Oma Duck

Re: Oma Duck

Berichtdoor Ui » vr sep 14, 2012 3:53 pm

10. Bent u weleens verliefd geweest?
Ik ben ooit zelfs verloofd geweest, met Manus. Hij was heel lief, maar eigenlijk was het een oplichter. Gelukkig hebben Donald en de neefjes hem weggejaagd.

Afbeelding

bron: http://www.donaldduck.nl/leestafel/1546/#duck

Om welk verhaal gaat het hier?

Oma Duck is trouwens vaker verloofd geweest, neemt Ui aan. Of is ze nooit met "Opa Duck" getrouwd geweest?
Over trouwen zegt haar antwoord helemaal niets.
Misschien wordt Oma dement? (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Oma Duck

Berichtdoor Dubbelduck » vr sep 14, 2012 4:01 pm

Volgens mij gaat het om dit verhaal: https://coa.inducks.org/s.php?c=W+DDAL++1-06.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Re: Oma Duck

Berichtdoor Ridder ter Geit » za sep 15, 2012 8:24 am

In de dubbelpocket extra over de liefde, in het laatste verhaal: http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+1677-B , is Oma Duck ook tijdelijk verloofd met een persoon die niet te vertrouwen is.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Oma Duck

Berichtdoor Jop Duck » wo apr 18, 2018 1:00 pm

Opa Duck is ook niet te vertrouwen. Hij buitte Donald uit
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Oma Duck

Berichtdoor Jop Duck » wo mei 09, 2018 1:23 pm

Ik zie op een paar website's dat Oma op 11 augustus 1940 al op een foto voorkwam bij een Taliaferro-strip. Ik zat te Inducksen op een krantenstrips van Al Taliaferro in 1940 en bleek hij er elke dag eentje hebben gemaakt behalve die 11 augustus.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Oma Duck

Berichtdoor Jop Duck » wo mei 09, 2018 5:49 pm

Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Oma Duck

Berichtdoor Jop Duck » wo mei 09, 2018 5:53 pm

Afbeelding
Hier is er een foto van. Heeft iemand er een duidelijkere scsn van? Een duidelijkere scan Oma daar is:
Afbeelding
Maar ik wil ook een beetje de tekst kunnen lezen.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Oma Duck

Berichtdoor Jop Duck » do mei 10, 2018 7:48 am

Ik begrijp wel de grap. Donald leent geld van de bank en verstopt het in een foto van zijn oma. Dan stopt hij het eruit omdat er iets in de krant stond en dan deed hij het in de tuin en werd als zijn geld opgegeten door mollen. Een probleem ermee is dat ik Oma Duck de moeder vind van Donald. Uit de eerste/tweede strip zegt hij tegen de neefjes dat oma komt. Het is dus de oma van de neefjes en zijn moeder. Maar daar is het waarschijnlijk niet zijn moeder. Het zou kunnen dat hij de neefjes de tekst liet schrijven op zijn portretten omdat hij zelf te lui zou zijn.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Oma Duck

Berichtdoor Jop Duck » za mei 12, 2018 8:09 am

Iemand een andere theorie die het met mij eens is?
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Oma Duck

Berichtdoor JOPDVCK » vr jun 01, 2018 4:21 pm

Uit het topic: "Vaders en Moeders in de Disney-wereld"
Jop Duck schreef:Dat verhaal is niet het eerste van Barks. Daarvoor had je nog: Best Christmas en The Master of Melody. En hij tekende dat verhaal alleen. Wedden dat hij de titel niet zelf heeft verzonnen.

Mijn alter-ego was hier vast heel moe en ging alleen letten op Inducks, want is de Oma Duck uit "Best Christmas" dezelfde Oma Duck als de Oma Duck van Al Taliaferro? Carl Barks liet de neefjes vaak naar hun oma gaan eind jaren '40. Oma Duck uit "The Master of Melody" is zeker de Oma van Bob Karp. Haar kapsel en haar jasje komen overheen met de Oma Duck van George Waiss, maar de bril niet, maar die komt wel weer overheen met de bril van de Oma Duck uit "Best Christmas". De Oma Duck uit "Best Christmas" is ook veel minder streng en veel vrolijker dan Oma Duck van Al Taliaferro. Net zoals de Oma Duck uit "The Master of Melody". Misschien baseerde Carl Barks zijn Oma Duck uit "The Master of Melody" op de Oma Duck uit "Best Christmas" en de Oma Duck van Bob Karp.
JOPDVCK
Member
 
Berichten: 48
Geregistreerd: di mei 29, 2018 7:06 pm

Re: Oma Duck

Berichtdoor Ui » ma jul 09, 2018 3:28 pm

Jop Duck schreef:Een probleem ermee is dat ik Oma Duck de moeder vind van Donald.

Dat vind jij, zoals je zelf zegt.

Jop Duck schreef:Het zou kunnen dat hij de neefjes de tekst liet schrijven op zijn portretten omdat hij zelf te lui zou zijn.

Tja, verzin maar wat... Fantaseer er maar op los!
Zo lust Ui er nog wel een paar! (snotter)

Jop Duck schreef:Iemand een andere theorie die het met mij eens is?

Ui vindt dat je goed bent in het vinden van details,
maarrr... dat je er bizarre redenaties en conclusies aan kan verbinden. (snotter)

Weet je wat een tunnelvisie is?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tunnelvisie_(onderzoek)


De discussie zelf gaat inmiddels verder in het topic:
Is Oma Duck de oma, moeder of tante van Donald?
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=3733
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Oma Duck

Berichtdoor Jop Duck » ma jul 09, 2018 3:57 pm

Ui schreef:Tja, verzin maar wat... Fantaseer er maar op los!
Zo lust Ui er nog wel een paar! (snotter)

Ik lijk zo eigenlijk wel Rosa dus ik heb een andere theorie. Geen theorie hebben en Duckies gaan lezen.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Oma Duck

Berichtdoor Ui » ma jul 09, 2018 5:14 pm

Jop Duck schreef:
Ui schreef:Tja, verzin maar wat... Fantaseer er maar op los!
Zo lust Ui er nog wel een paar! (snotter)

Ik lijk zo eigenlijk wel Rosa

Feit is, dat Grandma Duck niet bedoeld is voor een exacte plaats in een exacte stamboom.
In 1943, toen ze haar debuut maakte in een Karp/Taliaferro-krantenstrip, was men daar helemaal niet mee bezig.

Jop Duck schreef:dus ik heb een andere theorie. Geen theorie hebben en Duckies gaan lezen.

Bij voorkeur de verhalen van Barks, als je het Ui vraagt!
Maar Ui wordt niets gevraagd... (snotter)

Over vragen gesproken:
- Wanneer verscheen Taliaferro's Oma Duck, die in 1943 debuteerde in krantenstrip (YD+43-09-27) maakte, voor het eerst in een stripblad? (Een stripblad zoals bijvoorbeeld 'Walt Disney Comics and Stories'.)
- Wanneer verscheen Taliaferro's Oma Duck voor het eerst in een creatie door anderen?
- Wanneer verscheen Taliaferro's Oma Duck voor het eerst in een Barksverhaal?
- Wanneer verscheen Taliaferro's Oma Duck voor het eerst in de jeugd van Donald?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Oma Duck

Berichtdoor Jop Duck » ma jul 09, 2018 6:00 pm

Ui schreef:
Jop Duck schreef:dus ik heb een andere theorie. Geen theorie hebben en Duckies gaan lezen.

Bij voorkeur de verhalen van Barks, als je het Ui vraagt!
Maar Ui wordt niets gevraagd... (snotter)

Toevallig. Deed ik ook.
- Wanneer verscheen Taliaferro's Oma Duck, die in 1943 debuteerde in krantenstrip (YD+43-09-27) maakte, voor het eerst in een stripblad? (Een stripblad zoals bijvoorbeeld 'Walt Disney Comics and Stories'.)

Ze verscheen al eerder in 1940. In Walt Disney and Comics 76 verscheen een krantenstrip van Taliaferro. Eerder verscheen "The Best Christmas" in Firestone Giveaway (Donald and Mickey Merry Christmas) 45. Dat was niet de Taliaferro-Oma, maar het karakter van die Oma Duck is de tegenwoordige Oma, dus we kunnne het beter als een personage zien en volgens mij heeft Barks die Oma Duck op de Oma Duck van Karp geïnspireerd.
- Wanneer verscheen Taliaferro's Oma Duck voor het eerst in een creatie door anderen?

In "Best Christmas" verscheen ze al, maar aangezien Ui dat niet de echte Oma Duck vind hebben we nog "The Masters on Melody".
- Wanneer verscheen Taliaferro's Oma Duck voor het eerst in een Barksverhaal?

Weet Ui de Grote Barkskenner dat niet? Bespottelijk. In "The Best Christmas", maar aangezien Ui daar niet in gelooft heb je nog "The Masters on Melody".
- Wanneer verscheen Taliaferro's Oma Duck voor het eerst in de jeugd van Donald?

Ik heb geen flauw idee.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Oma Duck

Berichtdoor Ui » ma jul 09, 2018 7:40 pm

Jop Duck schreef:
Ui schreef:- Wanneer verscheen Taliaferro's Oma Duck, die in 1943 debuteerde in krantenstrip (YD+43-09-27) maakte, voor het eerst in een stripblad? (Een stripblad zoals bijvoorbeeld 'Walt Disney Comics and Stories'.)

Ze verscheen al eerder in 1940.

Afgaand op de naam van het plaatje "us_wdc_020_45_001_unknowngrandma.jpg",
beschouwt Inducks de oma van 1940 als "unknown grandma".

Afbeelding
ZD 40-08-11: https://inducks.org/character.php?c=unknown+Grandma

Afbeelding
YD 43-09-27: https://inducks.org/character.php?c=GD

Inducks maakt onderscheid tussen Taliaferro's "grandma" uit 1940 en Taliaferro's "grandma" uit 1943,
maar de "grandma" van Barks's 'Best Christmas' (FGW 45-01) is volgens Inducks de wel bekende "Grandma Duck", uit 1943?
Ui vindt dat dit personage, van 'Best Christmas', sowieso een "unknown grandma" zou moeten zijn, vanwege een groot verschil in uiterlijk en gedrag.

Jop Duck schreef:"The Best Christmas" in Firestone Giveaway (Donald and Mickey Merry Christmas) 45

Barks heeft 'Best Christmas' gemaakt in augustus 1945,
een kleine twee jaar nadat Taliaferro's Oma Duck voor het eerst verscheen, in september 1943. (Portretten niet meegerekend.)

Misschien wist Barks van geen reeds bestaande Oma Duck af, toen hij 'Best Christmas' maakte.
Dit zou verklaren waarom deze oma een ander uiterlijk en gedrag heeft dan die van Taliaferro.
De oma in 'Best Christmas' is vrolijk, lenig, danst met beide voeten van de vloer.
Ui heeft de strenge Oma Duck van Taliaferro dat nooit zien doen in de vroege krantenstrips. Jij wel? (snif)

Jop Duck schreef:Dat was niet de Taliaferro-Oma, maar het karakter van die Oma Duck is de tegenwoordige Oma, dus we kunnne het beter als een personage zien en volgens mij heeft Barks die Oma Duck op de Oma Duck van Karp geïnspireerd.

Waarom maak je onderscheid tussen een oma van Taliaferro en een oma van Karp,
als ze beiden aan dezélfde oma in hetzélfde verhaal hebben gewerkt?

Jop Duck schreef:
Ui schreef:- Wanneer verscheen Taliaferro's Oma Duck voor het eerst in een Barksverhaal?

Weet Ui de Grote Barkskenner dat niet? Bespottelijk. In "The Best Christmas", maar aangezien Ui daar niet in gelooft heb je nog "The Masters on Melody".

In 'The Masters on Melody', dat oorspronkelijk geen titel heeft, moeten de neefjes op muziekles. (WDC 85-02)
Barks heeft dit verhaal gemaakt in mei 1947, een kleine twee jaar nadat hij 'Best Christmas' maakte.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten