Endre Lukacs

Berichtdoor De steenrijke eend » wo jan 03, 2007 12:58 pm

Hier kan je alles kwijt over Endre Lukacs
Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor Rockerduck » do jan 04, 2007 3:23 am

Over Endre Lukacs valt weinig te vertellen. Je bent nu bezig topics te openen over alle artiesten die je kent.

Lukacs was in een ver en grijd jaren '50-verleden betrokken bij het Weekblad. Hij leverde de eerste Nederlandse Duck-tekeningen, voornamelijk voorplaten. Hij heeft wel eens een paar verhalen getekend, met Nederlandse invloeden erin. Meer over hem lees je hier:

http://lambiek.net/artists/l/lukacs_endre.htm
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcprul » ma mei 14, 2007 3:43 pm

De voorplaten van de eerste jaren zijn niet zo mooi. Slecht ingedeeld. Hij was dan ook eigenlijk de eerste Nederlandse tekenaar en moest veel zelf ontdekken.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo sep 28, 2008 6:52 pm

Dat verhaal van hem in de Dagobert 60 jaar in Duckstad sloeg echt nergens op. Wat een bar slecht verhaal.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DD » zo sep 28, 2008 7:24 pm

hahaha zou je in het kort kunnen vertellen waar het over gaat dan, waarom het zo slecht was :P
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo sep 28, 2008 7:50 pm

Slecht getekend, en het verhaal. Dagobert is 50 jaar miljonair, hij is weer eens een vrek. Dan wordt hij bestolen en gaat bij de neefjes achterop de fiets. En dan heeft hij een goud magneet en daarmee haalt hij het weer terug. Ook de eerste zin is echt niet Dagoberts.
Hopsalderie!
Hopsaldera!
Heisa, heisa,
falderaldera!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » di sep 30, 2008 3:29 pm

Duckfan van Down Under schreef:Slecht getekend, en het verhaal. Dagobert is 50 jaar miljonair, hij is weer eens een vrek. Dan wordt hij bestolen en gaat bij de neefjes achterop de fiets. En dan heeft hij een goud magneet en daarmee haalt hij het weer terug. Ook de eerste zin is echt niet Dagoberts.
Hopsalderie!
Hopsaldera!
Heisa, heisa,
falderaldera!

Je zou eens moeten kijken hoe vaak Dagobert bij Barks vrolijk en springerig is. Kijk vooral eens naar 'In de nesten!' Wat dat betreft vind ik de opening echt Barksiaans. De rest van het verhaal is inderdaad niet je-van-het. Maar dit zie je eigenlijk in alle landen wanneer men begint met eigen productie. Men heeft nog geen affiniteit met de figuren en weet niet goed hoe ermee om te gaan. Zo heb ik een Duits boek waarin de eerste Italiaanse Mickey Mouse-strip staat. Daarin is Mickey een échte muis, die een olifant aan het schrikken maakt en en tenslotte in een muizenhol in de muur kruipt! :lol:
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di sep 30, 2008 5:05 pm

Rockerduck schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Slecht getekend, en het verhaal. Dagobert is 50 jaar miljonair, hij is weer eens een vrek. Dan wordt hij bestolen en gaat bij de neefjes achterop de fiets. En dan heeft hij een goud magneet en daarmee haalt hij het weer terug. Ook de eerste zin is echt niet Dagoberts.
Hopsalderie!
Hopsaldera!
Heisa, heisa,
falderaldera!

Je zou eens moeten kijken hoe vaak Dagobert bij Barks vrolijk en springerig is. Kijk vooral eens naar 'In de nesten!' Wat dat betreft vind ik de opening echt Barksiaans.

Ik ken nog zo een verhaal, met kraakvogels, ik weet niet of het "In de Nesten" is, maar het is in 1972 in de Donald Duck verschenen. Dat laatste plaatje is echt humor!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo okt 01, 2008 1:22 am

Duckfan van Down Under schreef:Ik ken nog zo een verhaal, met kraakvogels, ik weet niet of het "In de Nesten" is, maar het is in 1972 in de Donald Duck verschenen. Dat laatste plaatje is echt humor!

'In de nesten!' ('Billions in the hole')
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++33-02

Het verhaal begint met Donald en de neefjes die op straat een dansende, springerige Dagobert tegenkomen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo okt 01, 2008 4:21 pm

Nee, iets met vogels!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo okt 01, 2008 6:08 pm

Duckfan van Down Under schreef:Nee, iets met vogels!

'De glazen kluis', waarin Dagobert zijn neven meeneemt op vakantie?
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++38-02

Maar nu weer over Endre Lukacs.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » vr jan 16, 2009 2:58 pm

Uit het topic 'Waarom Nederlandse productie?': http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 9178#p9178

Rockerduck schreef:In een interview van Stripschrift met Thom Roep komt dit onderwerp aan de orde:

Wanneer is eigenlijk de eerste Nederlandse Disney-tekening gepubliceerd? Ik weet dat de Toonder Studio's in de jaren zestig veel materiaal leverden, maar hoe ging dat in het begin?

[Thom Roep:]Nou, dat was eigenlijk al heel snel. Begin 1953 verscheen er een voorplaat van de hand van Maarten Boom. Maarten deed de lay-out van Margriet, en later van Pep, en hij werkte dus ook aan Donald Duck mee, want die werd door de redactie van Margriet gemaakt.
En ik vind het jammer om het te moeten zeggen, want ik mag Maarten graag, maar hij heeft met die voorplaat de dubieuze eer verworven de lelijkste Duck-cover ooit te hebben gemaakt. In het TV Toys Museum is nu een tentoonstelling gewijd aan het weekblad, en daar hangen alle omslagen van het blad. een prachtig gezicht, maar als je dus bij jaargang 1953 kijkt en die ene voorplaat ziet...
Daarna is er iemand aangenomen om dat soort dingen te doen, Ed Lukács, een Hongaar die met een Hollandse getrouwd was.
Al snel had hij een eigen stijl te pakken en heeft in zeer grote mate het beeld van Donald Duck van de jaren vijftig bepaald. Hij tekende van die prachtige eenden, met grote snavels en zijn neefjes hadden een prachtige ronde vorm. Hij is misschien niet de beste tekenaar die er geweest is, maar hij was goed en maakte 'gezellige' tekeningen.
Op een gegeven moment is hij ermee gestopt, maar in 1980 heb ik hem nog een keer terug weten te halen. Hij heeft toen onder andere een prachtige full-color omslag gemaakt [...]


De cover van Maarten Boom (?) (DD1953-32) en de laatste voorkant van Endre Lukács (DD1982-09):

Afbeelding en Afbeelding

Michiel P schreef:Endre Lukács! De meest gefiguurzaagde tekenaar van Nederland! Stond dat ook niet in Stripschrift? Lukàcs maakte in de jaren vijftig veel voorplaten. In die tijd was figuurzagen erg populair en die Disney-voorkanten waren natuurlijk prachtige voorbeelden.

In de Zwolse Courant stond een interview met Lukács: http://dd50.inducks.org/xned1953.html

Ook in Het Parool stond een interview met Lukács:

In [de] jaren vijftig was Lukács de hofleverancier van voorplaten voor Donald Duck. [Thom] Roep: "Van de 52 nummers in een jaargang waren er zeker 40 tot 45 door hem getekend. Je had in die tijd overal in het land figuurzaagclubs en als voorbeeld werd vaak een Donald Duck gebruikt. Je kunt daarom rustig stellen dat Lukács de meest gefiguurzaagde tekenaar in Nederland moet zijn geweest."

bron: http://lambiek.net/aanvang/lukacs_interview.htm
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor huugduck » wo apr 01, 2009 12:50 pm

Duckfan van Down Under schreef:Slecht getekend, en het verhaal. Dagobert is 50 jaar miljonair, hij is weer eens een vrek. Dan wordt hij bestolen en gaat bij de neefjes achterop de fiets. En dan heeft hij een goud magneet en daarmee haalt hij het weer terug. Ook de eerste zin is echt niet Dagoberts.
Hopsalderie!
Hopsaldera!
Heisa, heisa,
falderaldera!

Het was ouderwets getekend, het kwam namelijk uit 1956. Ik vond het niet zo slecht, maar ik snap niet waarom ze het in het boek dagobert 60 jaar hebben geplaats, want zo special was het niet.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo apr 01, 2009 4:47 pm

Rockerduck schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Nee, iets met vogels!

'De glazen kluis', waarin Dagobert zijn neven meeneemt op vakantie?
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++38-02

Maar nu weer over Endre Lukacs.

Deze: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+297-01
huugduck schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Slecht getekend, en het verhaal. Dagobert is 50 jaar miljonair, hij is weer eens een vrek. Dan wordt hij bestolen en gaat bij de neefjes achterop de fiets. En dan heeft hij een goud magneet en daarmee haalt hij het weer terug. Ook de eerste zin is echt niet Dagoberts.
Hopsalderie!
Hopsaldera!
Heisa, heisa,
falderaldera!

Het was ouderwets getekend, het kwam namelijk uit 1956. Ik vond het niet zo slecht, maar ik snap niet waarom ze het in het boek dagobert 60 jaar hebben geplaatst, want zo speciaal was het niet.

Het was het eerste verhaal met Dagobert gemaakt door een Nederlander.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor huugduck » vr apr 17, 2009 8:00 am

Nou dan heeft dat ook lang geduurd want toen bestond Dagobert allang.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron