Nederlandse Redactie

Berichtdoor Ui » do maart 24, 2011 6:59 pm

kwuk duck schreef:[excuses] Nou , laat ze er hun voordeel uit doen, nouo en ik hat er geen problemen mee!

Ui vergat hierop te reageren. (snik) Maar wat wilde Ui schrijven? Vast iets over een makkelijk omkoopbare jeugd van tegenwoordig! (snotter)

Bruno Kopsky schreef:
Ui schreef:[protestmars] Zodra protesterende mensen de ontsnappende Katrien iets als "voor vrijheid en marsepein" horen roepen, vinden ze die leus zo mooi, dat ze die spontaan overnemen en hun aanvankelijke protest laten voor wat het is.

Het zal waarschijnlijk niet speciaal veranderd zijn omdat er een protestmars in voorkwam... Dit is anders, want het verwijst specifiek naar populisme. Bovendien lijkt 'voor vrijheid en marsepein' wel heel erg op 'voor vrijheid en democratie'. Al vind ik dat kinderen best eens zouden mogen leren wat er slecht is aan populisme. Tenminste, dit denk ik. Als we het zeker willen weten, moet iemand Frank Jonker maar mailen.

Waarom zou het niet speciaal veranderd zijn omdat er een protestmars in voorkwam? Wat verwijst er volgens jou naar populisme?
Jonker heeft zelf gewezen op deze wijziging en de reden ervan. Het ging om een protestmars. (snik)

In Ferdi's verhaal gaat de protestmars over een matrozenstaking. Een staking van arbeiders. Ui is benieuwd waarom deze protestmars wel is toegestaan. Was men het taboe vergeten? Is het taboe opgeheven? Is het willekeur? Zijn redacteurs minder streng over hun eigen werk dan over dat van hun artiesten?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bruno » do maart 24, 2011 7:37 pm

Nee, wat ik hiervoor zei klopt misschien niet helemaal. Het kwam in me op omdat je zei dat er in dat verhaal mensen blind achter Katrien aanlopen omdat ze haar leus 'Voor vrijheid en marsepein' wel aantrekkelijk vonden. Net zoals er in de Nederlandse politieke campagnes wordt geroepen 'sneller rijden', 'minder belasting', 'minder Islam', etc. En dat mensen in Nederland daar ook oppervlakkig achteraan lopen, omdat het ze wel leuk lijkt. Maar ja, ik weet het niet. Ik denk niet dat er een algemeen verbod op protestmarsen in de Donald Duckreglementen stond...
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » do maart 24, 2011 8:04 pm

Bruno Kopsky schreef:Nee, wat ik hiervoor zei klopt misschien niet helemaal. Het kwam in me op omdat je zei dat er in dat verhaal mensen blind achter Katrien aanlopen omdat ze haar leus 'Voor vrijheid en marsepein' wel aantrekkelijk vonden. Net zoals er in de Nederlandse politieke campagnes wordt geroepen 'sneller rijden', 'minder belasting', 'minder Islam', etc. En dat mensen in Nederland daar ook oppervlakkig achteraan lopen, omdat het ze wel leuk lijkt. Maar ja, ik weet het niet.

Ze liepen niet achter Katrien aan. Ze namen alleen haar strijdkreet over. Voor zover Ui weet. (snik)

Barks toont in een Woudloper-verhaal, dat begin jaren 90 is uitgetekend en in Nederland gepubliceerd, een protestmars. Een van de neefjes weet niet wat de reden van het protest is, maar loopt wel mee. Dit gegeven lijkt op wat Jonker deed in pakweg 1998: mensen protesteren, maar het onderwerp kan ze weinig schelen.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+92001

Bruno Kopsky schreef:Ik denk niet dat er een algemeen verbod op protestmarsen in de Donald Duckreglementen stond...

Waarom denk je van niet? En waarom is dan de protestmars verwijderd uit het Jonker-verhaal, in plaats van de tekst aan te passen?
Opvallend overigens, dat Jonker niet leek te weten dat hij een taboe gebruikte. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bruno » do maart 24, 2011 8:13 pm

Ui schreef:
Bruno Kopsky schreef:Ik denk niet dat er een algemeen verbod op protestmarsen in de Donald Duckreglementen stond...

Waarom denk je van niet? En waarom is dan de protestmars verwijderd uit het Jonker-verhaal, in plaats van de tekst aan te passen?

Waarom denk ik dat het niet een bestaande regel was dat er geen protestmarsen voor mochten komen? Omdat het zoals je hier later nog zegt ook vaker is voorgekomen zonder dat het is tegengehoude en omdat ik denk dat het om een iets andere reden is veranderd die wij niet weten. Dat kan toch? Ik ben wel benieuwd trouwens hoor!
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » do maart 24, 2011 8:44 pm

Bruno Kopsky schreef:Waarom denk ik dat het niet een bestaande regel was dat er geen protestmarsen voor mochten komen? Omdat het zoals je hier later nog zegt ook vaker is voorgekomen zonder dat het is tegengehoude en omdat ik denk dat het om een iets andere reden is veranderd die wij niet weten. Dat kan toch? Ik ben wel benieuwd trouwens hoor!

Frank Jonker heeft het zelf eens verteld, pakweg tien jaar geleden: de reden was een protestmars.
Een verschil met de andere voorvallen is dat het daar gaat om werk van Barks en dat van een Roepredacteur. Misschien mogen die meer dan Jonker, die lager in rang staat? (snotter)

Het verhaal was overigens al lastig om geaccepteerd te krijgen, omdat Katrien het gedrag van een drugsverslaafde vertoonde. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bruno » do maart 24, 2011 11:03 pm

Het was wel een heel leuk verhaal! En ook mooi getekend! Dus ik ben blijkbaar toch fan van sommige ComicUp-artiesten!
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Rubberduck » do maart 24, 2011 11:22 pm

Bruno Kopsky schreef:Het was wel een heel leuk verhaal! En ook mooi getekend! Dus ik ben blijkbaar toch fan van sommige ComicUp-artiesten!

Dat verhaal was getekend door Santiago Barreira.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Jacobse » vr maart 25, 2011 1:11 am

Bruno Kopsky schreef:Dit is anders, want het verwijst specifiek naar populisme. Bovendien lijkt 'voor vrijheid en marsepein' wel heel erg op 'voor vrijheid en democratie'.

Paupulisme? Toevallig is dat mèn pakkie-àn! As Uì gelèk heb, is dat scenariau afkomstig uìt 1998. Dat was nog voâh de opkoms van Leifbaâh Neidâhland en Pim Fógtuìn. Dus indertèd was dat nog heilemaal gein heit hangèzâh, zoàs teigewoâhdig.
Voâh Vrèhèd en Màgsepèn!
Avatar gebruiker
Jacobse
Vrije jongen
Member
 
Berichten: 63
Geregistreerd: zo aug 26, 2007 6:03 pm
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Bruno » vr maart 25, 2011 1:25 am

Jacobse schreef:
Bruno Kopsky schreef:Dit is anders, want het verwijst specifiek naar populisme. Bovendien lijkt 'voor vrijheid en marsepein' wel heel erg op 'voor vrijheid en democratie'.

Paupulisme? Toevallig is dat mèn pakkie-àn! As Uì gelèk heb, is dat scenariau afkomstig uìt 1998. Dat was nog voâh de opkoms van Leifbaâh Neidâhland en Pim Fógtuìn. Dus indertèd was dat nog heilemaal gein heit hangèzâh, zoàs teigewoâhdig.

En de Tegenpartij dan?
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Jacobse » vr maart 25, 2011 2:30 am

De Teigepagtè wègt in 1981 al opgeheive, toen Jacobse en Van Es in de aanlaup naâh de verkiezinge zaugenaamp bè 'n aanslag om ut leive kwame. (Maâh nie voâh ut echie, natuâhluk!) Dus de Teigepagtè was in 1998 allang nie meâh aktueil. Zau errug laupe ze bè de Daunalduk toch auk weâh nie achtâh? Soms niettan?
Voâh Vrèhèd en Màgsepèn!
Avatar gebruiker
Jacobse
Vrije jongen
Member
 
Berichten: 63
Geregistreerd: zo aug 26, 2007 6:03 pm
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Ui » vr maart 25, 2011 1:31 pm

Jacobse schreef:Paupulisme? Toevallig is dat mèn pakkie-àn! As Uì gelèk heb, is dat scenariau afkomstig uìt 1998. Dat was nog voâh de opkoms van Leifbaâh Neidâhland en Pim Fógtuìn. Dus indertèd was dat nog heilemaal gein heit hangèzâh, zoàs teigewoâhdig.

Inderdaad. In 1998 was populisme geen heet hangijzer, zoals tegenwoordig. (snik)
Wat Ui opvalt is dat freelancer Frank Jonker in 1998 te maken heeft met censuur omtrent een protestmars, terwijl Roepredacteur Ferdi er in 2010 geen last van heeft.

Was de Roepredactie even vergeten dat men bij Jonker moeilijk heeft gedaan? Het zal niet de eerste keer zijn, dat men aan willekeur lijkt te doen:
Jonker mag niet naar een komische oorlog (met kanonskogels) verwijzen, maar het uitbeelden van een loopgravenoorlog mag wel.
http://coa.inducks.org/story.php?c=XU+GEM+107
Jonker mag geen vondeling gebruiken, maar een Ariël-verhaal met een vondeling mag wel.
http://coa.inducks.org/s.php?c=D+94127
Jonker mag geen droevige onderwerpen (zoals vondeling) gebruiken, maar een verhaal over een dode hond mag wel.
http://coa.inducks.org/story.php?c=D++8874

Bovenstaande vergelijkingen geven een bijsmaakje aan een compliment van Roep aan Jonker's adres.

2010-03-29, Thom Roep schreef:Frank Jonker. Ik deel je positieve mening over zowel de schrijver als de mens Frank.
Vooral omdat, als we vragen of opmerkingen hebben over een van zijn producties, hij nooit de moed opgeeft en doorgaat met aanpassingen tot ieders tevredenheid.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=22754#p22754 (e-mail)

Misschien staat Jonker bekend als een sul in wiens verhalen je als Roepredacteur naar hartelust mag snijden en schrappen, want Jonker gaat toch wel door met aanpassen tot ieders tevredenheid. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bruno » vr maart 25, 2011 4:23 pm

Heeft Santiago Barreira eigenlijk al een album in de Grappigste verhalen-reeks?
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Rubberduck » za maart 26, 2011 12:05 am

Bruno Kopsky schreef:Heeft Santiago Barreira eigenlijk al een album in de Grappigste verhalen-reeks?

Jawel, één van de beste delen naar mijn mening: nr. 11. (Jammer van die koffiemok-Donald op de voorkant, maar ach, de inhoud is goed.)
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Bruno » za maart 26, 2011 2:18 pm

Rubberduck schreef:
Bruno Kopsky schreef:Heeft Santiago Barreira eigenlijk al een album in de Grappigste verhalen-reeks?

Jawel, één van de beste delen naar mijn mening: nr. 11. (Jammer van die koffiemok-Donald op de voorkant, maar ach, de inhoud is goed.)

Oh, haha! Die heb ik!
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Bruno » vr mei 06, 2011 4:36 pm

Een beetje een flauwe vraag misschien, maar ik vraag me altijd af hoe Frans Hasselaar 'Chef Art' kan zijn, terwijl hij nog nooit een pagina voor Donald Duck heeft getekend. Iemand? Op Inducks staat dat hij alleen verhalen heeft geschreven. Voorganger Van Schuijlenburg tekende zelf wel.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron