Thom Roep met pensioen?

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor admin » za nov 24, 2012 7:14 am

In dit topic heerste een aantal dagen (19 november tot en met 22 november 2012) een misverstand dat Thom Roep lid zou zijn geworden van dit forumboard. De berichten met betrekking tot dit misverstand zijn verwijderd. Een deel van de berichten is verplaatst.
Meer uitleg in het topic 'Plaatsen van topics'.
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=55726#p55726

Verplaatste berichten:

Papegaaien, het napraten van forumleden
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?f=20&t=2600

Gaat het weekblad achteruit?
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?f=9&t=66
beginnend bij: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=55638#p55638
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Karel » za nov 24, 2012 6:12 pm

@Ui, I'm back!
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor dubbelduck fan » ma apr 15, 2013 5:38 pm

Avatar gebruiker
dubbelduck fan
Member
 
Berichten: 81
Geregistreerd: vr jul 27, 2012 11:02 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Koen » ma apr 15, 2013 5:48 pm

Jippie! Hoera! :D :D :D :D En het is niet een een grap! :)
En nu maar hopen dat de nieuwe beter is. :|
Wie zou het zijn, denken jullie?

PS: Bedankt voor de informatie, dubbelduck fan! Maarre... volgens mij is 2013-1984 geen 40! ;)
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor dubbelduck fan » ma apr 15, 2013 6:01 pm

PS: Bedankt voor de informatie, dubbelduck fan!


Graag gedaan
Avatar gebruiker
dubbelduck fan
Member
 
Berichten: 81
Geregistreerd: vr jul 27, 2012 11:02 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Ui » ma apr 15, 2013 6:22 pm

De tekst van het artikel van NU.nl:
Gepubliceerd: 15 april 2013 17:02
Laatste update: 15 april 2013 17:16

Hoofdredacteur na 40 jaar weg bij Donald Duck

Nog net voor Thom Roep stopt als hoofdredacteur van de Donald Duck, verschijnt de 'kroningsspecial' die al 1,5 jaar klaar lag. Hij verwacht positieve commentaren."Voor iedereen is het een enorme eer om in de Donald Duck te staan."

[plaatje: voorplaat Kroningsspecial Donald Duck]
[link: "Fotoserie" van 4 afbeeldingen. Namelijk de voorplaat en 3 pagina's van de special]


Dat zegt de hoofdredacteur bij de aankondiging van zijn afscheid in een interview met NU.nl.

In augustus vertrekt Thom Roep (1952) bij Donald Duck, als hij precies 40 jaar in dienst is. Sinds 1984 is hij hoofdredacteur, daarmee stopt hij al per 1 mei.

De belangrijkste reden voor zijn vertrek is de verschuiving naar digitaal uitgeven en sociale media. "Ik vind dat ik niet geloofwaardig ben om leiding te geven aan een team dat zich bezighoudt en enthousiasme opbrengt voor dingen waar ik zelf minder mee heb."

Oma Duck op Twitter

Sinds 2010 is de redactie actief op Twitter. Inmiddels zijn er zo'n 40 Twitteraccounts: van Donald Duck tot Oma Duck en van Wolfje tot Willie Wortel.

Roep leest de tweets wel, maar twittert zelf niet mee. "Ik ben zo ouderwets dat ik zeg: oh, print er weer eens een paar voor me uit. Ik ben een man van papier."

"Dus wordt het tijd dat er iemand komt die jonger is en daar wel interesse in heeft. Ik wil niet doen alsof."

Hij geeft toe dat je het ook puur zakelijk kunt bekijken, het blad als product zien. "Maar ik ben te veel stripliefhebber om bij die verschuiving een enthousiaste rol te spelen. Dus ik ga weer strips schrijven, tekenen, dingen verzinnen."

In de ban

Toen hij 5 jaar was kreeg Roep een abonnement op de Donald Duck. "Toen kon ik nog niet lezen natuurlijk, maar ik raakte wel 'in de ban van de strip' en ging ze ook zelf fanatiek verzamelen."

Toch volgde hij - zoals zijn halve familie - de Pabo (toen Pedagogische Academie). Maar bij het zoeken naar vacatures kwam hij een advertentie voor het weekblad Donald Duck tegen. "Ik dacht: hè, kun je daar werken? Daar had ik nooit over nagedacht."

Roep solliciteerde, heimelijk in de hoop later bij zijn lievelingsblad Pep te komen, dat op dezelfde redactie werd gemaakt. Maar: "Na een half jaar werd ik inderdaad gevraagd, maar toen zaten Duck en Disney al zo in mijn bloed. Er werd gezegd: die zit hier wel tot zijn pensioen."

Oplage

De papieren oplage van Donald Duck daalt, zoals bij alle bladen. Van ongeveer 300.000 in 2008 naar 278.000 nu. "Te weinig", vindt Roep, die de oplage nooit eerder onder de 300 duizend zag.

Toch weet hij trots te vertellen dat Nederland samen met Finland de hoogste oplage ter wereld heeft van alle Disney tijdschriften. De verklaring daarvoor is volgens Roep dat beide landen een abonnementenland zijn. Andere landen moeten het vrijwel alleen van de losse verkoop hebben.

Om 'de schoorsteen te laten roken' maakt Donald Duck onder meer commerciële uitgaves voor organisaties als de ANWB en Unilever, maar ook bijvoorbeeld een special over de Avondvierdaagse. "Daar zoekt de salesafdeling dan sponsors voor, zoals in dit geval een pleisterfabrikant." Hij moet er zelf om lachen.

Vorig jaar bestond de Donald Duck 60 jaar en werd elke maand een provinciespecial uitgegeven. "Dat hebben we gemerkt in de losse verkoop. En dat was ook de reden."

Kroningsspecial

De kroningsspecial die dinsdag uitkomt is zelfs alleen bedoeld voor de losse verkoop, maar abonnees konden het nummer al wel bestellen. De respons is groot.

Bij het verhaal over de 'abDuckatie' is niet extra gelet op eventuele gevoeligheden, omdat het over de koninklijke familie gaat. "Je kunt vrij ver gaan met parodiëren in woord en beeld."

Bovendien: "Voor iedereen is het een enorme eer om in de Donald Duck te staan. Er is nog nooit iemand geweest die kwam klagen."

Extra exemplaren

Sterker nog, de meeste mensen die geparodieerd worden - meestal alleen bij naam - vinden dat zo leuk dat ze opbellen en om extra exemplaren vragen.

Ook de koninklijke familie kwam al vaker voorbij, volgens Roep altijd positief. "En als één vrouw humor heeft, is het Máxima."

De kans is zelfs groot dat de Donald Duck in huize Oranje gelezen wordt. Ze krijgen het blad elke week opgestuurd.

Op de plank

De kroningsspecial lag al 1,5 jaar 'op de plank', zoals dagbladen vaak verhalen hebben klaarstaan voor als een beroemdheid overlijdt. "We wisten wie er koning zou worden en wie er naast hem zou staan. En we hebben gegokt dat het op de Dam en in de Nieuwe Kerk zou plaatsvinden."

Het verhaal is volgens Roep een knipoog naar een beroemde uitspraak van het moment dat Beatrix in 1980 de kroon overhandigd kreeg.

Traditie

Het blad staat bekend om zulke dubbelzinnigheden, en daarin zit volgens Roep het succes van de Donald Duck.

"Het gaat van generatie op generatie over. Ouders willen hun kinderen dezelfde aangename jeugdherinnering geven."

"Ik ben eerlijk genoeg; als het blad niet bestond en iemand zou het nu verzinnen, hield je geen 10 procent van de oplage. Zou een witte eend in een matrozenpak succesvol zijn?"

Door: NU.nl/Jisca Cohen

bron: http://www.nu.nl/media/3398188/hoofdredacteur-40-jaar-weg-bij-donald-duck-.html
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Koen » ma apr 15, 2013 6:32 pm

Koen schreef:PS: Bedankt voor de informatie, dubbelduck fan! Maarre... volgens mij is 2013-1984 geen 40! ;)


Oh ja, na 40 jaar bij het weekblad te hebben gewerkt vertrekt hij... ::oops:
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor McDuck Menu » ma apr 15, 2013 6:37 pm

Ben benieuwd wat dit voor gevolgen heeft.. Hoop niets te drastisch, zoals het opheffen van de redactie waar hier wel eens over gepraat werd.
Misschien is het ook wel prettig om eens een frisse wind er doorheen te jagen :) Ik vind dat de redactie nu al leuk gebruik maakt van social media, zowel op Facebook als Twitter. Hopelijk wordt dat uitgebreid! Goed dat ze aan het digitale front hameren.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Ui » ma apr 15, 2013 6:39 pm

dubbelduck fan schreef:Thom Roep stopt na 40 jaar

Is de winter dan echt voorbij? Of gaat het straks nog strenger vriezen? (snotter)

De belangrijkste reden voor zijn vertrek is de verschuiving naar digitaal uitgeven en sociale media. "Ik vind dat ik niet geloofwaardig ben om leiding te geven aan een team dat zich bezighoudt en enthousiasme opbrengt voor dingen waar ik zelf minder mee heb."

Sinds 2010 is de redactie actief op Twitter. Inmiddels zijn er zo'n 40 Twitteraccounts: van Donald Duck tot Oma Duck en van Wolfje tot Willie Wortel.
Roep leest de tweets wel, maar twittert zelf niet mee. "Ik ben zo ouderwets dat ik zeg: oh, print er weer eens een paar voor me uit. Ik ben een man van papier."
"Dus wordt het tijd dat er iemand komt die jonger is en daar wel interesse in heeft. Ik wil niet doen alsof."
Hij geeft toe dat je het ook puur zakelijk kunt bekijken, het blad als product zien. "Maar ik ben te veel stripliefhebber om bij die verschuiving een enthousiaste rol te spelen. Dus ik ga weer strips schrijven, tekenen, dingen verzinnen."

Roep is zogenaamd "te veel stripliefhebber" om mee te doen aan de verschuiving naar digitale media. Of is hij gewoon hopeloos ouderwets, met zijn uitgeprinte tweets?
Menig mens met een leeftijd van rond de 60 jaar omarmt de digitale techniek. Maar anno 2013 heeft Donald Duck Weekblad nog steeds een stoffige hoofdredacteur die zelfs tweets laat uitprinten. Misschien voelde Roep de bui al hangen, dat dit niet langer zo kan?
Sinds 2010 is de redactie actief in de sociale media. Wat een groot succes is en wellicht een redding. Maar Roep, die is volgens eigen zeggen zo ouderwets, dat hij die media vanaf papier wil volgen. Als je tweets laat uitprinten om ze te volgen, dan snap je weinig van sociale media.
Maar, hij is "te veel stripliefhebber". Nou, dat kan zijn publiek en zijn redactie mooi in de zak steken. Dat zijn dus zeker geen stripliefhebbers, volgens hem. Profiteren van het succes op internet, maar bij vertrek een trap uitdelen.

De "verschuiving naar digitaal uitgeven en sociale media" is al jaren gaande. Maar anno 2013 besluit de, volgens eigen zeggen, ouderwetse hoofdredacteur te vertrekken uit eigen beweging. Alsof hij nog door had kunnen gaan, als hij had gewild. Zou het kunnen gaan om gedwongen, vrijwillig ontslag? Dat, als hij niet uit zichzelf vertrekt, hij dan toch plaats moet maken?

Nog net voor Thom Roep stopt als hoofdredacteur van de Donald Duck, verschijnt de 'kroningsspecial' die al 1,5 jaar klaar lag. Hij verwacht positieve commentaren. [...]
De kans is zelfs groot dat de Donald Duck in huize Oranje gelezen wordt. Ze krijgen het blad elke week opgestuurd.

"Hij verwacht positieve commentaren." Ui gokt, in de vorm van een ridderorde. (snik)

Koen schreef:Maarre... volgens mij is 2013-1984 geen 40! ;)

Thom Roep werkt al bij Donald Duck Weekblad sinds 1973. Maar in een Striprofiel 1976-04 wordt hij op de voorplaat "hoofdredakteur Donald Duck" genoemd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thom_Roep
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/SF1976-04
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Koen » do apr 18, 2013 7:36 pm

Zie nu ook: viewtopic.php?f=9&t=2745 (Al een tijdje). Nogmaals hoera! ;)
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Jordy » do aug 01, 2013 1:30 pm

Zie hier de Donald Duck Provinciespecial: viewtopic.php?f=10&t=2827
Jordy
Verslaafd aan DD Pockets
Member
 
Berichten: 1013
Geregistreerd: wo jul 10, 2013 10:45 am
Woonplaats: Vlissingen

Vorige

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron