Patty Klein

Berichtdoor Michiel Q » di sep 27, 2011 12:15 pm

Patty Klein is een bekende scenario-schrijfster, de grande dame van de Nederlandse strip. Zij begon haar carrière bij de Toonder Studio's, waar ze Grote Boze Wolf- en Hiawatha-verhaaltjes schreef voor de Nederlandse Donald Duck. Deze strips werden getekend door Piet Wijn en Jan van Haasteren. Voor de Boze Wolf verzon zij Juffrouw Schaapkens en de Brave Damesclub. Voor Hiawatha bedacht zij de gemaskerde Medicijnman, het hondje Humpie en het Mattenklopper-echtpaar.

1) Boeiend interview met Patty Klein:

http://stripsingelderland.blogspot.com/ ... klein.html

2) Blog van Patty:

http://pattyscholten.blogspot.com/ (Klein is haar meisjesnaam)

3) Patty doet een boekje open over de Toonder Studio's:

http://www.stripspeciaalzaak.be/Comment ... ttyKlein01

Patty Klein schreef:Wat me verbaasde, was dat ik overal Toonder-strips op tekentafels zag liggen, maar dat Marten Toonder in de publiciteit beweerde die strips altijd alleen te maken. Dit gold vooral voor zijn lievelingen en tevens populairste strips Tom Poes, Kappie, Panda en Koning Hollewijn. Waarvoor diende dan die studio vol goede tekenaars en schrijvers? [...]

De journalisten begonnen ook wel te begrijpen dat Marten Toonder niet in zijn eentje vier dagstrips tegelijk kon schrijven en tekenen. Dus Toonder moest terugkrabbelen met zijn ijdele uitlatingen. In zijn autobiografie nuanceerde hij het tot: "Maar Tom Poes nam ik altijd zuinig mee naar huis". Toch hadden bijna al mijn collega's ooit wel aan Tom Poes geschreven, geschetst of geïnkt of deden dat nog. [...]

In 1996 vond er een Bommel-tentoonstelling in het Teylers Museum in Haarlem plaats. [...] Na de lunch was er een plechtige huldiging van Toonder, waar hij een toespraak hield. Hij was erg vereerd en ja, hij had alle tekeningen van de expositie zelf gemaakt (er hing werk van Ben van 't Klooster, Ben van Voorn, Piet Wijn en Andries Brandt). Ik stond te luisteren naast mijn vrienden Piet en Ina Wijn en keerde me verontwaardigd naar Piet. "Daar klopt toch niets van! Wordt het niet eens tijd dat we daar een boekje over open doen?" En Piet zei: "Ach, dat doen we wel als hij dood is!"
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Berichtdoor snowmansion » di sep 27, 2011 1:42 pm

Dus eigenlijk misbruikte Toonder zijn bekende naam (en het feit dat daardoor vele tekenaars, scenarioschrijvers, inkers door zijn bekende naam bij hem/voor hem wilde werken) om zelf meer credits te krijgen.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » di sep 27, 2011 1:44 pm

Piet Wijn schreef:Ach, dat doen we wel als hij dood is!

Dat is dan wel weer heel droog en grappig.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel Q » di sep 27, 2011 6:04 pm

snowmansion schreef:Dus eigenlijk misbruikte Toonder zijn bekende naam [...] om zelf meer credits te krijgen.

Dat is wat kort door de bocht. Toonder heeft die naam wel zelf moeten opbouwen. Toonder verkocht zijn strips aan kranten, kreeg meer opdrachten en kon daardoor 'n studio opzetten. Andere tekenaars profiteerden daarvan door voor hem te werken en zo het vak te leren. De Toonder Studio's stonden garant voor kwaliteit en continuïteit. Het studio-systeem garandeerde dat er elke dag een strip klaarlag.

Patty Klein schreef:Wat ook kenmerkend voor het werken bij de Toonder Studio's was dat iedereen multi-inzetbaar was. Vaak werkten verschillende tekenaars aan één strip. De een schetste, de ander inktte. De een tekende de figuren, de ander de achtergronden. Soms was er een poststaking in Engeland en dan werd een Nederlandse tekenaar ingeschakeld om dezelfde dag nog een vervolg op de krantenstrip van de dag ervoor te tekenen. En de lezers klaagden nooit.

Bron: http://www.stripspeciaalzaak.be/Comment ... ttyKlein01

Voor beginnende tekenaars kan 't moeilijk zijn om werk te verkopen, maar bij de Studio's konden ze wél aan de slag. Het nadeel was dat ze daarmee geen naam opbouwden. Je zou kunnen stellen dat Toonder zo met zijn eigen medewerkers concurreerde. In de beginjaren ('40, '50, '60) was dat een heel normale praktijk, vergelijkbaar met Disney, Hergé, Vandersteen. Het is echter uitermate flauw dat Toonder zijn eigen mythe zo lang in stand heeft gehouden. Waarschijnlijk was hij er zelf in gaan geloven.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Berichtdoor snowmansion » wo sep 28, 2011 9:32 pm

Michiel Q schreef:
snowmansion schreef:Dus eigenlijk misbruikte Toonder zijn bekende naam [...] om zelf meer credits te krijgen.

Dat is wat kort door de bocht. Toonder heeft die naam wel zelf moeten opbouwen. Toonder verkocht zijn strips aan kranten, kreeg meer opdrachten en kon daardoor 'n studio opzetten. Andere tekenaars profiteerden daarvan door voor hem te werken en zo het vak te leren. De Toonder Studio's stonden garant voor kwaliteit en continuïteit. Het studio-systeem garandeerde dat er elke dag een strip klaarlag.

Voor beginnende tekenaars kan 't moeilijk zijn om werk te verkopen, maar bij de Studio's konden ze wél aan de slag. Het nadeel was dat ze daarmee geen naam opbouwden. Je zou kunnen stellen dat Toonder zo met zijn eigen medewerkers concurreerde. In de beginjaren ('40, '50, '60) was dat een heel normale praktijk, vergelijkbaar met Disney, Hergé, Vandersteen. Het is echter uitermate flauw dat Toonder zijn eigen mythe zo lang in stand heeft gehouden. Waarschijnlijk was hij er zelf in gaan geloven.

Ja tuurlijk heeft Toonder die naam moeten opbouwen en ik ga ook mee in je verhaal. Ik ga hier trouwens niet doen alsof ik een Toonder kenner ben, maar ik oordeel op het stuk wat jij gepost hebt. Als je het zo leest is dat een conclusie die daar naar voren komt. Jij zegt dat Toonder die naam zelf wel heeft moeten opbouwen. Dat klopt dan ook volkomen. Dat spreek ik dus ook niet tegen. Wat ik alleen zei is dat als je het stuk leest, dat hij dus net doet alsof hij alles zelf gedaan (getekend) heeft, terwijl hij dus ook veel te danken heeft aan zijn eigen medewerkers. Beetje kinderachtig dan voor zo een 'grootheid'.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Berichtdoor Ui » za okt 15, 2011 4:19 pm

Michiel Q schreef:Het is echter uitermate flauw dat Toonder zijn eigen mythe zo lang in stand heeft gehouden. Waarschijnlijk was hij er zelf in gaan geloven.

snowmansion schreef:Wat ik alleen zei is dat als je het stuk leest, dat hij dus net doet alsof hij alles zelf gedaan (getekend) heeft, terwijl hij dus ook veel te danken heeft aan zijn eigen medewerkers. Beetje kinderachtig dan voor zo een 'grootheid'.

Mee eens. Waar een grootmeester klein in kan zijn. Niet alleen werknemers worden zo onderschat, maar ook het publiek. Blijkbaar was Toonder in de veronderstelling, dat het publiek domweg gelooft dat hij over superkrachten beschikt. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » di nov 15, 2011 5:09 pm

Ik zag een uitzending van 'Beeldverhaal' een programma over strips, waarin ook ingegaan wordt op de hele studio achter de verhalen. Ook wordt vermeld dat Toonder niet zoveel schouderklopjes uitdeelde. Ook Dick Matena komt aan het woord, met interessante citaten van Toonder.

http://programma.vpro.nl/beeldverhaal/a ... ommel.html
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Robb_K » di nov 15, 2011 5:51 pm

Ze is een zeer goede Scenarist (scenario schrijver) en heeft een zeer goede Nederlandse naam. Ik vraag me af of ze mijn verre nicht is? (Ha! Ha!)
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor snowmansion » vr nov 25, 2011 5:14 pm

Ridder ter Geit schreef:Ik zag een uitzending van 'Beeldverhaal' een programma over strips, waarin ook ingegaan wordt op de hele studio achter de verhalen. Ook wordt vermeld dat Toonder niet zoveel schouderklopjes uitdeelde. Ook Dick Matena komt aan het woord, met interessante citaten van Toonder.

http://programma.vpro.nl/beeldverhaal/a ... ommel.html

Als ik deze aflevering bekijk (Deel 2 is trouwens ook een tip om te zien!), wordt er toch niet echt een heel positief beeld over deze man gevormd. Eigenlijk concludeert iedereen dat het een zeer moeilijke man (veel ruzies met iedereen) was die meer credit nam dan eigenlijk nodig was en niet kon accepteren dat hij niet alles kon tekenen. Daarbij komt nog het feit over zijn eigen prive omstandigheden (wat misschien onnodig is om te vermelden), maar tel daarbij de donkere droevige muziek op de achtergrond en je kijkt eigenlijk naar een stukje donkere geschiedenis, wat eigenlijk toch heel mooi is, de creaties die zijn voortgekomen evenals de tekenaars.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Berichtdoor Michiel Q » zo dec 04, 2011 12:49 am

Ik had "Beeldverhaal" nog niet gezien, maar haal dat nu in op Uitzending Gemist. Leuk programma, maar de Toonder-aflevering vond ik vele malen interessanter dan de twee afleveringen ervóór.

Ridder ter Geit schreef:Dick Matena komt aan het woord, met interessante citaten van Toonder.

Matena vertelt dat hij met de nieuwe Bommel-strips in de Donald Duck was gestopt, omdat het samenwerken met Toonder zóveel spanning opleverde, dat het hun vriendschap dreigde te verzieken.

snowmansion schreef:Eigenlijk concludeert iedereen dat het een zeer moeilijke man (veel ruzies met iedereen) was die meer credit nam dan eigenlijk nodig was en niet kon accepteren dat hij niet alles kon tekenen.

Biograaf Wim Hazeu beweert dat Toonder met élke studio-medewerker (behalve Piet Wijn) uiteindelijk ruzie kreeg. In minstens twee gevallen was dat vanwege de credits. Schrijver Lo Hartog van Banda had in een interview uitgelegd dat Toonder niet alles zelf schreef. Tekenaar Fred Julsing is om dezelfde reden opgestapt, dacht ik.

"Veel ruzies met iedereen" is wat ongelukkig geformuleerd. Voor 'n tekenaar zat er zelden meer dan één ruzie met Toonder in, denk ik. Als onderknuppeltje in de Studio's kwam je nauwelijks met Toonder in aanraking. Zo'n ruzie betekende vaak 't einde van de samenwerking, maar dan moest de tekenaar in kwestie al zodanig zijn opgeklommen binnen de Studio's, dat er 'n aanvaring met Toonder mogelijk was. M.a.w. tegen die tijd kon zo'n tekenaar op eigen benen staan en was 't inderdaad tijd om de vleugels uit te slaan.

Deze discussie is overigens gierend OFF-TOPIC.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo dec 04, 2011 3:43 pm

Michiel Q schreef:Ik had "Beeldverhaal" nog niet gezien, maar haal dat nu in op Uitzending Gemist. Leuk programma, maar de Toonder-aflevering vond ik vele malen interessanter dan de twee afleveringen ervóór.

Ik probeer het ook regelmatig achteraf even in te halen (o ja, gisteren wéér een aflevering gemist...). Ik vond die over Toonder het interessantst, ja. In de aflevering erna was het ook wel leuk eens wat over manga op te steken.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Patty Klein

Berichtdoor Michiel Q » wo feb 08, 2012 11:06 pm

Michiel Q schreef:Voor de Boze Wolf verzon zij Juffrouw Schaapkens en de Brave Damesclub. Voor Hiawatha bedacht zij de gemaskerde Medicijnman, het hondje Humpie en het Mattenklopper-echtpaar.

Niet helemaal waar. De Brave Damesclub werd geïntroduceerd door schrijver Andries Brandt.

Patty Klein schreef:Andries Brandt had, al voor mijn tijd, bij Midas elementen als de Booswichtenclub, de Brave Dames-club e.d. ingevoerd. Bij Hiawatha de bronzen bijl die onkwetsbaar maakt, dacht ik, en de Pafwangs. Ik heb de naam Rondbuiken voor de indianen bedacht. Of niet bedacht, maar gevonden in een boek met namen van bestaande indianenstammen. [...]

Ik vond Midas makkelijker schrijven dan Hiawatha. Als zo'n thema vastligt (wolf probeert biggetjes te eten) is het veel makkelijker om er plots mee te maken (vond en vind ik). Vandaar dat in Hiawatha steeds meer bijfiguren gaan optreden: Boze Bij (de honingzoeker, die bijna voortdurend in de ziektewet liep), Wakende Worm (de mattenklopper-indiaan die steeds door zijn vrouw met een mattenklopper wordt geslagen).

Hiawatha's Humpie is genoemd naar onze Humpie, een tonrond boerderijhondje met twee moeders (de rest van de twee nesten hadden de boeren verdronken). En onze hond Humpie heette weer naar een nichtje van me, die de bijnaam Humpie had.

Nog een wetenswaardigheidje: ik studeerde in die tijd biologie en was een jaargenoot en vriendin van Midas Dekkers, die in die tijd Wandert heette. Hij is zich Midas gaan noemen omdat ik De grote Boze Wolf schreef (heeft er wel eens een column over geschreven).

Ik herinner me ook dat de GP op een gegeven moment wilde dat de medicijnman een nieuw masker kreeg (het oude was geloof ik te ouderwets of niet mooi genoeg). Andries Brandt en ik hebben daar een verhaal omheen geschreven. Eerst had de medicijnman dat gele masker, later een groter, mooier en rood masker.

Bron: http://inducks.org/dd50/xned1965.html#x1965_nederlands

Uit het topic "Plattegrond Duckstad":

Michiel P schreef:Ik heb die Rondbuiken van Patty Klein eindelijk ergens teruggevonden! Deze indianen staan bekend onder de Franse naam Gros Ventres, wat Dikke Buiken betekent. Tegenwoordig leven de Gros Ventres in een reservaat in Montana, in het noorden van de VS. Dat ligt in ieder geval niet in de buurt van Duckstad. Afbeelding

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Gros_Ventre

Stijn Aerden schreef:Midas Dekkers. Of eigenlijk ‘Wandert’ Dekkers — want op zijn 17de had hij naam veranderd in die van de bekende Disney-wolf. Misschien was vergelijking met de oude Griekse Midas treffender geweest, de koning die volgens de legende alles wat hij aanraakte in goud veranderde. Maar die Midas kende hij toen nog niet.

Aan het woord is de huidige bewoner, die koffie schenkt en nog even doormijmert over de wolf en de drie kleine biggetjes. Zo had hij graag het einde van het verhaal gezien: een zilveren schaal met drie dampende varkentjes erop, de goudgele billen omhoog. Zo had hij ze ook graag getekend, als hij cartoonist was worden, wat toch in de planning zat. De naam ‘Midas’ ondertekende dan lekker, net als ‘Yrrah’ of ‘Scapa’. Maar nóg liever was hij natuurkundige geworden, of eigenlijk: uitvinder.’ Voor striptekenen had hij te weinig talent, eerlijk is eerlijk, en ook als uitvinder is hij ook niet helemaal uit de verf gekomen.

Bron: http://vroegevogels.vara.nl/nieuws-item ... %5d=102513
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Patty Klein

Berichtdoor snowmansion » di feb 14, 2012 5:15 pm

@ Michiel

Heel leuke informatie die je daar gedeeld hebt!!

Zulke dingen (geschiedenis van wie onder meer welke elementen/namen bedacht heeft vind ik zeer leuk om te weten/lezen).

Thanks.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Patty Klein

Berichtdoor Michiel Q » do feb 16, 2012 7:54 pm

Fijn om te horen! Afbeelding
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Patty Klein

Berichtdoor snowmansion » vr feb 24, 2012 7:48 pm

Ik heb de informatie over de naam 'rondbuiken' doorgestuurd naar Bas Schuddeboom voor de Duckipedia.


Bedankt michiel :)
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron