Vragen aan redactie-leden

Berichtdoor Michiel P » ma jan 19, 2009 1:21 pm

Ik heb vragen voor degene die voor Donald Duck Extra de laatste twee verhalen van Rosa vertaald heeft. Aangezien Jos, Ferdi en Bas alledrie vertalen is er zelfs een kans dat één van hen deze verhalen heeft vertaald.

1) Rosa's "The Magnificent Seven (Minus Four) Caballeros" heeft een onmogelijke titel, die niets met het verhaal te maken heeft. Waarom heeft men er voor gekozen om deze titel in het Nederlands te handhaven? ("De Magnifieke Zeven (Min Vier) Caballero's") Ik denk niet dat kinderen de verwijzing naar "The Magnificent Seven" snappen. De vertaler had ook kunnen kiezen voor een titel die wél op het verhaal slaat, bijvoorbeeld "De Drie Caballero's en het Geheim van de Offer-Mijnen".

2) Zou de vertaler van "The Prisoner of White Agony Creek" misschien een boekje willen opendoen over de dingen die hij aan het verhaal moest aanpassen om het enigszins verteerbaar te maken voor jonge lezertjes? De vertaler heeft m.i. op minimaal vier plaatsen drastisch ingegrepen. Wat vind de vertaler zelf van het verhaal? Is Rosa inderdaad over de schreef gegaan?

Aangezien "PoWAC" een eigen topic heeft is het misschien aardig om deze discussie daar verder te zetten:

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=532
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Jos » ma jan 19, 2009 1:50 pm

Ik heb het verhaal zelf gesencureerd. Zo heb ik bijvoorbeeld een tekstblok laaten plaatsen bij de scene waarin Dagobert met Goldie in de hut bezig is. Nu is niet te zien dat er flink wat tijd verstrijkt. In de tekst zijn verder alle pikante toespelingen wegfgehaald en gewijzigd. Ik vond het op zich een leuk verhaal, maar ik heb grote moeite met de manier waarop Rosa met de Ducks omgaat. Dit gaat me gewoon een stap te ver. In dat opzicht ben ik blij dat hij ermee opgehouden is.
Jos
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: zo jan 11, 2009 7:31 pm

Berichtdoor Jos » ma jan 19, 2009 1:51 pm

Gecensureerd. Pardon. Vervelend dat er geen edit-optie is.
Jos
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: zo jan 11, 2009 7:31 pm

Berichtdoor Goudglans » ma jan 19, 2009 2:16 pm

Je kon nog steeds wel merken dat er veel tijd verstrijkt aan de schaduw die veranderd is, en ook aan die hoeveelheid sneeuw die verdwenen is. Toch vind ik dit verhaal er goed aangepast.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Michiel P » ma jan 19, 2009 2:29 pm

Aangezien "PoWAC" een eigen topic heeft is het misschien aardig om deze discussie daar verder te zetten:

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=532

Dan kan dit topic weer gebruikt worden voor andere vragen aan de redactie. Is er iemand die mijn Caballero's-vraag kan beantwoorden?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma jan 19, 2009 9:10 pm

Jos schreef:Ik heb het verhaal zelf gesencureerd. Zo heb ik bijvoorbeeld een tekstblok laaten plaatsen bij de scene waarin Dagobert met Goldie in de hut bezig is. Nu is niet te zien dat er flink wat tijd verstrijkt. In de tekst zijn verder alle pikante toespelingen wegfgehaald en gewijzigd. Ik vond het op zich een leuk verhaal, maar ik heb grote moeite met de manier waarop Rosa met de Ducks omgaat. Dit gaat me gewoon een stap te ver. In dat opzicht ben ik blij dat hij ermee opgehouden is.

Eerlijk is eerlijk, Jos: complimenten voor de aanpassing van dat verhaal. Al snap ik niet helemaal waarom het gepubliceerd wordt als er zoveel aan aangepast moest worden...
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DD » ma jan 19, 2009 9:40 pm

Rockerduck schreef:Al snap ik niet helemaal waarom het gepubliceerd wordt als er zoveel aan aangepast moest worden...

Ik dacht dat jij degene was die wil dat zoveel mogelijk gepubliceerd wordt in Nederland :P Ik zelf trouwens ook hoor :D
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ega Bevan » ma jan 19, 2009 10:31 pm

Ferdi F schreef:In Stripschrift heb ik daar toevallig gisteren een artikel over gelezen. Wellicht interessant om eens te lezen!

Dat lijkt mij erg interessant, maar ik heb geen Stripsschrift en ik heb geen idee waar ik het kan kopen. Kun jij, of iemand anders, mij misschien vertellen wat er in grote lijnen instaat?

Bas schreef:De verhalen uit Brazilië vallen sowieso een beetje uit de toon in vergelijking met de Europese. Zo zijn zij meer gericht op Joe Carioca. En dan niet de Joe die we kennen, maar Joe in de vorm van een soort Donald. Men heeft zelfs oude Mickey en Goofy-grappen omgebouwd en dan Joe in de plaats van Mickey gezet. Dat sluit eigenlijk helemaal niet zo aan bij de Joe die wij kennen. Grappig detail is echter dat de meeste Nederlandse Joe-verhalen worden getekend door de Braziliaanse Magic Eye studio, waarbij veel tekenaars zijn aangesloten die ook voor Abril werk(t)en.
We plaatsen in Nederland overigens ook nauwelijks verhalen uit Frankrijk. Deze zijn ook heel anders qua toon en sfeer in vergelijking met de Nederlandse en Deense verhalen.

Ik zou het wel leuk vinden, wat ander soort verhalen dan de Nederlandse en Deense in de DD. Dat geeft afwisseling, en voorkomt saaihei.

Bas schreef:En wat betreft superhelden heeft Ferdi de vraag eigenlijk al beantwoord... al is het niet uitgesloten dat we binnenkort weer eens iets met Supergoof zullen doen.

Wat precies? Een verhaal in een pocket publiceren of nog wat anders/uitgebreiders? Ik hoop het laatste, al vind ik het eerste ook leuk
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Ferdi F » ma jan 19, 2009 10:52 pm

Ega Bevan schreef:Dat lijkt mij erg interessant, maar ik heb geen Stripsschrift en ik heb geen idee waar ik het kan kopen. Kun jij, of iemand anders, mij misschien vertellen wat er in grote lijnen instaat?

In grote lijnen komt het er op neer dat de Nederlandse stripmarkt in Nederland niet zo groot is als in Vlaanderen, Frankrijk en Duitsland. Zoals ik al in mijn vorige bericht aangaf geeft de Nederlander per jaar minder uit aan strips dan een Belg, Duitser of een Fransman. Ondanks dat de Nederlandse Donald Duck op de Finse Duck na, de bestverkochte ter wereld is (als je de oplage met het aantal inwoners vergelijkt), is de Nederlandse stripmarkt relatief klein.

Ega Bevan schreef:Ik zou het wel leuk vinden, wat ander soort verhalen dan de Nederlandse en Deense in de DD. Dat geeft afwisseling, en voorkomt saaihei.

De humor is heel anders, het wereldje is heel anders. De Braziliaanse Joe Carioca die Bas aanhaalde is een voorbeeld, maar ook de wereld van de Boze Wolf is in Frankrijk heel anders. Midas draagt in plaats van zijn blauwe broek moderne kleding, heeft een vriendin (net als Wolfje), woont vlakbij een moderne stad waar auto's rijden, etc. Heel anders dan de sprookjesachtige sfeer bij ons.

Ega Bevan schreef:
Bas schreef:al is het niet uitgesloten dat we binnenkort weer eens iets met Supergoof zullen doen.

Wat precies? Een verhaal in een pocket publiceren of nog wat anders/uitgebreiders? Ik hoop het laatste, al vind ik het eerste ook leuk

Misschien wel in de Donald Duck zelf. De tijd zal het leren...
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Rockerduck » ma jan 19, 2009 11:16 pm

Ega Bevan schreef:Dat lijkt mij erg interessant, maar ik heb geen Stripsschrift en ik heb geen idee waar ik het kan kopen. Kun jij, of iemand anders, mij misschien vertellen wat er in grote lijnen instaat?

Ik lees de Stripschrift altijd in de bibliotheek. Soms ook in de universiteitsbibliotheek, want daar ligt-ie ook. Zo zie je maar dat je van strips ook heel wijs kunt worden. ;)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Redmess » di jan 20, 2009 10:08 am

Ferdi, ik vind dat je de populariteit van fantasy wel wat makkelijk van tafel veegt. Dat de Harry Potter boeken allemaal uitgebracht zijn, betekent nog niet dat het niet populair meer is, en er moeten nog steeds films uitkomen. LotR is ook nog steeds populair, en Narnia loopt ook goed voor zover ik weet.

Overigens vind ik het ook vervelend dat de Nederlands stripmarkt zo klein is, en dat de Dagobert-reeks zo slecht verkrijgbaar is. Vooral de levensverhalen van-serie is niet meer te vinden.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DD » di jan 20, 2009 2:32 pm

Rockerduck schreef:Ik lees de Stripschrift altijd in de bibliotheek. Soms ook in de universiteitsbibliotheek, want daar ligt-ie ook.

Kun je het ook gewoon in de winkel kopen?

Rockerduck schreef:Zo zie je maar dat je van strips ook heel wijs kunt worden. ;)

Ik heb zelf heel vaak wel wat van de Donald Duck geleerd hoor.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ega Bevan » di jan 20, 2009 3:43 pm

Rockerduck schreef:Ik lees de Stripschrift altijd in de bibliotheek. Soms ook in de universiteitsbibliotheek, want daar ligt-ie ook. Zo zie je maar dat je van strips ook heel wijs kunt worden. ;)

Ik ga maar eens in de bieb kijken of ik er een kan vinden.

Ferdi F, bedankt voor de informatie. Ik hoop dat ik niet vervelend ben, maar ik heb nog een vraag:
In welke oplage verschijnen/verschenen de Big Fun, Duck Power, Beste verhalen, Pockets, Dubbelpockets, minipockets, grappigste avonturen, oom Dagobert-reeks en 50-reeks? Dat kan ik namelijk niet op internet vinden, maar het lijkt me wel heel interessant om te weten.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di jan 20, 2009 5:19 pm

Mensen geven weinig uit aan strips in Nederland? Dan hebben ze Marktplaats niet meegerekend!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ferdi F » di jan 20, 2009 7:25 pm

Duckfan van Down Under schreef:Mensen geven weinig uit aan strips in Nederland? Dan hebben ze Marktplaats niet meegerekend!

Tweedehands strips tellen niet mee in dat onderzoek. Deze strips zijn al in het verleden gekocht en hier wordt dus geen geld meer mee verdiend. Althans, niet door de gewone boekhandel en de uitgeverijen.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten