Vragen aan redactie-leden

Berichtdoor Redmess » di jan 20, 2009 8:00 pm

Inderdaad, met de stripmarkt worden nieuwe strips bedoeld. Deze is helaas nogal klein in Nederland.

Is er ook onderzoek bekend naar waarom strips zo weinig populair zijn hier?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rockerduck » wo jan 21, 2009 2:03 am

Redmess schreef:Inderdaad, met de stripmarkt worden nieuwe strips bedoeld. Deze is helaas nogal klein in Nederland.

Is er ook onderzoek bekend naar waarom strips zo weinig populair zijn hier?

Dat weet ik niet, maar ik denk dat het komt omdat strips weinig prestige hebben in Nederland. Als je aan een Nederlander vraagt welk beeld hij/zij bij strips heeft, dan is het toch al gauw Donald Duck en Suske en Wiske, wat gezien wordt als zijnde bedoeld voor kinderen. Van tijd tot tijd is wel eens een vul-item in het Journaal over een stripbeurs, bijv. de Stripdagen, en dan zie je ook alleen maar kinderen en Kuifje, Lucky Luke en al die oude series die 40 jaar geleden populair waren. Een idee van strips voor (uitsluitend) volwassenen bestaat wel ijn België en veel meer in Frankrijk. Daar komen alle albums ook uit met harde kaft, omdat mensen bereid zijn er meer aan uit te geven. Daarbij vergrijst de stripmarkt in Nederland heel erg, doordat er geen stripbladen voor de jeugd meer zijn en nieuwe uitgaven zo duur zijn (vanwege die krappe markt), dat alleen volwassenen ze nog kunnen betalen. Kinderen wordt geen affiniteit met strips meer aangeleerd, zoals vroeger met de Pep, de Sjors, de Kuifje en de Robbedoes.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » wo jan 21, 2009 2:03 am

DD schreef:
Rockerduck schreef:Ik lees de Stripschrift altijd in de bibliotheek. Soms ook in de universiteitsbibliotheek, want daar ligt-ie ook.

Kun je het ook gewoon in de winkel kopen?

Voor zover ik weet niet. Je kunt wel een abonnement nemen, via www.stripschrift.nl
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Redmess » wo jan 21, 2009 8:35 am

Tja, vroeger had je blijkbaar de SjoSji en de Robbedoes. Ik heb zelfs nog een oud stapeltje liggen van mijn oudere broer. Maar die zijn blijkbaar ook al opgeheven.

Misschien dan aan de Donald Duck de taak om Nederland Stripland weer nieuw leven in te blazen? Want het zou toch jammer zijn als ook dit blad zou verdwijnen door desinteresse.

En wat de Suske en Wiske betreft, nou, als de huidige stand van de serie een maat is, dan is het niet gek dat de stripmarkt ten onder gaat.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DD » wo jan 21, 2009 11:38 am

Rockerduck schreef:
DD schreef:
Rockerduck schreef:Ik lees de Stripschrift altijd in de bibliotheek. Soms ook in de universiteitsbibliotheek, want daar ligt-ie ook.

Kun je het ook gewoon in de winkel kopen?

Voor zover ik weet niet. Je kunt wel een abonnement nemen, via www.stripschrift.nl

O jammer.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ei » wo jan 21, 2009 2:58 pm

Zijn dit nog vragen aan redactie-leden?

Hoe meer zijsporen, hoe minder de vragen opvallen. Elke keer denkt Ei dat er een nieuwe vraag is, en dan blijkt het te gaan om discussies tussen lezers. Er zijn al zoveel topics voor zulke discussies. Het lijkt Ei juist aardig om dit topic concreet te houden. Door bij voorkeur alleen vragen te stellen en daarna een gepast topic op te zoeken (of te maken) om verder te discussiëren.
Jullie moet het zelf weten, hoor! Maar als je geen antwoorden meer krijgt omdat redactieleden hier eerst door discussies moeten graven om een vraag te vinden, heb je het voor jezelf verpest. (preek preek)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » wo jan 21, 2009 4:54 pm

Voor discussie over uitslagen van onderzoeken en over Stripschrift:

Uit onderzoek is gebleken...
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=930

Stripschrift
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=928
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo jan 21, 2009 5:03 pm

Ik denk dat de stripmarkt in Nederland weer ietsje groter zal worden met de komst van de nieuwe Eppo.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ega Bevan » vr jan 30, 2009 5:42 pm

Ega Bevan schreef:Ferdi F, bedankt voor de informatie. Ik hoop dat ik niet vervelend ben, maar ik heb nog een vraag:
In welke oplage verschijnen/verschenen de Big Fun, Duck Power, Beste verhalen, Pockets, Dubbelpockets, minipockets, grappigste avonturen, oom Dagobert-reeks en 50-reeks? Dat kan ik namelijk niet op internet vinden, maar het lijkt me wel heel interessant om te weten.

Voor het geval iemand nog hierop wil antwoorden...
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor DD » vr jan 30, 2009 8:37 pm

misschien vinden ze je tóch vervelend :P
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ega Bevan » za jan 31, 2009 11:28 am

Dat kan ik me voorstellen. ;)
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor USA » do feb 19, 2009 3:07 am

Rockerduck schreef:
Ferdi F schreef:In een special dan? Je moet je ook realiseren dat dit een verhaal is uit een periode dat films als Lord of the Rings en Harry Potter erg populair waren. Die rage is inmiddels weer een beetje verdwenen, wat de kans op een succes voor deze reeks aanzienlijk minder maakt.
Ik ken je inmiddels wel wat langer dan vandaag en ik weet nu dat je met het argument gaat komen dat het in andere landen wél een succes was. Helaas zit de Nederlandse stripmarkt heel anders in elkaar dan die van andere landen.

Eigenlijk wilde ik gaan zeggen dat volgens mij die hele fantasy-rage nog springlevend is. Van Harry Potter verschijnt nog ieder jaar een nieuwe film, met iedere keer grote opbrengsten. Alleen afgelopen jaar is-ie uitgesteld... wat meteen tot een stroom aan kwade reacties leidde aan het adres van Warner Bros. Ook Disney is succesvol in het genre met de Narnia-reeks, waarvan het tweede deel pas op dvd is verschenen. Dus wie weet?

Ferdi F schreef:Wat je je in de eerste plaats moet afvragen is of er in Nederland een markt is voor zo'n blad. Wederom wil ik je doorverwijzen naar het artikel in Stripschrift.
Ter vergelijking: In 2007 gaf de gemiddelde Nederlander 0,24 euro uit aan strips. In Frankrijk was dit € 6,31 en in Duitsland € 2,16. Denk jij dat de Nederlandse consument behoefte heeft aan nog een extra Disney blad, nu voor de échte fans? Ik denk van niet!

Daarom stelde ik ook voor om er een eenmalige uitgave van te maken in een kleine oplage die wat duurder is. Dan wordt het niet door veel mensen gekocht, maar de échte die-hard fans zullen zo'n boek dan wel kopen tegen een aanzienlijk hogere prijs, dus dan wordt er ook geld mee verdiend. Tenminste, dat is mijn idee. Ik weet inderdaad niet of dit in de praktijk uitvoerbaar is. Dat Dragonlords-boek van Ehapa kostte €15.

Anders misschien publiceren in afleveringen in DD Extra? Op die manier kan de serie gemixt worden met de traditionele verhalen en is er voor ieder wat wils...

(Overigens had je mij gequote en Ega Bevan's naam erboven gezet. Nja, foutje moet kunnen.) ;)

Disney is niet zo succes vol met de Narnia reeks ze willen er graag van af ook dat er nog een 3e narnia van disney komt is dan nog zeer de vraag? Deze film is al gestop met productie van het derde deel door het succes van deel 2 maar niet heus dus narnia is bij disney dus zo goed als over.

Maar Harry potter daar tegen is wel elke keer een kassa succes het krijgt ook in het thema park van Universal in florida een eigen thema gebied die in 2010 geopent gaat worden disney heeft ook het geprobeert om de licentie er van te krijgen maar Universal heeft dat gewonnen.
Ook het lord of the Rings gaat nog een staartje krijgen omdat de voorige films zeer grote kassa succes waren hier van gaan ze nog de Hobbit boek als 2 films uitgeven rond 2012

Dus het verschild nogal bij de bedrijven dat het een succes is het fantasy thema enzo.

Bij disney zijn de Pirates films wel een zeer winstgevende serrie waar in de toekomst nog wel een 4e deel van gaat komen .
Ook werkt disney nu aan een film van Prince of Persia games weer een avondturen film dus maar dat dit een succes wordt zal de tijd leren.

Die strips van de pirates films ( en andere disney film strips) werden die ook door de zelfde vertaal afdeling vertaald als waar de buitenlandse strips voor de DD en DD extra worden vertaald of door iemand anders?
Sanona geeft deze toch ook uit en zijn die film strips een succes in Nederland.

Wat ik zelf wel wat meer in de DD en DD extra zou willen zien zijn meer strips in een avondturen jasje zoals de Ducktales strips die zeker al tien jaar wegzijn ( en tekenfilm) en de jonge jaren van Dagobert Duck en speciaal zoals een paar jaar terug Donald Duck in Amsterdam die als een album uit kwam .
Was dat succes vol dat album ?
Het zou wel leuk zijn dat er meer van dit soort albums uit komen Donald duck in New York ofzo hier moet vast wel een leuk strip verhaal te maken van kunnen zijn en met de 400 verjaardag van NY kan dit via de marketing afdeling vast ook nog wel wat leuks mee doen .
Dus meschien kunnen ze er wat mee op de redactie om er een vervolg op te maken op DD in amsterdam maar dan in Nieuw Amsterdam het huidige New york dus.
USA
New member
 
Berichten: 1
Geregistreerd: do feb 19, 2009 1:45 am

Berichtdoor Michiel P » do feb 19, 2009 3:17 pm

USA schreef:Het zou wel leuk zijn dat er meer van dit soort albums uit komen Donald duck in New York ofzo hier moet vast wel een leuk strip verhaal te maken van kunnen zijn en met de 400 verjaardag van NY kan dit via de marketing afdeling vast ook nog wel wat leuks mee doen .
Dus meschien kunnen ze er wat mee op de redactie om er een vervolg op te maken op DD in amsterdam maar dan in Nieuw Amsterdam het huidige New york dus.

In Big Fun 2 staat een leuk verhaal waarin de Ducks naar New York gaan. Een voorouder van Oom Dagobert was namelijk de oorspronkelijke eigenaar van Manhattan. Dagobert probeert dan achterstallige belastingen te gaan innen, maar dat mislukt natuurlijk.

http://coa.inducks.org/story.php?c=G+A+++7

Afbeelding

P.S. Spelling, punten, komma's... ooit van gehoord? Je bericht is heel lastig te lezen, omdat je alles maar achter elkaar doortypt.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za maart 28, 2009 3:35 pm

Zouden jullie eens "Alla ricerca della pietra zodiacale" kunnen afdrukken in Nederland? En voor DD-21-2009 iets speciaals?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor H@gar » wo mei 20, 2009 3:33 pm

Ik weet niet of de redactieleden nog steeds moeite nemen om te antwoorden, maar ik waag een poging. Wellicht weten leden van het forum hier het ook wel....

Waarom worden strips voor de Nederlandse (of misschien Europese) markt opnieuw ingekleurd?
Ik weet niet of het standaard is, ik weet dat ik elk geval de Don Rosa strips een andere inkleuring hebben in de Nederlandse uitgaves dan in de Amerikaanse. Waarom is dit?
Ben ik wel eens benieuwd naar.... :)
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten