Frank Jonker

Berichtdoor Ui » vr jul 08, 2011 5:39 pm

Uit het topic 'Frank Jonker' van McDuck:

13-05-2005 15:46:27, Pluizer schreef:Frank Jonker staat in Donald Duck Weekblad 2005-18.
blz 39 t/m 42

H 24235 Donald Duck: Loterij (4 p.) 4-tier
Story & script: Frank Jonker Pencils & ink: Sander Gulien
Appearances: Donald Duck, Huey Dewey and Louie, Gladstone Gander, Daisy Duck

http://coa.inducks.org/story.php/x/H+24235

Een verhaal gebaseerd op de Staatsloterij en in het bijzonder op een man die voor Frank Jonker in de winkel stond en een staatslot wilde hebben met eindcijfer 8. Daarop is in feite heel het verhaal gebaseerd.
Voor de Donald Ducklezers heeft Jonker de loterij wat versimpeld. Donald zou prijs hebben als zijn eindcijfer hetzelfde eindcijfer is als dat van het winnende lot voor de hoofdprijs. In de Duckstadloterij werd dus slechts één getal getrokken waarvan van achter naar voren bij ieder kloppende cijfer de prijzen hoger worden.
Vandaar dat de aanpassing van de redactie wat onlogisch is.

Het oorspronkelijke eind van dit verhaal was als volgt:

- oorspronkelijke laatste bladzijde -

plaatje 4
Donald: Goed! Goed! Ik geef het op. Ik neem wel een lot met een ander eindcijfer! 3, 5, 7, alles behalve een 8!

plaatje 5
Donald (met één lot): Nummer 67891234! Met eindcijfer 4 heb ik tenminste een kans van één op negen om te winnen!

plaatje 6
Katrien: En heeft Donald nu eindelijk iets gewonnen met zijn eindcijfer 4?
Neefjes: Nou, het was in elk geval... goed raak toen de presentator... het winnende nummer bekendmaakte...

plaatje 7
Neefjes: ... om precies te zijn... nummer... 88888888!
Donald heeft hier alle loten plus de televisie (met bijl in het scherm) in de vuilnisbak gesmeten en loopt woedend weer naar binnen: Grrr!

- -

In de gepubliceerde versie is het extra winnende cijfer 4 op het eind, onlogisch ten opzichte van de rest van het verhaal.
Deze ingreep van bovenaf (!!!) heeft het prachtige idee verpest. Heeft de Duck-redactie het Jonker-plot niet begrepen, of zo?
Dag opbouw! Dag suspense! Dag eindgrap! Frank Jonker verdient beter.

16-05-2005 23:37:27, Keessie schreef:Ongelooflijk, Pluizer. En ik dacht nog wel dat redacteuren er waren om de fouten uit de verhalen, niet om ze toe te voegen.
Ik vond het Duckstadloterijverhaal erg leuk. Ik heb erg gelachen om de overtrokken reacties van Donald en het uitgestreken gezicht waarmee de presentator het zoveelste onjuiste eindgetal bekendmaakt. Alleen bij die 4 dacht ik: kunnen niet ergens eerder in het verhaal zetten dat er ook prijzen op andere eindcijfers vallen?
Geen idee dat dit er achter zit. Wat een blunder! Die verhaallijn van Jonker staat inderdaad veel strakker. Ik snap niet waarom ze hier aan zijn gaan prutsen.
Of is het vanwege die bijl in de televisie? Misschien zijn ze bang dat de lezertjes dit voorbeeld gaan volgen en papa’s bijl uit de kelder halen om daarmee dan de tv te bewerken? Er zijn programma’s waarbij ik die neiging ook nauwelijks kan onderdrukken...
Jonker mag in elk geval in zijn handen klappen met Gulien als tekenaar. Dankzij de vele visuele grappen staat het verhaal nog steeds als een huis. Was het door Comicup getekend, dan had het verhaal de ingreep niet overleefd, denk ik.
Schrijft Jonker trouwens zijn verhalen net zo als jij hier in het forum neerzet? Gewoon als platte tekst? Ik heb wel eens gelezen dat Jan Kruse zijn verhalen uitschetst tot bijna striptekeningen. Dat lijkt me voor de tekenaar eigenlijk een stuk handiger.

bron: http://www.mediafire.com/mcduck ("mcduck-forum.zip", "topic-1450.html")

"En ik dacht nog wel dat redacteuren er waren om de fouten uit de verhalen [te halen], niet om ze toe te voegen."

Overigens waren de meningen verdeeld over de omschreven opbouw in Jonker's versie:
13-05-2005 22:26:09, Rockerduck schreef:Iedereen ziet toch al van mijlenver aankomen dat het winnende lot van de acht-en gaat uitpuilen, als Donald zegt: "Alles behalve een 8!"

Dat is net zoiets als de Belg in de mop, die over straat loopt, een paar meter verderop een bananenschil ziet liggen, en zegt: "Oh oh, daar gaan we weer".

bron: (idem)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor McDuck Menu » vr jul 08, 2011 8:58 pm

Hadden we nog geen topic over Fank jonker? :O
Vanwaar de plotselinge voortzetting van bovenstaand onderwerp, als ik vragen mag? Erg vreemde ingreep, dat wel.

Ik vind Frank een van de beste scenaristen die voor het weekblad freelancen. Je kan vaak merken dat er lang over een verhaal is nagedacht, met veel oog voor detail. Vooral de verhalen met Mikmak vind ik erg goed verteld.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ui » vr jul 08, 2011 9:15 pm

McDuck Menu schreef:Vanwaar de plotselinge voortzetting van bovenstaand onderwerp, als ik vragen mag?

Ui heeft dit loterij-verhaal elders genoemd, zonder in details te treden. En Ui was op zoek naar notities die Jonker toentertijd leverde en die in dat topic staan. (Mag dat?) (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor McDuck Menu » vr jul 08, 2011 11:32 pm

Ik ga er niet over of dat mag of niet, ik vroeg me gewoon af waarom juist dit hier werd geciteerd, omdat het voor mij uit het niets kwam :)
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor De Zwarte Schim » za jul 09, 2011 1:14 pm

waarom open je hier een topic voor dan Uii?
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Ui » za jul 09, 2011 2:34 pm

Nu worden jullie lastig, hoor. Jullie gaan meteen off-topic en het is Ui die zich moet verantwoorden? (huil huil)
Ga het nu over Frank Jonker hebben of ga een stukje fietsen. (snik) (snotter)

Voor mensen die op de hoogte willen blijven van Jonker's huidige activiteiten, is er een weblog waar hij regelmatig aan bijdraagt:
http://debobeversstrip.blogspot.com/
Er zijn geregeld scans te vinden van enkele scenario-pagina's.

Frank Jonker is de enige Nederlandse auteur die vrijwillig en regelmatig, openbaar zijn publiek op de hoogte houdt van zijn werkzaamheden. Jammer dat daar op McDrake zelden aandacht voor is.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ui » vr jul 15, 2011 8:40 pm

Een tijdlang heeft Frank informatie geleverd voor wat een website had moeten worden. Het was niet altijd even duidelijk wat wel voor die website bedoeld was en wat niet. Hieronder een beschrijving van het jubileumfeest in 2002.

Frank, in 2002: Het eigenlijke feest van 50 jaar Duck schijnt alleen binnen het Sanoma-gebouw gevierd te zijn. De mensen die thuiswerkten zijn daar niet voor uitgenodigd, dus ik ook niet. Maar er komt nog iets in het Tv-toys museum in Dieren, met dan de complete tentoonstelling met het werk van alle Duckmensen die thuis werken. Wordt waarschijnlijk pas december.
Er was nog wel een groot spektakel in Leiden (Duckstad op Stelten!) en dat was vooral voor kinderen een groot festijn. Ik ben er twee halve en één hele dag geweest. Ze hadden daar Duckstad gedeeltelijk nagebouwd, inclusief geldpakhuis gevuld met een springkussen met kunststof geldstukken erop. Echt erin zwemmen kon dus niet. Verder nog een bioscoop waar ze 101 Dalmatiers II vertoonden en 'Donalds verjaardag' (cartoons, ook op video verkrijgbaar) En optredens van o.a. Georgina en Romeo. Een tv-studio waar o.a de aloude Donald Duck-imitatiewedstrijd werd gedaan. Voor de rest leek het een beetje op de Stripdagen maar dan in Duck-en Disneystijl. En de tekeningen van de tekenaars werden helaas verloot onder de kinderen die een album of bodywarmer o.i.d. hadden gekocht. Mau was het als enige van de tekenaars niet mee eens, maar hij heeft wel door zitten tekenen.


(Tue, 29 Oct 2002 19:01:17 +0100)

Waren de mensen die thuiswerken en verhalen bedenken en tekenen, niet uitgenodigd voor het eigenlijke feest van 50 jaar Donald Duck Weekblad?! Verschil moet er zijn, blijkbaar. Geen credits en ook geen uitnodiging. Interessant, interessant. (snik)
Ook opmerkelijk om te lezen, dat Mau Heymans als enige tekenaar enigszins protesteert over een loterij onder betalende kinderen. De rest van de tekenaars zat er blijkbaar als een stel schapen bij. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Zwarte Capihoorn » vr jul 15, 2011 8:51 pm

Tssss, zonder de mensen die thuis werken hebben we geen Donald Duck!
Belachelijk dat de thuiswerkers toen niet zijn uitgenodigd!
Hope rides alone
Avatar gebruiker
Zwarte Capihoorn
Kek
Member
 
Berichten: 707
Geregistreerd: zo mei 29, 2011 6:45 pm
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bruno » za jul 16, 2011 5:29 pm

Ik schrok een beetje toen ik dit las. MAAR. Dit hele verhaal hangt af van het woordje 'eigenlijk'. We hebben in feite maar één bron en dat is Frank Jonker. Misschien was dit wel helemaal niet het 'eigenlijke' feest. Misschien was het wel een borrel met slechts Sanoma-mensen (dat zijn er al een hoop). We weten het niet.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » za jul 16, 2011 5:39 pm

Bruno schreef:Ik schrok een beetje toen ik dit las. MAAR. Dit hele verhaal hangt af van het woordje 'eigenlijk'. We hebben in feite maar één bron en dat is Frank Jonker. Misschien was dit wel helemaal niet het 'eigenlijke' feest. Misschien was het wel een borrel met slechts Sanoma-mensen (dat zijn er al een hoop). We weten het niet.

Nu wordt ook Frank Jonker afgeschreven. (snik) Alles om maar voor Sanoma en Roepredactie op te komen. Ach ja, "we weten het niet". Een stapel gratis Duckverhalen voor Bruno!
Weer duik je op om, zelfs als het gaat om informatie van Jonker, onwetendheid te claimen en dat in de koninklijke wij-vorm. Maar als redacteurs Bas of Ferdi informatie geven, wat maar twee medewerkers zijn, dan blijft het stil. Opmerkelijk, zeer opmerkelijk.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Dirk McDuck » za jul 16, 2011 5:41 pm

Het is ook altijd één grote commerciële bende.
iedereen op onbetaald verlof!
nu meteen!!!!!!!!
Avatar gebruiker
Dirk McDuck
Member
 
Berichten: 250
Geregistreerd: vr maart 18, 2011 7:48 pm
Woonplaats: friesland

Berichtdoor Bruno » za jul 16, 2011 5:53 pm

Ui schreef:
Bruno schreef:Ik schrok een beetje toen ik dit las. MAAR. Dit hele verhaal hangt af van het woordje 'eigenlijk'. We hebben in feite maar één bron en dat is Frank Jonker. Misschien was dit wel helemaal niet het 'eigenlijke' feest. Misschien was het wel een borrel met slechts Sanoma-mensen (dat zijn er al een hoop). We weten het niet.

Nu wordt ook Frank Jonker afgeschreven. (snik) Alles om maar voor Sanoma en Roepredactie op te komen. Ach ja, "we weten het niet". Een stapel gratis Duckverhalen voor Bruno!
Weer duik je op om, zelfs als het gaat om informatie van Jonker, onwetendheid te claimen en dat in de koninklijke wij-vorm. Maar als redacteurs Bas of Ferdi informatie geven, wat maar twee medewerkers zijn, dan blijft het stil. Opmerkelijk, zeer opmerkelijk.

Nee, dat doe ik echt neit. Ik kan me heel veel van die dingen die je hier zegt gewoon niet voorstellen, snap je. Ik kan me niet voorstellen dat het wereldje zo gemeen is. Dat kan ik gewoon niet. Ik krijg echt geen stapel gratis Duckverhalen hoor.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » za jul 16, 2011 7:01 pm

Bruno schreef:Ik kan me heel veel van die dingen die je hier zegt gewoon niet voorstellen, snap je. Ik kan me niet voorstellen dat het wereldje zo gemeen is. Dat kan ik gewoon niet. Ik krijg echt geen stapel gratis Duckverhalen hoor.

Deze informatie komt van Frank Jonker. En het valt Ui ook ontzettend tegen. Maar door te doen alsof thuiswerkers wel zijn uitgenodigd, blijft de situatie bestaan en kan men er ongestoord mee verder gaan.
In vergelijking met een Roepredacteur, ben je als thuiswerker verrekte weinig waard. Moet deze situatie blijven bestaan? Kom dan allen vooral voor Oom Thom op en geef hem klakkeloos het voordeel van de twijfel. (snik)

Wie geloof je nu eerder? Een thuiswerker die op het matje geroepen kan worden? Of een ontkennende redacteur die een schouderklopje krijgt en zelf wel uitgenodigd was geweest op het feest?

Het ergste is dat de trouwe Jonker blijkbaar zelf niet beseft, hoe opmerkelijk zijn informatie is. (snik)
In de tijd dat hij deze informatie opschreef, had hij waarschijnlijk nooit verwacht, wat een negatief beeld hij soms schetst over het beleid van de Roepredactie, puur door te vertellen wat er gebeurt.

Zo moet Jonker evenals een gemiddelde lezer afwachten wanneer zijn verhalen in de winkel verschijnen. Jonker ziet dan pas, wat er van zijn scenario's is overgebleven. Als er wijzigingen zijn, ziet hij die pas in de winkel.
Jonker, 30 juli 2006: "Voor volgende week geen aankondigingen, dus ik wacht maar weer rustig af." Deze zin is in diverse varianten voorbij gekomen in Jonker's overzichten van 2002 t/m 2006.
De man moet echt in de winkels gaan zoeken of er bij Sanoma iets nieuws van hem is verschenen. Dan is het toch irritant als nu iemand hardop gaat fantaseren, dat het maar een enkel voorbeeld is en dat het nu wel anders zou gaan?
Want waarom zou men veranderen? Het publiek gelooft dit soort toestanden toch niet. (snotter)

Iets anders. Ui heeft begrepen, dat Roepredacteur gratis Sanoma-tijdschriften krijgen. Terwijl thuiswerkers ze zelf moeten zoeken en kopen.
Uit het topic 'Vragen aan redactie-leden':

2010-02-27 16:32:17, Ferdi F schreef:
Kwok schreef:Kun jij alles gratis meenemen van kantoor of moet jij ook geld betalen?

De meeste bladen, albums en pockets die we maken krijgen we zelf ook, ja.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=21987#p21987

2010-02-27 19:52:09, Ferdi F schreef:De meeste nemen hun bladen/albums wel mee, ja. Ik weet natuurlijk niet wat andere collega's daarmee doen, maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen ook alles bewaart. Sommigen geven de bladen weer aan hun kinderen, neefjes, nichtjes, buurkinderen, etc.
Sommige collega's waren vroeger ook al fan van Disney (waaronder ikzelf) en die bewaren dan ook het meeste. Al geef ik sommige uitgaven zoals de Prinses, Winnie de Poeh en Cars aan kinderen in mijn omgeving. Maar uitgaven zoals de Donald Duck, DD Extra en Junior, albums en vakantie- en winterboeken bewaar ik natuurlijk zelf! En die lees ik ook (bijna) allemaal.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=22026#p22026

2010-02-28 12:50:52, Bas schreef:Oh ja: ik neem alles keurig mee naar huis. Met de Disney Club boekjes en de Prinses kan ik ervoor zorgen dat mijn nichtje me een leuke oom blijft vinden, maar het High School Musical Magazine verslind ik natuurlijk zelf van kaft tot kaft!

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=22063#p22063

Nu zou je blindelings kunnen stellen, dat thuiswerkers zoals Jonker misschien ook deze luxe hebben. Dus laat Ui de volgende stelling plaatsen: zou het niet ontzettend oneerlijk ogen, als thuiswerker Jonker zelf zijn eigen strips moet zoeken en kopen, terwijl Roepredacteurs meer bladen, pockets, albums mee naar huis krijgen dan ze zelf kunnen of willen lezen, laat staan bewaren? (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor McDuck Menu » za jul 16, 2011 9:54 pm

Inderdaad niet zo mooi om te horen, bij zo'n feestje verwacht je toch wel dat de voornaamste freelancers er bij mogen zijn. Ik heb overigens wel wat Ducks thuisgestuurd gekregen toen ik er in stond, maar het kan ook zijn dat dat alleen de eerste keer zo is, dat weet ik niet. Maar waar trekken ze dan de grens? Gaan er dan ook Ducks naar de Comicup studio, en naar Denemarken en Joost mag weten waarheen? Ik geloof dat als een freelancer er om vraagt, dat hij of zij dan best een exemplaartje thuisgestuurd kan krijgen. Die indruk kreeg ik wel.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ui » ma jul 18, 2011 9:40 pm

McDuck Menu schreef:Inderdaad niet zo mooi om te horen, bij zo'n feestje verwacht je toch wel dat de voornaamste freelancers er bij mogen zijn.

Het laatste nieuws uit de wandelgangen meldt vandaag, dat Jonker "gewoon uitgenodigd wordt op alle feestjes en aangelegenheden". Als dit rijmt met Jonker's opmerking uit najaar 2002, is er in de tussentijd iets veranderd. (snif)

McDuck Menu schreef:Ik heb overigens wel wat Ducks thuisgestuurd gekregen toen ik er in stond, maar het kan ook zijn dat dat alleen de eerste keer zo is, dat weet ik niet.

Het laatste nieuws uit de wandelgangen meldt dat Jonker "alle reguliere uitgaven, dus Donald Duck en Extra's gewoon krijgt opgestuurd". Albums vallen daar dus mogelijk buiten.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron