Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Dubbelduck » do nov 10, 2011 11:15 pm

Thom Roep gaat volgend jaar met pensioen
Datum: 9 november 2011

Sinds 1973 werkt Roep als redacteur voor het weekblad Donald Duck, sinds 1984 als hoofdredacteur.
Thom schreef ook verhalen als Douwe Dabbert en Van Nul tot Nu.

Bron: http://www.donaldduckweb.nl/nieuws/2011/11/thom-roep-gaat-volgend-jaar-met-pensioen/

Ik weet niet of het waar is. Volgens mij is donaldduckweb de enige site die het erover heeft, ik kan er verder niets over vinden. En blijkbaar weet op dit forum ook niemand nog van iets, want anders had iemand daar wel een topic over geopend.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » do nov 10, 2011 11:49 pm

ik denk niet dat het helemaal waar is. de site wordt door allemaal vrijwilligers onderhouden en een of andere grappenmaker kan dat hebben geplaatst.
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Robb_K » vr nov 11, 2011 2:35 am

Dubbelduck schreef:Thom Roep gaat volgend jaar met pensioen
Datum: 9 november 2011

Sinds 1973 werkt Roep als redacteur voor het weekblad Donald Duck, sinds 1984 als hoofdredacteur.
Thom schreef ook verhalen als Douwe Dabbert en Van Nul tot Nu.

Ik weet niet of het waar is. Volgens mij is donaldduckweb de enige site die het erover heeft, ik kan er verder niets over vinden. En blijkbaar weet op dit forum ook niemand nog van iets, want anders had iemand daar wel een topic over geopend.

Dat is waar. Thom begonnen met D.D. Weekblad (Margriet / Oberon) in 1973, samen met Cees de Groot, en een beetje later, Daan Jippes. Thom werd chefredacteur tijdens de jaren 1980(1983 of 1984). Ik was rond toen, en dat is wat ik me herinner. De nieuwe medewerkers waren alle grote Duckfans. En, ja, dat is de reden waarom Het Weekblad zo verbeterd werd, en een de tweede klassieke periode begonnen.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr nov 11, 2011 5:46 pm

Hij is wel al 59. Oud, maar oud genoeg om met pensioen te gaan? Barks ging niet met pensioen tot hij 65 was, Taliaferro werkte zich dood. Maar ik kan me vergissen, dat waren andere tijden.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DD » vr nov 11, 2011 6:15 pm

Dubbelduck jij hebt toch vaak contact met Ferdi Felderhof i.v.m. Inducks? Zou je het hem kunnen vragen?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ui » vr nov 11, 2011 6:33 pm

Dubbelduck schreef:Thom Roep gaat volgend jaar met pensioen [...] Ik weet niet of het waar is.

De spanning is te snijden. (snotter) Hoepelt hij echt op, of blijft hij ons nog een eeuwigheid langer kwellen met afgezaagde Murry-Mickeys en volgeschreven stripplaatjes? En als hij vertrekt, wat komt ervoor terug? Als het Weekblad niet samen met hem stopt? (snik)

De Zwarte Schim schreef:ik denk niet dat het helemaal waar is. de site wordt door allemaal vrijwilligers onderhouden en een of andere grappenmaker kan dat hebben geplaatst.

Precies! Men kan beter afgaan op McDrake, dat door allemaal vrijwilligers wordt onderhouden en... (eh, wacht eens...) (huil huil)

Robb_K schreef:Thom begonnen met D.D. Weekblad (Margriet / Oberon) in 1973, samen met Cees de Groot, en een beetje later, Daan Jippes. Thom werd chefredacteur tijdens de jaren 1980(1983 of 1984). Ik was rond toen, en dat is wat ik me herinner. De nieuwe medewerkers waren alle grote Duckfans. En, ja, dat is de reden waarom Het Weekblad zo verbeterd werd, en een de tweede klassieke periode begonnen.

Tweede klassieke periode? Herdruk van de eerste, enige echte, zal men bedoelen! (snotter) Met Oom Thom is het Grote Herdrukken en het Uitmelken begonnen.

Sinds het hoofdredacteurschap van Oom Thom is de kwaliteit van de Nederlandse verhalen dramatisch gedaald. Zoewel qua schrijfwerk als qua tekenwerk. Vergelijk maar met de Nederlandse verhalen die tot en met 1983 werden gemaakt. Met het hoofdredacteurschap van Oom Thom eindigt de "klassieke periode" van 1974-1983. (snotter)

De onder Oom Thom, door Nederlandse werknemers gemaakte H-verhalen laten in toenemende mate een gebrek aan visie en werklust zien. Sinds pakweg 1995 is sprake van een vrije val. Zelfs grootheden als Bas Heymans lijken tegenwoordig met grote tegenzin te werken, gezien hun lege, minimale tekenwerk. Het tekenwerk lijkt zowat een protest, een soort van staking: geen lijntje meer dan nodig, onder die zelfzuchtige, geestdodende baas. (snik)

Dus de vraag is, in hoeverre Oom Thom echt aan de jaren 70 heeft bijgedragen. Want die "klassieke periode" viel onder andermans hoofdredactie. En op de een of ander manier lijkt die hoofdredacteur, evenals voorgangers, uit de geschiedenisboeken te zijn gewist. Om Oom Thom maar de eer van hun werk te geven, natuurlijk. (huil huil) Oom Thom wordt neergezet als de messias, door vooral zijn angstige werknemers.
Thom Roep heeft het Weekblad een hoop stilstand en achteruitgang gebracht. (snik)

Stilstand, want de Disney-familie werd beperkt. Bepaalde personages werden geweigerd, omdat Oom Thom zijn eigen smaak opdringt aan zijn werknemers en lezers. Ziet hoe levendig de vanuit het buitenland geïmporteerde pockets zijn en hoe populair. (snif)
Oude, saaie Murry-Mickeys zijn voor Oom Thom interessanter dan oude verhalen met Diederik en Otto. Dit gebrek aan logica bewijst, hoe arrogant en egocentrisch hij is. Vindt het grote kleine kind Thommie een Disney-personage niet leuk genoeg, dan gaat hij tot het uiterste om die personages te weigeren in "zijn" Weekblad. Hoe zielig. (snotter)

Oom Thom heeft het Weekblad kunnen gebruiken om er zijn 'Douwe Dabbert' en 'Van Nul tot Nu' aan een groot publiek kunnen te verkopen. De credits van zijn artiesten heeft hij tegengehouden. Ter eigen ere, want zonder die credits lijkt zijn eigen rol groter. Een beetje zoals de slechte kant van Disney en Toonder, die beiden veel meer goede kanten hebben dan heel Oom Thom. (snif)

Douwe Dabbert is natuurlijk véél beter dan Disney's Otto of Diederik. Ziet hoe de zelfzuchtige slager zijn eigen vlees goedkeurt. Terwijl hij dat van Disney afkeurt, inclusief Otto van Drakenstein, die nota bene met Walt Disney himself heeft opgetreden op de televisie.
In plaats van Disney-personages volledig te benutten, hield Oom Thom zich liever bezig met het promoten van zijn niet-Disney strips. Geen Otto, Rockerduck, Diederik of Brigitta, maar Douwe, Douwe, Douwe en nog eens Douwe. (snotter)

Donald Duck Weekblad had baat kunnen hebben bij een fris beleid, zoals bij Egmont en in Italië. Maar nee, Oom Thom blijft tot bijna het laatste moment op het pluche plakken. Liggen er nog wat Murry-Mickeys?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Zwarte Capihoorn » vr nov 11, 2011 8:35 pm

Ui schreef:Geen Otto, Rockerduck, Diederik of Brigitta, maar Douwe, Douwe, Douwe en nog eens Douwe. (snotter)

Niet helemaal waar. We kregen ook Pief, Domoli en Kijfje. :P

Maar ik denk niet dat dit bericht waar is. Ik denk dat Thom Roep nog wel een paar jaar doorgaat.
Hope rides alone
Avatar gebruiker
Zwarte Capihoorn
Kek
Member
 
Berichten: 707
Geregistreerd: zo mei 29, 2011 6:45 pm
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr nov 11, 2011 8:36 pm

Ik hoor het al: we hebben 30 jaar innovatie in te halen. Al zijn we er technisch best op vooruitgegaan als je een weekblad uit 1984 bekijkt. Kwalitatief gezien... zie ik liever een oude Duck dan een nieuwe. Maar 30 jaar innovatie... laten we hopen dat het een jonge, open hoofdredacteur is. Een frisse wind. (Ferdi?)

In de beginperiode zal er natuurlijk veel hetzelfde blijven, ik bedoel Roep heeft bijna 30 jaar aan het hoofd van de Duck gestaan, dat is bijna de helft van de tijd dat het blad er is! Lezers die opgroeiden met Roep, hebben nu kinderen die opgroeien met Roep. Hoe komt het eigenlijk dat hij zo lang hoofdredacteur is geweest? Ik bedoel, 1984! De meeste McDrakers waren toen nog niet eens geboren! Het internet bestond nog niet, laat staan het McDuck forum, cd's en pc's waren zeldzaam, en er zijn een boel andere dingen veranderd sinds toen.

Maar het tijdperk-Roep heeft ons ook best veel goeds gegeven, en dat vergeet Ui nu even. De Extra? De pockets? De bulk van de Oom Dagobert en Beste Verhalen albums? En we hebben dankzij hem geen Don Rosa-overkill, zoals op de rest van de wereld. De wereld is veel veranderd sinds 1984, zoals ik al eerder zei. Politieke correctheid is strenger geworden, creativiteit gelimiteerd. Ook de Donald Duck heeft mee moeten veranderen. Al zijn er misschien wel veel series op dit moment. En niet te vergeten: samen met Daan Jippes heeft hij Carl Barks 'ontdekt' in Nederland. Als het waar is dat Roep nu stopt, dan verlaat hij zijn werkplek wel met een domper (op dit forum dan). Ik hoop dat we de goede dingen uit zijn periode ook kunnen waarderen.

En ik hoop dat er iemand voor in de plaats komt die weet wat hij (of zij! want Duckstad heeft vrouwen nodig) moet doen.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Robb_K » vr nov 11, 2011 10:37 pm

Ja, Cees de Groot was chefredacteur gedurende 1973-1983, met Thom alleen als zijn tweede in bevel. Dus, kunnen we niet geven Thom alle eer voor "De Klassiek Periode". Maar, ik geloof dat hij hielp maken het goed. Het Weekblad was relatief goed 1984 tot 1998. Ik denk dat hij een goed beetje werk gedaan. Vergeet niet dat Egmont een zeer rijke non-profit instelling financiële middelen die het heeft, en Disney Italia heeft The Walt Disney Company als een moedermaatschappij. De Nederlandse Disney Comics franchise heeft altijd al budgettaire beperkingen (onder Margriet, De Geïllustreerde Pers, of Sanoma Uitgevers).
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Ui » vr nov 11, 2011 10:54 pm

Robb_K schreef:Cees de Groot was chefredacteur gedurende 1973-1983

Een chefredacteur is toch geen hoofdredacteur? Hoe zit dit precies? (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor DD » vr nov 11, 2011 11:04 pm

Chef (chief) = hoofd. Ik denk dat hij het met het engels heeft verward?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Robb_K » vr nov 11, 2011 11:29 pm

DD schreef:Chef (chief) = hoofd. Ik denk dat hij het met het engels heeft verward?

Jawel! Hoofdredacteur!

Klopt! Sorry! Elke dag, hier in V.S.A., is mijn Nederlands slechter worden.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Bruno » za nov 12, 2011 7:16 pm

Maar wie is de meest logische opvolger? Iemand van binnenaf, iemand van buitenaf? Op een of andere manier zou ik Beekman een logische keuze vinden, als de meest ervarene van de huidige staf. Verder zou ik Michel Nadorp het liefst als Chef Art zien, als de allermeest ervaren tekenaar binnen de redactie op dit moment.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » za nov 12, 2011 9:32 pm

Duckfan van Down Under schreef:Maar 30 jaar innovatie... laten we hopen dat het een jonge, open hoofdredacteur is. Een frisse wind. (Ferdi?)

Van "comic assistant" naar hoofdredacteur, dat is een enorme stap.

Duckfan van Down Under schreef:Hoe komt het eigenlijk dat hij zo lang hoofdredacteur is geweest?

Door niet te veel principes te hebben? Het Grote Rugtekeningenbedrog geschiedt onder zijn beleid, bijvoorbeeld. Als een werknemer webcam-problemen krijgt met minderjarigen, dan horen die minderjarigen niet bij de familie. Als een lezer te kritisch is, dan is krijgt deze lezer "onder meer deels" de schuld van het verdwijnen van de Duckstand op de stripbeurzen. En mocht deze lezer een dappere poging doen om schriftelijk met Oom Thom te communiceren, dan maakt Oompje zich na een paar schriftelijke vergissingen gauw uit de voeten. Dan probeert hij die lezer te lokken, door deze geïsoleerd (verplicht alleen) uit te nodigen op zijn kantoor. Met als doel dat de lastige lezer zijn "strijdbijl" begraaft, oftewel ophoudt met openbare kritiek te geven. ("Jij alleen en puur met het doel dat jij die strijdbijl eindelijk begraaft.") Een uitnodiging waarmee de lezer dus geen getuigen bij zich heeft, terwijl Oom Thom de hele afdeling als getuige heeft en de lezer op elk door hem gewenst moment kan laten verwijderen. Nee, dat was geen gezellig dagje uit geweest. Dat had die lezer (Ui) gelukkig meteen door! (snif)
Maar goed, met zulke daden is Oom Thom blijkbaar een heel eind gekomen in het bedrijfsleven. (snotter)

Ui zou Oom Thom nog een vraag willen stellen, met betrekking tot de minderjarigen:
Wat heeft u doen besluiten om pedagogie te studeren?

Duckfan van Down Under schreef:[1984] Het internet bestond nog niet,

Het "internet" bestaat sinds 1974. Eerder heette het ARPAnet, dat in 1969 de eerste verbinding legde tussen twee machines.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_het_internet

Duckfan van Down Under schreef:Maar het tijdperk-Roep heeft ons ook best veel goeds gegeven, en dat vergeet Ui nu even. De Extra? De pockets? De bulk van de Oom Dagobert en Beste Verhalen albums?

En weer krijgt Oom Thom te veel eer. (snik)
Nederlandse Disney-stripalbums verschijnen al sinds 1966.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/DDAV2+1
Nederlandse Disney-pockets verschijnen sinds 1970.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl%2FPO1++1

Duckfan van Down Under schreef:En we hebben dankzij hem geen Don Rosa-overkill, zoals op de rest van de wereld.

Dat Rosa niet is doorgebroken in Nederland, komt vooral door klagende lezers. De Roepredactie was een van Rosa's eerste buitenlandse werkgevers. Maar er werd te veel geklaagd, aldus de Roepredactie. Dat werd door Rosa's fans niet geloofd en zodoende dacht men, dat Rosa kansen in Nederland is ontnomen. Maar Rosa heeft dus wel kansen gekregen, van bovenaf.

Duckfan van Down Under schreef:De wereld is veel veranderd sinds 1984, zoals ik al eerder zei. Politieke correctheid is strenger geworden, creativiteit gelimiteerd.

De creativiteit is gelimiteerd door Oom Thom's beleid. De politieke correctheid wordt willekeurig toegepast; een Roepredacteur mag wel een protestmars tonen. Een freelancer (zoals Frank Jonker) mag dat niet. (snik)

Duckfan van Down Under schreef:En niet te vergeten: samen met Daan Jippes heeft hij Carl Barks 'ontdekt' in Nederland.

Aldus hemzelf. Is Roep's zogenaamde ontdekking van Barks, niet ontzettend overdreven? We hadden stapels Barks in de jaren 50. Dus hoezo, Barks ontdekken? Oom Thom was een van de velen, die Barks ontdekte. Menige gemiddelde lezer uit de jaren 50 zelf, kan zich vooral de Barksverhalen herinneren.

Duckfan van Down Under schreef:Als het waar is dat Roep nu stopt, dan verlaat hij zijn werkplek wel met een domper (op dit forum dan).

Ja, wat een Thomper. Haha! (snik)

Duckfan van Down Under schreef:Ik hoop dat we de goede dingen uit zijn periode ook kunnen waarderen.

Het heeft weinig zin om Oom Thom te waarderen voor wat hij niet heeft gedaan. Hij krijgt veel eer van wat anderen hebben gedaan, zoals ook blijkt uit jouw bericht. Ui wil daarin een tegengeluid laten horen. Als men Oom Thom niet tot mythische proporties vereerde, zou Ui nooit zo uitvoerig zijn geweest. Maar Ui moet altijd alles alleen doen. (huil huil)

Duckfan van Down Under schreef:En ik hoop dat er iemand voor in de plaats komt die weet wat hij (of zij! want Duckstad heeft vrouwen nodig) moet doen.

Joan Lommen, misschien? Zij is nu adjunct-hoofdredacteur.

Bruno schreef:Maar wie is de meest logische opvolger? Iemand van binnenaf, iemand van buitenaf?

Misschien wordt de Nederlandse afdeling opgeheven? Daar was pakweg 6 jaar geleden, sprake van.

Bruno schreef:Verder zou ik Michel Nadorp het liefst als Chef Art zien, als de allermeest ervaren tekenaar binnen de redactie op dit moment.

Frans "witkwast" Hasselaar is de chef van de tekenafdeling.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za nov 12, 2011 10:48 pm

Ui schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Maar 30 jaar innovatie... laten we hopen dat het een jonge, open hoofdredacteur is. Een frisse wind. (Ferdi?)

Van "comic assistant" naar hoofdredacteur, dat is een enorme stap.

Ik zei maar wat, omdat ik niet wist welke functie hij heeft.

Ui schreef:
Duckfan van Down Under schreef:[1984] Het internet bestond nog niet,

Het "internet" bestaat sinds 1974. Eerder heette het ARPAnet, dat in 1969 de eerste verbinding legde tussen twee machines.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_het_internet

Ik dacht dat het World Wide Web pas rond 1990 was uitgevonden?

Ui schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Ik hoop dat we de goede dingen uit zijn periode ook kunnen waarderen.

Het heeft weinig zin om Oom Thom te waarderen voor wat hij niet heeft gedaan. Hij krijgt veel eer van wat anderen hebben gedaan, zoals ook blijkt uit jouw bericht. Ui wil daarin een tegengeluid laten horen. Als men Oom Thom niet tot mythische proporties vereerde, zou Ui nooit zo uitvoerig zijn geweest. Maar Ui moet altijd alles alleen doen. (huil huil)

Maar Ui is altijd uitvoerig. Ui is overal verschrikkelijk negatief over. Dit waren misschien niet de beste voorbeelden, maar je krijgt toch wel een beetje mijn punt? En dat 'mythische proporties' is ook overdreven. Ik snap dat jij als enige een heleboel tegengeluid moet laten horen, wil je proportioneel ook nog ergens komen. Maar je zegt haast nooit iets goed over mensen als Roep en Rosa (jouw vaakst gebruikte doelwitten). Ik heb een tijdje eraan gedacht of het niet leuk zou zijn voor de jongere forummers om Don Rosa hierheen te halen (vanaf Papersera). Maar toen bedacht ik me dat jij hem waarschijnlijk weg zou jagen. Je bent dan ook wel de admin, dus ik weet niet of hij er zelfs in zou komen. Maar nee, Ui moet weer 'rechtvaardig' iemand op zijn plaats zetten. Ook mensen die slechte dingen hebben gedaan, hoeven niet zo slecht te zijn als men denkt. (Uitzonderingen daargelaten.) Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar je klaagt altijd zoveel over dezelfde mensen dat het ongeloofwaardig klinkt. Thom Roep heeft iets goeds gedaan? Vast iemand anders. Don Rosa en Barks vrienden? Welnee, Barks vindt Rosa niet aardig (en hem geloof ik dan weer wel) en Rosa is lang niet de Barks-purist die hij zegt te zijn. (okee, daar heb je een punt, de meeste van zijn strips zijn non-Disney) Je hebt bijna geen goed woord over voor die mensen. (En Rubberduck ook, maar die is van het forum verdwenen nadat hij jou zat was.)

Ui schreef:
Duckfan van Down Under schreef:En ik hoop dat er iemand voor in de plaats komt die weet wat hij (of zij! want Duckstad heeft vrouwen nodig) moet doen.

Joan Lommen, misschien? Zij is nu adjunct-hoofdredacteur.

Hoeveel invloed heeft zij op dit moment? Is ze mede-verantwoordelijk voor hoe de Duck is, zoals hij nu is? Gaat dit niet nog erger worden?

Ui schreef:
Bruno schreef:Maar wie is de meest logische opvolger? Iemand van binnenaf, iemand van buitenaf?

Misschien wordt de Nederlandse afdeling opgeheven? Daar was pakweg 6 jaar geleden, sprake van.

De stripafdeling, of de redactie? Want ik zou het erg jammer vinden als 2012 ook het laatste jaar is.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron