Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Ui » za nov 12, 2011 11:13 pm

Ui schreef:Nederlandse Disney-stripalbums verschijnen al sinds 1966.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/DDAV2+1

Eerder zelfs. Het eerst Disney-album stamt uit 1957.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl%2FDDAV++1
Het eerste album op naam van Donald Duck verscheen in 1958:
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/DDAV++2

Duckfan van Down Under schreef:Ik zei maar wat,

Dat is te merken, dat je maar wat zegt! (snotter)

Duckfan van Down Under schreef:Ik dacht dat het World Wide Web pas rond 1990 was uitgevonden?

Nee, pas in ongeveer 1994. Maar internet is meer dan het WWW.

Duckfan van Down Under schreef:Ui is overal verschrikkelijk negatief over. Dit waren misschien niet de beste voorbeelden, maar je krijgt toch wel een beetje mijn punt?

Nee, want je geeft iemand eer van wat een ander heeft gedaan.
Maar blijkbaar ben je door je argumenten en informatie heen, dat je nu een smerige aanval doet op Ui? Dit topic gaat over Thom Roep, niet over hoe vreselijk slecht Ui is. (snik)

Duckfan van Down Under schreef:Ik heb een tijdje eraan gedacht of het niet leuk zou zijn voor de jongere forummers om Don Rosa hierheen te halen (vanaf Papersera). Maar toen bedacht ik me dat jij hem waarschijnlijk weg zou jagen. Je bent dan ook wel de admin, dus ik weet niet of hij er zelfs in zou komen.

Dit is een hele vuile beschuldiging. Admin heeft nooit iemand toegang geweigerd vanwege het wel of niet goed vinden van Rosa of Roep of wie dan ook. Wat jij nu doet, is lukraak de integriteit van een administrator besmeuren.

Duckfan van Down Under schreef:(En Rubberduck ook, maar die is van het forum verdwenen nadat hij jou zat was.)

Laten we daar ook eens over hebben! Ga je dit elke keer doen? (huil huil)

Richt een apart topic op, om Ui de grond in te trappen. Dat mag allemaal, op McDrake. Zo vreselijk slecht is de admin nu! Veel plezier! (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo nov 13, 2011 1:36 am

Ui schreef:Maar blijkbaar ben je door je argumenten en informatie heen, dat je nu een smerige aanval doet op Ui? Dit topic gaat over Thom Roep, niet over hoe vreselijk slecht Ui is. (snik)

Sorry, het valt me gewoon zo op. Maar ik geef je geen ongelijk. Het weekblad is er de afgelopen 30 jaar weinig op vooruit gegaan.

Ui schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Ik heb een tijdje eraan gedacht of het niet leuk zou zijn voor de jongere forummers om Don Rosa hierheen te halen (vanaf Papersera). Maar toen bedacht ik me dat jij hem waarschijnlijk weg zou jagen. Je bent dan ook wel de admin, dus ik weet niet of hij er zelfs in zou komen.

Dit is een hele vuile beschuldiging. Admin heeft nooit iemand toegang geweigerd vanwege het wel of niet goed vinden van Rosa of Roep of wie dan ook. Wat jij nu doet, is lukraak de integriteit van een administrator besmeuren.

Dat zeg ik niet. Misschien zou je het niet goed vinden omdat hij Don Rosa is. Je hebt nogal wat te klagen over die man, dus dat kan ik me voorstellen. Nu ik er over nadenk, staat het hier ook wel erg lomp. Ik wilde je intergriteit helemaal niet besmeuren! (snik)

Ui schreef:Richt een apart topic op, om Ui de grond in te trappen. Dat mag allemaal, op McDrake. Zo vreselijk slecht is de admin nu! Veel plezier! (snik)

Ik wil je helemaal niet de grond in trappen! Mijn excuses! Ik zeg al niks meer.

Maar inderdaad, dit topic gaat over Thom Roep. Laten we over hem verder gaan.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Bruno » zo nov 13, 2011 8:33 pm

Maar hij gaat niet pensioen. Donald Duck Web is nou niet echt een betrouwbare bron en als het echt zo was zou het wel op meer plekken staan.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » zo nov 13, 2011 9:52 pm

Duckfan van Down Under schreef:[Ui vaak negatief over Roep] Sorry, het valt me gewoon zo op.

Wat Ui opvalt, is dat veel mensen hun schouders ophalen over de wandaden van Roep. Het weigeren van credits, het zich (zeer pedagogisch!) distantiëren van over een werknemer klagende minderjarigen, en het opdringen van zijn eigen smaak en creaties, verdient gewoon aandacht. Vindt Ui.

Roep's werknemers hebben Roep ter gelegenheid van zijn 50ste verjaardag, afgebeeld als Cornelis Prul. Alsof Roep de stichter van Duckstad is! En in een openbare brief uit 2010, vergelijkt Roep zichzelf met Hergé! ("Kuifje kent iedereen, maar dat Hergé de geestelijk vader is en dat er ook door studiomedewerkers aan getekend werd interesseert slechts een heel klein groepje specifieke liefhebbers.") (bron)
Ui wil de mythische proporties terugbrengen naar normale proporties. En dan zie je volgens Ui, een hooghartige baas die alle overdreven verering maar wat prachtig vindt. (snik)

Roep heeft de kans gekregen om schriftelijk een afdoend weerwoord te leveren, bedoeld voor publicatie. Maar daar heeft Roep geen behoefte aan. Roep kiest dus zelf voor een aanhoudend tegengelUId. Roep zal best dondersgoed weten wat hij fout heeft gedaan. Daarom verstopt Roep zich en weigert hij volledige antwoorden, denkt Ui. Of misschien interessert het Roep geen lor, hoe critici over hem denken en wat zijn slechte kanten zijn.

In plaats van McDrake te overstelpen met elke keer weer het benadrukken, dat Ui geldige kritiek meent te hebben, had Ui beter een aparte website-pagina aan Roep kunnen weiden. Dan had Ui daarnaar kunnen linken. En zo'n artikel had meer aandacht gegenereerd dan het in herhaling vallen op een forum.

Het liefst zou Ui de kritiek zo willen brengen, dat Roep er niet langer omheen kan. Dat andere mensen zich bewust worden, van de grote nadelen van Roep's beleid. Maar aan de andere kant heeft Ui, je gelooft het niet, een leven dat veel meer waard is dan het oordelen over zo'n baas. Dus vandaar, dat Ui de schijnwerpers liever niet opzoekt en blijft hangen op McDrake.

Duckfan van Down Under schreef:Misschien zou je het niet goed vinden omdat hij Don Rosa is. Je hebt nogal wat te klagen over die man, dus dat kan ik me voorstellen.

Ui heeft het over het wérk van Rosa en Roep. Wie weet zijn ze buiten hun werk superaardig, maar dat zijn Ui's zaken niet.
Rosa en Roep hebben wat betreft hun werk nogal uitgesproken karakters. Je krijgt eerst hun opgeblazen ego en dan pas hun werk. Rosa en Roep zullen wel even voor de lezers bepalen, hoe Duckstad eruit ziet en welke personages er welkom zijn. Mag Ui dan even een emmertje? (snotter)

Duckfan van Down Under schreef:Ik wil je helemaal niet de grond in trappen! Mijn excuses!

En excuses van Ui, voor het driftig worden. Maar er is al zoveel tegenwerking om "professionials" zoals Roep en Rosa in een kritisch daglicht te stellen. Daarvoor moet je letterlijk een particulier platform voor oprichten. En zelfs dan nog komen Roep's trawanten de boel tegenwerken, door de boodschapper af te kraken. Zo gaat men met een te lastige klant om. (snotter)

Het gaat wel om bedrijfsleven, om grote geldbedragen. Daar gaat een consument niet zomaar tegenin. En zie, welke macht "Oom Donald" inmiddels heeft via Hyves, Twitter en Facebook. De grote bedrijven hebben met zulke netwerken, de touwtjes weer in handen, en iedereen (behalve Ui) trapt erin!

Je hoeft echt niet te denken, dat Oom Thom hulp nodig heeft om zichzelf te verdedigen. Laat staan een verdediging door zijn klanten. Misschien voelt Roep zichzelf alleen maar belangrijker, door de kritiek. Kijk toch eens, hoe men zich druk over hem maakt. Een heel topic over zijn pensioen, maar liefst. Het maakt niet uit hoe ze over je kletsen, zolang ze maar over je kletsen.

Ui's kritiek zou menig woordvoerder een interessante inkijk geven, waar op te letten om het gebrekkige imago van Oom Thom te verbeteren. Misschien zou Oom Thom veel sympathieker overkomen, als hij toegaf dat hij op bepaalde punten anders had kunnen werken dan hij heeft gedaan. (snif)

Duckfan van Down Under schreef:Ik zeg al niks meer.

Dat nooit! (huil huil)

Duckfan van Down Under schreef:Maar inderdaad, dit topic gaat over Thom Roep. Laten we over hem verder gaan.

Volgens Beekman op McDuck in pakweg 2006, heeft Roep hoogstpersoonlijk de opheffing van de Nederlandse redactie tegengehouden. Vandaar dat Ui gokt, dat Roep weleens de laatste Nederlandse hoofdredacteur zou kunnen zijn.

Bruno schreef:Maar hij gaat niet pensioen. Donald Duck Web is nou niet echt een betrouwbare bron en als het echt zo was zou het wel op meer plekken staan.

Waarom zou 'Donald Duck Web' niet betrouwbaar zijn? Wat wel mist, is een bronvermelding.
Het nieuws moet ergens beginnen. En blijkbaar is Thom Roep in werkelijkheid niet zo belangrijk, dat men er nu al media-aandacht aan zal besteden.
En Roep is bijna 60 jaar. Hij vast wel een status hebben opgebouwd, die hem vervroegd met pensioen kan doen gaan. (snif)

Wat betreft positieve kanten van Roep, doet de baas zelf zijn uiterste best om arrogant en zelfzuchtig gevonden te worden. En hij heeft er, bij Ui's weten, nooit een afdoende antwoord op het hoe en waarom van zijn beleid kunnen geven.
Wie weet, hoe verbaasd hij is, dat hij niet zijn pensioen heeft kunnen halen zonder dat er openlijk kritiek op zijn werk kwam. En wie weet, hoe Ui die kritiek anders had kunnen verpakken, maar dat is een detail in het resultaat: Roep is in voorjaar 2010 hoogstpersoonlijk flink wakker geschud (en hij wist niet hoe gauw hij de boel weer moest laten indutten).
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor DD » wo nov 16, 2011 4:57 pm

Ik heb Ferdi gesproken en het is NIET waar. Donald Duck Web heeft haar onbetrouwbaarheid weer eens bewezen :)
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor De Zwarte Schim » wo nov 16, 2011 10:44 pm

DD schreef:Ik heb Ferdi gesproken en het is NIET waar. Donald Duck Web heeft haar onbetrouwbaarheid weer eens bewezen :)

dat dacht ik dus al. zie het 1e bericht van mij in dit topic
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor snowmansion » do nov 17, 2011 12:58 am

Duckfan van Down Under schreef:En ik hoop dat er iemand voor in de plaats komt die weet wat hij (of zij! want Duckstad heeft vrouwen nodig) moet doen.

Ui schreef:Joan Lommen, misschien? Zij is nu adjunct-hoofdredacteur.

Duckfan van Down Under schreef:Hoeveel invloed heeft zij op dit moment? Is ze mede-verantwoordelijk voor hoe de Duck is, zoals hij nu is? Gaat dit niet nog erger worden?

Als ik het goed heb begrepen selecteert zij o.a. de verhalen welke in een bepaald (thema) nummer komen. De verhalen zijn dus al geselecteerd door Roep zelf, maar zij maakt daar een verdere selectie in dus.

Duckfan van Down Under schreef:
Ui schreef:
Bruno schreef:Maar wie is de meest logische opvolger? Iemand van binnenaf, iemand van buitenaf?

Misschien wordt de Nederlandse afdeling opgeheven? Daar was pakweg 6 jaar geleden, sprake van.

De stripafdeling, of de redactie? Want ik zou het erg jammer vinden als 2012 ook het laatste jaar is.

Kan iemand een bron hiervan geven? Bvd.

EDIT: quote-tags gecorrigeerd.
Laatst bijgewerkt door snowmansion op di dec 06, 2011 5:02 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Berichtdoor snowmansion » do nov 17, 2011 1:03 am

Wat is bewijs dat Ui heeft dat men opzettelijk heeft gefraudeerd met de rugtekening van de pockets?

Bovendien vraag ik me af wie Roep afrekent op de verkoopcijfers van het blad (directie van Sanoma?) En aangezien de Donald Duck het nog steeds goed doet (meest gelezen blad tussen 18-35) is er de vraag waarom er verandering zou moeten komen? Om Ui en die andere lezers tegemoet te komen? Welke andere lezers? Ik zie ze niet hier hoor. Vanuit commercieel oogpunt zou ik snappen waarom er door wordt gegaan met het weekblad zoals die nu is.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Berichtdoor Ui » do nov 17, 2011 10:59 am

DD schreef:Ik heb Ferdi gesproken en het is NIET waar.

(HUIL HUIL)

Misschien zit hij nog in een ontkenningsfase? Ui blijft hoop houden... (snik)

snowmansion schreef:
Bruno schreef:Misschien wordt de Nederlandse afdeling opgeheven? Daar was pakweg 6 jaar geleden, sprake van.

Kan iemand een bron hiervan geven? Bvd.

Jos Beekman heeft dit in 2006 verteld op McDuck.

19-06-2006 14:43:06, Jos Beekman schreef:Als wij (de redactie dus, incl. Thom Roep met zijn 93 kilo) er niet dwars vóór waren gaan liggen, was de eigen productie (een kleine 1000 pags. per jaar) allang opgedoekt. En geloof me, Egmont en de andere Disney-licentiehouders in de wereld produceren genoeg materiaal om onze uitgaven te vullen. Maar dan heb ik het wel letterlijk over vullen. De kwaliteit van onze eigen productie is nog altijd van een zeer hoog niveau. Mocht die ooit wegvallen, maak dan je borst maar nat; dan heeft iedereen pas echt reden tot klagen. Niet dat dat lang zou duren overigens. Ook de minder kritische lezer zou het slechte kwaliteitsniveau opvallen en Donald Duck laten vallen als een baksteen. Daar knokken we voor, dagelijks, om dat rampscenario te voorkomen. En dat doen we met veel inzet en plezier.

bron: mcduck forum.zip ("topic-1829-p7.html")

Je zou bijna gaan geloven dat de Roepredactie de beste redactie ter wereld is, volgens de Roepredactie zelf. Oftewel: "Wij van WC Eend adviseren... WC Eend".

snowmansion schreef:Wat is bewijs dat Ui heeft dat men opzettelijk heeft gefraudeerd met de rugtekening van de pockets?

Die fraude kun je gewoon zien in de pockets. Tweemaal is het rugtekening-overzicht (dat in elke pocket staat) veranderd gedurende de rugtekening. Tegen het einde, natuurlijk. Dan werd het laatste nummer in het overzicht, plotseling veranderd in het halve nummer van een Extra pocket. In advertenties wees men op het belang van die extra pocket, om de rugtekening compleet te krijgen. Goed dat je dit fraude noemt. Want dat is het.
Het gaat om de rugtekeningen die eindigen op 174,5 en 190,5.

Als Ui ook dit soort zaken moet bewijzen is het einde zoek. (snotter) Maar wie weet loont het de moeite om scans van de zich wijzigende rugtekening-overzichten te maken, omdat plaatjes meer zeggen dan woorden.
Misschien is het belazeren van lezers een van de lucratieve manieren om te "knokken", dat een "rampscenario" voorkomen wordt? Wel makkelijk, zonder Duckstand op de beurzen. Stel je voor, dat de mensen publiekelijk verhaal gaan halen.

Het verweer van Beekman laat zich raden. Want toen hem gevraagd werd waarom de herdrukte 'Katrien' geen melding bevatte, dat het gaat om herdrukken, schreef hij:

2009-01-17 13:36:13, Jos schreef:Hier heb je een punt. Ik zal dat eens opgooien bij de marketing, maar ik kan niks beloven; het is een heel andere mentaliteit daar.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=9254#p9254

Het is "een heel andere mentaliteit daar". Maar wie is de hoofdredacteur? En is het niet slap om je handen in onschuld te wassen, door je zo te distantiëren van de "mentaliteit" van collega's? Ondertussen profiteert Beekman van hun oplichterij. Wat is dat voor mentaliteit?

snowmansion schreef:En aangezien de Donald Duck het nog steeds goed doet (meest gelezen blad tussen 18-35) is er de vraag waarom er verandering zou moeten komen? Om Ui en die andere lezers tegemoet te komen?

Dat Donald Duck Weekblad het meest gelezen wordt door volwassen lezers is juist slecht nieuws. Het blad hoort overwegend door de jeugd te worden gelezen. Jeugd ververst zich; er komt altijd nieuwe jeugd bij.
Dat de leeftijd van de lezers omhoog gaat, betekent dat het publiek vergrijst en uitsterft. Blijkbaar wordt het blad overwegend gelezen door mensen die het kennen van vroeger. En jij jubelt? (snotter)

Men zou de jeugd tegemoet moeten komen. Ziet hoeveel jeugdigen op McDrake vragen om bijvoorbeeld Diederik en Otto. Dat wordt door Oom Thom terzijde geschoven, met stoffige, bedriegelijke verhalen over de jaren 60. (Otto zogenaamd onwelkom, terwijl deze door de Duckfamilie juist werd verwelkomd.) De jeugd snapt niets van die ouwe man, want die zien Diederik en Otto wel in de pockets.

BTW. Wat is "gelezen"? Let op de kleine lettertjes. Lezen is wat anders dan kopen.

snowmansion schreef:Welke andere lezers? Ik zie ze niet hier hoor.

Dan zou je toch wat beter moeten kijken, naar de verzoekjes om bijvoorbeeld Diederik en Otto. (Zie ook de avatars.) Of kijk naar de klachten over de eeuwige Murry-Mickeys.
Zie ook de populariteit van de pockets. In de pockets is een variatie toegestaan die Oom Thom weigert in "zijn" Weekblad.

snowmansion schreef:Vanuit commercieel oogpunt zou ik snappen waarom er door wordt gegaan met het weekblad zoals die nu is.

Tip: lees op McDrake hoe vaak het Weekblad tegenvalt voor wie hem koopt. Wekelijks wordt het nieuwste nummer behandeld. Lees de klachten over slappe plots en over een-ogige Carioca's. (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Scrooge87 » do nov 17, 2011 4:27 pm

In Stripschrift 419 staat ook dat Thom Roep volgend jaar met pensioen gaat.
Scrooge87
New member
 
Berichten: 2
Geregistreerd: do nov 17, 2011 1:27 pm

Berichtdoor DD » do nov 17, 2011 5:22 pm

Ja klopt, ik ben vergeten er bij te zetten dat Ferdi zei dat zij het ook bij het verkeerde eind hebben.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ui » do nov 17, 2011 5:42 pm

DD schreef:[Stripschrift 419] Ja klopt, ik ben vergeten er bij te zetten dat Ferdi zei dat zij het ook bij het verkeerde eind hebben.

Maar hoe komt Stripschrift dan aan die verkeerde informatie? Stripschrift verzint zoiets toch niet? (snik)
Ui blijft hoop houden. Misschien gaat het om uitgelekte informatie, die men voorlopig ontkent?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » do nov 17, 2011 10:08 pm

haha dat kan best!
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor snowmansion » ma nov 21, 2011 6:06 pm

Ui schreef:Dan zou je toch wat beter moeten kijken, naar de verzoekjes om bijvoorbeeld Diederik en Otto. (Zie ook de avatars.) Of kijk naar de klachten over de eeuwige Murry-Mickeys. Zie ook de populariteit van de pockets. In de pockets is een variatie toegestaan die Oom Thom weigert in "zijn" Weekblad.

Dat er meer variatie is in de pockets, dat klopt. Denk je dat de verzoekjes op de internetfora (McDrake) iets voorstellen absoluut of relatief gezien?
Dat zal wel meevallen. En, je weet ook niet of er een significante stijging gaat onstaan wanneer er meer variatie in komt te staan. Tuurlijk jij en een paar anderen hiero gaan dan wel vaker het weekblad kopen of zelfs een abo? ;), maar dat stelt natuurlijk weinig voor.

Ui schreef:Tip: lees op McDrake hoe vaak het Weekblad tegenvalt voor wie hem koopt. Wekelijks wordt het nieuwste nummer behandeld. Lees de klachten over slappe plots en over een-ogige Carioca's. (huil huil)

Ik lees dat elke week, en een paar keer ben ik ook een bepaald nummer gestart te recenseren waarmee ik aangeef dat ik wel zeker lees wat iedereen schrijft. Dat wij hier menen dat het weekblad in bepaalde gevallen volgens ons tegenvalt dat klopt. Maar nogmaals, ik weet niet of een andere koers varen nou leidt tot meer abonnees of een grotere oplage? Hoeveel mensen vinden het nou 'slecht'? Niet alleen die McDrakers dan he. De cijfers van echte abonnees weet ik niet. Dat de oplage rond de + 300.000 ligt weet ik wel.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Berichtdoor Ui » wo nov 23, 2011 10:45 pm

snowmansion schreef:Dat er meer variatie is in de pockets, dat klopt. Denk je dat de verzoekjes op de internetfora (McDrake) iets voorstellen absoluut of relatief gezien?
Dat zal wel meevallen.

Verzoekjes kunnen wel degelijk verschil maken. Zo is er in Beste Verhalen 135 een unieke Barkstekening afgedrukt, na een enkel verzoek. (snif)
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/BV%20135
Als de Roepredactie ter wille is, is er dus veel mogelijk.

snowmansion schreef:En, je weet ook niet of er een significante stijging gaat onstaan wanneer er meer variatie in komt te staan. Tuurlijk jij en een paar anderen hiero gaan dan wel vaker het weekblad kopen of zelfs een abo? ;), maar dat stelt natuurlijk weinig voor.

Als je niet weet of er bij meer variatie een significante stijging van verkoop is, hoe kun je dan toch met deze conclusie komen?
Het lijkt wel alsof alles wat afwijkt van de tunnelvisie van Oom Thom, per definitie een risico is. (snik)

De populariteit van de pockets laat zien, dat lezers blijkbaar graag verhalen lezen met Dubbelduck, Diederik, Superdonald en andere variaties.

snowmansion schreef:Dat wij hier menen dat het weekblad in bepaalde gevallen volgens ons tegenvalt dat klopt. Maar nogmaals, ik weet niet of een andere koers varen nou leidt tot meer abonnees of een grotere oplage? Hoeveel mensen vinden het nou 'slecht'? Niet alleen die McDrakers dan he.

Is er een onderscheid tussen "mensen" en "die McDrakers"?
En hoeveel mensen vinden het nou "goed"?

Laten we heel marktonderzoek houden, het kan haast niet bureaucratischer. Een heel onderzoek om een bekrompen beleid van Oom Thom te weerleggen, namelijk dat Diederik, Otto en Brigitta niet in het Weekblad mogen. Hij heeft het nooit geprobeerd, dus hij kan zich ook niet beroepen op klachten.
Ooit heeft Oom Thom zich zijn bekrompen beleid in zijn hoofd gehaald, wat niemand er ooit nog uit krijgt. En ondertussen verwelkomt hij natuurlijk wel zijn eigen creaties, 'Douwe Dabbert' en 'Van nul tot nu' in het Weekblad.
Deze discussie gaat puur om de smaak van Oom Thom. Alsof we naar de hel gaan als we die smaak niet blindelings volgen. Oom Thom's grote talent is vooral, dat hij journalisten en aandeelhouders blijkbaar kan wijsmaken, dat zonder hem de noodtoestand uitbreekt in Nederlands Duckstad. Alsof alle Nederlanders zo bekrompen als hemzelf zijn: de Duck van volgende week moet hetzelfde wezen als die van vorige week en de week daarvoor. Och, we zijn zo nostalgisch allemaal. En zo levert Oom Thom ons niet af bij een Kindernet of Disney Channel, maar bij Omroep Max. Weet je nog wel, oudje, vroeger Donald Duck lezen bij de kolenkachel? Dat is het Duckstad van Oom Thom. Volgens zijn visie zou de markt blij constateren, dat het Weekblad vrijwel ongewijzigd is gebleven sinds het kolenkachel-tijdperk. "Hé, dat is blad is nog vrijwel hetzelfde als in de jaren 50 van de vorige eeuw. Laat ik het dus voor mijn kinderen kopen!" Zo lijkt Oom Thom er over te denken.

Over "die McDrakers". Men wordt als kenner zijnde, eigenlijk gestraft. Wie fan is, wordt niet serieus genomen. Wat is dit voor mentaliteit? Door lid te worden van fanforum, diskwalilificeert men zichzelf als geloofwaardige klant van de Roepredactie. Want de klant is dan te veel fan (of te veel zeur). Zo kun je iedereen wel terzijde schuiven: de gewone klant is te dom, de kenner weet te veel.
Kortom, laten we maar blind varen op de bekrompen smaak van Oom Thom. Want daar moet elke discussie natuurlijk eindigen. (snotter)

Een andere dooddoener is, dat critici te oud zouden zijn. Als kind zouden ze de verhalen wel leuk gevonden hebben. Deze smoes staat haaks op de praatjes, dat kinderen reeds de kwaliteit van Barks aanvoelden en waardeerden. En haaks op de praatjes, dat het Weekblad een familieblad is.

Hoe dan ook, Ui kijkt regelmatig de Extra in. Elke maand is het kreng hetzelfde, al jaren en jaren. Twee Duckverhalen en een van de Zware Jongens. En vrijwel altijd dezelfde ingekrompen Duckfamilie. Nooit eens een Diederikje of een Otto. Ui laat de Extra dus steevast liggen. En Ui verbaast zich, wie dat saaie blad eigenlijk nog wel leuk vindt. Ui vindt een gemiddelde pocket honderd keer interessanter.

Men kan stellen dat Ui's mening niet telt, omdat Ui te veel fan is of wat dan ook. Maar feit is wel, dat Ui zijn abonnementen heeft afgezegd. Trouwe klant Ui.

snowmansion schreef:De cijfers van echte abonnees weet ik niet. Dat de oplage rond de + 300.000 ligt weet ik wel.

Oplage is geen verkoop.

Er is bij ons weten geen parallel universum waarin Oom Thom nooit heeft gesolliciteerd bij Donald Duck Weekblad. (snotter) We kunnen dus niet vergelijken. Stellen dat zonder Oom Thom de Barksbekendheid en de kwaliteit van het Weekblad, van mindere kwaliteit waren geweest, is dus een wilde gok.

Er zijn de volgende mogelijkheden als er geen Oom Thom was geweest:
1. geen significant verschil
2. het Weekblad had minder populairiteit gekend
3. het Weekblad had meer populairiteit gekend

Maar de Oom Thom-aanbidders gaan blindelings voor optie 2. Zie de Openbaring van Jo(hanne)s Beekman, in Ui's eerstvorige bericht. Ui wil met die dweperige traditie breken. (snif)

Het weigeren van Disney-personages en het introduceren van eigen creaties 'Douwe Dabbert' en 'Van nul tot nu', moet natuurlijk meer lezers zijn opgevallen. Douwe Dabbert verscheen zelfs als Prikprent. Ook voor deze belangenverstrengeling mag best wat aandacht zijn. In hoeverre gaat het bij Oom Thom om Disney en in hoeverre om zijn eigen belangen? Eigen creatie Douwe Dabbert voor Disney-blad geschikter vinden dan Otto van Drakenstein, is een opmerkelijk beleid.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron