Nederlandse Redactie

Berichtdoor mcDuck King » ma jun 08, 2009 12:58 pm

Rockerduck schreef:
Carl Rosa schreef:Waarom zou ik dat doen? Ik heb DD lief en heb geen enkele reden om iemand negatief te bejegenen. Ik vertel alleen wat ik weet en speculeer en fantaseer niets.

Je vertelt anders een hoop dingen die niet waar zijn. Bijvoorbeeld dat Thom Roep een hekel heeft aan Don Rosa. Dat zou je wel eens mogen onderbouwen. In publieke reacties is Roep altijd positief geweest over Rosa, en Roep heeft Rosa meerdere keren in het Weekblad geplaatst en de Dagobert-reeks aan Rosa gewijd. Alleen regende het volgens Roep klachten en werd de Dagobert-reeks onverkoopbaar. Waarom zou Roep dat verzinnen? Ik vroeg het je al eerder, maar je gaat er niet op in.

Zo veel reclame vindt ik anders niet, trouwens in de bladen van 2007 stond er een keer een oproep in dat ze nog steeds Dagobert albums hadden liggen.
Rockerduck schreef:
Carl Rosa schreef:Op de Duck redactie zitten de mensn die Don Rosa niet veel aan vinden en Thom hoopte dat Don Rosa goed zou gaan verkopen maar die hield er ook niet zo van. Zelfs Daan Jippes houd niet van Don Rosa. Don Rosa weet het en heeft ook niet veel op met de Nederlandse redactie van de DD.

Roep hoopte dat Rosa goed zou gaan verkopen, maar blijkbaar deed hij dat niet. Althans niet in Nederland. Terwijl Roep er toch alles aan gedaan heeft om Rosa een podium te bieden, in Donald Duck Weekblad, Donald Duck Extra, de Dagobert-reeks en miniboekjes. Blijkbaar waardeert het grootste deel van het Nederlandse publiek Rosa niet zo als bijv. Duitsland of de Scandinavische landen. Maar dat kun je Oom Thom toch niet aan gaan rekenen? Jippes houdt niet van Rosa, zeg je. Nou en? Rosa heeft zo vaak hatelijk uitgehaald naar andere artiesten, op DCML, o.a. naar William van Horn en zelfs naar Carl Barks, die hij een "evil genius" noemde. En nou zal ik een beetje medelijden moeten hebben met Rosa?

Ook over William van Horn, tjonge hij is echt een grote afzeiker zeg, waren er ook niet een paar leden op DCML dat rebbelen waren? :/
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Carl Rosa » ma jun 08, 2009 3:19 pm

Rockerduck schreef:
Carl Rosa schreef:Goed zo wordt maar hatelijk! Je voelt je in je wiek geschoten of denk je het zelf beter te weten?
Nou, Rockerduck... als je het zo goed weet hoe kom jij dan aan die wijsheid om jouw wel te geloven? Geef je identiteit maar bloot want ik fantaseer niets!

'Hatelijk'? Waar dan? Jij wordt nu persoonlijk, puur en alleen omdat ik het niet met je eens ben. Dat vind ik een zwaktebod. Ga eens in op wat ik geschreven heb.

Carl Rosa schreef:Waarom zou ik dat doen? Ik heb DD lief en heb geen enkele reden om iemand negatief te bejegenen. Ik vertel alleen wat ik weet en speculeer en fantaseer niets.

Je vertelt anders een hoop dingen die niet waar zijn. Bijvoorbeeld dat Thom Roep een hekel heeft aan Don Rosa. Dat zou je wel eens mogen onderbouwen. In publieke reacties is Roep altijd positief geweest over Rosa, en Roep heeft Rosa meerdere keren in het Weekblad geplaatst en de Dagobert-reeks aan Rosa gewijd. Alleen regende het volgens Roep klachten en werd de Dagobert-reeks onverkoopbaar. Waarom zou Roep dat verzinnen? Ik vroeg het je al eerder, maar je gaat er niet op in.

Carl Rosa schreef:Op de Duck redactie zitten de mensn die Don Rosa niet veel aan vinden en Thom hoopte dat Don Rosa goed zou gaan verkopen maar die hield er ook niet zo van. Zelfs Daan Jippes houd niet van Don Rosa. Don Rosa weet het en heeft ook niet veel op met de Nederlandse redactie van de DD.

Roep hoopte dat Rosa goed zou gaan verkopen, maar blijkbaar deed hij dat niet. Althans niet in Nederland. Terwijl Roep er toch alles aan gedaan heeft om Rosa een podium te bieden, in Donald Duck Weekblad, Donald Duck Extra, de Dagobert-reeks en miniboekjes. Blijkbaar waardeert het grootste deel van het Nederlandse publiek Rosa niet zo als bijv. Duitsland of de Scandinavische landen. Maar dat kun je Oom Thom toch niet aan gaan rekenen? Jippes houdt niet van Rosa, zeg je. Nou en? Rosa heeft zo vaak hatelijk uitgehaald naar andere artiesten, op DCML, o.a. naar William van Horn en zelfs naar Carl Barks, die hij een "evil genius" noemde. En nou zal ik een beetje medelijden moeten hebben met Rosa?

Medelijden met Rosa? Heb ik iets gemist? Heb ik iets geschreven wat ik me niet meer kan herinneren?
Als de mensen die ik noem dat persoonlijk tegen mij zeggen dat ze niet van Rosa houden wat moet ik dan nog meer doen? Moet ik de hele dag cassettebandjes mee laten draaien als ik met iemand praat of alle emails bewaren om als bewijs te laten gelden?
Waarom neem jij het zo voor Thom Roep op? Is het een vriend van je?
Rosa heeft veel succes in andere landen en Thom heeft hier een reeks albums uit laten geven met Don Rosa materiaal. Dat was een goed idee maar lag denk ik wel voor de hand door het internationale succes. Het heeft de reeks een aardige boost gegeven en er is nog steeds vraag naar. De Rosa delen dan. De Dagobert reeks is absoluut NIET onverkoopbaar! In geen enkele stripwinkel is haast een deel te vinden terwijl er wél vraag naar is!
Ik weet niet uit mijn hoofd precies meer wat ik geschreven heb maar ik geloof niet dat ik gezegd dat Thom het slecht gedaan heeft! Ik heb alleen gezegd dat Thom en diverse andere redactieleden niet van Rosa hielden! Dat begon al 20 jaar geleden zoals je hebt kunnen lezen en er toen zelfs laatdunkend om gelachen werd!
Verder heb ik geen problemen met Thom want het is een aardige vent.
O, ja! Over de kritiek de je hebt op de Rosa verhalen (moest ik van jou op ingaan): denk je nou echt dat het gros van de lezers alle Barks verhalen minitieus uit hun hoofd kennen en de verhalen van Rosa er naast gaan leggen totdat ze iets gevonden hebben wat niet precies overeenkomt? Ik denk dat jij als hardcorefan een beetje het doel voorbij schiet. Het gros (ik ook) vinden het gewoon mooie verhalen met leuke tekeningen die een niveau halen dat na Barks niet meer getoond is. Ik hoop dat je dat wel ziet. Barks is óók mijn grote held maar Rosa vind ik ook goed.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma jun 08, 2009 4:21 pm

Carl Rosa schreef:O, ja! Over de kritiek de je hebt op de Rosa verhalen (moest ik van jou op ingaan): denk je nou echt dat het gros van de lezers alle Barks verhalen minitieus uit hun hoofd kennen en de verhalen van Rosa er naast gaan leggen totdat ze iets gevonden hebben wat niet precies overeenkomt? Ik denk dat jij als hardcorefan een beetje het doel voorbij schiet. Het gros (ik ook) vinden het gewoon mooie verhalen met leuke tekeningen die een niveau halen dat na Barks niet meer getoond is. Ik hoop dat je dat wel ziet. Barks is óók mijn grote held maar Rosa vind ik ook goed.

Daar klopt niks meer van! Als je het topic over PoWAC hebt gelezen, dan weet je dat Rosa's sexueel gtetinte en andere volwassen grapjes er gewoon dik bovernop liggen. Daar hoef niet zo'n grote fan voor te zijn. Hij heeft ook een andere stijl tekenen en schrijven. Barks is lang een tekenfilm-tekenaar geweest. Zijn grappen zijn visueel, en voor jong en oud. Terwijl Rosa meer een manga-tekenaar is. Hij is ook wel goed, maar je moet niet zeggen dat ze op elkaar lijken. Voorbeeld.
"The Mysterious Stone Ray" http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... ay/25.html plaatje 2 vind ik beter dan
"ATTAAACK!" http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/attaaack/01.html
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor mcDuck King » ma jun 08, 2009 5:11 pm

Carl Rosa schreef:Medelijden met Rosa? Heb ik iets gemist? Heb ik iets geschreven wat ik me niet meer kan herinneren?
Als de mensen die ik noem dat persoonlijk tegen mij zeggen dat ze niet van Rosa houden wat moet ik dan nog meer doen? Moet ik de hele dag cassettebandjes mee laten draaien als ik met iemand praat of alle emails bewaren om als bewijs te laten gelden?
Waarom neem jij het zo voor Thom Roep op? Is het een vriend van je?
Rosa heeft veel succes in andere landen en Thom heeft hier een reeks albums uit laten geven met Don Rosa materiaal. Dat was een goed idee maar lag denk ik wel voor de hand door het internationale succes. Het heeft de reeks een aardige boost gegeven en er is nog steeds vraag naar. De Rosa delen dan. De Dagobert reeks is absoluut NIET onverkoopbaar! In geen enkele stripwinkel is haast een deel te vinden terwijl er wél vraag naar is!

Daar heeft hij wel een punt mee, lees deze link http://www.donaldduckweb.nl/artikelen/uitgaven/albums/

Oom Dagobert
In deze serie zijn de verhalen van Dagobert opgenomen. Als tegenhanger van de Beste Verhalen serie heeft deze serie hetzelfde formaat. Het eerste gedeelte van de serie is begonnen in 1977 met als tekenaar Carl Barks.

Inbreng van Allerlei tekenaars
Nadat er 30 delen met Carl Barks verhalen verschenen waren in de Oom Dagobert serie werd besloten om dit stop te zetten en verder te gaan met allerlei tekenaars. Dit was omdat Donald veel populairder was dan zijn oom. Daarom worden de Barks verhalen uit de eerste 30 delen van de Oom Dagobert serie herdrukt in de serie de Beste Verhalen van Donald Duck. In het eerste deel dat allerlei tekenaars bevatte (Oom Dagobert #31) stonden bijvoorbeeld: Daniel Branca en 2 maal Victor Arriagada Ríos. Maar ook Nederlandse tekenaars zoals Ben Verhagen en Daan Jippes tekende verhalen voor de Oom Dagobert serie.

Inbreng van Don Rosa
Vanaf deel 53 was het de beurt aan Don Rosa. In deel 53 begint het 1e deel van het Levensverhaal van Oom Dagobert en dit was meteen een succes. In plaats van dat er 12.000 exemplaren werden verkocht waren het er opeens 17.000 in 2 maanden! Vanaf toen zijn ze verder gegaan met het drukken van het levensverhaal. Toen het hele levensverhaal in de Oom Dagobert serie was gepubliceerd besloot men verder te gaan met Don Rosa te plaatsen.


Ow ja, ik vindt in principe gezien Barks steil mooier, maar (ja, er komt nog een maar :P ) Rosa's steil is meer detail rijk, en de koppen, die gezichts uitdrukkingen, werkelijk prachtig, probeer dat maar eens na te bootsen. Ik vond werkelijk bijna nooit iets aan Barks, maar sinds "king Scrooge the first" werkelijk prachtig, sindsdien zit Barks op nr. 1 in mijn lijst. ;)
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ferdi F » ma jun 08, 2009 6:53 pm

mcDuck King schreef:Ik vond werkelijk bijna nooit iets aan Barks, maar sinds "king Scrooge the first" werkelijk prachtig, sindsdien zit Barks op nr. 1 in mijn lijst.

Barks heeft King Scrooge The First alleen geschreven en geschetst, de uiteindelijk tekeningen zijn van Daan Jippes. Of van Tony Strobl, als je de eerste versie hebt gelezen.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor mcDuck King » ma jun 08, 2009 7:07 pm

Wat is eigenlijk het verschil tussen de versie van Tony Strobl en van Jippes qua verhaal? Want op Coa/Inducks is het precies hetzelfde begin http://coa.inducks.org/story.php?c=D%2fD+2004-013 Jippes. http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++71-01 Tony Strobl.

EDIT: smilies-optie uitgezet. wegens storing in link.
Laatst bijgewerkt door mcDuck King op di jun 09, 2009 1:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor mcDuck King » ma jun 08, 2009 7:08 pm

mcDuck King schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen de versie van Tony Strobl en van Jippes qua verhaal? Want op Coa/Inducks is het precies hetzelfde begin http://coa.inducks.org/story.php?c=D%2fD+2004-013 Jippes. http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++71-01 Tony Strobl.

Goeie versie van Jippes http://coa.inducks.org/story.php?c=D%2fD+2004-013

EDIT: smilies-optie uitgezet. wegens storing in link.
Laatst bijgewerkt door mcDuck King op di jun 09, 2009 1:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ferdi F » ma jun 08, 2009 8:32 pm

mcDuck King schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen de versie van Tony Strobl en van Jippes qua verhaal? Want op Coa/Inducks is het precies hetzelfde begin http://coa.inducks.org/story.php?c=D%2fD+2004-013 Jippes. http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++71-01 Tony Strobl.

De tekeningen. Het verhaal is hetzelfde gebleven, maarde interpretatie is anders. Maar je hebt het verhaal toch gelezen? Welke versie?
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Rockerduck » ma jun 08, 2009 10:34 pm

Carl Rosa schreef:Medelijden met Rosa? Heb ik iets gemist? Heb ik iets geschreven wat ik me niet meer kan herinneren?

Jij plaatst Rosa in een slachtofferrol, die tegengewerkt wordt door Thom Roep en zijn "trawanten". Je portretteert Roep als iemand die met kwade bedoelingen opzettelijk een auteur benadeelt. Rosa is zelf vaak in een dergelijke slachtofferrol gekropen en ook zijn fans zijn er ook dol op hem in die hoek te plaatsen.

Carl Rosa schreef:Als de mensen die ik noem dat persoonlijk tegen mij zeggen dat ze niet van Rosa houden wat moet ik dan nog meer doen? Moet ik de hele dag cassettebandjes mee laten draaien als ik met iemand praat of alle emails bewaren om als bewijs te laten gelden?

Als de redactie niet van Rosa houdt, is dat niet in hun beleid te merken, noch in hun publieke uitlatingen. Wat ze dan privé aan jou vertellen, is irrelevant en bovendien oncontroleerbaar.

Carl Rosa schreef:Waarom neem jij het zo voor Thom Roep op? Is het een vriend van je?

Waarom neem jij het zo voor Don Rosa op? Is het een vriend van je?

Carl Rosa schreef:Rosa heeft veel succes in andere landen en Thom heeft hier een reeks albums uit laten geven met Don Rosa materiaal. Dat was een goed idee maar lag denk ik wel voor de hand door het internationale succes. Het heeft de reeks een aardige boost gegeven en er is nog steeds vraag naar. De Rosa delen dan. De Dagobert reeks is absoluut NIET onverkoopbaar! In geen enkele stripwinkel is haast een deel te vinden terwijl er wél vraag naar is!

Die 'vraag' die jij meent waar te nemen, bestaat uit een klein clubje dat vooral erg vocaal is op internet, op fora als deze. Waarom moest Oom Thom anders dubbeldikke albums op goedkoper papier uitgeven om quitte te kunnen spelen? Met dunnere albums, dus minder verhalen per uitgave, had Roep langer door kunnen gaan en dus meer geld kunnen verdienen. Blijkbaar was dat niet mogelijk omdat de verkoopcijfers daar niet naar waren.

Carl Rosa schreef:Ik weet niet uit mijn hoofd precies meer wat ik geschreven heb maar ik geloof niet dat ik gezegd dat Thom het slecht gedaan heeft! Ik heb alleen gezegd dat Thom en diverse andere redactieleden niet van Rosa hielden! Dat begon al 20 jaar geleden zoals je hebt kunnen lezen en er toen zelfs laatdunkend om gelachen werd!
Verder heb ik geen problemen met Thom want het is een aardige vent.

Ik heb zelf een heleboel problemen met de manier waarop Oom Thom Donald Duck Weekblad leidt, maar zijn behandeling van Don Rosa hoort daar niet bij. Het klopt overigens wel dat de persoonlijke smaak van de hoofdredacteur bepalend is voor het weghouden van tekenaars en personages. Diederik, Otto, Rockerduck, Brigitta... ze mogen niet in het blad omdat Oom Thom ze niet lust. En een serie als 'Dragonlords' van Cavazzano of de Mickey-verhalen van Noel van Horn bijv. vallen bij hem ook niet in de smaak, dus de Nederlandse lezer krijgt ze niet te lezen. Dus nogmaals: je punt klopt gedeeltelijk, maar niet wat betreft Don Rosa. Die is in het blad verschenen, de laatste keer in 2002 in de vorm van een miniboekje.

Carl Rosa schreef:O, ja! Over de kritiek de je hebt op de Rosa verhalen (moest ik van jou op ingaan): denk je nou echt dat het gros van de lezers alle Barks verhalen minitieus uit hun hoofd kennen en de verhalen van Rosa er naast gaan leggen totdat ze iets gevonden hebben wat niet precies overeenkomt? Ik denk dat jij als hardcorefan een beetje het doel voorbij schiet. Het gros (ik ook) vinden het gewoon mooie verhalen met leuke tekeningen die een niveau halen dat na Barks niet meer getoond is. Ik hoop dat je dat wel ziet. Barks is óók mijn grote held maar Rosa vind ik ook goed.

Huh? Ik heb het helemaal niet gehad over "verhalen van Barks naast die van Rosa leggen om iets te zoeken wat niet overeenkomt". Je maakt er heel iets anders van. Wat ik heb gezegd is dat Rosa's verhalen op drijfzand gebaseerd zijn, met plotgaten zo groot, dat je er met een vrachtwagen doorheen kunt rijden. Dat heeft niks met een vergelijking met Barks te maken. Rosa is gewoon een heel gemankeerde verteller. En zijn tekeningen zijn stijf en volgeprakt. Vele tekenaars na Barks hebben het beter gedaan, bijv. Jippes, Milton, Vicar etc. Barks was overigens lovend over hen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » di jun 09, 2009 5:51 pm

Rockerduck schreef:Oom Thom heeft zich, in ieder geval publiekelijk, nooit negatief uitgelaten over Don Rosa. Hij heeft zelfs ieder nieuw verhaal van Rosa "een feestelijke verrassing" genoemd. Het was ook onder zijn hoofdredactie dat de Dagobert-reeks helemaal aan Don Rosa werd geweid, en laatst nog een Grappigste Avonturen-album. Dus je mag mij wel eens uitleggen waar je dit vandaan hebt.

Kan iemand volgen wat Oom Thom beweert? De ene keer is Donald Duck Weekblad voor jong en oud, de andere keer zitten 15- en 16-jarige meisjes niet in de doelgroep.
Wat is "een feestelijke verrassing"? Ei vindt het een vage omschrijving die riekt naar politieke correctheid. Stel je voor dat Roep publiekelijk Rosa zou afkraken, dan zou hij zijn eigen handelswaar afkraken. Oom Thom heeft een produkt te verkopen. Ook is het weinig professioneel om een werknemer publiekelijk af te serveren.

Carl Rosa schreef:DD loop goed dus geen verandering... zeker geen risico! Middle-off-the-road verhalen erin!

Tegenwoordig wordt zelfs Barks afgekeurd. Barks's Dagobert-verhaal 'King Scrooge the First', uitgetekend door Jippes, wordt waarschijnlijk meteen in een album gedumpt.
zie: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1086

Rosa heeft voor Oom Thom's doen best veel kansen gehad. In het weekblad, bijvoorbeeld. Maar omdat het klachten zou hebben geregend, is dat gestopt. Ei vindt die uitleg een beetje twijfelachtig. Want is tekenwerk van Rosa dat in het weekblad is gebruikt, zo veel slechter dan matig tekenwerk van Sander Gulien?

Carl Rosa schreef:Thom Roep zit al jaren vastgeroest met die hele kliek om zich heen en instrueert zijn nieuwe leerlingen om maar goed Barks na te tekenen.

Oom Thom zit zeker vastgeroest. Dusdanig vastgeroest, dat onder hem ook de rolschaats-broertjes (Mau en Bas Heymans) zijn vastgeroest. Van hen is zeker Mau Heymans is ingestort van een groot, veelbelovend tekenaar naar een redactionele bladvuller. En wat te denken van Fred Milton?
De grootse artiestenstal waar Nederland begin jaren 90 trots op kon zijn, wat is daar van over? Oom Thom's Tekenfabriekje is het geworden. Scenaristen worden tegengehouden in het verkennen van nieuwe gebieden. Ga je verkennen dan word je script afgekeurd. Zo zullen lezer's nooit het Dagobert-kerstverhaal over babysitten van Frank Jonker kunnen lezen, want in dat verhaal werd naar oorlog verwezen en dat vindt Oom Thom natuurlijk niet commercieel genoeg. Jonker heeft het script weer teruggekregen en dus voor noppes gewerkt. Voor de prullenbak. Die laat het de volgende keer wel, zich zo artistiek in te spannen. Alleen al voor deze specifieke ingreep zou Oom Thom met ezelsoren moet rondlopen.

Het laat zich raden wat er tegenwoordig was gebeurd met het Heymans-verhaal over korte en lange snorren. Dat verwijst niet alleen naar oorlog, maar laat het zien. In de buurt van 2000 wilde Oom Thom alleen nog Nederlandse verhalen in en om het huis. Dus geen avonturen en geen lange verhalen. Het moesten huis-, tuin- en keukenverhalen zijn. Serieus. En zo heeft Oom Thom, met wat hulp van computerballonen, vakkundig de Nederlandse artiestenstal vermoord.
Zelfs Barks himself was artistiek kapot gegaan onder Oom Thom. Ga maar na hoeveel klassieke verhalen van Barks verboden zouden zijn, als Barks ze anno 2009 bij Oom Thom had ingediend.

Oom Thom wil geen politieke toestanden. Geen standpunt over oorlog, want dat kan de commercie schaden. Die handelsgeest zie je wel vaker: oogjes dicht en portemonnee open.

Carl Rosa schreef:Als je een voorkeur hebt en geen ruimte laat voor andere vormen beperk je jezelf niet alleen maar als je invloedrijk bent (zoals Roep en zijn trawanten) dan dupeer/beïnvloed en onthoudt je andere mensen ook nog van een andere inkijk met je eigen eigenwijze gedrag.

Ei gruwelt van die bekrompen mentaliteit van Roep en de redactie. Dat misplaatst verhevene. En als je als lezer lief bent op internet, dán kan ineens Brigitta Gans in Donald Duck Extra. Strijkt de redactie even de hand over het hart! Ei vindt het kleinerend.
Maar met eenzelfde mentaliteit behandelt de redactie de artiesten: alsof het kleine kinderen zijn.

Ei heeft begrepen dat de redactie zich wild heeft geërgerd aan Rosa toen hij correcties en aanvullend tekenwerk aanbod. Zo leverde Rosa voor verhalen die door Egmont als vervolgverhalen waren gepubliceerd, naar eigen zeggen gratis tekenwerk om de grote, samenvattende openingsplaten van de vervolgdelen te vervangen. Zulke inmenging werd irritant gevonden. Wie dacht Rosa wel dat hij was?
Een probleem was dat de redactie het te duur vond om dat gratis tekenwerk van Rosa te letteren en te kleuren.

Overigens werkt het systeem van Disney deze neerbuigende situatie in de hand. Als artiest heb je vrijwel geen rechten. Zie aan een willekeurige recente Donald Duck Weekblad, hoe men als redacteur zichzelf in het colofon noemt en namen van artiesten weglaat. En dan stelt Oom Thom dat de meeste lezers geen interesse hebben in namen van tekenaars. Alsof zijn naam wel interessant is!

Carl Rosa schreef:Ik ben werkzaam in de strips en heb in de loop van de tijd veel mensen en meningen aangehoord. Vandaar deze treurige wijsheid. Ik zal nooit vergeten dat ik rond 1990 een medewerker van de Duck-afdeling aansprak over een nieuw fenomeen op het Duck-gebied; Don Rosa (ik verzamelde de Gladstone comics die in 1984 waren begonnen en kende zo de Rosa verhalen en de lovende kritieken in Amerika). Wat schetste mij verbazing toen deze heer mij wazig aan begon te kijken en daarna hard begon te lachen alsof ik gezegd had dat BZN beter was dan The Beatles. Haarfijn werd me uitgelegd dat het helemaal niks was omdat de plaatjes allemaal volgetekend werden en er á la Barks geen plaats voor 'het weglaten' was en de rondjes met sjablonen getekend werden. Verbijsterd bleef ik achter en mijn gevoel bevestigde me weer eens dat sommige mensen af en toe behoorlijk beperkt kunnen zijn.

Dat uitlachen van lezers door de redactie, daar heeft Ei grote moeite mee. Ze vinden zichzelf zo superieur en zo goed, achter die Duckstand. Maar wat wil je, als je het monopoly hebt over Donald Duck Weekblad?

Overigens wil Ei complimenten geven aan Ferdi F, die lezers blijft antwoorden. Ferdi levert zo in zijn eentje veel positieve beeldvorming voor de redactie, vindt Ei.

Carl Rosa schreef:Ik ben blij dat er nieuwe Nederlandse strip-uitgevers zijn (Oog en Blik, Silvester) die regelmatig uit liefde voor het vak boekjes uitgeven die niet middle-off-the-road zijn waar de wekelijkse DD altijd blijft steken in kinderachtigheid om er voor te zorgen dat ouders met hun kinderen samen risicoloos op de bank de DD kunnen lezen.

De liefde voor het vak, dat is wat Ei mist. De liefde lijkt te zijn vervangen door liefde voor geld, en door regelrecht narcisme (liefde voor zichzelf).

Wie had kunnen denken dat een van de weinige bijzondere, recente nummers van Donald Duck Weekblad, namelijk nummer 2009-24, grotendeels afkomstig is van het Egmont? In dat nummer is Donald Duck verdwenen door een kortsluiting. Let op de D-codes van de verhalen.
Een aantal jaar geleden had Egmont een reeks verhalen waarin in elk verhaal een Barks-personage werd belicht. Daar heeft ook Rosa aan meegedaan. Zulke leuke initiatieven zie je niet in Nederland. Egmont is bezig de Nederlandse pulpfabriek ver achter zich te laten.

Het laatste interessante wat de Nederlandse afdeling heeft voortbracht vindt Ei de serie 'Duckies'. Maar ook die is uitgekleed. En veel verder dan wat korte verhaaltjes is die serie nooit gekomen.

Rockerduck schreef:In publieke reacties is Roep altijd positief geweest over Rosa, en Roep heeft Rosa meerdere keren in het Weekblad geplaatst en de Dagobert-reeks aan Rosa gewijd. Alleen regende het volgens Roep klachten en werd de Dagobert-reeks onverkoopbaar. Waarom zou Roep dat verzinnen? Ik vroeg het je al eerder, maar je gaat er niet op in.

Dit gaat puur over verkoopcijfers. En volgens de site Donald Duck Web heeft Rosa aanvankelijk goed verkocht in de Dagobert-serie:
Vanaf deel 53 was het de beurt aan Don Rosa. In deel 53 begint het 1e deel van het Levensverhaal van Oom Dagobert en dit was meteen een succes. In plaats van dat er 12.000 exemplaren werden verkocht waren het er opeens 17.000 in 2 maanden! Vanaf toen zijn ze verder gegaan met het drukken van het levensverhaal. Toen het hele levensverhaal in de Oom Dagobert serie was gepubliceerd besloot men verder te gaan met Don Rosa te plaatsen.

bron: http://www.donaldduckweb.nl/artikelen/uitgaven/albums/

Waarom wijst Oom Thom ons daar niet op, in plaats van vooral te wijzen op klachten? Dat verraadt een negatieve houding jegens Rosa. Ei kan zich ernstig vergissen, maar Oom Thom heeft vooral verteld hoe slecht Rosa verkoopt en hoeveel klachten er zijn. Waarbij hij zichzelf positioneert als Rosa-fan, door op "een feestelijke verrassing" te wijzen. Oom Thom zaagt op zo'n manier de stoel onder Rosa vandaan. Niks over extra verkoop van 5000 albums, de nadruk ligt op een regen van klachten. Noem je dat positief?

Rockerduck schreef:Roep hoopte dat Rosa goed zou gaan verkopen, maar blijkbaar deed hij dat niet. Althans niet in Nederland. Terwijl Roep er toch alles aan gedaan heeft om Rosa een podium te bieden, in Donald Duck Weekblad, Donald Duck Extra, de Dagobert-reeks en miniboekjes.

Dat Roep er "alles aan gedaan" heeft om Rosa goed te laten verkopen, vindt Ei wat overdreven gesteld. Andere landen hebben beduidend meer gedaan om Rosa te promoten. Bijvoorbeeld door Rosa te behandelen als de tweede Barks.
Overigens vindt Ei het interessant dat Rosa-fans vaak prat gaan op hoe Rosa gepromoot moet worden. Heeft Barks die extra aandacht ooit nodig gehad? Of Jippes?

Carl Rosa schreef:Rosa heeft veel succes in andere landen en Thom heeft hier een reeks albums uit laten geven met Don Rosa materiaal. Dat was een goed idee maar lag denk ik wel voor de hand door het internationale succes. Het heeft de reeks een aardige boost gegeven en er is nog steeds vraag naar. De Rosa delen dan. De Dagobert reeks is absoluut NIET onverkoopbaar! In geen enkele stripwinkel is haast een deel te vinden terwijl er wél vraag naar is!

Hoe weet je dat er vraag naar is? Waarom zou een uitgever die albums niet meer uitbrengen, als ze zo succesvol zijn gebleven?

Carl Rosa schreef:Ik weet niet uit mijn hoofd precies meer wat ik geschreven heb maar ik geloof niet dat ik gezegd dat Thom het slecht gedaan heeft! Ik heb alleen gezegd dat Thom en diverse andere redactieleden niet van Rosa hielden!

Volgens Ei maakte je gewag van een vastgeroeste Oom Thom en de redactie als zijnde een kliek. Ook kwam Gulien ter sprake en moesten tekenaars Barks natekenen.

Carl Rosa schreef:Dat begon al 20 jaar geleden zoals je hebt kunnen lezen en er toen zelfs laatdunkend om gelachen werd!
Verder heb ik geen problemen met Thom want het is een aardige vent.

Aha, aardige mensen die laatdunkend andersdenkenden uitlachen. Die zich niet schromen om klanten uit te lachen. Wat is dan de definitie van aardig?

Rockerduck schreef:
Carl Rosa schreef:Als de mensen die ik noem dat persoonlijk tegen mij zeggen dat ze niet van Rosa houden wat moet ik dan nog meer doen? Moet ik de hele dag cassettebandjes mee laten draaien als ik met iemand praat of alle emails bewaren om als bewijs te laten gelden?

Als de redactie niet van Rosa houdt, is dat niet in hun beleid te merken, noch in hun publieke uitlatingen. Wat ze dan privé aan jou vertellen, is irrelevant en bovendien oncontroleerbaar.

Op McDuck was er een Disney-tekenaar genaamd Maarten die in een bericht schreef dat Rosa hard aangepakt zou moeten worden, vanwege zijn verwaande houding. Of vergist Ei zich?
Een gesprek op een stripbeurs, tussen een handelaar (Oom Thom) en een klant (Carl Rosa) kan Ei niet "privé" noemen. Dat is gewoon een publiek gesprek, die andere voorbijgangers ook kunnen volgen.

Rockerduck schreef:Ik heb zelf een heleboel problemen met de manier waarop Oom Thom Donald Duck Weekblad leidt, maar zijn behandeling van Don Rosa hoort daar niet bij. Het klopt overigens wel dat de persoonlijke smaak van de hoofdredacteur bepalend is voor het weghouden van tekenaars en personages. Diederik, Otto, Rockerduck, Brigitta... ze mogen niet in het blad omdat Oom Thom ze niet lust. En een serie als 'Dragonlords' van Cavazzano of de Mickey-verhalen van Noel van Horn bijv. vallen bij hem ook niet in de smaak, dus de Nederlandse lezer krijgt ze niet te lezen.

Hadden Diederik, Otto, Rockerduck en Brigitta bij Oom Thom maar zoveel kansen als Rosa gekregen.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Carl Rosa » di jun 09, 2009 9:48 pm

Ei, bedankt dat je me in de meeste dingen gelijk geeft. Het is vervelend om posts te plaatsen die 100% waar zijn maar dat er iemand is die het contstant in twijfel trekt om zijn gelijk te halen die waarschijnlijk suggestief is.
Thom heeft Rosa opgestart puur door het internationale succes. Nog een voorbeeldje dat de redactie Rosa niet mag:
Het is een gentleman agreement dat als je als auteur een boek maakt je van de uitgeverij één of meerdere exemplaren gratis aangeboden krijgt.
Don krijgt van overal over de wereld netjes zijn exemplaren opgestuurt maar drie maal raden wie er altijd moeilijk deed?
De wijsheid dat er mensen in de stripwinkels naar de Rosa Dago´s komen vragen komt niet voort uit de gedachte dat er fanatiekelingen op het internet over discusieren zoals Rocky beweert maar omdat ik contact heb met alle winkels en verspreiders. De winkels zijn leeg en er komen klanten naar de boeken vragen.
Simple as that!
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Ferdi F » di jun 09, 2009 9:54 pm

Ei schreef:Tegenwoordig wordt zelfs Barks afgekeurd. Barks's Dagobert-verhaal 'King Scrooge the First', uitgetekend door Jippes, wordt waarschijnlijk meteen in een album gedumpt.

Bah, Ei! Wat ben je weer vreselijk negatief. Dat een verhaal als 'King Scrooge The First' waarschijnlijk meteen in een album verschijnt, heeft helemaal niets te maken met het feit dat het wordt afgekeurd. Er is nog maar weinig materiaal om de Beste Verhalen te vullen en daarom wordt er voor gekozen om de Barks/Jippes verhalen meteen in album uit te brengen. Het is de bedoeling om de komende jaren één beste verhalen per jaar uit te brengen. Als we ze voorpubliceren in Donald Duck zou dat betekenen dat ze binnen een jaar tijd weer herdrukt worden in een album. Veel lezers van het weekblad die ook het album kopen zullen zich bedrogen voelen. Dit verhaal hebben ze namelijk onlangs nog gelezen. Je moet je realiseren dat het gros van de lezers geen idee heeft wie Carl Barks of Daan Jippes zijn. En daarom komen die verhalen dus meteen in een Beste Verhalen. Bovendien is Thom een grote fan van het werk van Barks en Jippes, dus hij zal zo'n verhaal nooit "dumpen".
Overigens kan ik me nog vele topics herinneren waarin er gemopperd werd over te recente verhalen die herdrukt werden. Het is ook nooit goed!

Jij trekt telkens conclusies die nergens op gebaseerd zijn, maar die je wel verkondigt als waar. Het valt me op dat nieuwe leden positief McDrake zijn ingestapt, maar inmiddels de negatieve posts van jou gaan overnemen. Jonge leden die beweren Ome Thom te kennen en precies schijnen te weten hoe de vork in de steel zit. Vaak gebaseerd op uitspraken van de oudere leden die helemaal niet waar zijn. Thom, Jos, Mau Heymans, Don Rosa.. Allemaal doen ze het verkeerd en Ei weet wel hoe dat komt! En de rest neemt het over, want die Ei kan goed praten. Die zal wel weten hoe het echt zit! Vreselijk jammer dat de sfeer zo verziekt wordt.

Dat Ome Thom geen politieke plotjes in het blad plaatst heeft alles te maken met de regels van Disney. Geen politiek, geen drank, geen drugs en er mag niet gerookt worden. En ik vind dat we dat zo moeten houden! Ik zie het nut er niet van om bijvoorbeeld een verhaal over Geert Wilders of de oorlog in Afghanistan in Donald Duck te plaatsen. Het is niet voor niets een VROLIJK weekblad. Kinderen zitten daar helemaal niet op te wachten.
Barks heeft wel eens verhalen gemaakt met een politiek tintje. Die verhalen komen uit een andere tijd. In diezelfde tijd speelde Donald nog in tekenfilmpjes waarin hij droomde dat hij een Nazi was. Dat kan tegenwoordig niet meer! Veel van die verhalen (en tekenfilms) zijn door Disney zelf op een gegeven moment op een zwarte lijst gezet.
Ook in Denemarken, Frankrijk en Italië wordt dat soort verhalen niet gemaakt. Wat dat betreft zijn de Woudlopersverhalen van Barks/Jippes vaak al op het randje.

Ik heb Thom wel eens gevraagd naar zijn mening over Don Rosa. Thom vindt zijn verhalen vaak plezierig om te lezen, maar is geen fan van het tekenwerk. Met een feestelijke verrassing bedoelt hij alleen maar dat het altijd intrigerende verhalen zijn om te lezen. Zo noemde hij als voorbeeld het verhaal met de Zwarte Ridder. Als hij zo´n hekel had aan Rosa zou hij deze geen eigen serie gegeven hebben en geen eigen Grappigste Avonturen gegeven hebben. En al helemaal niet geplaatst hebben in een album met hoogtepunten uit 60 jaar oom Dagobert.
De albums van Dagobert gingen beter verkopen toen de levensverhalen van Don Rosa geplaatst werden. Dat was tijdelijk. Uiteindelijk werden de albums te duur om te maken en moest de stekker eruit. Dat heeft verder helemaal niets met Thoms voorkeur voor tekenaars te maken.

Jammer ook dat jij beweert dat er geen liefde meer in het blad zit. Ik kan je vertellen dat iedereen (nog steeds) met liefde aan Donald Duck werkt. De verhalen worden met zorg geschreven, met liefde getekend. De redactionele pagina's worden met liefde door onze vormgevers gemaakt. Soms worden er zelfs speciale illustraties als achtergrond gemaakt bij thema nummers. Waarom zouden we dat doen? We kunnen alle brieven toch gewoon elke week in hetzelfde malletje ophangen? Maar dat doen we niet. Oude verhalen worden opnieuw gekleurd, opnieuw geletterd. Redactionele pagina´s als Weet wat je zegt, Mickey lost´t op, Jonge Woudlopers Handboek zijn arbeidsintensief om te maken. We kunnen er ook een Deense gag in zetten. Maar we willen juist een veelzijdig blad maken en stoppen daarom veel tijd in deze pagina’s. Moet ik nog even doorgaan?

Ook jammer dat je uitspraken die collega's hebben gedaan helemaal uit zijn verband trekt en tot in den treure gebruikt om je eigen (verzonnen)conclusies te onderbouwen. Kritisch zijn mag, maar zelf conclusies trekken en ze als waar verkondigen is wat anders.
Een voorbeeld is de uitspraak van Jos over de marketing die Ei graag regelmatig uit de ijskast haalt om zijn punt te maken. Marketing is iets uit deze tijd en elk blad heeft dit tegenwoordig nodig. Dat is een verandering ten opzichte van pakweg 20-30 jaar geleden. Soms betekent dit dat de redactionele inhoud wel eens gewijzigd moet worden. Zo gaat dat nu eenmaal in deze moderne tijd.

Gelukkig staat de mailbox van oom Donald elke dag weer vol met vrolijke, leuke en positieve mailtjes. Niet iedereen is dus ontevreden over ons vrolijke weekblad. Zelden krijgen we mailtjes over tekenaars en als we die krijgen dan zijn ze meestal positief. Zoals positieve berichten over de door jou inmiddels verguisde tekenaar Mau Heymans. Lezers die krom liggen om zijn achterkantstrips, hun vrouw of dochters herkennen in de koopbeluste Damesclub of genieten van de achtergrondgrapjes. Misschien ben jij toch een van die zeldzame lezers die intussen toch echt te oud is geworden voor het weekblad. Jammer! Pak dan lekker een album met verhalen van Carl Barks. Er schijnt binnenkort een nieuw album uit te komen met spiksplinternieuwe verhalen. Dat is nog eens waar voor je geld!
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Rockerduck » di jun 09, 2009 11:34 pm

Ei schreef:Het laat zich raden wat er tegenwoordig was gebeurd met het Heymans-verhaal over korte en lange snorren. Dat verwijst niet alleen naar oorlog, maar laat het zien.

Opvallend genoeg is dat verhaal nog herdrukt in het meest recente Winterboek.

Carl Rosa schreef:Ei, bedankt dat je me in de meeste dingen gelijk geeft. Het is vervelend om posts te plaatsen die 100% waar zijn maar dat er iemand is die het contstant in twijfel trekt om zijn gelijk te halen die waarschijnlijk suggestief is.

Ja hoor eens, op een discussieforum kun je discussie verwachten. Niet iedereen is het met je eens. Als je dat niet aan kunt, moet je niet gaan huilen.

Carl Rosa schreef:Thom heeft Rosa opgestart puur door het internationale succes.

Is dat slecht dan? Ik wou dat Oom Thom vaker een voorbeeld nam aan "internationaal succes" door nieuwe, creatieve series aan te kopen.

Carl Rosa schreef:Nog een voorbeeldje dat de redactie Rosa niet mag:
Het is een gentleman agreement dat als je als auteur een boek maakt je van de uitgeverij één of meerdere exemplaren gratis aangeboden krijgt.
Don krijgt van overal over de wereld netjes zijn exemplaren opgestuurt maar drie maal raden wie er altijd moeilijk deed?

Gentleman's agreement? Niet in de Disney-wereld. Barks moest ook zelf de Donald Duck kopen om zijn strips in druk te zien, toen hij nog werkzaam was. Geen enkele Disney-auteur krijgt boeken gratis aangeboden. Waar ik slecht tegen kan, is dat Rosa en zijn volgelingen voor Rosa een voorkeursbehandeling willen. Dat eeuwige gedrein kan mij mateloos irriteren. Rosa vangt al meer dan andere tekenaars, omdat hij dat via een staking heeft afgedwongen, maar dan nog is meneer niet tevreden.

Carl Rosa schreef:De wijsheid dat er mensen in de stripwinkels naar de Rosa Dago´s komen vragen komt niet voort uit de gedachte dat er fanatiekelingen op het internet over discusieren zoals Rocky beweert maar omdat ik contact heb met alle winkels en verspreiders. De winkels zijn leeg en er komen klanten naar de boeken vragen.
Simple as that!

Dus als er 10 klanten komen vragen naar zo'n album dan is er "een grote vraag"? Als er grote vraag zou zijn, zou de uitgever bijdrukken. Dan liep de Rosa-serie nu nog.

Wat kunnen Rosa-fans toch slecht tegen kritiek. Geloof me, toen ik nog Rosa-fan was, had ik precies dezelfde houding als jij en ik schaam me er nu voor.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » di jun 09, 2009 11:37 pm

Ferdi F schreef:Jij trekt telkens conclusies die nergens op gebaseerd zijn, maar die je wel verkondigt als waar. Het valt me op dat nieuwe leden positief McDrake zijn ingestapt, maar inmiddels de negatieve posts van jou gaan overnemen. Jonge leden die beweren Ome Thom te kennen en precies schijnen te weten hoe de vork in de steel zit.

Dat klopt wel, ja. Van die jonge kwekkers van een jaar of 9, 10 jaar die net komen kijken en opeens berichten gaan maken over "Oom Thom de zakkenvuller". Maar bedenk aan de andere kant ook: deze jonge leden praten over álle zaken als een kip zonder kop en vaak is er toch geen touw aan vast te knopen. Niemand dwingt ze trouwens de mening van Ei over te nemen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Carl Rosa » wo jun 10, 2009 12:50 am

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Het laat zich raden wat er tegenwoordig was gebeurd met het Heymans-verhaal over korte en lange snorren. Dat verwijst niet alleen naar oorlog, maar laat het zien.

Opvallend genoeg is dat verhaal nog herdrukt in het meest recente Winterboek.

Carl Rosa schreef:Ei, bedankt dat je me in de meeste dingen gelijk geeft. Het is vervelend om posts te plaatsen die 100% waar zijn maar dat er iemand is die het contstant in twijfel trekt om zijn gelijk te halen die waarschijnlijk suggestief is.

Ja hoor eens, op een discussieforum kun je discussie verwachten. Niet iedereen is het met je eens. Als je dat niet aan kunt, moet je niet gaan huilen.

Carl Rosa schreef:Thom heeft Rosa opgestart puur door het internationale succes.

Is dat slecht dan? Ik wou dat Oom Thom vaker een voorbeeld nam aan "internationaal succes" door nieuwe, creatieve series aan te kopen.


Carl Rosa schreef:Nog een voorbeeldje dat de redactie Rosa niet mag:
Het is een gentleman agreement dat als je als auteur een boek maakt je van de uitgeverij één of meerdere exemplaren gratis aangeboden krijgt.
Don krijgt van overal over de wereld netjes zijn exemplaren opgestuurt maar drie maal raden wie er altijd moeilijk deed?

Gentleman's agreement? Niet in de Disney-wereld. Barks moest ook zelf de Donald Duck kopen om zijn strips in druk te zien, toen hij nog werkzaam was. Geen enkele Disney-auteur krijgt boeken gratis aangeboden. Waar ik slecht tegen kan, is dat Rosa en zijn volgelingen voor Rosa een voorkeursbehandeling willen. Dat eeuwige gedrein kan mij mateloos irriteren. Rosa vangt al meer dan andere tekenaars, omdat hij dat via een staking heeft afgedwongen, maar dan nog is meneer niet tevreden.


Carl Rosa schreef:De wijsheid dat er mensen in de stripwinkels naar de Rosa Dago´s komen vragen komt niet voort uit de gedachte dat er fanatiekelingen op het internet over discusieren zoals Rocky beweert maar omdat ik contact heb met alle winkels en verspreiders. De winkels zijn leeg en er komen klanten naar de boeken vragen.
Simple as that!

Dus als er 10 klanten komen vragen naar zo'n album dan is er "een grote vraag"? Als er grote vraag zou zijn, zou de uitgever bijdrukken. Dan liep de Rosa-serie nu nog.


Wat kunnen Rosa-fans toch slecht tegen kritiek. Geloof me, toen ik nog Rosa-fan was, had ik precies dezelfde houding als jij en ik schaam me er nu voor.

1 - Over huilen: het lijkt me dat jij meer van je stuk bent dan ik.
2 - Het is zeker goed dat Thom door het internationale succes Rosa is gaan publiceren. Ik zeg alleen dat hij niet van Rosa houdt! Als je The Three Caballeros in een
klein boekje gaat proppen zegt mij dat alweer genoeg!
3 - In de Disney wereld geen gentleman's agreement? Daarom heet het een gentleman's agreement! Dat wil zeggen: "Niet zwart op wit maar dat regelen we wel"
Waarom krijgt hij ze dan wel gewoon van zijn andere buitenlandse uitgevers?
4 - Wie heeft het over 10 klanten? En wie heeft het over grote vraag? Ik stel alleen maar vast dat de winkels leeg zijn (alleen deel 75 - NIET ROSA - is nog leverbaar)
en er vraag naar de Rosa Dago's zijn. Ik weet ook niet of ze herdrukt moeten worden maar er is wel vraag naar.
5- Ik kan heel goed tegen kritiek en ik vind dat je Rosa-fans generaliseerd. Toen ik nog Rosa-fan was... Lijkt me een kleutertekst.
Je moet je niet schamen, is nergens voor nodig. Je vindt/vond leuk wat je nu en op dat moment dacht of denkt dat leuk is/was. Wat een zin! :lol:
In de loop van de tijd verandert je smaak en dat is heel goed. Laat ik één ding duidelijk maken: ik ben een hele grote Carl Barks-fan en heb alles van die man in twee talen van origineel US oud tot nieuw en ik heb alleen mijn zegje gedaan over wat ik weet over de DD redactie tov Don. Je moet alleen niet zo overspannen reageren om jouw mening kracht te geven.
Laten we kappen hiermee want ik hou hier niet van maar we houden wel van DD, toch?
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron