Nederlandse Redactie

Berichtdoor mcDuck King » do apr 02, 2009 12:21 pm

Wat vinden jullie van de Nederlandse Redactie???
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor huugduck » do apr 02, 2009 12:24 pm

Ga je het ook nog bij de engelse franse schotse ierlandse ennoorpoolse doen of houd het hier op :/
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor mcDuck King » do apr 02, 2009 8:43 pm

ik denk dat ik het tot hier hou. Want dit zijn volgens mij wel ongeveer de grootste uitgeverijen. Maar jij mag natuurlijk wel verder=D
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor mcDuck King » do apr 02, 2009 8:43 pm

=D
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor DisneyRemc°o° » di apr 07, 2009 12:37 pm

Ik vind dat de Nederlandse redactie toch elke week weer een goed blad neerzet, ook al zij de meningen hier duidelijk verdeeld op dit forum. Toch leest elke nummer prettig weg.

Ik ken de redactie verder niet, maar tijdens mij stage bij Sanoma zag ik ze wel eens in de kantine en zag ik Thom Roep wel eens lopen. Een paar ex-collega's kennen Thom wel en vinden het een zeer aardige man. Dit heeft op zich weinig met zijn werkzaamheden te maken natuurlijk, maar ik merk hier op het forum af en toe wel een beetje de anti-Thom mentaliteit. Toch heeft ook Thom ongetwijfeld te maken met wat moeilijkere budgetten. Maar er valt wel wekelijks een leuk weekblad in bus.

Petje af voor Thom en z'n redactie!
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Ei » di apr 07, 2009 5:06 pm

DisneyRemc°o° schreef:Ik ken de redactie verder niet, maar tijdens mij stage bij Sanoma zag ik ze wel eens in de kantine en zag ik Thom Roep wel eens lopen. Een paar ex-collega's kennen Thom wel en vinden het een zeer aardige man. Dit heeft op zich weinig met zijn werkzaamheden te maken natuurlijk, maar ik merk hier op het forum af en toe wel een beetje de anti-Thom mentaliteit. Toch heeft ook Thom ongetwijfeld te maken met wat moeilijkere budgetten. Maar er valt wel wekelijks een leuk weekblad in bus.

Zeer aardige mensen kunnen ook een aantal nare eigenschappen hebben. Het blijven mensen.

Volgens Ei heeft Thom Roep zelf een anti-Thom mentaliteit over zich afgeroepen. Onder meer door knullige schrijfsels aan lezers. Die schrijfsels werden op McDuck geplaatst in pakweg 2005-2006. Waaronder een e-mail waarin Roep een enthousiaste, jeugdige tekenaar neerbuigend afkraakt met gebruik van schuttingtaal. Als je een bewonderaar bent van de grote Thom Roep, die nota bene een pedagogische opleiding heeft gevolgd, en je held wordt ontmaskerd als zo'n arrogante, jeugd-onvriendelijke flapuit, dan kan dat een enorme teleurstelling zijn. In elk geval voor Ei.
Was het afkraken gericht tegen mopperpitten zoals Ei of Rockerduck, dan had Ei er niet zo'n drukte over gemaakt. Maar het afkraken van Oom Thom was gericht tegen een jonge, positief ingestelde, enthousiaste tekenende lezer. Met zulke schrijfsels lijkt het Ei alsof Thom Roep een anti-lezers mentaliteit heeft. Een minachting naar lezers toe. Alsof Oom Thom zijn werk en zijn publiek spuugzat is en niet kan wachten tot hij eindelijk met pensioen mag. Komt er alwéér een kind met een eigengemaakte tekening... grom grauw.

Verder staat Oom Thom, terecht of niet, bekend als iemand die ontwikkelingen tegenhoudt bij Donald Duck Weekblad. Onder Oom Thom's verantwoordelijkheid is Duckstad een slaapstad geworden. Egmont laat Otto en Diederik terugkomen. In Nederland worden ze tegengehouden. Egmont laat de Ducks spannende avonturen beleven. In Nederland is het vooral huisje, boompje, beestje. Pakweg eind jaren 90 waren Nederlandse auteurs verplicht om huis-, tuin- en keukenverhalen te maken. Verhalen in en om het huis. De Duckies die door o.a. Mau Heymans waren ontworpen, werden ingekrompen tot Katrien's nichtjes en Donald's neefjes. Waarmee de Duckies terug bij af waren. Dit alles onder verantwoording van Thom Roep.

DisneyRemc°o° schreef:Petje af voor Thom en z'n redactie!

Dat ook. Maar er is een keerzijde, helaas.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor mcDuck King » di apr 07, 2009 5:55 pm

okeej dus je moet kijken wat er onder ligt???
toch, ei??

dankje zo kunnen we de waarheid kennen
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor huugduck » di apr 07, 2009 6:49 pm

En dat kut met peren vond ik ook niet geweldig van thom roep.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Ferdi F » di apr 07, 2009 7:14 pm

Ei schreef:De Duckies die door o.a. Mau Heymans waren ontworpen, werden ingekrompen tot Katrien's nichtjes en Donald's neefjes. Waarmee de Duckies terug bij af waren. Dit alles onder verantwoording van Thom Roep.

Wat bedoel je hier precies mee? Bedoel je de bijfiguren uit de klas, meester Warbol, etc? Die zie ik namelijk nog regelmatig voorbijkomen.

Ei schreef:Egmont laat Otto en Diederik terugkomen. In Nederland worden ze tegengehouden.

Diederik staat inderdaad nooit in Donald Duck, maar Otto van Drakenstein komt ook niet in Deense verhalen voor.
Toevallig is er vorig jaar een verhaal geplaatst met Otto in de hoofdrol, maar in al die jaren dat de Denen verhalen produceren, heeft Otto het moeten doen met wat cameo's in Don Rosa verhalen en een klein bijrolletje. Don Rosa moest zelfs Otto van zijn stamboom afhalen. Bij mijn weten schrijven/tekenen alleen de Italianen nog verhalen met Otto.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Michiel P » di apr 07, 2009 7:37 pm

Ferdi F schreef:Otto van Drakenstein komt ook niet in Deense verhalen voor. Toevallig is er vorig jaar een verhaal geplaatst met Otto in de hoofdrol.

Verzoekje! Zouden jullie dat nieuwe verhaal met Otto in de Donald Duck willen afdrukken? Of anders misschien in de Extra? Daar doen jullie mij - en Rockerduck - een groot plezier mee!

Het gaat om dit verhaal: http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2008-041

EDIT: smilies-optie uitgezet. wegens storing in link.
Laatst bijgewerkt door Michiel P op wo apr 08, 2009 12:03 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo apr 08, 2009 1:03 am

Maar liever nog de Taliaferro-stroken met Otto!

Ik heb veel gemopperd op de redactie, maar wanneer ze een compliment verdienen, geef ik ze dat ook. Zo is de DD Extra bijv. sinds 2008 met sprongen vooruit gegaan. Meer afwisseling, betere verhalen; zo zie ik het graag. Ook de 'Mickey Mouse 80 jaar' en 'Oom Dagobert 60 jaar' albums zijn mij zéér goed bevallen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ferdi F » wo apr 08, 2009 7:37 am

Rockerduck schreef:Maar liever nog de Taliaferro-stroken met Otto!

Toevallig zag ik gisteren dat deze in de nieuwe scheurkalender komen te staan!
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Ei » wo apr 08, 2009 4:14 pm

Ei schreef:Pakweg eind jaren 90 waren Nederlandse auteurs verplicht om huis-, tuin- en keukenverhalen te maken. Verhalen in en om het huis.

Kan behalve eind jaren 90 ook begin jaren 2000 zijn geweest. Die periode ongeveer. Deze informatie komt van een scenarist.

Ferdi F schreef:
Ei schreef:De Duckies die door o.a. Mau Heymans waren ontworpen, werden ingekrompen tot Katrien's nichtjes en Donald's neefjes. Waarmee de Duckies terug bij af waren. Dit alles onder verantwoording van Thom Roep.

Wat bedoel je hier precies mee? Bedoel je de bijfiguren uit de klas, meester Warbol, etc? Die zie ik namelijk nog regelmatig voorbijkomen.

Ja, Ei bedoelt de de bijfiguren uit de klas. Meester Warbol, etc. Deze zijn een lange tijd van het toneel verdwenen. In elk geval tot een paar jaar geleden. Komen ze nu, zoals Diederik, "low profile" voorbij in Donald Duck Weekblad? Of hebben ze echt optredens?
De klas bestond uit vele personages. Bijvoorbeeld een meisje dat zichzelf knap vindt, en een Japanner-achtige jongen die goed kan rekenen. Komen ook die personages nog regelmatig voorbij? Ei heeft Meester Warboel wel een paar keer gezien, nadat de Duckies waren ingekrompen en aantal personages verdwenen leken.
Hoe dan ook, de Duckies werden na een fris begin al gauw afgeserveerd. Er zijn erna jarenlang Duckies geweest zonder de bijfiguren, of tenminste vrijwel zonder bijfiguren.
Wat Ei ziet als een hoogtepunt van de Nederlandse redactie en auteurs, werd al gauw ingekrompen tot weer de eeuwige Katrien, Bolderbast, Willie, etc. Terug naar de jaren '50.

Op McDuck was Jos negatief over Donald Duck Weekblad zoals in 1969. Maar in die periode leverde de Toonder Studio interessante, frisse, vaste bijfiguren voor De Grote Boze Wolf en Hiawatha. Verhalen van de Grote Boze Wolf bevatten o.m. een club van liefdadige vrouwen, met de hilarische, brave, piano spelende Juffrouw Schaapkens. En Hiawatha's dorp bevatte inwoners zoals de gemaskerde medicijnman; een man met hoofd in het verband en een echtgenote die hem met een tennisracket mept.

Dat de Nederlandse redactie, of in elk geval Jos, blijkbaar een afkeer heeft tegen die periode, vindt Ei slecht nieuws. Toen gebeurde er tenminste nog wat in Donald Duck Weekblad. Er was leven in de brouwerij. Bella, Diederik en Otto konden zomaar voorbij komen. Anno 2009 lijkt de Nederlandse redactie een bureaucratisch instituut dat heel lang moet overleggen en vergaderen voordat een personage mag verschijnen. Anno 2009 bevat Donald Duck Weekblad de eeuwige Zware Jongens, Willie Wortel, Bolderbast. Zijn er boeven, dan zijn het de Zware Jongens. Heb je een uitvinder nodig, ga dan naar Willie. Heb je een vervelende buurman, dan is dat natuurlijk Bolderbast. Saai, saai, saai. De fantasie is eruit.
In 1969 was de Donald Duck elke week een verrassing, welke personages er ditmaal zouden optreden. Anno 2009 kun je raden dat het weer gaat om vrijwel uitsluitend dezelfde personages als vorige week en de week ervoor. Geeuw.

Wij Nederlanders leven in een multicultureel land. Waar zie je dat terugkomen in de Nederlandse produktie? Donald Duck Weekblad lijkt een blad te zijn voor blanke jongetjes. Dat was het in 1952 en dat is het anno 2009 nogg steeds. Want vrouwelijke personages en exotische personages verschijnen zelden, en dan meestal als een onbeduidend bijfiguur. Zijn er geen negers in Duckstad? Zijn er geen vrouwen in Duckstad, zonder dat ze automatisch lid zijn van de Damesclub? Hier zou een mooie taak liggen voor een levendige, moderne, alerte redactie, die inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen. Waarom gebeurt dat niet?
Nederland is een inspirerende maatschappij. Daar zie je bitter weinig van terug in Donald Duck Weekblad.

Ferdi F schreef:
Ei schreef:Egmont laat Otto en Diederik terugkomen. In Nederland worden ze tegengehouden.

Diederik staat inderdaad nooit in Donald Duck, maar Otto van Drakenstein komt ook niet in Deense verhalen voor.
Toevallig is er vorig jaar een verhaal geplaatst met Otto in de hoofdrol, maar in al die jaren dat de Denen verhalen produceren, heeft Otto het moeten doen met wat cameo's in Don Rosa verhalen en een klein bijrolletje.

Ei schreef: "Egmont laat Otto en Diederik terugkomen". Diederik is in pakweg de laatste tien jaar geleden uitvoerig teruggekomen bij Egmont. En inmiddels heeft Egmont een verhaal gemaakt waarin Otto de hoofdrol speelt.
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2008-041
Blijkbaar kan een groot, bureaucratisch instituut als Egmont wel 180 graden van koers veranderen, door eerder afgeschafte personages te doen herleven. Grote vraag is: waar blijft Nederland?
Blijkbaar komt Egmont terug op beslissingen. Neemt Nederland daar dan ook een voorbeeld aan?

Ferdi F schreef:Don Rosa moest zelfs Otto van zijn stamboom afhalen.

Er is een verschil tussen een optreden in een verhaal, en het maken van een officiële stamboom.

Ferdi F schreef:Bij mijn weten schrijven/tekenen alleen de Italianen nog verhalen met Otto.

In Nederland is in de jaren '90 een Otto uit een verhaal gewist. Vervangen door Donald, of zo. Vanwaar die moeite? Resultaat is dat het kringetje van personages wordt ingekrompen. Want waarom vervangen voor Donald en niet voor een nieuw karakter? Ei gist dat hier natuurlijk eerst een lange vergadering aan vooraf moet gaan, met als eindresultaat dat men toch maar op veilig gaat en kiest voor de overbekende Donald i.p.v. een onbekend personage.

In 1969 kon van alles gebeuren. Tegenwoordig zijn anno 2009 de strips zo bureaucratisch dat we natuurlijk heel lang na moeten denken of Donald en Mickey eigenlijk wel in hetzelfde verhaal mogen verschijnen. 't Is de dood in de pot. Vastgespijkerde fantasie. Auteurs moeten bezuinigen op hun fantasie omdat de redactie anders het verhaal afkeurt. Stel je voor dat je voor je verhaal een wetenschapper nodig hebt en je waagt het om in plaats van de eeuwige Willie, waar minstens één Nederlandse tekenaar over heeft geklaagd, eens een personage zoals Otto op te voeren. Foei, foei, foei. Dat kan toch niet zomaar? Dat is tegenwoordig de Donald Duck, helaas. Otto, negers, vrouwen, overal wordt moeilijk over gedaan.

In recente jaren leest Ei de Duck hoofdzakelijk bij de Chinees. Donald Duck Weekblad wordt voor Ei steeds meer een saai blaadje dat je oppikt in een nog saaiere wachtruimte. En ja hoor, daar gaan we weer: Dagobert wordt overvallen door Zware Jongens, Donald heeft ruzie met Bolderbast, Willie doet een uitvinding met een hendel die je niet voluit mag zetten, etc. etc.
Het leven is eruit. En dat is in een levendige, gevarieerde maatschappij als Nederland een prestatie.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor McDuck Menu » wo apr 08, 2009 4:43 pm

Ei schreef:Volgens Ei heeft Thom Roep zelf een anti-Thom mentaliteit over zich afgeroepen. Onder meer door knullige schrijfsels aan lezers. Die schrijfsels werden op McDuck geplaatst in pakweg 2005-2006. Waaronder een e-mail waarin Roep een enthousiaste, jeugdige tekenaar neerbuigend afkraakt met gebruik van schuttingtaal. Als je een bewonderaar bent van de grote Thom Roep, die nota bene een pedagogische opleiding heeft gevolgd, en je held wordt ontmaskerd als zo'n arrogante, jeugd-onvriendelijke flapuit, dan kan dat een enorme teleurstelling zijn. In elk geval voor Ei.
Was het afkraken gericht tegen mopperpitten zoals Ei of Rockerduck, dan had Ei er niet zo'n drukte over gemaakt. Maar het afkraken van Oom Thom was gericht tegen een jonge, positief ingestelde, enthousiaste tekenende lezer. Met zulke schrijfsels lijkt het Ei alsof Thom Roep een anti-lezers mentaliteit heeft. Een minachting naar lezers toe. Alsof Oom Thom zijn werk en zijn publiek spuugzat is en niet kan wachten tot hij eindelijk met pensioen mag. Komt er alwéér een kind met een eigengemaakte tekening... grom grauw.

Mag ik hier even op inhaken? Als ik het tekenwerk zo bekijk dat ik in die tijd opstuurde naar Thom Roep.. Dan is het ook niet zo best.. Al had ik wel een wat andere woordkeuze gedaan :P Ik heb het antwoord dan ook niet als erg negatief ervaren, want hij zei juist dat het géén ..nou ja ik zal het woord niet in de mond nemen (no pun intended).. was, maar dat het niet heel verstandig is om op één paard te wedden, namelijk Disney.
En dat ik gewoon moest doen wat ik leuk vond. Dat heb ik ook gedaan, en wat ik leuk vind is Ducks tekenen..
Dus ik ben niet gedemotiveerd geraakt door het antwoord dat ik toen heb ontvangen, misschien zelfs gemotiveerder door zelf hogere eisen te gaan stellen aan het tekenwerk.
Ik heb wel spijt ervan dat ik zijn antwoord toen zonder hem toestemming te vragen op McDuck heb gezet, dat was niet zo'n beste zet van mij..

Verder vind ik dat de redactie goed werk levert.. Alleen mijn grote kritiekpunt blijft, dat er meer lange (avonturen)verhalen in moeten komen, en eventueel een ander soort strip zoals Prinses Aster, Douwe Dabbert, of Tom Poes dat waren.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ei » wo apr 08, 2009 5:05 pm

McDuck Menu schreef:
Ei schreef:Was het afkraken gericht tegen mopperpitten zoals Ei of Rockerduck, dan had Ei er niet zo'n drukte over gemaakt. Maar het afkraken van Oom Thom was gericht tegen een jonge, positief ingestelde, enthousiaste tekenende lezer. Met zulke schrijfsels lijkt het Ei alsof Thom Roep een anti-lezers mentaliteit heeft. Een minachting naar lezers toe. Alsof Oom Thom zijn werk en zijn publiek spuugzat is en niet kan wachten tot hij eindelijk met pensioen mag. Komt er alwéér een kind met een eigengemaakte tekening... grom grauw.

Mag ik hier even op inhaken? Als ik het tekenwerk zo bekijk dat ik in die tijd opstuurde naar Thom Roep.. Dan is het ook niet zo best.. Al had ik wel een wat andere woordkeuze gedaan :P Ik heb het antwoord dan ook niet als erg negatief ervaren, want hij zei juist dat het géén ..nou ja ik zal het woord niet in de mond nemen (no pun intended).. was, maar dat het niet heel verstandig is om op één paard te wedden, namelijk Disney.

Zoals Ei zich die e-mail herinnert schreef Roep dat hij eigenlijk je tekenwerk door moest sturen naar een redactielid dat er inhoudelijk wel verstand van had, en dat die wel zou reageren mits die er zin in had. Roep kwam verveeld en arrogant over. Als Oom Thom een "zeer aardige man" is, deed hij toen erg zijn best dat te verbergen.

McDuck Menu schreef:Ik heb wel spijt ervan dat ik zijn antwoord toen zonder hem toestemming te vragen op McDuck heb gezet, dat was niet zo'n beste zet van mij..

Als je solliciteert bij een bedrijf, mag je dan het antwoord niet publiekelijk tonen? Wat je deed was schrijven naar een bedrijf. Op televisie wordt geregeld correspondentie afkomstig van bedrijven getoond. Bijvoorbeeld om misstanden aan te tonen. En een misstand was het.
Je had zijn e-mail zelfs gecensureerd: "k*t".

Op het persoonlijke vlak kan Oom Thom sindsdien natuurlijk de pest aan je hebben gekregen en je sindsdien sowieso buiten zijn Duckstad houden. Wie weet. Als je al onbeschoft afgekraakt wordt als je een tekening maakt, kun je dat soort kwaadaardigheid van zo'n baas wel verwachten. Het hangt een beetje van zijn karakter af. Is Oom Thom in staat om zijn eigen fout in te zien en daar eventueel excuses voor aan te bieden, of krijgt een ander de schuld?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron