal zijn. Bij Barks wisselde zich dit af.

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Dus Evert tobt wel om telkens goede(!) nieuwe verhalen te bedenken.

Tobben? Dat zouden we hem moeten vragen, maar misschien neemt hij het gewoon niet zo serieus. Je denkt toch ook niet dat Bas Heymans zit te tobben over zijn achtergronden?

Ja, als je het zo bekijkt Haha! (snotter)
Maar wie weet, hoezeer Bas Heymans dagelijks zit te tobben: "Wat zal ik vandaag eens niet tekenen? Zal ik vandaag geen bomen in een bos tekenen? Of zal ik vandaag geen mensen in een mensenmassa tekenen?" Dat zijn zeer pittige artistieke keuzes, hoor!

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:[Sjors blij dat hij eindelijk een eigen kamer heeft.] Het een en ander zal ook afhangen van de opbouw van het verhaal. In principe zou je zelfs Oma Duck kunnen laten doordraaien als er aanleiding toe wordt gegeven.

Ik bedoel niet dat het doordraaien van Sjors onlogisch is, maar zijn plezier aan het einde is natuurlijk absurd.

De blijdschap met een eigen kamer is natuurlijk absurd, in werkelijkheid. Maar binnen een verhaal kan zo'n persoon dusdanig gekweld zijn, dat zelfs zwaargewond in een eigen kamer liggen, reden tot blijdschap is. Dit benadrukt, hoezeer de persoon geleden heeft. Een Barksvoorbeeld is het verhaal waarin Donald zich veilig voelt in een leeuwenkooi.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+101-02

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Werk als werk zien kan juist heel goed vakwerk opleveren. Een professionele houding kan heel wat waard zijn.

Werk als ambacht. Werk met als doel een goed product, in plaats van een baan om geld te verdienen.

Het een en ander kan goed samengaan. Dus zowel een goed product én het verdienen van geld. Misschien hebben vooral zelfstandige ondernemers zo'n werkhouding. Bij een leidinggevende zoals de Roepredactie is deze combinatie vroeg of laat niet vol te houden. Het maakt nogal verschil of je je eigen kruidenierswinkel hebt of dat je dozen staat te stapelen in het gangpad van een supermarkt.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Evert Geradts

Berichtdoor Oom Paspasu » di feb 05, 2013 1:04 am

Je hebt gelijk. Bij Carl Barks konden de karakters per verhaal flink verschillen. Ook waren bij hem heerlijk absurde dingen mogelijk. Op het eerste plaatje van Lost Beneath the Sea zegt oom Dagobert: "Ik ga proberen om de Mount Everest, de Taj Mahal en Hong Kong te kopen om ze vervolgens in m'n Duckstadse pretpark te zetten!" Nergens in dit verhaal wordt dit afgedaan als onzinnig. (Ik wil bij een Barks-topic later nog wel meer kwijt over realisme en absurdisme.)
Evert Geradts stijl komt op deze twee punten overeen, al lijkt het bij hem minder doordacht en willekeuriger. Bij veel andere schrijvers staan de karakters vast en is er vanuit een idee van realisme (alsof een strip over pratende eenden überhaupt realistisch kan zijn!) veel minder variatie in de verhalen mogelijk. Scarpa is een andere uitzondering.

Oom Paspasu schreef:Toch denk ik dat niet personages maar het verhaal zijn sterke punt is.

Ik wil hierop terugkomen, al weet ik niet wat ik wel wil zeggen.
Een van zijn mooiste verhalen waarin karakters een sterke rol spelen, is Dom, dommer, Donald. Iemand die ouders of kinderen heeft, zal dit verhaal heel herkenbaar vinden. "Bah! U weet niets van wiskunde! Wat bent u dom, zeg! We schamen ons dood voor u! Aan u hebben we niets!" Wat gemeen van de neefjes om zoiets te zeggen, maar hoe herkenbaar! En dan het einde... We denken veel meer te weten dan onze domme ouders, omdat we op school of in onze vrije tijd wat nutteloze feitjes vergaren, maar eigenlijk zijn we totaal wereldvreemd. (Opvallend is dat professor Plusminus aan zijn broek en schoenen te zien geen vogelpoten heeft, net zoals Willie Wortel. Blijkbaar is dit een kenmerk van geleerden, een verschijnsel dat zich ook in onze wereld voordoet.)
Evert Geradts heeft meer kleine familiedrama's gemaakt, zoals Namen noemen en ook in De Snorrenoorlog. Hij laat ons meeleven met de gevoelens van de personages, zonder dat het te zwaar wordt zoals Lo$ 11 of een slappe soap als "A letter from home".
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Evert Geradts

Berichtdoor Oom Paspasu » di feb 05, 2013 2:01 am

Ui schreef:Als je steeds opnieuw moet werken met een beperkte rolverdeling, tientallen jaren lang, dan moet je op een gegeven moment wel gaan stoeien met dat tekort aan personages. Eigenlijk bedenk je dan nieuwe personages, die optreden in de huid van de bestaande personages. (…) Zoals Guus Geluk ook ingezet wordt in gevallen waar Donald een gewone neef nodig heeft.

Treedt Guus in Wintertime Wager en in Gladstone Returns niet ook op als "gewone" neef? Waarom kan men nooit meer een verhaal over Guus maken zonder dat zijn geluk centraal staat? Ik heb geen behoefte aan verhalen als deze uit het nieuwste weekblad, waarin Guus een soort bekende Duckstadter is vanwege zijn geluk. Bovendien is "geluk" bij Barks altijd iets wat zowel steeds bevestigd als ontkracht wordt. Het is niet iets wat vaststaat, wellicht alleen maar bijgeloof, maar opeens worden alle sceptici weer in verwarring gebracht, zoals bij het einde van Wishing Stone Island! Meer voer voor een nieuw topic.
Wat ik hier over Evert Geradts wil zeggen, is dat ik het leuk vind een verhaal te zien waarin Donalds 313 een centrale rol vervuld, zonder ook maar één keer te ontploffen (het reeds genoemde "Garagebouw").
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Evert Geradts

Berichtdoor Ui » ma jun 17, 2013 5:15 pm

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Als je steeds opnieuw moet werken met een beperkte rolverdeling, tientallen jaren lang, dan moet je op een gegeven moment wel gaan stoeien met dat tekort aan personages. Eigenlijk bedenk je dan nieuwe personages, die optreden in de huid van de bestaande personages. (…) Zoals Guus Geluk ook ingezet wordt in gevallen waar Donald een gewone neef nodig heeft.

Treedt Guus in Wintertime Wager en in Gladstone Returns niet ook op als "gewone" neef?

Dit zijn de eerste verhalen waarin Guus verschijnt. Hier was nog geen of amper sprake van een uitzonderlijk geluk.
Guus Geluk inzetten als gewone neef is dus een stap terug in de tijd.

Ui heeft het een en ander gekopieerd naar het topic 'Guus Geluk':
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=60339#p60339

In het aan Ben Verhagen gewijde album 'De grappigste avonturen van Donald Duck 41' zijn de meeste verhalen geschreven door Evert Geradts, nota bene gespeld als Evert GeraRdts.

Een van de verhalen is 'De gulheidsstraal'. In plaatje 8.7 worden Duckstad en omgeving bestraald. Maar in plaatje 8.6 loopt Dagobert, ondersteund door de neefjes, naar de uitgang. Blijkens de lichtblauwe inkleuring is de buitenlucht te zien, wat suggereert dat de uitgang open is. Dagobert en de neefjes zijn dusdanig dichtbij de uitgang, dat ze in het daglicht staan. En dan komt de grote vraag: waarom hebben Dagobert en de neefjes geen last van de gulheidsstraal? Zelfs al zou de gulheidsstraal maar eenmaal werken, zouden tenminste de neefjes erdoor beïnvloed moeten worden.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+83023
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron