mcDuck King schreef:hier heb ik een briefje kijk maar op sanoma .nl of zo
hier onder aan abonnees:
donald duck weekblad donald duck extra
jongens:196.000 jongens:169.000
meisjes:134.000 meisjes:65.000
Als 196.000 jongens (59%) en 134.000 meisjes (41%) abonnee zijn van Donald Duck Weekblad, een totaal van 330.000 abonnees, waarom zijn verreweg de meeste verhalen dan vanuit mannelijk perspectief?
Vinden meisjes het leuk om verhalen te lezen waarin vrouwen tot vervelends toe, als koopzieke karikaturen worden neergezet?
huugduck schreef:Ik wist het wel de duck extra word minder gelezen trouwens de duck zakt ook in abonomees.
Hoe zit het precies met de verkoopcijfers van de afgelopen jaren. Is daar een lijst van?
huugduck schreef:Ik ga mmijn abonoment ook denk ik op zeggen want ik vind de verhalen niet meer leuk genoeg
Wat vind jij niet leuk genoeg meer aan de verhalen?
mcDuck King schreef:tja, deze week zit er een mau heymans in van 8 blz.
Acht pagina's? Acht hele pagina's?
Rockerduck schreef:Op Ei's klaagzangen over een gebrek aan diversiteit valt het één en ander te beamen, maar er valt ook wat op af te dingen. Zo schrijft Ei dat er steeds dezelfde figuren gebruikt worden en dat er voor nieuwe personages geen plaats is. Dat klopt maar ten dele. In zowel Donald Duck Weekblad als de Vakantie- en Winterboeken duikt regelmatig het oermeisje Oena op. In de Donald Duck Extra zijn zeer regelmatig verhalen te vinden met Martje de Meeuw en Meneer Driftma. En ook oom Heisa McSores van William van Horn is geen onbekende. Variatie kan er dus wel zijn. De vraag is meer: waarom deze personages wel en andere niet?
Inderdaad, waarom deze personages wel en andere niet?
De personages Martje de Meeuw, Meneer Driftma en oom Heisa McSores zijn alle mannelijk.
Alleen oermeisje Oena is vrouwelijk. Een opmerkelijk afwijkend personage. Een karikatuur op een holbewoonster.
Rockerduck schreef:Onthoud ook dat niet alle personages in alle settings werken. Dat was een veelgemaakte fout bij die S-verhalen.
Waar dan? Ei vindt dat Otto en Mickey prima samengaan, zoals in het gegeven voorbeeld.
http://coa.inducks.org/story.php?c=S+68133Rockerduck schreef:Zo vraagt Ei zich af waarom, in dat verhaal met die uitverkoop, Katrien gebruikt wordt in plaats van Brigitta. Brigitta heeft er totaal het karakter niet naar aan een dergelijke vertoning mee te doen. Je kunt niet zomaar ieder personage lukraak gebruiken.
Let wel, dat is een lukraak voorbeeld van Ei.
En er valt best wat te bedenken om de personages in-character te houden. Brigitta kan bijvoorbeeld op zoek zijn naar Dagobert, de eigenaar van dat warenhuis. Opgetut stapt ze binnen, om onder de voet gelopen te worden door Katrien en haar club. Zomaar een spontaan breinstormpje.
Zo'n variatie is mogelijk als je auteurs de vrijheid geeft om gebruik te maken van de vele personages die Disney strips te bieden hebben. Waarom wel het kreng Katrien, keukensloof Oma Duck, heks Mikmak en holbewoonster Oena, en geen smoorverliefde Brigitta of booteigenares Bella? Heb je relatief normale, geëmancipeerde vrouwelijke personages vergaard, mogen ze niet in Donald Duck Weekblad verschijnen!
Rockerduck schreef:Ei is duidelijk te spreken over Weekbladen uit de jaren '60 en vroege jaren '70. Vergeef me mijn oordeel, maar hierin moet ik 'Tante Jos' dan toch echt gelijk geven. (Hoewel ik me afvraag waarom diezelfde Jos dan in de jaren '00 zoveel van die verhalen heeft herdrukt; bosdieren- en Mickey-verhalen.) De Ducks uit de jaren '60 hebben ontegenzeggelijk een heel eigen sfeer, maar om nou te zeggen dat het zulke goéde bladen zijn... nou, nee. Voorplaten en brievenbussen zijn spuuglelijk, laten we wel wezen. En die S-verhalen rammelen zowel qua verhaal als tekeningen vaak aan alle kanten. Je doet zelfs Mau Heymans en Gulien tekort door ze op hetzelfde niveau (of lager) te waarderen.
Brievenbus is een kwestie van smaak. Qua uitvoering, de losjes geplaatste, geïllustreerde inhoud, lijkt de Brievenbus uit pakweg 1968-1970 veel op de Brievenbus anno 2009. Vind je die wel mooi? In veel andere jaargangen is de Brievenbus overwegend rechttoe rechtaan.
Die S-verhalen bieden variatie en inspiratie. Is boot-eigenaresse Bella Duck geen goed idee, bijvoorbeeld? Een zelfstandig ingestelde, vrouw die werkt in de beroepsvaart. Ze is actief in het bedrijfsleven, wat haar een gelijkenis geeft met Dagobert. En de verhouding man/vrouw maakt het mogelijk dat Dagobert vaak tegen zijn zin omhelst wordt. Iets waar Rosa-fans geen genoeg van kregen, Dagobert in vergelegenheid gebracht door een vrouw. Zoiets kan spontaan met personages als Bella en Brigitta. Niet zomaar met Katrien, Magica, Oma en Oena. Als de redactie persé Bella en Brigitta wil weigeren, waarom verzint men dan zelf niets?
Rockerduck schreef:Nee, vanaf 1974-75 wordt het pas (weer) wat met Donald Duck Weekblad.
Wacht even. Ei legde een vergelijking tussen jaargangen 1969-1970 en 2009.
Vanaf 1974-75 werden spectaculair veel Barksverhalen geplaatst, waaronder herdrukken uit de jaren '50. Een bron die inmiddels is opgedroogd. Pensioenverhalen niet meegerekend.
Rockerduck schreef:Stond Oom Thom toen al aan het roer?
Thom Roep is begonnen in pakweg 1974. De periode waarin men begon met veelvuldig gebruiken van Barksverhalen. Wat blijft er qua Duckverhalen over van jaargangen 1974-1975, als je de Barksverhalen weglaat?
Rockerduck schreef:Maar het is waar: 2002 was het laatste jaar waarin ik lid was. Sindsdien loop ik iedere week even de kiosk in om te kijken of er wat interessants in staat. Zo ja, dan koop ik 'm. Echter, het aantal gekochte bladen wordt per jaar drastisch minder. Tot nu toe heb ik dit jaar nog maar 3 nummers gekocht. Vandaag had ik het nieuwste nummer in m'n handen, met het Mau Heymans-openingsverhaal. Toen ik er doorheen bladerde, zag ik *alwéér* een horde brute, uit de kluiten gewassen, asociale misbaksels van 'vrouwen' op mekaar en iedereen die in de buurt kwam inbeuken met tasjes en paraplu's, of anders met de blote vuist. Het *zóveelste* Heymans-verhaal met dat uitgangspunt. Toen heb ik het blad maar weer gauw teruggelegd.
Rockerduck schreef:Toch blijft de Donald Duck populair. Naar ik op McDuck van 'Tante Jos' heb begrepen lezen alleen in Scandinavië procentueel gezien meer mensen het wekelijkse Disney-blad. En ook veel oudere lezers blijven het blad trouw, volgens onderzoek dat vorig jaar in het nieuws was, over studenten die massaal aan de Duck zijn. Ik heb ook eens ergens gelezen dat eenderde van de lezers bestaat uit volwassenen. Als het blad zo populair is, waarom zou je dan als redactie aan de bestaande formule gaan zitten klooien?
Waar en wat zijn de officiële cijfers? Wie heeft de onderzoeken uitgevoerd?
Ferdi F schreef:Wat een geklaag allemaal weer.
We zijn op dit moment het enige Disney tijdschrift met een stijgende oplage. Dus niet de Denen, niet de Finnen, niet de Italianen. Kennelijk doen we het toch wel goed en waarderen veel Nederlanders onze Donald Duck wel. Nu jij weer, Ei!
Hoeveel is de stijging? Waar kan Ei de cijfers nalezen? En heeft de oplage hetzelfde aantal als de daadwerkelijk verkochte expemparen?
Ferdi F schreef:ei schreef:Van pockets en scheurkalenders is bekend dat de redactie [ze] gebruikt als stortplaats van wat ze niet goed genoeg voor hun Donald Duck kroonjuwelen vinden.
Wat een onzin. Ik ben erg benieuwd wie jouw bronnen zijn,
De scheurkalenders zullen volgens jou blijkbaar wel Otto van Drakenstein bevatten, terwijl Donald Duck Weekblad verboden gebied is geworden.
Wat vindt de redactie van Rockerduck's idee om met een aantal stroken een hilarisch 'Een weekje...' te maken in het Weekblad? Bijvoorbeeld stroken waarin Otto bij Donald op bezoek komt, of een weekje blijft logeren?
Dat de pockets een stortplaats zijn is volgens Ei verteld door iemand van de redactie. Oom Thom en/of Tante Jos misschien? Op McDuck of McDrake?
Hoe dan ook. 't Is toch algemeen bekend en overduidelijk dat de pockets veel materiaal bevatten dat niet goed genoeg bevonden wordt voor Donald Duck Weekblad? Waaronder materiaal met Otto, Diederik en Brigitta?
Ferdi F schreef:Zoals al eerder uitgelegd worden de pockets in samenwerking gemaakt met andere landen. Wij hebben verder geen/weinig invloed op de inhoud.
Dat jullie weinig geen/weinig invloed op de inhoud hebben, heeft blijkbaar een aantal voordelen. In de pockets is meer mogelijk dan in Donald Duck Weekblad.
Als Ei het zich niet verkeerd herinnert, is op McDrake door Jos verteld dat de pockets beter verkopen dan de stripalbums. Als oplage-cijfers evenredig zijn aan kwaliteit, bevatten ook de pockets kwalitatief goed materiaal. Materiaal dat kopers aantrekt, of tenminste niet afstoot. En dat met geen/weinig bemoeienis van de Nederlandse redactie. Daar zou Donald Duck Weekblad van kunnen leren, in plaats van de boel dicht te timmeren met regels. Blijkbaar is er een publiek dat van spontane verhalen houdt zoals in de pockets. Publiek waar de Nederlandse redactie blijkbaar weinig mee van doen heeft. Wat dus de vraag oproept wat dan de meerwaarde is van een Nederlandse redactie die artistieke beperkingen oplegt.
Zelfs al zou de "oplage" van Donald Duck Weekblad stijgen, zegt dat niets over mogelijkheden dat de stijging hoger kan worden als het blad inhoudelijk interessanter wordt en meer variatie biedt.
Zou de stijging dalen als Otto of Brigitta verschijnen? Heeft oplage daar wat mee te maken?
Bovendien was het niet Ei die een aantal jaar geleden de Nederlandse afdeling wilde opdoeken, wat Oom Thom ternauwernood heeft voorkomen. (bron: Jos op McDuck) Als Donald Duck Weekblad zo goed bezig is, waarom zijn er dan blijkbaar Finnen die niet de meerwaarde van een Nederlandse redactie zien? (Gesteld dat Sanoma een Fins bedrijf is.)
Maar goed, Ei is verbaasd dat er blijkbaar 134.000 meisjes zijn die zich kostelijk vermaken met overwegend belachelijke vrouwen, al dan niet uit de oertijd.