Nederlandse Redactie

Berichtdoor Ei » vr apr 10, 2009 3:45 pm

Aanvulling op voorgaand bericht.

Ei schreef:Van pockets en scheurkalenders is bekend dat de redactie gebruikt als stortplaats

...bekend dat de redactie ze gebruikt als stortplaats...

Ei schreef:Koop je die Ducks tweedehands dan houd je pakweg €80,- over om iets leuks van te kopen. Bijvoorbeeld in oud Duckjaargang in twee facsimile-boeken.

Bijvoorbeeld een oud Duckjaargang...

De prijs van een abonnement is duurder dan Ei melde. Van de 65 nummers voor €98,80 zijn er 13 stuks (3 maanden) gratis bij aanvang van het abonnement.
Na die eerste 65 nummers betaal je vervolgens dus minstens €98,80 per 52 nummers. Een jaargang. Minstens, omdat de prijs dan natuurlijk inmiddels (stiekem) gestegen is.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor DisneyRemc°o° » vr apr 10, 2009 4:17 pm

Ei schreef:De prijs van een abonnement is duurder dan Ei melde.

De prijs van een abonnement is hoger... Toch nog een gevalletje van contaminatie bij je kunnen ontdekken. ;)

Sorry, ik kon het niet laten... :)
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor huugduck » vr apr 10, 2009 5:24 pm

DisneyRemc°o° schreef:
Ei schreef:De prijs van een abonnement is duurder dan Ei melde.

De prijs van een abonnement is hoger... Toch nog een gevalletje van contaminatie bij je kunnen ontdekken. ;)

Sorry, ik kon het niet laten... :)

Ha ei en dan zeg je wat over mij.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor mcDuck King » vr apr 10, 2009 5:38 pm

Rick Vansloneker schreef:Aan de brievenrubriek te oordelen zijn er genoeg meisjes die de Donald Duck lezen en waarderen. Dus toch niet zo mannelijk.

De brievenrubriek is een samenstelling van de redactie. Vergeet dat nooit. Soms zitten er zelfs verzonnen brieven tussen, bijvoorbeeld in de Sinterklaastijd.
Als er 190 brieven zijn van jongens en 10 van meisjes, kun je de rubriek gemakkelijk met 5 brieven van elk vullen. Waarna het dan zou lijken alsof het blad door 50% jongens en 50% meisjes gelezen wordt. Terwijl het dan in werkelijkheid gaat om 95% jongens en 5% meisjes. Dus aan een brievenrubriek zie je weinig.
hier heb ik een briefje kijk maar op sanoma .nl of zo
hier onder aan abonnees:

donald duck weekblad donald duck extra
jongens:196.000 jongens:169.000
meisjes:134.000 meisjes:65.000
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor huugduck » vr apr 10, 2009 5:41 pm

Ik wist het wel de duck extra word minder gelezen trouwens de duck zakt ook in abonomees. Ik ga mmijn abonoment ook denk ik op zeggen want ik vind de verhalen niet meer leuk genoeg :(
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor mcDuck King » vr apr 10, 2009 5:49 pm

tja, deze week zit er een mau heymans in van 8 blz.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor huugduck » vr apr 10, 2009 5:52 pm

Ik vind mau heymans geen slechte tekenaar. Hij was vroeger wel beter en soms had hij ook midere verhalen maar de meeste vind ik toch wel redelijk.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr apr 10, 2009 7:06 pm

Op Ei's klaagzangen over een gebrek aan diversiteit valt het één en ander te beamen, maar er valt ook wat op af te dingen. Zo schrijft Ei dat er steeds dezelfde figuren gebruikt worden en dat er voor nieuwe personages geen plaats is. Dat klopt maar ten dele. In zowel Donald Duck Weekblad als de Vakantie- en Winterboeken duikt regelmatig het oermeisje Oena op. In de Donald Duck Extra zijn zeer regelmatig verhalen te vinden met Martje de Meeuw en Meneer Driftma. En ook oom Heisa McSores van William van Horn is geen onbekende. Variatie kan er dus wel zijn. De vraag is meer: waarom deze personages wel en andere niet? Onthoud ook dat niet alle personages in alle settings werken. Dat was een veelgemaakte fout bij die S-verhalen. Zo vraagt Ei zich af waarom, in dat verhaal met die uitverkoop, Katrien gebruikt wordt in plaats van Brigitta. Brigitta heeft er totaal het karakter niet naar aan een dergelijke vertoning mee te doen. Je kunt niet zomaar ieder personage lukraak gebruiken.

Ei is duidelijk te spreken over Weekbladen uit de jaren '60 en vroege jaren '70. Vergeef me mijn oordeel, maar hierin moet ik 'Tante Jos' dan toch echt gelijk geven. (Hoewel ik me afvraag waarom diezelfde Jos dan in de jaren '00 zoveel van die verhalen heeft herdrukt; bosdieren- en Mickey-verhalen.) De Ducks uit de jaren '60 hebben ontegenzeggelijk een heel eigen sfeer, maar om nou te zeggen dat het zulke goéde bladen zijn... nou, nee. Voorplaten en brievenbussen zijn spuuglelijk, laten we wel wezen. En die S-verhalen rammelen zowel qua verhaal als tekeningen vaak aan alle kanten. Je doet zelfs Mau Heymans en Gulien tekort door ze op hetzelfde niveau (of lager) te waarderen. Nee, vanaf 1974-75 wordt het pas (weer) wat met Donald Duck Weekblad. Stond Oom Thom toen al aan het roer?

Maar het is waar: 2002 was het laatste jaar waarin ik lid was. Sindsdien loop ik iedere week even de kiosk in om te kijken of er wat interessants in staat. Zo ja, dan koop ik 'm. Echter, het aantal gekochte bladen wordt per jaar drastisch minder. Tot nu toe heb ik dit jaar nog maar 3 nummers gekocht. Vandaag had ik het nieuwste nummer in m'n handen, met het Mau Heymans-openingsverhaal. Toen ik er doorheen bladerde, zag ik *alwéér* een horde brute, uit de kluiten gewassen, asociale misbaksels van 'vrouwen' op mekaar en iedereen die in de buurt kwam inbeuken met tasjes en paraplu's, of anders met de blote vuist. Het *zóveelste* Heymans-verhaal met dat uitgangspunt. Toen heb ik het blad maar weer gauw teruggelegd.

Toch blijft de Donald Duck populair. Naar ik op McDuck van 'Tante Jos' heb begrepen lezen alleen in Scandinavië procentueel gezien meer mensen het wekelijkse Disney-blad. En ook veel oudere lezers blijven het blad trouw, volgens onderzoek dat vorig jaar in het nieuws was, over studenten die massaal aan de Duck zijn. Ik heb ook eens ergens gelezen dat eenderde van de lezers bestaat uit volwassenen. Als het blad zo populair is, waarom zou je dan als redactie aan de bestaande formule gaan zitten klooien?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ferdi F » vr apr 10, 2009 10:32 pm

Wat een geklaag allemaal weer.
We zijn op dit moment het enige Disney tijdschrift met een stijgende oplage. Dus niet de Denen, niet de Finnen, niet de Italianen. Kennelijk doen we het toch wel goed en waarderen veel Nederlanders onze Donald Duck wel. Nu jij weer, Ei!

ei schreef:Van pockets en scheurkalenders is bekend dat de redactie gebruikt als stortplaats van wat ze niet goed genoeg voor hun Donald Duck kroonjuwelen vinden.

Wat een onzin. Ik ben erg benieuwd wie jouw bronnen zijn,
Zoals al eerder uitgelegd worden de pockets in samenwerking gemaakt met andere landen. Wij hebben verder geen/weinig invloed op de inhoud. Wat betreft de scheurkalender, daar staan de dagstripjes van Taliaferro in. Deze worden in redelijke chronologische volgorde geplaatst. En nu zijn we bij de periode aanbeland waar Otto ten tonele verschijnt. Vorig/dit jaar was dat Dagobert. Dat heeft verder helemaal niks te maken met stortplaatsen, desinteresse, etc.
Het gaat overigens o.a. om deze stripjes:
http://coa.inducks.org/story.php?c=YD+61-09-22
http://coa.inducks.org/story.php?c=YD+61-09-25
http://coa.inducks.org/story.php?c=YD+61-09-27
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor DisneyRemc°o° » za apr 11, 2009 12:57 am

Ferdi F schreef:Dat heeft verder helemaal niks te maken met stortplaatsen, desinteresse, etc.

Dat geloof ik ook niet. De pockets en scheurkalender zikjn prima in orde. Wel vind ik persoonlijk de tekenstijl van de strips in de pockets meestal v an wat mindere kwaliteit.

Zoals Rockerduck al eerder zei, petje af dat jullie nog de moeite nemen hier te komen, ondanks het vele grove geschut wat jullie kant opvliegt.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Ei » za apr 11, 2009 1:08 am

mcDuck King schreef:hier heb ik een briefje kijk maar op sanoma .nl of zo
hier onder aan abonnees:

donald duck weekblad donald duck extra
jongens:196.000 jongens:169.000
meisjes:134.000 meisjes:65.000

Als 196.000 jongens (59%) en 134.000 meisjes (41%) abonnee zijn van Donald Duck Weekblad, een totaal van 330.000 abonnees, waarom zijn verreweg de meeste verhalen dan vanuit mannelijk perspectief?
Vinden meisjes het leuk om verhalen te lezen waarin vrouwen tot vervelends toe, als koopzieke karikaturen worden neergezet?

huugduck schreef:Ik wist het wel de duck extra word minder gelezen trouwens de duck zakt ook in abonomees.

Hoe zit het precies met de verkoopcijfers van de afgelopen jaren. Is daar een lijst van?

huugduck schreef:Ik ga mmijn abonoment ook denk ik op zeggen want ik vind de verhalen niet meer leuk genoeg :(

Wat vind jij niet leuk genoeg meer aan de verhalen?

mcDuck King schreef:tja, deze week zit er een mau heymans in van 8 blz.

Acht pagina's? Acht hele pagina's?

Rockerduck schreef:Op Ei's klaagzangen over een gebrek aan diversiteit valt het één en ander te beamen, maar er valt ook wat op af te dingen. Zo schrijft Ei dat er steeds dezelfde figuren gebruikt worden en dat er voor nieuwe personages geen plaats is. Dat klopt maar ten dele. In zowel Donald Duck Weekblad als de Vakantie- en Winterboeken duikt regelmatig het oermeisje Oena op. In de Donald Duck Extra zijn zeer regelmatig verhalen te vinden met Martje de Meeuw en Meneer Driftma. En ook oom Heisa McSores van William van Horn is geen onbekende. Variatie kan er dus wel zijn. De vraag is meer: waarom deze personages wel en andere niet?

Inderdaad, waarom deze personages wel en andere niet?

De personages Martje de Meeuw, Meneer Driftma en oom Heisa McSores zijn alle mannelijk.
Alleen oermeisje Oena is vrouwelijk. Een opmerkelijk afwijkend personage. Een karikatuur op een holbewoonster.

Rockerduck schreef:Onthoud ook dat niet alle personages in alle settings werken. Dat was een veelgemaakte fout bij die S-verhalen.

Waar dan? Ei vindt dat Otto en Mickey prima samengaan, zoals in het gegeven voorbeeld.
http://coa.inducks.org/story.php?c=S+68133

Rockerduck schreef:Zo vraagt Ei zich af waarom, in dat verhaal met die uitverkoop, Katrien gebruikt wordt in plaats van Brigitta. Brigitta heeft er totaal het karakter niet naar aan een dergelijke vertoning mee te doen. Je kunt niet zomaar ieder personage lukraak gebruiken.

Let wel, dat is een lukraak voorbeeld van Ei.
En er valt best wat te bedenken om de personages in-character te houden. Brigitta kan bijvoorbeeld op zoek zijn naar Dagobert, de eigenaar van dat warenhuis. Opgetut stapt ze binnen, om onder de voet gelopen te worden door Katrien en haar club. Zomaar een spontaan breinstormpje.
Zo'n variatie is mogelijk als je auteurs de vrijheid geeft om gebruik te maken van de vele personages die Disney strips te bieden hebben. Waarom wel het kreng Katrien, keukensloof Oma Duck, heks Mikmak en holbewoonster Oena, en geen smoorverliefde Brigitta of booteigenares Bella? Heb je relatief normale, geëmancipeerde vrouwelijke personages vergaard, mogen ze niet in Donald Duck Weekblad verschijnen!

Rockerduck schreef:Ei is duidelijk te spreken over Weekbladen uit de jaren '60 en vroege jaren '70. Vergeef me mijn oordeel, maar hierin moet ik 'Tante Jos' dan toch echt gelijk geven. (Hoewel ik me afvraag waarom diezelfde Jos dan in de jaren '00 zoveel van die verhalen heeft herdrukt; bosdieren- en Mickey-verhalen.) De Ducks uit de jaren '60 hebben ontegenzeggelijk een heel eigen sfeer, maar om nou te zeggen dat het zulke goéde bladen zijn... nou, nee. Voorplaten en brievenbussen zijn spuuglelijk, laten we wel wezen. En die S-verhalen rammelen zowel qua verhaal als tekeningen vaak aan alle kanten. Je doet zelfs Mau Heymans en Gulien tekort door ze op hetzelfde niveau (of lager) te waarderen.

Brievenbus is een kwestie van smaak. Qua uitvoering, de losjes geplaatste, geïllustreerde inhoud, lijkt de Brievenbus uit pakweg 1968-1970 veel op de Brievenbus anno 2009. Vind je die wel mooi? In veel andere jaargangen is de Brievenbus overwegend rechttoe rechtaan.

Die S-verhalen bieden variatie en inspiratie. Is boot-eigenaresse Bella Duck geen goed idee, bijvoorbeeld? Een zelfstandig ingestelde, vrouw die werkt in de beroepsvaart. Ze is actief in het bedrijfsleven, wat haar een gelijkenis geeft met Dagobert. En de verhouding man/vrouw maakt het mogelijk dat Dagobert vaak tegen zijn zin omhelst wordt. Iets waar Rosa-fans geen genoeg van kregen, Dagobert in vergelegenheid gebracht door een vrouw. Zoiets kan spontaan met personages als Bella en Brigitta. Niet zomaar met Katrien, Magica, Oma en Oena. Als de redactie persé Bella en Brigitta wil weigeren, waarom verzint men dan zelf niets?

Rockerduck schreef:Nee, vanaf 1974-75 wordt het pas (weer) wat met Donald Duck Weekblad.

Wacht even. Ei legde een vergelijking tussen jaargangen 1969-1970 en 2009.
Vanaf 1974-75 werden spectaculair veel Barksverhalen geplaatst, waaronder herdrukken uit de jaren '50. Een bron die inmiddels is opgedroogd. Pensioenverhalen niet meegerekend.

Rockerduck schreef:Stond Oom Thom toen al aan het roer?

Thom Roep is begonnen in pakweg 1974. De periode waarin men begon met veelvuldig gebruiken van Barksverhalen. Wat blijft er qua Duckverhalen over van jaargangen 1974-1975, als je de Barksverhalen weglaat?

Rockerduck schreef:Maar het is waar: 2002 was het laatste jaar waarin ik lid was. Sindsdien loop ik iedere week even de kiosk in om te kijken of er wat interessants in staat. Zo ja, dan koop ik 'm. Echter, het aantal gekochte bladen wordt per jaar drastisch minder. Tot nu toe heb ik dit jaar nog maar 3 nummers gekocht. Vandaag had ik het nieuwste nummer in m'n handen, met het Mau Heymans-openingsverhaal. Toen ik er doorheen bladerde, zag ik *alwéér* een horde brute, uit de kluiten gewassen, asociale misbaksels van 'vrouwen' op mekaar en iedereen die in de buurt kwam inbeuken met tasjes en paraplu's, of anders met de blote vuist. Het *zóveelste* Heymans-verhaal met dat uitgangspunt. Toen heb ik het blad maar weer gauw teruggelegd.

Rockerduck schreef:Toch blijft de Donald Duck populair. Naar ik op McDuck van 'Tante Jos' heb begrepen lezen alleen in Scandinavië procentueel gezien meer mensen het wekelijkse Disney-blad. En ook veel oudere lezers blijven het blad trouw, volgens onderzoek dat vorig jaar in het nieuws was, over studenten die massaal aan de Duck zijn. Ik heb ook eens ergens gelezen dat eenderde van de lezers bestaat uit volwassenen. Als het blad zo populair is, waarom zou je dan als redactie aan de bestaande formule gaan zitten klooien?

Waar en wat zijn de officiële cijfers? Wie heeft de onderzoeken uitgevoerd?

Ferdi F schreef:Wat een geklaag allemaal weer.
We zijn op dit moment het enige Disney tijdschrift met een stijgende oplage. Dus niet de Denen, niet de Finnen, niet de Italianen. Kennelijk doen we het toch wel goed en waarderen veel Nederlanders onze Donald Duck wel. Nu jij weer, Ei!

Hoeveel is de stijging? Waar kan Ei de cijfers nalezen? En heeft de oplage hetzelfde aantal als de daadwerkelijk verkochte expemparen?

Ferdi F schreef:
ei schreef:Van pockets en scheurkalenders is bekend dat de redactie [ze] gebruikt als stortplaats van wat ze niet goed genoeg voor hun Donald Duck kroonjuwelen vinden.

Wat een onzin. Ik ben erg benieuwd wie jouw bronnen zijn,

De scheurkalenders zullen volgens jou blijkbaar wel Otto van Drakenstein bevatten, terwijl Donald Duck Weekblad verboden gebied is geworden.
Wat vindt de redactie van Rockerduck's idee om met een aantal stroken een hilarisch 'Een weekje...' te maken in het Weekblad? Bijvoorbeeld stroken waarin Otto bij Donald op bezoek komt, of een weekje blijft logeren?

Dat de pockets een stortplaats zijn is volgens Ei verteld door iemand van de redactie. Oom Thom en/of Tante Jos misschien? Op McDuck of McDrake?
Hoe dan ook. 't Is toch algemeen bekend en overduidelijk dat de pockets veel materiaal bevatten dat niet goed genoeg bevonden wordt voor Donald Duck Weekblad? Waaronder materiaal met Otto, Diederik en Brigitta?

Ferdi F schreef:Zoals al eerder uitgelegd worden de pockets in samenwerking gemaakt met andere landen. Wij hebben verder geen/weinig invloed op de inhoud.

Dat jullie weinig geen/weinig invloed op de inhoud hebben, heeft blijkbaar een aantal voordelen. In de pockets is meer mogelijk dan in Donald Duck Weekblad.
Als Ei het zich niet verkeerd herinnert, is op McDrake door Jos verteld dat de pockets beter verkopen dan de stripalbums. Als oplage-cijfers evenredig zijn aan kwaliteit, bevatten ook de pockets kwalitatief goed materiaal. Materiaal dat kopers aantrekt, of tenminste niet afstoot. En dat met geen/weinig bemoeienis van de Nederlandse redactie. Daar zou Donald Duck Weekblad van kunnen leren, in plaats van de boel dicht te timmeren met regels. Blijkbaar is er een publiek dat van spontane verhalen houdt zoals in de pockets. Publiek waar de Nederlandse redactie blijkbaar weinig mee van doen heeft. Wat dus de vraag oproept wat dan de meerwaarde is van een Nederlandse redactie die artistieke beperkingen oplegt.

Zelfs al zou de "oplage" van Donald Duck Weekblad stijgen, zegt dat niets over mogelijkheden dat de stijging hoger kan worden als het blad inhoudelijk interessanter wordt en meer variatie biedt.
Zou de stijging dalen als Otto of Brigitta verschijnen? Heeft oplage daar wat mee te maken?

Bovendien was het niet Ei die een aantal jaar geleden de Nederlandse afdeling wilde opdoeken, wat Oom Thom ternauwernood heeft voorkomen. (bron: Jos op McDuck) Als Donald Duck Weekblad zo goed bezig is, waarom zijn er dan blijkbaar Finnen die niet de meerwaarde van een Nederlandse redactie zien? (Gesteld dat Sanoma een Fins bedrijf is.)

Maar goed, Ei is verbaasd dat er blijkbaar 134.000 meisjes zijn die zich kostelijk vermaken met overwegend belachelijke vrouwen, al dan niet uit de oertijd.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » za apr 11, 2009 1:50 am

Ik heb vanmiddag zo'n nummer uit 1969 erbij gepakt, en daar werd ik toch niet vrolijk van. Het gaat hier om nr. 10-1969.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl%2fDD1969-10

Nee, de Brievenbus vind ik niet lijken op die van 2009. Er staan geen brieven in, alleen antwoorden van Oom Donald met een summiere vermelding waar de brief, waar het antwoord op slaat, over ging. De meeste ruimte wordt ingenomen door een houterige tekening van Goofy en Mowgli in de jungle, met een spuuglelijke inkleuring waarvan ik pijn aan mijn ogen krijg. Vervolgens komt er een bijzonder slecht getekend verhaal van Donald Duck. Daarna een Mowgli-verhaal van Hubbard, waarin geen spaan heel wordt gelaten van de sfeer en personages uit de tekenfilm. Tenslotte een Hiawatha-verhaal uit de Toonder-studio. Nu we het toch over variatie hebben; Ei, wat is er gevarieërd aan om de andere week óf de Boze Wolf, óf Hiawatha? Want dat is wat er in die jaren gebeurde. Je kon de klok erop gelijk zetten. Wat er daarnaast in het blad gebeurde, is bijzaak. Ik vind een ijzeren ritme van Boze Wolf en Hiawatha om en om knap vervelend.

Die S-verhalen zijn niet alleen vaak slecht getekend, maar vaak onnavolgbaar. Ei heeft op McDuck de verhalen aangehaald waarin Magica en Mikmak samen in een kasteel wonen. Nou vind ik een dergelijke combinatie al meteen helemaal niks, maar Ei beschreef die verhalen precies zoals ik ze me herinnerde: Magica en Mikmak willen iets gaan ondernemen, vervolgens gebeurt er iets totaal irrelevants en plotseling gaan ze zonder reden iets totaal anders doen. Ei vond dat melig, maar ik zie er de humor niet van in, eigenlijk. Het is wel ánders, maar dáárom is het nog niet beter. Zomaar wat personages het blad in kwakken 'voor de verandering' zal niet werken. Dus moet je kijken wat wel en niet werkt. Het klopt dat nu weinig wordt geprobeerd, zodat men het niet kan weten. Maar zo'n Bella Duck is iedereen al lang weer vergeten. Niemand weet nog wie dat is, in tegenstelling tot Otto, Diederik en Brigitta die tenminste nog in de pockets hebben voortbestaan. Maar zo'n Bella is allang afgeserveerd.

Over de vrouwen in Donald Duck: de Duck-wereld is eigenlijk altijd een mannenwereld geweest. Maar om Oma Duck nou een keukensloof te noemen... Oma staat wel mooi altijd haar mannetje! Maar ze is inderdaad niet het type waarmee je op avontuur gaat. Eigenlijk is alleen Brigitta McBridge (Brigitta Gans) het type zelfstandige vrouw dat in de avonturen van Dagobert en Donald een gelijkwaardige rol kan vervullen. Zij is door haar bedenker Romano Scarpa rond de eeuwwisseling bij Egmont binnengeloodst. Of je Katrien zo makkelijk zou kunnen veranderen in een wat meer geëmancipeerde vrouw...? Vanuit de Duck-traditie wordt er toch een bepaald gedrag van haar verwacht, wat natuurlijk nog heel erg uit de tijd van Barks stamt, zo jaren '50. Aan de andere kant was er in het blad 'Katrien' wel plaatst voor een enigzins moderne Katrien. Ik schrijf "enigzins", omdat ook in dat blad regelmatig een nieuwsgierige, kooplustige, jaloerse, onredelijke Katrien te zien was. Maar sommige vrouwen zíjn ook zo...! Je kunt natuurlijk ook Katrien een bij de tijds uiterlijk geven en een baan als ambitieuze nieuwslezeres bij een tv-station:
http://www.youtube.com/watch?v=lT2bNRlouh4

Over de pockets: het idee dat de Nederlandse redactie de pockets samenstelt, komt van... de Nederlandse redactie. In het Wim van Helden-boek over Barks staat een interview met een nog jonge Thom Roep, die zegt dat in Stripgoed (later overgegaan in DD Extra) en de pockets materiaal komt dat "we" niet goed genoeg vinden voor het Weekblad. Uitspraken met dezelfde strekking zijn later op andere plaatsen herhaald. Door het gebruik van "we" wordt de indruk gewekt dat de Nederlandse redactie zelf de pockets samenstelt.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor huugduck » za apr 11, 2009 8:48 am

Ei schreef:
huugduck schreef:Ik ga mmijn abonoment ook denk ik op zeggen want ik vind de verhalen niet meer leuk genoeg :(

Wat vind jij niet leuk genoeg meer aan de verhalen?

Ze lijken allemaal zo op elkaar en in de Donaldduck is altijd de zelfde indeling ook vind ik dat er te veel verhalen van ariël in staan.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Ferdi F » za apr 11, 2009 10:48 am

Rockerduck schreef:Over de pockets: het idee dat de Nederlandse redactie de pockets samenstelt, komt van... de Nederlandse redactie. In het Wim van Helden-boek over Barks staat een interview met een nog jonge Thom Roep, die zegt dat in Stripgoed (later overgegaan in DD Extra) en de pockets materiaal komt dat "we" niet goed genoeg vinden voor het Weekblad. Uitspraken met dezelfde strekking zijn later op andere plaatsen herhaald. Door het gebruik van "we" wordt de indruk gewekt dat de Nederlandse redactie zelf de pockets samenstelt.

Ik weet niet wat jouw meest recente bron is, maar het boek van Wim van Helden is dat natuurlijk niet meer echt. Stripgoed is inmiddels ook alweer 22 jaar geleden veranderd in Donald Duck Extra.

Ei schreef:'t Is toch algemeen bekend en overduidelijk dat de pockets veel materiaal bevatten dat niet goed genoeg bevonden wordt voor Donald Duck Weekblad?

Nee. Pockets bevatten verhalen van drie stroken, verhalen die we sowieso niet in Donald Duck plaatsen. Daar zit het verschil met name in. In Donald Duck Extra kun je bijvoorbeeld regelmatig verhalen vinden van Romano Scarpa, verhalen die ook in de pockets te lezen zijn.
Ik heb nu al een paar keer gezegd dat wij die pockets niet zelf samenstellen, dus dat het bij voorbaat al onzin is dat wij "expres" al het "spannende" en "revolutionaire" materiaal in de pockets zouden wegmoffelen. Het is puur jouw eigen interpretatie die je hier als waarheid loopt te verkopen.

En dan nog even een reactie op de vrouwen in Duckstad. De vrouwen in Duckstad zijn inderdaad niet altijd even modern en zijn vaak typetjes, maar zijn alle figuren in Duckstad dat niet? Mannen zijn vaak alles behalve romantisch, vaak erg lui en gaan met elkaar op de vuist wanneer er concurrentie om een meisje bestaat. Boeven zijn sigaarrokende slechteriken, geleerden zijn vaak verstrooid en wereldvreemd, etc. Dat is toch juist wat Duckstad leuk maakt?
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » za apr 11, 2009 10:48 am

Ei schreef:Het tekenwerk is consistenter dan wat je steeds meer in H-verhalen ziet. Sander Gulien en Mau Heymans tekenen slordig en knullig. De verhoudingen deugen vaak niet. Neem bijvoorbeeld de achterkantgrap van vorige week (H29100). Het lijkt alsof Mau de figuurtjes vanaf een grote afstand op het papier gegooid heeft. Zie hoe slecht de verhoudingen van Donald zijn. Hoofd te groot, beentjes te klein. Daar mag je best van in een dipje raken. Zeker als je weet hoe goed de vent vroeger tekenende.

Als je zulk knoeiwerk kunt verdragen, zijn de S-verhalen in vergelijking meesterwerken. Het Diederik-verhaal uit DD 1970-05 bevat meligheid die veel op die van Mau Heymans lijkt. Gevleugeld taalgebruik zoals "Grote griebeltjes!", "boterhammetjes" en "Ik hoorde je niet over die mosterd, broer!"
http://coa.inducks.org/story.php?c=S+68032
Dit verhaal stond in Donald Duck Weekblad voordat Oom Thom, Tante Jos en Neef Mau er gingen werken. Dus Donald Duck Weekblad kan blijkbaar makkelijk zonder deze mensen. Beter zelfs. De meligheid blijft en je krijgt meer diversiteit. Tante Jos heeft de kwaliteit van een jaargang als 1969 afgekraakt. Maar zie hoeveel diversiteit Donald Duck Weekblad toen bracht. Oom Thom hoefde toen hij werd aangenomen alleen maar achter zijn bureau te gaan zitten.
Alles was er al in 1969. En dat werk wordt dan door opvolgers afgekraakt, die zelf knullige verhaaltjes publiceren van auteurs die volgens hun propaganda zogenaamd in Barks's voetsporen treden. Is dat niet arrogant? De auteurs van de S-verhalen maakten zonder zulke opschepperij best goed werk. Lees het eens zonder de vooroordelen van Tante Jos. Heb je Donald Ducks uit die tijd?

Volgens mij niet ouder dan 1970... Ik herinner me wel grappige S-verhalen met Goofy en Clarabella. Die twee leken in die verhalen wel een beetje op een stelletje. Clarabelle wilde over een waterplas getild worden en Goofy zei: "Ik ben toch geen gewichtheffer?" Goofy was behoorlijk grappig in die S-verhalen in de jaren 70. Het blad had inderdaad wel een frisse, creatieve uitstraling.

Ei schreef:Meen je dat? Is er weer nieuw schandaaltje? Worden na de Katrien nu ook de scheurkalenders gerecycled? Niet vreemd dan, dat Ferdi nu al weet wat er volgend jaar komt. Dat is geen vooruitplannen maar gewoon een oude kalender pakken. Niemand die het ziet.
Is Otto al eens gebruikt op de scheurkalender?

Het zijn alleen de achterkanten. Ik ben blij dat de voorkanten tenminste structureel voortgaan over de jaren.

Verder komt Oena binnenkort weer in de Donald Duck, zag ik, nummer 18, geloof ik.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten