Nederlandse Redactie

Berichtdoor McDuck Menu » ma nov 29, 2010 9:54 pm

Bruno Kopsky schreef:
DordrechtDuck schreef:Hiawatha praatte vroeger ook anders dan nu. Nu is het in principe gewoon, terwijl hij vroeger praatte als: Ik beer gaan jagen, ik groot krijger zijn. Dat vind ik zelf altijd leuker lezen.

Raar eigenlijk, want wie discrimineer je daarmee? In Nederland wonen toch geen 'Indianen'. Het woord 'Indianen' zou dan ook verbannen moeten worden.

Ik denk niet dat zo zeer een anti-discriminatie iets was, maar meer dat het er de toenmalige redactie meer om ging dat er fatsoenlijk Nederlands in het blad kwam te staan.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ridder ter Geit » di nov 30, 2010 10:05 am

Ik volg het niet helemaal, geloof ik. Wat bedoel je met 'indianen'? Het soort stereotype indianen uit de Donald Duck? En waarom moet het woord 'indianen' verbannen worden?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor duckpower » di nov 30, 2010 4:19 pm

Als je ''indianen'' verbant, zou het woord ''Eskimo'' ook niet mogen vind ik. ''Eskimo'' betekend letterlijk ''eter van rauw vlees'' is is ook discriminerend :/
What Mouse? It all started with a Duck!
duckpower
Member
 
Berichten: 248
Geregistreerd: zo okt 17, 2010 8:05 am
Woonplaats: Het Duckstad van 2020

Berichtdoor Bruno » di nov 30, 2010 8:25 pm

duckpower schreef:Als je ''indianen'' verbant, zou het woord ''Eskimo'' ook niet mogen vind ik. ''Eskimo'' betekend letterlijk ''eter van rauw vlees'' is is ook discriminerend :/

Klopt, Eskimo en Indiaan is van hetzelfde laken een pak. Beide volkeren noemen zichzelf anders: eskimo's noemen zich 'Inuit' of ('Inuits') en indianen dragen liever de naam "Native Americans".
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo dec 01, 2010 9:15 pm

Ah, zo. Maar in Nederland wonen ook wel 'indianen' of native Americans, hoor.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ui » zo maart 20, 2011 11:07 pm

Uit het topic 'Gezocht: Knuist van Klieren':

2011-03-20 10:52:14, kwuk duck schreef:Toen ik een keer een excuus kreed van DD voor het te langen wachten op mijn prijs van de sportclub uitslag heb ik een keer een doos vol met DDs en DD extras gekregen van allerlei jaren, ik denk dat ze deze ook nog allemaal hadden liggen.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=31864#p31864

2011-03-20 21:47:59, kwuk duck schreef:Ja, al heb ik er niet heel veel van over gehouden, want de redactie wilde dat ik ze uitdeelde in de klas en daar een foto van maakte, (affijn ik heb eerst de goede uitgezoch want aan zoveel dubbele heb ik ook niets.)

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=31964#p31964

Samenvatting van Ui:
De redactie stuurt een minderjarige lezer een doos vol met Donald Ducks als excuus voor het te lang wachten op een prijs. Maar het is niet helemaal een excuus, want men wil dat de lezer een reclameactie houdt in zijn klas én dat hij daar een foto van maakt, die ook gebruikt kan worden voor reclamedoeleinden. Wat een sluwe manier van excuses aanbieden! (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor kwuk duck » ma maart 21, 2011 4:44 pm

Ui schreef:Samenvatting van Ui:
De redactie stuurt een minderjarige lezer een doos vol met Donald Ducks als excuus voor het te lang wachten op een prijs. Maar het is niet helemaal een excuus, want men wil dat de lezer een reclameactie houdt in zijn klas én dat hij daar een foto van maakt, die ook gebruikt kan worden voor reclamedoeleinden. Wat een sluwe manier van excuses aanbieden! (snik)

Inderdaad! zo had ik het nooit bekeken! Maar dit is al een jaar of 4 geleden gebeurd. maar toch vondt ik het niet erg dat ze zo hun excuses aanbieden, maar nu je ht zegt valt het mij wel op een paar klasgenootjes kregen daarna ook een abbonement! affijn ik vondt het niet erg ( alleen het lange wachten) Maar die foto mogen ze toch niet gebruiken voor reclame zonder mijn toestemming?
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Bruno » di maart 22, 2011 11:57 pm

kwuk duck schreef:
Ui schreef:"(...)foto van maakt, die ook gebruikt kan worden voor reclamedoeleinden.

Maar die foto mogen ze toch niet gebruiken voor reclame zonder mijn toestemming?

Het kan toch ook zijn omdat ze het leuk vinden? Waarom wordt er zo blind van uitgegaan dat het voor reclame gebruikt wordt? Ui kan soms zinnige dingen zeggen, maar Kwuk Duck, je moet je niet totaal door Ui laten hersenspoelen hoor.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor kwuk duck » wo maart 23, 2011 4:42 pm

Dit snap ik, ik heb in het andere topic ook al met Ui te doen gehad!
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Ui » wo maart 23, 2011 6:02 pm

Uit het topic 'Gezocht: Knuist van Klieren':

2011-03-20 11:07:55, Kwekje schreef:
kwuk duck schreef:ik denk dat ze deze ook nog allemaal hadden liggen.

Zeer waarschijnlijk wel :)

Ze moeten er toch op één manier vanaf zien te komen ;)

Voor hen is het ook een "last" dat al dat papierwerk er blijft, terwijl er élke dag nieuw wordt bijgemaakt.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=31865#p31865
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor kwuk duck » wo maart 23, 2011 6:23 pm

Maarja, dit zegt niets over de foto`s Ui!
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Ui » wo maart 23, 2011 6:32 pm

kwuk duck schreef:
Ui schreef:Samenvatting van Ui:
De redactie stuurt een minderjarige lezer een doos vol met Donald Ducks als excuus voor het te lang wachten op een prijs. Maar het is niet helemaal een excuus, want men wil dat de lezer een reclameactie houdt in zijn klas én dat hij daar een foto van maakt, die ook gebruikt kan worden voor reclamedoeleinden. Wat een sluwe manier van excuses aanbieden! (snik)

Inderdaad! zo had ik het nooit bekeken! Maar dit is al een jaar of 4 geleden gebeurd. maar toch vondt ik het niet erg dat ze zo hun excuses aanbieden, maar nu je ht zegt valt het mij wel op een paar klasgenootjes kregen daarna ook een abbonement! affijn ik vondt het niet erg ( alleen het lange wachten) Maar die foto mogen ze toch niet gebruiken voor reclame zonder mijn toestemming?

Misschien is toestemming nodig van ouders/verzorgers en misschien de school. Maar ook zonder die foto is het een reclameactie. Zoals je schrijft, hebben een paar klasgenootjes sindsdien een abonnement. Niet alleen zij, maar ook hun ouders zijn door de actie beïnvloed.
Als het echte, oprechte excuses waren, dan stond er niets tegenover. Dan had je gewoon wat Ducks gekregen, zonder dat je voor een karretje werd gespannen.

Stel je voor, dat Donald aan Katrien een bos bloemen geeft als excuus. Maar ze moet een deel van de bloemen aan haar vriendinnen geven en er een foto van maken voor Donald. Dat is toch geen excuses aanbieden? (snik)

Bruno Kopsky schreef:
kwuk duck schreef:Maar die foto mogen ze toch niet gebruiken voor reclame zonder mijn toestemming?

Het kan toch ook zijn omdat ze het leuk vinden? Waarom wordt er zo blind van uitgegaan dat het voor reclame gebruikt wordt? Ui kan soms zinnige dingen zeggen, maar Kwuk Duck, je moet je niet totaal door Ui laten hersenspoelen hoor.

Nee, je kunt beter gehersenspoeld worden door Bruno. (huil huil)
Ui constateert alleen dat het niet zomaar om excuses aanbieden gaat. De Roepredactie wil dat er iets tegenover die excuses staat. Kwuk moest er wat voor doen. Dan zijn het geen echte excuses.

kwuk duck schreef:[van papierwerk afkomen] Maarja, dit zegt niets over de foto`s Ui!

Het gaat niet alleen over foto's. De verzochte uitdeelactie en de daaruit voortvloeiende abonnementen zeggen al genoeg. Het oud papierwerk is dubbel ingezet, op een tegenstrijdige manier. Enerzijds als excuus, anderzijds als poging om leden te werven. Dat zijn minstens twee vliegen in één klap.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor kwuk duck » wo maart 23, 2011 8:30 pm

Nou , laat ze er hun voordeel uit doen, nouo en ik hat er geen problemen mee!

9sorry voor botte reactie)
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Ui » wo maart 23, 2011 10:13 pm

kwuk duck schreef:Nou , laat ze er hun voordeel uit doen, nouo en ik hat er geen problemen mee!

Iets anders. In dit door Ferdi Felderhof geschreven, korte Superdonald-verhaal is een staking te zien, in de vorm van een protestmars.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+2010-346 ('Matrozenpak')
Betekent dit, dat stakingen en protestmarsen weer zijn toegestaan in Donald Duck Weekblad?

Toen Frank Jonker pakweg eind jaren '90 een verhaal maakte over Katrien die verslaafd is aan marsepein, werd een grappige protestmars verwijderd. (Zodra protesterende mensen de ontsnappende Katrien iets als "voor vrijheid en marsepein" horen roepen, vinden ze die leus zo mooi, dat ze die spontaan overnemen en hun aanvankelijke protest laten voor wat het is. In publicatie is dat veranderd in Katrien die iets zegt over het hebben van een gevoelige neus voor marsepein.)
Mogelijk gaat het om dit verhaal: http://coa.inducks.org/story.php?c=H+98252 (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bruno » do maart 24, 2011 12:27 am

Ui schreef:Zodra protesterende mensen de ontsnappende Katrien iets als "voor vrijheid en marsepein" horen roepen, vinden ze die leus zo mooi, dat ze die spontaan overnemen en hun aanvankelijke protest laten voor wat het is.

Het zal waarschijnlijk niet speciaal veranderd zijn omdat er een protestmars in voorkwam... Dit is anders, want het verwijst specifiek naar populisme. Bovendien lijkt 'voor vrijheid en marsepein' wel heel erg op 'voor vrijheid en democratie'. Al vind ik dat kinderen best eens zouden mogen leren wat er slecht is aan populisme. Tenminste, dit denk ik. Als we het zeker willen weten, moet iemand Frank Jonker maar mailen.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron