Windig en De Jong

Berichtdoor Luuuuk » do jan 11, 2007 7:52 pm

Gezellig en Leuk beginnen in 1974 bij het stripblad Donald Duck. Bij toeval zijn ze daar binnengekomen toen er bij het toenmalige Pep de persoon bij wie ze een afspraak hadden, niet aanwezig was en bij de Donald Duck redactie even verderop in hetzelfde gebouw er wel iemand was.

Vanaf dat moment tekenden Windig en de Jong 5 Donald Duck avonturen en 1 Dagobert Duck verhaal. Allemaal in de stijl van Carl Barks, de tekenaar die Donald Duck gestalte gaf in een groot aantal verhalen. Windig en de Jong, beiden groot liefhebber van Barks' stijl, refereren dan ook naar hem in "Het Museumbezoek", waar een schilderij hangt wat volgens de suppoost een echte Carl Barks is.
Afbeelding

Parodie


Na een paar avonturen van Donald en meningsverschillen tussen redactie en tekenaars (de redactie is het niet eens met de iets overdreven stijl die Windig en de Jong hanteren en zij konden op hun beurt niet veel met de vanuit Amerika opgelegde scenario's), vertrekken Windig en de Jong en gaan ze verder met hun in eigen beheer uitgebrachte "Gezellig en Leuk" blaadjes. Op de eerste uitgave na de Donald Duck periode, Gezellig en Leuk nr. 2, prijkt dan ook een aan lager wal geraakte Donald Duck. In het blaadje kunnen we dan ook een wat volwassener versie lezen van Donald, eentje die de kinderbijslag van zijn neefjes verbrast, vloekt, scheldt en zijn overspelige Katrien terugverovert (op geweldadige manier).

Twee afleveringen van Donald Duck verschijnen in respectievelijk Gezellig en Leuk 2 en 3 en worden gebundeld in de Gezellig en Leuk verzamelaar "Ouwe Troep". Daarna verschijnt Duck ook een paar keer bij Heinz, net zoals vele andere striphelden.

In 1986 wordt nog een kort Duck verhaal in schetsvorm gepubliceerd bij een artikel over en interview met Windig en de Jong in het Stripschrift. Deze stamt nog uit de periode dat ze bij het Donald Duck blad zaten.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Luuuuk » do jan 11, 2007 7:54 pm

Ze maken ook de strip Heinz waar ik zelf ook erg fan van ben.
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Rockerduck » do jan 11, 2007 11:32 pm

Ik vraag me wel af wat bedoeld wordt met 'vanuit Amerika opgelegde scenario's'. De scenario's worden toch gewoon door Nederlandse schrijvers verzonnen?

Ik vind die tekenstijl van die parodies heel erg mooi, ook al zijn ze afwijkend. Mark de Jonge was ook afwijkend, en Don Rosa (al kwam die veel later) al helemaal. Dan hadden Windig en de Jong wat mij betreft ook door kunnen gaan.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jan 12, 2007 11:30 am

Ik vind hen ook zeer goed en Heinz de strip ook.

Waren het in die tijd dat zij er waren ook scenario's van Nederlanders?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor De steenrijke eend » za jan 13, 2007 9:47 am

Luuuuk schreef:Gezellig en Leuk beginnen in 1974 bij het stripblad Donald Duck. Bij toeval zijn ze daar binnengekomen toen er bij het toenmalige Pep de persoon bij wie ze een afspraak hadden, niet aanwezig was en bij de Donald Duck redactie even verderop in hetzelfde gebouw er wel iemand was.

Vanaf dat moment tekenden Windig en de Jong 5 Donald Duck avonturen en 1 Dagobert Duck verhaal. Allemaal in de stijl van Carl Barks, de tekenaar die Donald Duck gestalte gaf in een groot aantal verhalen. Windig en de Jong, beiden groot liefhebber van Barks' stijl, refereren dan ook naar hem in "Het Museumbezoek", waar een schilderij hangt wat volgens de suppoost een echte Carl Barks is.
http://gezelligleuk.free.fr/donald_duck/strips/koekjes1.jpg

Parodie


Na een paar avonturen van Donald en meningsverschillen tussen redactie en tekenaars (de redactie is het niet eens met de iets overdreven stijl die Windig en de Jong hanteren en zij konden op hun beurt niet veel met de vanuit Amerika opgelegde scenario's), vertrekken Windig en de Jong en gaan ze verder met hun in eigen beheer uitgebrachte "Gezellig en Leuk" blaadjes. Op de eerste uitgave na de Donald Duck periode, Gezellig en Leuk nr. 2, prijkt dan ook een aan lager wal geraakte Donald Duck. In het blaadje kunnen we dan ook een wat volwassener versie lezen van Donald, eentje die de kinderbijslag van zijn neefjes verbrast, vloekt, scheldt en zijn overspelige Katrien terugverovert (op geweldadige manier).

Twee afleveringen van Donald Duck verschijnen in respectievelijk Gezellig en Leuk 2 en 3 en worden gebundeld in de Gezellig en Leuk verzamelaar "Ouwe Troep". Daarna verschijnt Duck ook een paar keer bij Heinz, net zoals vele andere striphelden.

In 1986 wordt nog een kort Duck verhaal in schetsvorm gepubliceerd bij een artikel over en interview met Windig en de Jong in het Stripschrift. Deze stamt nog uit de periode dat ze bij het Donald Duck blad zaten.

http://gezelligleuk.free.fr/donald_duck/strips/kinderbijslag01.gif

Die 2 strips op internet(kinderbijslag en Donald Duck maakt amok) zijn echt leuk!
Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor Rockerduck » za jan 13, 2007 6:56 pm

Nogmaals mijn vraag om niet hele lappen tekst te quoten, zeker niet als je maar een regel tekst toe wilt voegen. Een openingspost hoef je trouwens sowieso nooit te quoten, omdat je daar rechtstreeks op reageert.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » wo nov 04, 2009 6:54 pm

Uit het topic 'Hoe ver ben je met Duck weekblad.':

2009-06-20 20:51:09, Carl Rosa schreef:
Ridder ter Geit schreef:Ik denk niet dat ze in Nederland veel keus hebben dan een zo groot mogelijke markt aan te spreken. De stripmarkt in niet zo groot in Nederland en ze moeten wel rendabel blijven. Daarnaast is de Donald Duck in Nederland altijd al zo opgezet. In de US misschien minder, maar volgens mij bestaat er momenteel geen US-Donald-Duck-uitgave meer.

Je hebt jammer genoeg helemaal gelijk. Ik zou toch graag weer een Donald Duck verhaal van Windig en De Jong willen zien waarbij Donald depressief en ongeschoren in de goot ligt (ongeschoren kan niet - weet ik) of thuis op 3-hoog achter woont met flessen drank op de salontafel. :)

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=15169#p15169

2009-06-20 21:17:39, Ridder ter Geit schreef:Windig en de Jong hebben leuke verhalen gemaakt, ja. Alleen hoeft het ook weer niet zo ver (zo'n verhaal wordt nooit goed gekeurt), maar zijn Duckverhalen die wel in het blad zijn gekomen vond ik leuk.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=15173#p15173
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » wo nov 04, 2009 6:57 pm

Ei schreef:Ik zou toch graag weer een Donald Duck verhaal van Windig en De Jong willen zien waarbij Donald depressief en ongeschoren in de goot ligt (ongeschoren kan niet - weet ik) of thuis op 3-hoog achter woont met flessen drank op de salontafel. :)

Zulke verhalen waren vroeger ook niet mogelijk in Donald Duck weekblad. Wat dat betreft is er niets veranderd. 't Is niet dat ze vroeger zulke verhalen wel accepteerden en nu niet meer.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » wo dec 23, 2009 6:13 pm

Uit het topic "Beste Nederlandse tekenaar":

DuckBoy schreef:Rene Windig en Eddie de jong, nu vooral bekent door hun kranten gag Heinz maakten in de jaren '80 ook een paar leuke verhalen. Donald als Alcholist! Als de redactie dat toen goed vond!

Michiel P schreef:Heb je het Barksverhaal over Bubbel-Urp wel eens gelezen? Donald heeft in dat verhaal een verkapte alcoholverslaving. In het verhaal gaat het om frisdrank, maar Donald gedraagt zich als een alcoholist.

Zie ook: http://duckcomicsrevue.blogspot.com/200 ... champ.html

Donald Duck door Windig & De Jong: http://gezelligleuk.free.fr/index.php?s ... duck/index

DuckBoy schreef:Toevallig genoeg heb ik dat bubbel urp verhaal gister voor het eerst gelezen. Namelijk in de Algemeen Dagblad Donald Duck Collectie deel 2. Donald Gedraagd zich in dit verhaal inderddaad als een alchoholist maar hij is het niet! Als donald niet van bubbel-urp had gehouden maar als bier of wijn zijn favoriet zou zijn geweest dan zou er veel ophef geweest zijn en zou het verhaal zeker weten zijn afgekeud

Michiel P schreef:Het verhaal waarin Donald Duck dronken wordt is trouwens een parodie. Het heeft niet in de Donald Duck gestaan, maar in een eigen uitgave van Windig & De Jong. Maar ze tekenden wel andere dingen die tegenwoordig vast niet in het weekblad zouden worden geplaatst!

1) "Donald Duck krijgt kinderbijslag" (parodie): http://gezelligleuk.free.fr/index.php?s ... uck/strips

Afbeelding

2) Donald vindt een zwerver in een oliedrum (DD 1974-25): http://coa.inducks.org/story.php?c=H+74dd04

Afbeelding

3) "De superverkoper" (DD 1975-09): http://coa.inducks.org/story.php?c=H+74dd15

Afbeelding
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » do jan 07, 2010 7:27 pm

Bij De Slegte ligt nu voor 3 euro het boekje "Wat leuk is en wat niet", met daarin een aantal illustraties van Windig & De Jong, o.a. uit het verhaal "Donald Duck maakt amok". Alleen leuk voor de echte fans.

Het boekje is geschreven door Erik Bindervoet en Robbert-Jan Henkes, die ook alle liedjes van de Beatles in het Nederlands hebben vertaald. (Ook voor 5 euro bij De Slegte!) Eerder schreven zij het boek "Wijdlopige, brede en waarachtige beschrijving van de ongelukkige reizen van het schip de Visstick en haar gezagvoerder Kapitein Iglo" (ook met ill. van Windig & De Jong).

Afbeelding

Bron: http://gezelligleuk.free.fr/index.php?s ... afie/index
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » do jan 07, 2010 7:35 pm

Speciaal voor Ei staat er in bovengenoemd boekje een zingbare Nederlandse vertaling van het lied "Always look on the bright side of life", uit de Monty Python-film "Life of Brian". :)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do jan 07, 2010 9:41 pm

Dankzij Ei ben ik nu ook mild-verslaafd aan Monty Python.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor McDuck Menu » do jan 07, 2010 11:43 pm

Ik was er zwaar aan verslaafd.. Kon op gegeven moment de hele tekst opzeggen van The Quest for the Holy Grail :lol:
Laatste tijd is het wat milder geworden.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr jan 08, 2010 1:54 pm

Wat is er leuk:
"One day lad, all this will be yours." "What, the curtains?"
"THIS IS AN EX-PARROT!"
"Always look on the bright side of life..."
"Spam, bacon, spam, spammed spam and spam, eggs and spam, spammed spammy spam, spam..."
"Noo!"
"We are the keepers of the sacret words, Ni, Peng, and Noo Wong!"
"...the man from scene 24..."
En natuurlijk Graham Chapman's tekeningen ertussen!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Otto » vr jan 08, 2010 2:02 pm

we zijn off topic.... ;-)
W.H.A.D.A.L.O.T.T.A.J.A.R.G.O.N
Otto
Member
 
Berichten: 249
Geregistreerd: wo sep 16, 2009 10:25 pm

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron