Nederlandse Redactie

Berichtdoor kwok » do feb 25, 2010 7:53 pm

Heey rubberduck wees blij dat ferdi zo veel geduld met je heeft(geld ook voor ei) als ik hem was was ik allang vertroken.
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Rubberduck » vr feb 26, 2010 2:20 am

kwok schreef:O dus van rubberduck mag je niet een weekendje weg. Stel je nog eens voor dat je een weekend niet op mcdrake kan komen. Rubberduck hou op met dat gezanik.

Hou jij maar eens op met dat irritante gecommandeer de hele tijd. Dat onbeschofte toontje komt me danig de strot uit.

Ik wil even Ferdi feliciteren met zijn propaganda-campagne. Deze heeft goed gewerkt. McDrakers verdringen zich om jouw hielen te mogen likken. Rubberduck wordt nog net niet met fakkels en hooivorken van het forum gejaagd. Durft Rubberduck wel, kritische vragen te stellen? Straks gaat Ferdi nog weg! En dan kan hij hen niet meer met een kluitje in het riet sturen. Dat zouden we niet willen, wel?
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Rubberduck » vr feb 26, 2010 2:36 am

Ferdi F schreef:Zucht! Waarom moet je alles wat ik zeg toch altijd verkeerd uitleggen?

Ik wijs op een bestaand patroon van redactieleden, waarbij foutjes, hoe begrijpelijk ook, toch altijd aan een ander liggen.

Ferdi schreef:Wel grappig dat mijn laatste berichten die een parodie waren op de negatieve klanken van Ei en Rubberduck nu weer door Rubberduck geparodieerd worden. En intussen worden de gesprekken hier steeds meer een persoonlijke vete tussen Ei, Rubberduck en Ferdi. Anderen ergeren zich er rot aan.

Wie heeft het over een "persoonlijke vete"? Dat maak je er nu zelf van. Ik wijs op een, mijns inziens, zwalkbeleid van de Nederlandse redactie wat betreft het plaatsen van verhalen. Daarvoor heb ik argumenten gegeven, inclusief bronvermelding. Vervolgens ga jij dat zitten bagatelliseren. Men moet maar een uitverkocht Winterboek gaan lezen. De redacteursfunctie van Barks bij het verhaal stelde niet zoveel voor. Dat soort nonsens. Vervolgens constateer ik dat. Dat dit door jou als een "vete" wordt opgevat, zegt meer over jouw incasseringsvermogen dan over de discussie zelf. Dat andere McDrake-leden zich er rot aan ergeren, komt doordat het ruggengraatloze hielenlikkers zijn, die bang zijn dat jij van het forum verdwijnt. Want stel je voor dat ze zélf in de winkel moeten gaan kijken wanneer de nieuwe pocket uit is, of dat ze niet meer kunnen opscheppen over hoeveel ze weten over verhaalcodes...!

"Ferdi" schreef:Een zaak voor een admin om in te grijpen, lijkt mij. Maar dat wordt lastig als een van de grootste herrieschoppers de admin zelf is.

Op deze manier maak je het natuurlijk zélf een persoonlijke vete.

Ferdi schreef:Zoals ik hier inmiddels al vaker heb uitgelegd zijn de pockets een co-productie van verschillende landen. Wij bepalen de inhoud niet. Heeft Rubberduck die berichten soms niet gelezen of had de hond die dag zijn internetkabel doorgebeten? Zo zie je maar, een bericht missen kan de beste overkomen. Inmiddels is bekend dat er soms herdrukken in de minipockets staan en is de tekst 'nieuwe verhalen' netjes van de achterkant gehaald.

Ik was zeer wel op de hoogte van het feit dat de Nederlandse redactie de pockets niet zelf samenstelt. Sterker nog, ik was de eerste die dat aankaartte op dit forum (in de persoon van Rockerduck). Maar dat je iets niet zelf samenstelt, wil toch nog niet zeggen dat je niet op de hoogte bent van de inhoud? Je weet als redactie toch hopelijk wel wat je in de winkel legt? De tekst op de achterkant van de minipockets was verkeerd en dat is jullie verantwoordelijkheid, en niet die van de Scandinavische samenstellers. De tekst is aangepast na melding van een lid op McDrake (Duckfan, dacht ik). Feit blijft dat jullie het anders niet geweten hadden. Dat klopt toch gewoon?

Ferdi schreef:Stom toeval. Die Duck is weken daarvoor gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat het een beetje incosequent overkomt.
Als ik me goed herinner ging het om een Tokkie-verhaal met de rode mieren, toch? Een Amerikaans verhaal. In onze eigen Hollandse verhalen proberen we vaak dit soort zaken te voorkomen, maar bij sommige buitenlandse verhalen komen die dingen nog wel eens voor.

Volgens mij ging het om een Nederlands verhaal. Ik kan dat echter niet zeker zeggen. Wie weet nog welk nummer dat was?

Ferdi schreef:Overigens had ik destijds tal van redenen waarom ik het verhaal van Frank Jonker (want daar ging het om) niet helemaal geschikt vond. En daar was het oorlogsgebeuren er een van.

Oh, ik vond het verhaal ook rammelen aan alle kanten, daar niet van. Het ging inderdaad om de inconsequentie.

Ferdi schreef:Rubberduck, we werken met vijftig mensen op een redactie. Denk jij nu echt dat ik van iedereen weet wat ze de hele dag precies doen? Als we allemaal elkaars werk in de gaten moeten houden, komt er niemand meer toe aan werken. Je hebt geen idee hoe het er op een redactie aan toe gaat en dat kan ik je ook niet kwalijk nemen, maar probeer dan ook niet te doen alsof je weet hoe het allemaal zit.

Je geeft toe dat je niet weet wat er gebeurt met het product dat je in de winkel legt. Lees je zelf de Donald Duck überhaupt wel? Dan had je het kunnen weten. Het leven kan zo simpel zijn.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr feb 26, 2010 9:26 am

Rubberduck schreef:Wie heeft het over een "persoonlijke vete"? Dat maak je er nu zelf van. Ik wijs op een, mijns inziens, zwalkbeleid van de Nederlandse redactie wat betreft het plaatsen van verhalen. Daarvoor heb ik argumenten gegeven, inclusief bronvermelding. Vervolgens ga jij dat zitten bagatelliseren. Men moet maar een uitverkocht Winterboek gaan lezen. De redacteursfunctie van Barks bij het verhaal stelde niet zoveel voor. Dat soort nonsens. Vervolgens constateer ik dat. Dat dit door jou als een "vete" wordt opgevat, zegt meer over jouw incasseringsvermogen dan over de discussie zelf. Dat andere McDrake-leden zich er rot aan ergeren, komt doordat het ruggengraatloze hielenlikkers zijn, die bang zijn dat jij van het forum verdwijnt. Want stel je voor dat ze zélf in de winkel moeten gaan kijken wanneer de nieuwe pocket uit is, of dat ze niet meer kunnen opscheppen over hoeveel ze weten over verhaalcodes...!

Het punt met Rubberduck is dat hij soms best een punt heeft en op zich wel argumenteert met argumenten en onderbouwing. Als ze kritisch zijn tegen redactieleden vind ik dat derhalve prima. Als die redactieleden dan weglopen, dan is dat maar zo. Tot dusver ben ik het niet eens met sommige andere McDrakers. Al zijn het er maar enkele die hierover klagen.
Anderszijds is de toon altijd wel erg hard bij Rubberduck (en soms bij Ei). Als je hieraan went en vooral gaat letten op de inhoudelijke argumenten, dan lukt het nog wel. Maar ik vraag me wel soms af of het altijd zo moet. Misschien hypocriet om er nu over te beginnen, nu hij eens tegen de andere McDrakers tekeer gaat in plaats van een redactielid. Maar goed, laat ik het inhoudelijk pakken.
Als sommigen van ons dus danwel niet zoveel kritische punten weten jegens de redactie, danwel ze wel hebben, maar er wat rustiger onder blijven, danwel als sommigen het eens eens zijn met de redactie, of ons storen aan sommige post, dan zijn we 'ruggegraatloze hielenlikkes die op willen scheppen over verhaalcodes'.
En als ik dit naar boven breng ben ik me bewust van de risico's. Rubberduck kan zo gaan beweren dat je een baantje op de redactie wilt, of erover beginnen dat het forum heel saai was zonder de bijdragen van Ei en hem, of erover beginnen dat we de nieuwe Donald Duck wekelijks afkraken. En dit is allemaal (ten dele) misschien best wel zo, maar dat neemt niet weg dat ik bovenstaande kritiekpunten mag spuien.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor kwok » vr feb 26, 2010 9:27 am

Ja phoe zeg. Dit is wederzijds jij moet ook is ophouden met dat gezwets. Enne als je de duck niet aanstaat ga dan naar binnen in hoofddorp en ga naar thom roep.
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr feb 26, 2010 9:36 am

Ik denk dat Thom Roep liever heeft dat we er hier over praten dan dat we allemaal het in Hoofddorp komen vertellen. Dan wordt het daar helemaal zo'n drukke boel!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor kwok » vr feb 26, 2010 10:07 am

nou en als hij gewoon op het forum komt in persoon en alles inhoudelijk uitlegt heeft niemand reden toe om daar heen tegaan.
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Rubberduck » vr feb 26, 2010 8:54 pm

Ridder ter Geit schreef:[...] En als ik dit naar boven breng ben ik me bewust van de risico's. Rubberduck kan zo gaan beweren dat je een baantje op de redactie wilt, of erover beginnen dat het forum heel saai was zonder de bijdragen van Ei en hem, of erover beginnen dat we de nieuwe Donald Duck wekelijks afkraken. En dit is allemaal (ten dele) misschien best wel zo, maar dat neemt niet weg dat ik bovenstaande kritiekpunten mag spuien.

Hierover graag verder in het topic Al die heibel om niks! onder 'Over McDrake'. :)
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ei » za feb 27, 2010 10:06 pm

Ferdi F schreef:Wat mij wel enorm stoort is dat het "praatje op een feestje" kennelijk een stuk schokkender is om te zeggen op McDrake, dan melden dat de Beste Verhalen is vervuild door bewerkingen van Rosa en Jippes en continu de term 'troep-redactie' gebruiken.

Ei dacht dat je op de hoogte was van de extra bijdragen van Barks, maar dat je die onder het tapijt wilde schuiven. Dit sluit aan bij Oom Thom, die in een artikel stelt dat Otto van Drakenstein in de dagstrips en de zondagstrips "een onwelkom bezoek" aflegde. Terwijl dat niet zo is. Omdat Ei zich niet kan voorstellen dat het een vergissing is, lijkt het alsof de redactie zich schuldig maakt aan een doelbewuste verdraaiing van feiten. En in het geval van Otto denkt Ei dat nog steeds.
Het woord "vervuild" is bedoeld als antoniem van "puur".
Dat "troep-redactie" zo'n grote impact op jullie had, dat had Ei niet verwacht. Ook omdat jullie jezelf in het Weekblad een "vlooiencircus" hebben laten noemen.

Ferdi F schreef:En intussen worden de gesprekken hier steeds meer een persoonlijke vete tussen Ei, Rubberduck en Ferdi. Anderen ergeren zich er rot aan. Een zaak voor een admin om in te grijpen, lijkt mij. Maar dat wordt lastig als een van de grootste herrieschoppers de admin zelf is.

Persoonlijke vete? Ei's waardering voor Ferdi is alleen maar gestegen. We moeten eens een glas melk gaan drinken! :)
In een ruzie ingrijpen is lastig voor een admin. Je lijkt te suggereren dat Ei, Rubberduck én Ferdi aangepakt moeten worden. De technische middelen voor een ingreep zijn beperkt.

- "Herman, doe iets! Hou die woestelingen tegen voor ze de hele stad afbreken!"
- "Wie denk je dat ik ben - KING KONG?"

Ferdi F schreef:Zoals ik hier inmiddels al vaker heb uitgelegd zijn de pockets een co-productie van verschillende landen. Wij bepalen de inhoud niet.

Ei meent recentelijk op McDrake te hebben gelezen, dat dit maar deels waar is. Namelijk dat jullie wel bepalen welke pockets jullie inkopen. Dat is dan toch een invloed op de inhoud van de pockets die in Nederland verschijnen.

Ferdi F schreef:Inmiddels is bekend dat er soms herdrukken in de minipockets staan en is de tekst 'nieuwe verhalen' netjes van de achterkant gehaald.

Maar inmiddels doen jullie dezelfde bewering over Katrien Pocket 2. Daar heeft Ei elders over zitten stomen:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=21970#p21970

Ferdi F schreef:Ik heb nota bene vorig jaar opgemerkt dat in Pocket 168 een kerstverhaal stond dat ook al gepubliceerd was in Pocket 31. Ik heb toen nog gevraagd of daar wat aan gedaan kon worden, maar die beslissing lag niet bij ons, bleek opnieuw.

Complimenten dat je er achteraan gaat. Top!

Ferdi F schreef:
Rubberduck schreef:Men schrijft op McDrake dat oorlog in het weekblad niet mag, en prompt die week staat er een oorlogsverhaal in de Duck.

Stom toeval. Die Duck is weken daarvoor gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat het een beetje incosequent overkomt.
Als ik me goed herinner ging het om een Tokkie-verhaal met de rode mieren, toch? Een Amerikaans verhaal. In onze eigen Hollandse verhalen proberen we vaak dit soort zaken te voorkomen, maar bij sommige buitenlandse verhalen komen die dingen nog wel eens voor.

Het verhaal is 'Bucky's Birthday Party'.
http://coa.inducks.org/story.php?c=XU+GEM+107

Jullie beleid houdt in, dat Nederlandse verhalen zwakker zijn dan buitenlandse: men mag zelfs Barks niet nadoen! Zo'n verhaal als 'King Scrooge the First' had Frank Jonker nooit aan jullie kunnen verkopen. Slavinnen, dood, oorlog. Hij zou het scenario direct retour krijgen, voor zijn openhaard. Zo'n mooi verhaal! Dus moeten Nederlandse auteurs maar slappe, angstvallig veilige verhaaltjes schrijven, die vlees noch vis zijn.

Ferdi schreef:Overigens had ik destijds tal van redenen waarom ik het verhaal van Frank Jonker (want daar ging het om) niet helemaal geschikt vond. En daar was het oorlogsgebeuren er een van.

Ei heeft een reactie geplaatst in het topic 'Kerstbabysitter, een afgekeurd verhaal van Jonker': http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=22035#p22035

Ferdi F schreef:
Rubberduck schreef:Men wist niet dat het artwork van Van Schuijlenburg was aangepast in een herdruk. Men kent gewoon de eigen producten niet.

Rubberduck, we werken met vijftig mensen op een redactie. Denk jij nu echt dat ik van iedereen weet wat ze de hele dag precies doen? Als we allemaal elkaars werk in de gaten moeten houden, komt er niemand meer toe aan werken. Je hebt geen idee hoe het er op een redactie aan toe gaat en dat kan ik je ook niet kwalijk nemen, maar probeer dan ook niet te doen alsof je weet hoe het allemaal zit.

Jos, 2009-01-14 12:44:39 schreef:We zitten hier met anderhalve vent en een [paardenkop] op de redactie en hebben ongeveer 430 deadlines per jaar.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=9125#p9125

Wie van jullie heeft nu gelijk, jij of Jos?

Redacteurs die langs elkaar heenwerken wekt de indruk van een chaos. Dat artwork van Van Schuijlenburg is veranderd, had intern best bekend mogen zijn. Om je daarover te laten verrassen via internet is een grote omweg.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ferdi F » za feb 27, 2010 11:45 pm

Ei schreef:Ei dacht dat je op de hoogte was van de extra bijdragen van Barks, maar dat je die onder het tapijt wilde schuiven. Dit sluit aan bij Oom Thom, die in een artikel stelt dat Otto van Drakenstein in de dagstrips en de zondagstrips "een onwelkom bezoek" aflegde. Terwijl dat niet zo is. Omdat Ei zich niet kan voorstellen dat het een vergissing is, lijkt het alsof de redactie zich schuldig maakt aan een doelbewuste verdraaiing van feiten. En in het geval van Otto denkt Ei dat nog steeds.

Enigszins, maar ik weet ook lang niet alles over de beste man. Maar om je gerust te stellen, ik heb wel al zijn verhalen natuurlijk gelezen.
Als ik eerlijk mag zijn vind ik het werk van Barks vóór zijn pensioen veel interessanter dan het werk na zijn pensioen. Sommige verhalen die door Jippes getekend zijn vind ik erg goed, maar sommige vind ik verhaaltechnisch ook een stuk minder interessant. Vandaar dat ik me daar iets minder in verdiept heb. Speciaal vanwege de heisa om 'Somewhere in Nowhere' heb ik nog eens in de Amerikaanse 'Somewhere in Nowhere' gelezen over de totstandkoming. In eerste instantie waren mijn tegenargumenten dan ook vooral gebaseerd op de verhalen die ik via via had vernomen. Inmiddels ben ik daar wel iets op teruggekomen.
Kent Ei trouwens het boek 'Carl Barks conversations'? Dat vond ik eigenlijk veel interessanter om te lezen dan alle informatie over zijn verhalen na zijn pensioen.

Je hebt gelijk. Het bezoek van Otto is niet zo onwelkom als gesuggereerd wordt. Toch is Otto in het stripje dat bij die tekst geplaatst is niet heel erg sympathiek tegen Katrien. Misschien staat die tekst er daarom wel bij? Ik zou niet meteen van het slechtste uitgaan.

Ei schreef:Persoonlijke vete? Ei's waardering voor Ferdi is alleen maar gestegen. We moeten eens een glas melk gaan drinken! :)

Daar begon het inmiddels wel een beetje op te lijken toen Ferdi uitgemaakt werd voor leugenaar en kasplant en dat stoorde andere McDrakers klaarblijkelijk ook. Ik vond het zelf ook nodig om even wat harder dan normaal tegen de harde woorden in te gaan en dat lokte, terecht of onterecht, nog hardere woorden uit. Ik ben blij dat de sfeer weer even wat prettiger is geworden en laten we proberen dat zo te houden.
Discussies maken een forum juist spannender. Als men het altijd met elkaar eens is, ben je snel uitgekletst. Dus blijf vooral kritisch, maar probeer het niet te persoonlijk te maken. Dan zal Ferdi ook niet meer zo laten merken dat hij ook niet op zijn mondje is gevallen en wie weet komt dat pak melk dan nog wel eens uit de koelkast.

Ei schreef:Ei meent recentelijk op McDrake te hebben gelezen, dat dit maar deels waar is. Namelijk dat jullie wel bepalen welke pockets jullie inkopen. Dat is dan toch een invloed op de inhoud van de pockets die in Nederland verschijnen.

Scherp! Zo'n pocket wordt in z'n geheel aangekocht en niet op basis van aparte verhalen. Misschien moeten we op de redactie eens wat beter opletten of er geen herdrukken in staan en dan ook niet in advertenties of backcovers aankondigen dat er alleen maar nieuwe verhalen in staan. Ik zal het doorgeven, want ik ga zelf niet over de pockets.

Ei schreef:
Ferdi schreef:Inmiddels is bekend dat er soms herdrukken in de minipockets staan en is de tekst 'nieuwe verhalen' netjes van de achterkant gehaald.

Maar inmiddels doen jullie dezelfde bewering over Katrien Pocket 2. Daar heeft Ei elders over zitten stomen:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=21970#p21970

Zonder iemand de schuld te willen geven: de advertenties en de teksten die daar op komen te staan, worden doorgaans niet door de mensen gemaakt die verantwoordelijk zijn voor de pockets. Die zijn aangenomen om een product in de markt te zetten, advertenties te regelen, etc. Die bemoeien zich verder niet met de inhoud. Maar ik ga het doorgeven., hoor!
Je moet je ook voorstellen dat niet alle redacteuren alle verhalen uit hun hoofd kennen en alle 177 pockets (+ alle andere pocketreeksen) gelezen hebben en dus een verhaal meteen herkennen. Maar in zo'n geval biedt Inducks natuurlijk uitkomst. Het is voor ons zelf ook een stuk nuttiger, want er worden nu wel eens verhalen vertaald waar al gewoon een Nederlandse vertaling van blijkt te zijn.
Men gaat er zo vanuit dat er geen herdrukken in de pockets staan, zoals ook eigenlijk zou moeten, dat het ook niet meer echt wordt gecontroleerd.

Ferdi F schreef:
Rubberduck schreef:Men wist niet dat het artwork van Van Schuijlenburg was aangepast in een herdruk. Men kent gewoon de eigen producten niet.

Rubberduck, we werken met vijftig mensen op een redactie. Denk jij nu echt dat ik van iedereen weet wat ze de hele dag precies doen? Als we allemaal elkaars werk in de gaten moeten houden, komt er niemand meer toe aan werken. Je hebt geen idee hoe het er op een redactie aan toe gaat en dat kan ik je ook niet kwalijk nemen, maar probeer dan ook niet te doen alsof je weet hoe het allemaal zit.

Jos, 2009-01-14 12:44:39 schreef:We zitten hier met anderhalve vent en een [paardenkop] op de redactie en hebben ongeveer 430 deadlines per jaar.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=9125#p9125

Ei schreef:Wie van jullie heeft nu gelijk, jij of Jos?

We hebben allebei een beetje gelijk. In totaal werken we met circa 50 man, maar verdeeld in verschillende groepen. Zo werken er een paar redacteuren aan de tijdschriften (zoals Duck, Duck Extra, Duck Out, Katrien, Duck Junior en de website) en een paar aan albumuitgaven (zoals Beste Verhalen, Grappigste Avonturen, 50-reeks, Vakantie- en Winterboeken, Big Fun, Scheurkalenders, Strips & Fun, alle pockets). Daarnaast zijn er nog verschillende andere afdelingen zoals Tina, het secretariaat, de tekenafdeling, vormgeving, marketing en sales. Het is dus niet zo dat elke uitgave door 100 handen gaat, maar het is wel veel te druk om continu in de gaten te houden wat iedereen voor werk doet. Ik heb dan de mazzel dat ik een redelijke overkoepelende functie heb waarin ik zowel met de tijdschriften als de albumuitgaven te maken heb.

Ei schreef:Redacteurs die langs elkaar heenwerken wekt de indruk van een chaos. Dat artwork van Van Schuijlenburg is veranderd, had intern best bekend mogen zijn. Om je daarover te laten verrassen via internet is een grote omweg

Ik kende eerlijk gezegd de eerste versie niet echt goed, maar ik heb toch nog twee keer goed moeten kijken voordat ik zag waar je het had over had. Ik vind de veranderingen van de lijnen nog steeds niet wereldschokkend, maar ook niet broodnodig. Frans is verantwoordelijk voor tekenwerk en inkleuring en hij vond het beter om die lijnen weg te halen om Rein Vos niet te veel te laten afwijken van hoe hij er tegenwoordig in Duck uitziet. Die beslissing is aan hem en hij staat hierin volledig tot zijn recht. Daar hoeft geen hele redactievergadering over gehouden te worden, naar mijn mening. En daar hebben we het vaak ook écht veel te druk voor. Hij bemoeit zich doorgaans ook niet met vertalingen of indelingen.
Overigens worden er wel vaker aanpassingen gedaan, hoor! Wat dacht je van de Deense Zeemeermin-verhalen? Allemaal ingekorte montages waarin ook wel eens kleine dingen in de tekeningen worden aagepast! In het verleden zijn er ook veel Scarpa-verhalen gemonteerd naar vier balken en daar zitten zelfs wat digitale lijntjes van Ferdi bij die soms kleine dingetjes moest aantekenen. In enkele verhaaltjes van Mau zijn wat volwassen tekengrapjes weggehaald omdat ze te grof voor kinderen waren. Of sigaretten en sigaren in oude Amerikaanse verhalen? Ik ontdekte laatst in een verhaal dat nog geplaatst moet worden dat oom Dagobert een pijp in zijn snavel had. Die moet dan toch echt weg!
Misschien niet allemaal met elkaar te vergelijken voorbeelden, maar mijn punt is dat het doel de middelen heiligt in zo'n geval.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Rubberduck » zo feb 28, 2010 3:29 am

Ferdi F schreef:Je hebt gelijk. Het bezoek van Otto is niet zo onwelkom als gesuggereerd wordt. Toch is Otto in het stripje dat bij die tekst geplaatst is niet heel erg sympathiek tegen Katrien. Misschien staat die tekst er daarom wel bij? Ik zou niet meteen van het slechtste uitgaan.

Hmm... dat is natuurlijk maar één stripje. Volgens mij heb je het over het stripje waarin Otto Katrien's hand kust en zich beklaagt over haar parfum, niet? (Staat tenminste zo in de Scheurkalender.) Dat vind ik niet meteen onsympathiek tegenover Katrien. Natuurlijk had ook gekozen kunnen worden voor een stripje waaruit duidelijk de waardering van Donald voor Otto blijkt. Otto is tot dusver bij mijn weten het enige familielid dat Donald graag ziet komen. Als er een beleid wordt gevoerd dat Otto van voorplaten gewist moet worden, is het natuurlijk niet zo vreemd dat mensen iets gaan zoeken achter zo'n tekst over een "onwelkome" Otto. Kun je je daar iets bij voorstellen? :)

Ferdi F schreef:Daar begon het inmiddels wel een beetje op te lijken toen Ferdi uitgemaakt werd voor leugenaar en kasplant en dat stoorde andere McDrakers klaarblijkelijk ook.

Dat wil ik bij deze even rechtzetten. Wat ik zei, was dat het nog nuttiger was om met een kasplant te discussiëren. Ik heb je nooit een kasplant genoemd. Het spijt me als die indruk is ontstaan. Ik bedoelde mijn frustratie te uiten over het feit dat, naar mijn gevoel, mijn argumenten niet serieus genomen werden.

Ferdi F schreef:[...] en wie weet komt dat pak melk dan nog wel eens uit de koelkast.

"We moeten samen eens een glas meld gaan drinken" verwijst naar de Nederlandse versie van de Disney-tekenfilm Robin Hood (1973). Misschien een idee om eens een verhaal over Robin te maken?

Ferdi F schreef:Of sigaretten en sigaren in oude Amerikaanse verhalen? Ik ontdekte laatst in een verhaal dat nog geplaatst moet worden dat oom Dagobert een pijp in zijn snavel had. Die moet dan toch echt weg!
Misschien niet allemaal met elkaar te vergelijken voorbeelden, maar mijn punt is dat het doel de middelen heiligt in zo'n geval.

Dit vind ik eigenlijk toch wel jammer. Joe Carioca heeft toch ook altijd een sigaar in zijn bek? Basil Holmuis rookt pijp. Zonder deze kernmerken gaat er een stukje van het personage verloren. In verschillende dvd-edities van Disney-films is men ook zo over-enthousiast gaan censureren. Tot op het belachelijk af: het wegwitten van een sigaret die Goofy rookt in Saludos Amigis (1943) bijvoorbeeld. Laat de politieke correctheid alsjeblieft niet teveel de overhand krijgen!
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Bas » zo feb 28, 2010 3:28 pm

Joe een sigaar en Basil een pijp vind ik prima kunnen, hoor. Vette Joop van de snackbar staat ook nog gewoon met een saffie boven z'n frituurvet.
Maar een pijp bij Dagobert past gewoon niet meer bij het character zoals we het tegenwoordig kennen. Soms zijn we misschien wel Roomser dan de paus en te voorzichtig om maar niemand aanstoot te geven, hoor. Dat durf ik best toe te geven. Komt misschien ook een beetje door de algemene Nederlandse betuttelcultuur van de laatste jaren :)

Disney kan inderdaad heel politiek correct zijn. Kijk alleen maar naar de Disney Treasures dvd's waarin indianen voorkomen. Reken maar dat Leonard Maltin met zijn guitige kop eerst je beeldscherm vult om uit te leggen dat het écht niet zo bedoeld is. Wat dat betreft is het jammer dat bij bijvoorbeeld een Gottfredson collectie verhalen als Pluto catches a Nazi Spy en het verhaal waarin Mickey zelfmoord wil plegen ws. niet opgenomen zullen worden. En daar slaan ze een beetje de plank mis, want die Treasures dvd's en een Gottfredson collectie zullen toch voornamelijk door volwassenen worden gekocht en dus hoeven er ook geen tere kinderzieltjes geheeld te worden :).
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

Berichtdoor Bruno » za okt 02, 2010 5:42 am

(Intussen, zo'n zeven maanden later...) Grappig dat er laatst een verhaal in de Donald Duck verscheen waarin bleek dat Joe z'n sigaar altijd uit is, maar dat hij hem altijd in z'n mond (of snavel) heeft omdat hij het er stoer uit vindt zien. En nu ik dit schrijf, bedenk ik me dat dit opvoedkundig gezien eigenlijk niet handig is. Maar zo erg is dat nou ook weer niet.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor DordrechtDuck » za okt 02, 2010 8:53 pm

Hiawatha praatte vroeger ook anders dan nu. Nu is het in principe gewoon, terwijl hij vroeger praatte als: Ik beer gaan jagen, ik groot krijger zijn. Dat vind ik zelf altijd leuker lezen.
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor Bruno » ma nov 29, 2010 2:43 am

DordrechtDuck schreef:Hiawatha praatte vroeger ook anders dan nu. Nu is het in principe gewoon, terwijl hij vroeger praatte als: Ik beer gaan jagen, ik groot krijger zijn. Dat vind ik zelf altijd leuker lezen.

Raar eigenlijk, want wie discrimineer je daarmee? In Nederland wonen toch geen 'Indianen'. Het woord 'Indianen' zou dan ook verbannen moeten worden.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron