Vragen aan redactie-leden

Berichtdoor Bruno » wo jan 26, 2011 9:11 pm

Hidde schreef:
Bruno Kopsky schreef:Nog een vraag: waarom zit de Donald Duck steeds in geldnood terwijl het zo'n succesvol blad is?

de eigenaar van het blad is Dagobert Duck en je weet wat hij Donald voor loon geeft... (30 cent per uur (dacht ik.))

Dat antwoord komt vrees ik vrij dicht bij de waarheid..
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Dubbelduck » za feb 12, 2011 4:24 pm

Ik heb enkele vragen uit dit topic doorgemaild naar Ferdi en hij gaf de volgende antwoorden:

Rubberduck schreef:Vraag aan de redactie: wanneer wordt er eindelijk weer eens een verhaal van William van Horn geplaatst in de Donald Duck (Extra)? Dat is alweer heel lang geleden. Anders heb ik nog wel wat tips over oudere verhalen, hoor!

De laatste jaren merkten we dat de verhalen van Van Horn scenario-technisch steeds zwakker werden. De vertalers of de desbetreffende redacteur hadden er veel werk aan om dingen nog recht te breien. Het feit dat deze verhalen in Duck Extra nog leesbaar waren is meer een verdienste van de vertaler dan van Van Horns scenario.
Bas Schuddeboom had bijvoorbeeld een enorme kluif aan dit onlogische verhaal: http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2005-372. Door de dialogen drastisch te wijzigen en grappiger te maken, werd het uiteindelijk nog wel een redelijk logisch verhaal.
Omdat de scenario's te zwak zijn, hebben we het recentere werk niet meer besteld. Jammer, want we zijn op de redactie best een fan van zijn (oudere) werk, hoor!

Rubberduck schreef:Worden de strips van zoon Noel van Mickey Mouse ooit nog eens geplaatst?

Zelf vind ik de Mickey-strips van Van Horn wel leuk, maar de vaak langere (Deense) verhalen worden in Donald Duck meestal niet geplaatst. Misschien weer eens in een Vakantie- of Winterboek. Overigens heb ik de afgelopen weken wel wat vaker Deense Ferioli's voorbij zien komen die binnenkort in Donald Duck staan.

Duckfan van Down Under schreef:Weer een vraag: kunnen we ooit een Grappigste Avonturen verwachten van Corrado Mastanuono?

Voorlopig niet. Evert Geradts, Frank Jonker en Beatriz Bolster zijn de volgende die een album krijgen.

Duckfan van Down Under schreef:Doen jullie ooit eens een 'open dag', om alle lezers te laten zien hoe het vrolijke weekblad gemaakt wordt? Ik weet zeker dat er genoeg zullen zijn die daarheen zouden willen.

We krijgen héél veel van dit soort verzoekjes, maar nee... Er worden wel eens uitzonderingen gemaakt, maar je moet je voorstellen dat de redactie eigenlijk gewoon een kantoorruimte is waar veel mensen hard aan het werk zijn om alle uitgaven te maken. Als we op al deze verzoeken zouden ingaan, zou er geen tijd meer bestaan om nog tijdschriften, pockets en albums te maken. Dat is heel jammer, vooral voor de echte fans... Ik denk ook dat veel mensen een overgeromantiseerd idee hebben van de redactie, alsof het een soort Disneyland is. Het is overigens wel heel gezellig op de redactie, hoor!
Een van de leukste voorbeelden van verzoekjes is van vorig jaar. Toen kregen we een mail van ouders die een dagje wilde winkelen in Hoofddorp en vroegen of de kinderen dan 's middags bij ons op de redactie konden komen. :)

Bruno Kopsky schreef:Mijn vraag aan redactieleden is of er eigenlijk daadwerkelijk verhalen worden geschreven en getekend op de redactie zelf, of dat het allemaal freelance gebeurt...

Het merendeel van de verhalen wordt door freelancers geschreven en getekend, maar als de tijd het toelaat willen sommige redacteuren (Thom, Jos, Jim, Bas, Frans of ik) ook nog wel eens wat neerpennen. Jos schrijft natuurlijk altijd Goofy geeft les en Mickey lost 't Op, Jim regelmatig een brievenbusstripje en Bas wat langere verhalen voor in het blad zelf. Overigens hebben we bijna alle verhalen in de Donald Duck Junior wel zelf geschreven.
De redactionele rubrieken als Goofy geeft les, Mickey lost 't Op, de Woudloperspagina, Willie's Wereld, de Duckstadkrant en Weet wat je zegt worden wel op de redactie getekend door Michel Nadorp, Jan-Roman Pikula, Wilma van de Bosch en Viktor Venema. Dat geldt ook vaak voor de covers. De langere verhalen worden vaak door tekenaars (freelancers) thuis getekend.

Loebas schreef:Wanneer komt er een 50-reeks met Karel en Clara? Die zou ik namelijk graag in mijn verzameling willen hebben. :P

Voorlopig niet. De strips zijn ook nog vrij recent. Het volgende album bevat trouwens 50 grappen van Mau en Bas Heymans die niet op de achterkant van Donald Duck hebben gestaan!

Ik (Dubbelduck) had zelf ook nog wat vragen gesteld:
-Is Somewhere beyond Nowhere al geplaatst?
Dat verhaal komt er zeer binnenkort aan! Jos Beekman was het vorige week aan het vertalen.

-Wanneer verschijnt die eerste themapocket?
In week 18.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor kwuk duck » za feb 12, 2011 5:43 pm

Dubbelduck schreef:
Loebas schreef:Wanneer komt er een 50-reeks met Karel en Clara? Die zou ik namelijk graag in mijn verzameling willen hebben. :P

Voorlopig niet. De strips zijn ook nog vrij recent. Het volgende album bevat trouwens 50 grappen van Mau en Bas Heymans die niet op de achterkant van Donald Duck hebben gestaan!

Ik (Dubbelduck) had zelf ook nog wat vragen gesteld:
-Is Somewhere beyond Nowhere al geplaatst?
Dat verhaal komt er zeer binnenkort aan! Jos Beekman was het vorige week aan het vertalen.

-Wanneer verschijnt die eerste themapocket?
In week 18.

Bedankt voor de ifo! :)
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor kwuk duck » za feb 12, 2011 5:43 pm

Hoe weet je trouwens dat Jos aan het vertalen was?
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Dubbelduck » za feb 12, 2011 6:04 pm

kwuk duck schreef:Hoe weet je trouwens dat Jos aan het vertalen was?

Ferdi heeft de antwoorden gegeven. Dit is letterlijk uit een mail gekopieerd van Ferdi naar mij.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor kwuk duck » za feb 12, 2011 9:13 pm

oke heb je vaker contact met ze via de mail?
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor jan Baksteen » zo feb 13, 2011 11:01 pm

Nu heb ik een vraag:
Er is ooit een keer gezegd op het forum dat Carlo Gentina langere verhalen zou maken voor het weekblad.
Ik vraag mij nu eigenlijk af wanneer die komen?
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma feb 14, 2011 7:59 pm

Als hij ze vorig jaar maakte, dan zouden dit jaar toch wel de eerste moeten verschijnen.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Dubbelduck » ma feb 14, 2011 8:21 pm

Duckfan van Down Under schreef:Als hij ze vorig jaar maakte, dan zouden dit jaar toch wel de eerste moeten verschijnen.

Hij is de afgelopen jaren toch bezig geweest met de achterkantsripjes? Wellicht dat hij dit jaar wat langere verhalen gaat schrijven. Ik denk trouwens ook dat hij nog voor Italië schrijft, alhoewel hij ze daar niet mag tekenen.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor McDuck Menu » ma feb 14, 2011 11:51 pm

Het kan vrij lang duren voordat een verhaal door de hele molen is geweest bij de redactie en de tekenaar thuis. Het script en scenario moeten worden goedgekeurd, daarna de schetsen, en dan denk ik ook nog het inktwerk. Dan moet het nog ingekleurd en geletterd worden. Daar komt nog bij dat de weekbladen een tijd van tevoren worden gemaakt (3-5 maanden?), dus die 'vertraging' kan best wel eens groot zijn.
Maar het zou wel kunnen dat we langere verhalen van Gentina dit jaar nog kunnen verwachten, als die tenminste gemaakt zijn.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Bruno » zo maart 27, 2011 10:24 pm

Al die Dagobert-albums zijn zo leuk. Zullen ze ooit een herdruk krijgen? Dat is goed voor iedereen! En zo kun je ook mooi de serie in stand houden! Maar dus wel gewoon herdrukken en niet opnieuw ingekleurd en geletterd.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor De Zwarte Schim » za mei 14, 2011 5:35 pm

Bruno schreef:Al die Dagobert-albums zijn zo leuk. Zullen ze ooit een herdruk krijgen? Dat is goed voor iedereen! En zo kun je ook mooi de serie in stand houden! Maar dus wel gewoon herdrukken en niet opnieuw ingekleurd en geletterd.

ik heb reeds een mailtje naar ze gestuurd en ze waren absoluut niet van plan om die te herdrukken.
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Duckie Duck » zo mei 15, 2011 3:34 pm

Ook niet de Don Rosa verhalen, gebundeld in 1 album (netzoals in Duitsland)?
Duckie Duck
Member
 
Berichten: 173
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 5:05 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » zo mei 15, 2011 3:40 pm

Duckie Duck schreef:Ook niet de Don Rosa verhalen, gebundeld in 1 album (netzoals in Duitsland)?

dat denk ik dan ook niet.
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor michel2506 » zo mei 22, 2011 2:12 am

Hoe ziet de redactie er eigenlijk uit?

Houdt de redactie zich alleen bezig met donald duck, of is er meer een redactie/afdeling die voor een bepaalde categorie bladen verantwoordelijk is?
michel2506
Member
 
Berichten: 43
Geregistreerd: di mei 01, 2007 12:39 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten