Rockerduck schreef:Ik heb vanmiddag zo'n nummer uit 1969 erbij gepakt, en daar werd ik toch niet vrolijk van. Het gaat hier om nr. 10-1969.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl%2fDD1969-10
Oké, Donald Duck Weekblad 1969-10. Wie heeft 'm nog meer in huis?
Rockerduck schreef:Nee, de Brievenbus vind ik niet lijken op die van 2009. Er staan geen brieven in, alleen antwoorden van Oom Donald met een summiere vermelding waar de brief, waar het antwoord op slaat, over ging. De meeste ruimte wordt ingenomen door een houterige tekening van Goofy en Mowgli in de jungle, met een spuuglelijke inkleuring waarvan ik pijn aan mijn ogen krijg.
Vind je die brievenbus qua *idee* niet mooi??? Het thema is jungle. De brievenbus is een illustratie waarin de brieven zijn verwerkt.
Inderdaad geeft Donald alleen het antwoord. Natuurlijk zijn er verschillen met de hedendaagse Brievenbus. Maar wat overeenkomst is een losse, speelse indeling waarin de brieven zijn verwerkt.
Let wel, het gaat vooral om de *inspiratie* die oude Ducks kunnen geven.
Bevat de hedendaagse Duck geen spuuglelijk tekenwerk? In de Brievenbus worden illustraties vaak uit verhalen geknipt. In 1969 tekende men de hele Brievenbus zelf.
Rockerduck schreef:Vervolgens komt er een bijzonder slecht getekend verhaal van Donald Duck.
Wat is "slecht getekend" precies? Dan kun je Don Rosa en Sander Gulien ook afschrijven.
http://coa.inducks.org/story.php?c=S+66022
Ei vindt het tekenwerk beter dan dat van het Oma Duck-verhaal van de huidige Duck, 2009-16.
http://coa.inducks.org/s.php?c=H+26204
En, er gebeurt tenminste wat! Donald en de neefjes gaan op avontuur, in een ver land. Dat ruikt naar Barks! In een verhaal van slechts 8 pagina's! Mau Heymans komt met dat aantal niet verder dan de uitverkoop, zoals in de huidige Duck.
http://coa.inducks.org/s.php?c=H+28028
Rockerduck schreef:Daarna een Mowgli-verhaal van Hubbard, waarin geen spaan heel wordt gelaten van de sfeer en personages uit de tekenfilm.
Motiveer. Wat zijn verschillen? Tekenfilmpersonages worden vaker aangepast voor de strip. Een bekend voorbeeld is personage Donald Duck zelf, die in tekenfilms kwaakt.
Wat vind je van het tekenwerk?
http://coa.inducks.org/story.php?c=S+67172
Volgens Ei is in de jaren 90 een dergelijk Mowgli-verhaal herdrukt in Donald Duck Weekblad.
Rockerduck schreef:Tenslotte een Hiawatha-verhaal uit de Toonder-studio.
En wat vind je van dat Hiawatha-verhaal? Zie alleen al hoe verzorgd het tekenwerk is. Hoeveel details en toch overzichtelijk. Is dat geen vakmanschap dat tegenwoordig schaars is in de stal van Donald Duck Weekblad?
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+69h10
Rockerduck schreef:Nu we het toch over variatie hebben; Ei, wat is er gevarieërd aan om de andere week óf de Boze Wolf, óf Hiawatha? Want dat is wat er in die jaren gebeurde. Je kon de klok erop gelijk zetten. Wat er daarnaast in het blad gebeurde, is bijzaak. Ik vind een ijzeren ritme van Boze Wolf en Hiawatha om en om knap vervelend.
Natuurlijk zijn er ook nadelen. Maar Ei is even afgeleid door het bordspel 'Wegwijs wezen'; het Pipi Langkous-leesverhaal (Astrid Lindgren/Carl Hollander); de aflevering van 'Het Ei en de Smurfen' (Peyo); en de aflevering van Tom Poes (Toonder Studio). Variatie genoeg.
Tegenwoordig hebben we als ijzeren ritme dat Boze Wolf heel vaak gebruikt wordt.
Rockerduck schreef:Die S-verhalen zijn niet alleen vaak slecht getekend, maar vaak onnavolgbaar. Ei heeft op McDuck de verhalen aangehaald waarin Magica en Mikmak samen in een kasteel wonen. Nou vind ik een dergelijke combinatie al meteen helemaal niks, maar Ei beschreef die verhalen precies zoals ik ze me herinnerde: Magica en Mikmak willen iets gaan ondernemen, vervolgens gebeurt er iets totaal irrelevants en plotseling gaan ze zonder reden iets totaal anders doen. Ei vond dat melig, maar ik zie er de humor niet van in, eigenlijk. Het is wel ánders, maar dáárom is het nog niet beter. Zomaar wat personages het blad in kwakken 'voor de verandering' zal niet werken. Dus moet je kijken wat wel en niet werkt.
Geef eens een voorbeeldverhaal. Gaan we dat behandelen.
Wat is het verschil met een aantal Nederlandse verhalen, waaronder verhalen van May Heymans? Mau heeft verhalen waarin halverwege het plot ineens een totaal andere richting uitgaat. Bijvoorbeeld een verhaal waarin Donald een grote auto in een boerenschuur ontdekt. Zie hoe dat zwalkt.
Over Donald Duck Weekblad uit 2009 is op McDrake geklaagd dat plots ontbreken of rammelen. Bijvoorbeeld over het Oma Duck-verhaal in de huidige Duck.
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=997
Rockerduck schreef:Het klopt dat nu weinig wordt geprobeerd, zodat men het niet kan weten. Maar zo'n Bella Duck is iedereen al lang weer vergeten. Niemand weet nog wie dat is, in tegenstelling tot Otto, Diederik en Brigitta die tenminste nog in de pockets hebben voortbestaan. Maar zo'n Bella is allang afgeserveerd.
Waarom zou Bella Duck afgeserveerd moeten zijn, en Brigitta Gans niet?
En waarom zou je Bella Duck moeten kennen? Personages kunnen in verhalen verschijnen alsof ze er altijd al geweest zijn. Zie hoe makkelijk Barks personages introduceerde en liet terugkomen. Zo was Barks begin jaren '60 vergeten dat hij een personage als Buurman Bolderbast had in de jaren '40. Na tip van een fan is Bolderbast toen teruggekomen en daarna pas echt bekend geworden.
Rockerduck schreef:Over de vrouwen in Donald Duck: de Duck-wereld is eigenlijk altijd een mannenwereld geweest. Maar om Oma Duck nou een keukensloof te noemen... Oma staat wel mooi altijd haar mannetje! Maar ze is inderdaad niet het type waarmee je op avontuur gaat.
Oma Duck slooft zich uit voor haar familie. Dat is wat men bewondert. Zie hoe Oma haar mannetje staat in het bakken van appeltaarten voor ons, en hoe ze het werk van luie Gijs doet. Als je zo een lintje moet krijgen...
Waarom zou Oma Duck niet op avontuur kunnen gaan??
Rockerduck schreef:Eigenlijk is alleen Brigitta McBridge (Brigitta Gans) het type zelfstandige vrouw dat in de avonturen van Dagobert en Donald een gelijkwaardige rol kan vervullen.
Waarom zo monomaan? Waarom fixeren op één vrouw? Je lijkt Rosa wel, die alleen Glittering Goldie zag.
Rockerduck schreef:Zij [Brigitta] is door haar bedenker Romano Scarpa rond de eeuwwisseling bij Egmont binnengeloodst. Of je Katrien zo makkelijk zou kunnen veranderen in een wat meer geëmancipeerde vrouw...? Vanuit de Duck-traditie wordt er toch een bepaald gedrag van haar verwacht, wat natuurlijk nog heel erg uit de tijd van Barks stamt, zo jaren '50.
Barks heeft Katrien-verhalen getekend waarin ze een baan heeft. Die verhalen bestaan minstens sinds de vroege jaren '60.
Rockerduck schreef:Aan de andere kant was er in het blad 'Katrien' wel plaatst voor een enigzins moderne Katrien. Ik schrijf "enigzins", omdat ook in dat blad regelmatig een nieuwsgierige, kooplustige, jaloerse, onredelijke Katrien te zien was. Maar sommige vrouwen zíjn ook zo...!
Katrien bevatte veel mannenverhalen. Weinig verhalen die voor een vrouwenblad geschreven waren. Het leek Ei alsof men simpelweg Donald-verhalen pakte waarin Katrien een prominente rol heeft. Waren een aantal verhalen niet eerder gepubliceerd in Donald Duck Weekblad of in Donald Duck Extra?
Rockerduck schreef:Je kunt natuurlijk ook Katrien een bij de tijds uiterlijk geven en een baan als ambitieuze nieuwslezeres bij een tv-station:
http://www.youtube.com/watch?v=lT2bNRlouh4
Katrien als nieuwslezeres zou tenminste een begin zijn. Maar het lijkt Ei een beetje op het beroep typiste, wat volgens ouderwets rollenmodel een typisch vrouwenberoep is. Katrien zou ook op avontuur kunnen gaan. Stel je voor dat Dagobert op zoek is naar Donald voor een reis, maar alleen Katrien treft en daar dus mee op reis moet?