Vragen aan redactie-leden

Berichtdoor Ega Bevan » vr jan 16, 2009 11:07 pm

Sinds hier op mcdrake ook verschillende mensen actief zijn die meewerken aan de DD, groeide bij mij het idee een aantal vragen te spuien waar ik al tijden mee rondloop en die zij hopelijk kunnen beantwoorden:

1) Worden deel 1 en 4 van 'Excaliborum' nog een keer in Nederland uitgebracht? Ik heb er geen problemen mee om de serie achterstevoren te lezen, maar ik lees ze wel graag allemaal.

2) Iemand, Jos geloof ik, zei ergens in een topic (dat ik niet meer kon vinden) zoiets als dat hij werk van aankomende disney-schrijvers/tekenaars had gezien die vooral qua vertelstijl op Don Rosa leken. Wie zijn dat?

3) Worden (delen van) reeksen als 'Ultraheroes', 'Wizards of Mickey', 'Dragonlords' of verhalen van de Franse 'Mickey travers à la temps' nog eens in Nederlands gepubliceerd?

4) Waarom is de Oom Dagobert-reeks stopgezet? De verhalen van Don Rosa zijn echt prachtig! Veel mensen die ik ken, zeggen dat ze de Oom Dagobert-serie, het levensverhaal van Oom Dagobert of de verhalen van de zwarte ridder geweldig vinden. Mij lijkt dus dat zijn verhalen echt populair moeten zijn. Maar ik zie zelfs nooit meer herdrukken van de Dagobert-albums. Ik heb ze nog lang niet allemaal, hoor! En ik heb ze het liefst nieuw.

5) Waarom zie je bijna nooit Braziliaanse verhalen in Nederland? Ik (fan van disney-superhelden) heb op geweldige Inducks gezien dat ze daar in Brazilië nogal veel van hebben. Waarom wordt er nooit eens een verhaal als van 'O clube dos herois'(of zoiets) gepubliceerd? Ik kan geen Portugees lezen!

6) Waarom maakt Nederland geen Superhelden-verhalen? Met 4 stroken per pagina, niet te overdreven, kort, met veel humor.

Wil iemand der redactie of een ander persoon dat mijn vragen kan beantwoorden a.u.b. antwoorden? Mijn dank zal groot zijn.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Ega Bevan » vr jan 16, 2009 11:20 pm

Sorry, deze was ik nog vergeten:

7) Waarom is er in Nederland geen tijdschrift dat meer op fanaten is gericht, zoals het duitse 'Donald Duck Sonderheft'(zo heet het geloof ik). Een blad waarin ruimte is voor brieven over schrijvers, over verhalen; brieven die niet aan Oom Donald gericht zijn, maar aan de redactie. Een blad zoals de extra's van vroeger, toen er nog van die prachtige verhalen van Don Rosa en William van Horn (dit is mijn mening) instonden, maar dan met brievenbus en artikels over watdanook. Ik zou er gerust 5 euro per stuk voor over hebben, als het niet te vaak uitkomt, anders kan ik het niet betalen.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Ferdi F » vr jan 16, 2009 11:53 pm

Ik kan helaas niet op al je vragen antwoord geven, maar hopelijk heb je hier wat aan.
Ega Bevan schreef:2) Iemand, Jos geloof ik, zei ergens in een topic (dat ik niet meer kon vinden) zoiets als dat hij werk van aankomende disney-schrijvers/tekenaars had gezien die vooral qua vertelstijl op Don Rosa leken. Wie zijn dat?

Een voorbeeld van een verhaal dat een beetje leek op de de vertelstijl van Don Rosa was 'Het handboek en de toverstaf':
http://coa.inducks.org/story.php?c=D%2fD+2003-022
Gelukkig zijn er maar weinig tekenaars die zijn tekenstijl overnemen.

Ega Bevan schreef:3) Worden (delen van) reeksen als 'Ultraheroes', 'Wizards of Mickey', 'Dragonlords' of verhalen van de Franse 'Mickey travers à la temps' nog eens in Nederlands gepubliceerd?

Waarschijnlijk niet. Series met superhelden lopen hier in Nederland niet zo goed. Vandaar dat er ook weer is gestopt met Duckpower/Superdonald. In Nederland blijkt daar kennelijk weinig markt voor. Je zult het dus moeten doen met dit soort verhalen in de Donald Duck Pockets.

Ega Bevan schreef:4) Waarom is de Oom Dagobert-reeks stopgezet? De verhalen van Don Rosa zijn echt prachtig! Veel mensen die ik ken, zeggen dat ze de Oom Dagobert-serie, het levensverhaal van Oom Dagobert of de verhalen van de zwarte ridder geweldig vinden. Mij lijkt dus dat zijn verhalen echt populair moeten zijn. Maar ik zie zelfs nooit meer herdrukken van de Dagobert-albums. Ik heb ze nog lang niet allemaal, hoor! En ik heb ze het liefst nieuw.

Helaas verkochten de albums niet voldoende. Er is destijds bewust gekozen voor dikkere (en voor de klant relatief goedkopere) albums met wat lelijker papier om de kosten wat te drukken, maar helaas mocht dit niet baten. Je zult de andere Don Rosa verhalen helaas dus in de Donald Duck Extra's en Vakantie/Winterboeken moeten lezen. In Grappigste Avonturen 22 en Dagobert 60 jaar staan nog wat verhalen van hem die niet in de Dagobert-reeks zijn geplaatst, maar daar houdt het dan ook op. Veel is er overigens niet meer over, meen ik.

Ega Bevan schreef:5) Waarom zie je bijna nooit Braziliaanse verhalen in Nederland? Ik (fan van disney-superhelden) heb op geweldige Inducks gezien dat ze daar in Brazilië nogal veel van hebben. Waarom wordt er nooit eens een verhaal als van 'O clube dos herois'(of zoiets) gepubliceerd? Ik kan geen Portugees lezen!
6) Waarom maakt Nederland geen Superhelden-verhalen? Met 4 stroken per pagina, niet te overdreven, kort, met veel humor.

Zie mijn antwoord op vraag 3.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Ega Bevan » za jan 17, 2009 1:34 pm

Hartelijk bedankt voor de informatie.

Over het antwoord op vraag 2: Ikzelf vind 'Het handboek en de toverstaf' niet echt op een Rosa-verhaal lijken. Rosa's verhalen zijn volgens mij humoristischer, vaak met geschiedenis of mythologie erin. Ik vind het jammer dat maar weinig tekenaars Don Rosa's stijl overnemen. Hij tekent met veel humor, details, achtergrondgrappen en grappige gezichtsuitdrukkingen.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Ega Bevan » za jan 17, 2009 1:59 pm

Ferdi F schreef:
Ega Bevan schreef:3) Worden (delen van) reeksen als 'Ultraheroes', 'Wizards of Mickey', 'Dragonlords' of verhalen van de Franse 'Mickey travers à la temps' nog eens in Nederlands gepubliceerd?

Waarschijnlijk niet. Series met superhelden lopen hier in Nederland niet zo goed. Vandaar dat er ook weer is gestopt met Duckpower/Superdonald. In Nederland blijkt daar kennelijk weinig markt voor. Je zult het dus moeten doen met dit soort verhalen in de Donald Duck Pockets.

Dragonlords ken ik zelf niet. Maar 'Wizards of Mickey' en 'Mickey travers à la temps' vind ik niet superheld-achtig. Vooral die laatste, kunnen jullie die niet eens ergens publiceren? Gewoon om te kijken wat men ervan vindt?
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor DD » za jan 17, 2009 3:29 pm

Ega Bevan schreef:Rosa's verhalen zijn volgens mij humoristischer, vaak met geschiedenis of mythologie erin. Ik vind het jammer dat maar weinig tekenaars Don Rosa's stijl overnemen. Hij tekent met veel humor, details, achtergrondgrappen en grappige gezichtsuitdrukkingen.

Inderdaad! Vooral de details en achtergrondgrappen zijn echt mooi.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor DD » za jan 17, 2009 3:31 pm

Ferdi F schreef:Series met superhelden lopen hier in Nederland niet zo goed. Vandaar dat er ook weer is gestopt met Duckpower/Superdonald.

Dat is nieuw voor mij. Hoe ver is het gekomen dan? Deel 7 ofzo?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jan 17, 2009 4:57 pm

Ja, deel 7. Dus:

Deel 1: 1997
Deel 2: 1997
Deel 1/2: 200
Deel 3: 2006
Deel 4: 2007
Deel 5: 2007
Deel 6: 2008
Deel 7: 2008

Het begon ook wel erg sciencefiction te worden. Maar waarom hebben jullie alles door elkaar gegooid? In Italie heb je alle 50 nummers, precies zoals ze horen te zijn! En een nr. 0. Ik zou nr. 50 en nr. 0 nog wel eens willen lezen! Helaas, ik ken geen Italiano...
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ega Bevan » za jan 17, 2009 7:00 pm

Ik ga Italiaans leren. Als ik Duck Power niet in het Nederlands kan lezen, dan maar in het Italiaans! Ik vind het overigens wel leuk dat het zo science-fictionachtig is. 't Is weer eens wat anders.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor DD » za jan 17, 2009 8:53 pm

Ach ik vind het niet erg dat het stopt. Ik vond die verhalen toch geen barst aan. Ze waren alleen wel erg mooi getekend enzo.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rockerduck » za jan 17, 2009 11:01 pm

Ega Bevan schreef:Dragonlords ken ik zelf niet.

'Dragonlords' heb ik in het Duits gelezen. Ik heb het album uit Duitsland laten komen, bij gebrek aan een Nederlandse uitgave. Heeft iemand van de redactie dit verhaal ook daadwerkelijk gelezen, of heeft men gezien dat het in een fantasy-achtige wereld speelt en meteen gedacht dat het niks was? (Het is maar een vraag!) Want ik vond het één van de mooiste Duck-verhalen die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Want hoewel het inderdaad in een fantasy-achtige wereld speelt, blijft de familie Duck wél de familie Duck. Dus niet zoals in de pockets dat ze opeens strijders of helden worden; ze blijven in-character. Maar wel in een 12-delig vervolgverhaal. Eindelijk weer eens iets fris en afwisselends.

Ega Bevan schreef:Maar 'Wizards of Mickey' en 'Mickey travers à la temps' vind ik niet superheld-achtig. Vooral die laatste, kunnen jullie die niet eens ergens publiceren? Gewoon om te kijken wat men ervan vindt?

In het Stripschrift-interview zei Thom Roep dat hij weinig overneemt van buitenlandse redacties (waarmee hij ieder jaar vergadert), want: "ach, ik zit hier al zo lang. Ik weet ondertussen wel wat de mensen leuk vinden." Jos Beekman wist ook al zonder de verhalen te plaatsen, dat niemand zat te wachten op de "rommel" van Scarpa. Wat ze ook zouden kunnen doen, is de verhalen publiceren in een kleinere oplage, tegen een hogere prijs, voor de fans. Bij Ehapa hebben ze een 'Comic Collection' waarin dergelijke series (ook 'Micky X') gepubliceerd worden. Die kun je niet kopen in de supermarkt of bij de sigarenboer, maar in de stripwinkel of bij Ehapa Online. Met een kleinere oplage en een hogere prijs kun je ook dergelijke series uitgeven voor de belangstellenden.

Wat vindt de redactie van deze suggestie?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ferdi F » zo jan 18, 2009 10:24 pm

Rockerduck schreef:'Dragonlords' heb ik in het Duits gelezen. Ik heb het album uit Duitsland laten komen, bij gebrek aan een Nederlandse uitgave. Heeft iemand van de redactie dit verhaal ook daadwerkelijk gelezen, of heeft men gezien dat het in een fantasy-achtige wereld speelt en meteen gedacht dat het niks was? (Het is maar een vraag!) Want ik vond het één van de mooiste Duck-verhalen die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Want hoewel het inderdaad in een fantasy-achtige wereld speelt, blijft de familie Duck wél de familie Duck. Dus niet zoals in de pockets dat ze opeens strijders of helden worden; ze blijven in-character. Maar wel in een 12-delig vervolgverhaal. Eindelijk weer eens iets fris en afwisselends.

Ik heb het eerste deel uit de reeks gelezen. Ik vond het niet slecht, maar was ook niet meteen overtuigd. De tekenstijl deed me teveel denken aan die in de pockets.
Zo'n serie als deze zal hoogstwaarschijnlijk in Nederland niet in het gewone weekblad gezet kunnen worden. Uit onderzoek is gebleken dat de lange avonturen niet zo populair zijn bij de lezers. En ik vermoed dat deze reeks nog minder gewaardeerd zal worden dan bijvoorbeeld een lange Barks of een Ben Verhagen uit de jaren 90. Jammer, want zelf hou ik wel van langere avonturen op z'n tijd.

In een special dan? Je moet je ook realiseren dat dit een verhaal is uit een periode dat films als Lord of the Rings en Harry Potter erg populair waren. Die rage is inmiddels weer een beetje verdwenen, wat de kans op een succes voor deze reeks aanzienlijk minder maakt.
Ik ken je inmiddels wel wat langer dan vandaag en ik weet nu dat je met het argument gaat komen dat het in andere landen wél een succes was. Helaas zit de Nederlandse stripmarkt heel anders in elkaar dan die van andere landen. In Stripschrift heb ik daar toevallig gisteren een artikel over gelezen. Wellicht interessant om eens te lezen!
Wat ik je aanraad is een brief/mail te sturen naar Thom (Roep) met je verzoek. Wellicht wil hij het wel overwegen.

Ega Bevan schreef:Bij Ehapa hebben ze een 'Comic Collection' waarin dergelijke series (ook 'Micky X') gepubliceerd worden. Die kun je niet kopen in de supermarkt of bij de sigarenboer, maar in de stripwinkel of bij Ehapa Online. Met een kleinere oplage en een hogere prijs kun je ook dergelijke series uitgeven voor de belangstellenden.

Wat vindt de redactie van deze suggestie?

Wat je je in de eerste plaats moet afvragen is of er in Nederland een markt is voor zo'n blad. Wederom wil ik je doorverwijzen naar het artikel in Stripschrift.
Ter vergelijking: In 2007 gaf de gemiddelde Nederlander 0,24 euro uit aan strips. In Frankrijk was dit € 6,31 en in Duitsland € 2,16. Denk jij dat de Nederlandse consument behoefte heeft aan nog een extra Disney blad, nu voor de échte fans? Ik denk van niet!
Hoe mooi de plannen ook kunnen zijn, hoe hard de redactie ook z'n best op een blad/album/pocket doet, hoe graag de fans het ook willen, uiteindelijk moet er ook geld mee verdiend worden!
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor DD » zo jan 18, 2009 10:45 pm

Ferdi F schreef:Hoe mooi de plannen ook kunnen zijn, hoe hard de redactie ook z'n best op een blad/album/pocket doet, hoe graag de fans het ook willen, uiteindelijk moet er ook geld mee verdiend worden!

Daar heeft hij wel een punt vind ik.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Bas » zo jan 18, 2009 11:46 pm

Ega Bevan schreef:5) Waarom zie je bijna nooit Braziliaanse verhalen in Nederland? Ik (fan van disney-superhelden) heb op geweldige Inducks gezien dat ze daar in Brazilië nogal veel van hebben. Waarom wordt er nooit eens een verhaal als van 'O clube dos herois'(of zoiets) gepubliceerd? Ik kan geen Portugees lezen!

De verhalen uit Brazilië vallen sowieso een beetje uit de toon in vergelijking met de Europese. Zo zijn zij meer gericht op Joe Carioca. En dan niet de Joe die we kennen, maar Joe in de vorm van een soort Donald. Men heeft zelfs oude Mickey en Goofy-grappen omgebouwd en dan Joe in de plaats van Mickey gezet. Dat sluit eigenlijk helemaal niet zo aan bij de Joe die wij kennen. Grappig detail is echter dat de meeste Nederlandse Joe-verhalen worden getekend door de Braziliaanse Magic Eye studio, waarbij veel tekenaars zijn aangesloten die ook voor Abril werk(t)en.
We plaatsen in Nederland overigens ook nauwelijks verhalen uit Frankrijk. Deze zijn ook heel anders qua toon en sfeer in vergelijking met de Nederlandse en Deense verhalen.

En wat betreft superhelden heeft Ferdi de vraag eigenlijk al beantwoord... al is het niet uitgesloten dat we binnenkort weer eens iets met Supergoof zullen doen.
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma jan 19, 2009 3:46 am

Ferdi F schreef:In een special dan? Je moet je ook realiseren dat dit een verhaal is uit een periode dat films als Lord of the Rings en Harry Potter erg populair waren. Die rage is inmiddels weer een beetje verdwenen, wat de kans op een succes voor deze reeks aanzienlijk minder maakt.
Ik ken je inmiddels wel wat langer dan vandaag en ik weet nu dat je met het argument gaat komen dat het in andere landen wél een succes was. Helaas zit de Nederlandse stripmarkt heel anders in elkaar dan die van andere landen.

Eigenlijk wilde ik gaan zeggen dat volgens mij die hele fantasy-rage nog springlevend is. Van Harry Potter verschijnt nog ieder jaar een nieuwe film, met iedere keer grote opbrengsten. Alleen afgelopen jaar is-ie uitgesteld... wat meteen tot een stroom aan kwade reacties leidde aan het adres van Warner Bros. Ook Disney is succesvol in het genre met de Narnia-reeks, waarvan het tweede deel pas op dvd is verschenen. Dus wie weet?

Ferdi F schreef:Wat je je in de eerste plaats moet afvragen is of er in Nederland een markt is voor zo'n blad. Wederom wil ik je doorverwijzen naar het artikel in Stripschrift.
Ter vergelijking: In 2007 gaf de gemiddelde Nederlander 0,24 euro uit aan strips. In Frankrijk was dit € 6,31 en in Duitsland € 2,16. Denk jij dat de Nederlandse consument behoefte heeft aan nog een extra Disney blad, nu voor de échte fans? Ik denk van niet!

Daarom stelde ik ook voor om er een eenmalige uitgave van te maken in een kleine oplage die wat duurder is. Dan wordt het niet door veel mensen gekocht, maar de échte die-hard fans zullen zo'n boek dan wel kopen tegen een aanzienlijk hogere prijs, dus dan wordt er ook geld mee verdiend. Tenminste, dat is mijn idee. Ik weet inderdaad niet of dit in de praktijk uitvoerbaar is. Dat Dragonlords-boek van Ehapa kostte €15.

Anders misschien publiceren in afleveringen in DD Extra? Op die manier kan de serie gemixt worden met de traditionele verhalen en is er voor ieder wat wils...

(Overigens had je mij gequote en Ega Bevan's naam erboven gezet. Nja, foutje moet kunnen.) ;)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron