Vragen aan redactie-leden

Berichtdoor mcDuck King » wo mei 20, 2009 7:41 pm

Strips worden zo verkocht, dat gebeurd overigens bij elke strip... Waarom moet Rockerduck of Ei weten. :rolleys:
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor mcDuck King » wo mei 20, 2009 7:42 pm

mcDuck King schreef::rolleys:

sorry, ik wou even dit verbeteren, :rolleyes:
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ferdi F » wo mei 20, 2009 8:50 pm

H@gar schreef:Ik weet niet of de redactieleden nog steeds moeite nemen om te antwoorden, maar ik waag een poging. Wellicht weten leden van het forum hier het ook wel....

Waarom worden strips voor de Nederlandse (of misschien Europese) markt opnieuw ingekleurd?
Ik weet niet of het standaard is, ik weet dat ik elk geval de Don Rosa strips een andere inkleuring hebben in de Nederlandse uitgaves dan in de Amerikaanse. Waarom is dit?
Ben ik wel eens benieuwd naar.... :)

De recente Deense strips worden niet opnieuw ingekleurd. Wel worden er voor Donald Duck Weekblad vaak aanpassingen gedaan. De shirts van de Zware Jongens, Dagoberts kleding, de huid van honden, muizen en varkens/biggen zijn in Nederland vaak anders gekleurd dan bij de Denen. Deze worden daarom aangepast. Aan achtergronden wordt vaak niets veranderd.
Dit geldt dus ook voor de strips van Don Rosa. Aangezien hij voor de Deense uitgever werkte, werden zijn verhalen daar ook ingekleurd en bij ons overgenomen. De Amerikanen kleuren (of kleurden, want ze zijn er inmiddels mee gestopt) wel alles opnieuw in. Vandaar dat deze verhalen anders ogen dan in de Deense en Nederlandse uitgaven. De Amerikaanse inkleuring is dus niet de oorspronkelijke!
De verhalen die Don Rosa voor Frankrijk maakte hebben de originele Franse inkleuring.

Van oudere Amerikaanse, Italiaanse en Deense strips hebben wij vaak alleen zwartfilms of hele oude inkleuring (op film). Vandaar dat we deze opnieuw laten kleuren. Denk hierbij aan de Murry-strips met Mickey, Taliaferro-weekjes, opnieuw gemonteerde Scarpa's of oude Vicar- en Branca-verhalen.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo mei 20, 2009 10:25 pm

Wat is dat nou eigenlijk, een strip op film? En Rockerduck blijft maar zeggen dat jullie zomaar alles kwijtraken en dat het een janboel is, maar jullie zijn er maar 1 verloren, TOCH?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ferdi F » wo mei 20, 2009 11:09 pm

Duckfan van Down Under schreef:Wat is dat nou eigenlijk, een strip op film? En Rockerduck blijft maar zeggen dat jullie zomaar alles kwijtraken en dat het een janboel is, maar jullie zijn er maar 1 verloren, TOCH?

Films zijn doorzichtige plastic vellen. Elke strippagina heeft er vier. Altijd een met de zwartlijnen van de strip. De andere drie zijn de vellen met de inkleuring. Daar staan grijze tinten op die weer naar kleuren worden omgezet. Als je de vier vellen juist omgezet hebt, krijg je weer een complete strippagina.

Ik heb geen idee waar Rockerduck dat op baseert. Vermoeddelijk heeft hij na "Cutty Sark" meteen zijn conclusies getrokken.
Het komt wel eens voor dat er iets zoekraakt, maar dat gebeurt binnen elk bedrijf. Over het algemeen wordt alles netjes opgeborgen en helaas gebeurt het dan wel eens dat er wat zoekraakt. Meer daarover heb ik vandaag in dit topic beantwoord:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=13477#p13477
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor mcDuck King » do mei 21, 2009 10:23 am

Ferdi F schreef:Dit geldt dus ook voor de strips van Don Rosa. Aangezien hij voor de Deense uitgever werkte, werden zijn verhalen daar ook ingekleurd en bij ons overgenomen. De Amerikanen kleuren (of kleurden, want ze zijn er inmiddels mee gestopt) wel alles opnieuw in. Vandaar dat deze verhalen anders ogen dan in de Deense en Nederlandse uitgaven. De Amerikaanse inkleuring is dus niet de oorspronkelijke!
De verhalen die Don Rosa voor Frankrijk maakte hebben de originele Franse inkleuring.

En hoe verklaar je dit http://coa.inducks.org/story.php?c=D++9576 zo oud is dat Vicar verhaal niet.
En bij andere verhalen van Don Rosa is het in de DD extra uitgegeven, in een lichter effect, en bij de Oom Dagobert reeks is het weer een donkerder effect... Maar dat zal wel liggen aan de rinter daar.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor mcDuck King » do mei 21, 2009 10:24 am

Excuses voor het ongemak, hir is ie http://coa.inducks.org/story.php?c=D++9576
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ferdi F » do mei 21, 2009 12:16 pm

mcDuck King schreef:En hoe verklaar je dit http://coa.inducks.org/story.php?c=D++9576 zo oud is dat Vicar verhaal niet.
En bij andere verhalen van Don Rosa is het in de DD extra uitgegeven, in een lichter effect, en bij de Oom Dagobert reeks is het weer een donkerder effect... Maar dat zal wel liggen aan de rinter daar.

Ik zie geen grote verschillen tussen de Duitse, Zweedse, Poolse of Nederlande inkleuringen. Behalve dan het hertekende begin en einde van het verhaal.
Dat een strip donkerder of lichter oogt in een Donald Duck Extra of Dagobert-album heeft vaak te maken met de papierkwaliteit, de drukkwaliteit, de tand des tijds (verkleuring in de loop der jaren) en het digitaliseren van de films. Bovendien zeggen de scans op Inducks ook niet zoveel. Daarvan weet je ook niet hoe men zijn scanner heeft ingesteld.
Wellicht is dit verhaal een uitzondering, maar over het algemeen werkt het wel zoals ik het gisteren heb uitgelegd.

Overigens komt dit verhaal uit 1988, het niet digitale tijdperk. Tegenwoordig zouden we dit verhaal opnieuw kleuren als het in Donald Duck zou verschijnen.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor mcDuck King » do mei 21, 2009 12:52 pm

Hmmmm... Je hebt gelijk, maar wat je wil zeggen met dat laatste weet ik niet.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor H@gar » za mei 23, 2009 11:08 pm

In ieder geval bedankt, ik weet wat ik weten wilde!! :)
Vind het trouwens wel onzin, Disney is, zeker op gebied van films, zo enorm zeikerig, ook over andere talen (elders op dit forum is uitgebreid gesproken over Disney's aparte eisen ten opzichte van Nederlandse stemmen van tekenfilms), maar dat hun figuren in andere landen anders worden ingekleurd is blijkbaar niet erg..... En dat dat ook meer kost is ook geen probleem.... Maar ja.
En als kleine noot van kritiek: ik vind de Amerikaanse inkleuring mooier. De compleet rode jas van Oom Dagobert is saaier dan de rood-met-grijze-kraag-jas van Uncle Scrooge, om een voorbeeldje te noemen.... ;)
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Goudglans » zo mei 24, 2009 9:44 am

H@gar schreef:En als kleine noot van kritiek: ik vind de Amerikaanse inkleuring mooier. De compleet rode jas van Oom Dagobert is saaier dan de rood-met-grijze-kraag-jas van Uncle Scrooge, om een voorbeeldje te noemen.... ;)

De Nederlandse inkleuring bevat volgens mij juist mee kleur. Zo is Nederland is de jas juist vaak rood met groen in plaats van rood met grijs. In Amerika worden er vind ik zeker in de verhalen zelf minder felle kleuren gebruikt. Verder worden bijv munten in Nederland geel gemaakt en in Amerika grijs.

Ik heb ook nog een vraag. Waarom is in het verhaal 'The Coin' van Don Rosa http://coa.inducks.org/story.php?c=F+PM+99001 gekozen voor de franse inkleuring?
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor mcDuck King » zo mei 24, 2009 10:51 am

Ik vind Duits mooi, dikke kleur, maar ik hou niet van dat Nederlandse, al die felle kleuren :O
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo mei 24, 2009 2:21 pm

Goudglans schreef:Ik heb ook nog een vraag. Waarom is in het verhaal 'The Coin' van Don Rosa http://coa.inducks.org/story.php?c=F+PM+99001 gekozen voor de franse inkleuring?

Dat is alleen Dagoberts jas.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo mei 24, 2009 2:22 pm

Goudglans schreef:
H@gar schreef:En als kleine noot van kritiek: ik vind de Amerikaanse inkleuring mooier. De compleet rode jas van Oom Dagobert is saaier dan de rood-met-grijze-kraag-jas van Uncle Scrooge, om een voorbeeldje te noemen.... ;)

De Nederlandse inkleuring bevat volgens mij juist mee kleur. Zo is Nederland is de jas juist vaak rood met groen in plaats van rood met grijs. In Amerika worden er vind ik zeker in de verhalen zelf minder felle kleuren gebruikt. Verder worden bijv munten in Nederland geel gemaakt en in Amerika grijs.

Grappig. Een tijd terug klaagden ze nog over de felle Egmont-inkleuring. O wacht, is dat niet Denemarken?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor mcDuck King » zo mei 24, 2009 4:32 pm

Ik vind Amerikaans wel mooi, en de achtergrond van Duitsland in albums is ook dik en niet felle kleuren, daar houd Koning niet van, Koning houd van rustgevende kleuren, Koning gaat naar protest kamer.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten