Oma Duck

Berichtdoor Ei » vr apr 17, 2009 5:45 am

Ridder ter Geit schreef:Ik ken die Barks-verhalen wel. Ik weet niet meer precies hoe het afliep met die stofzuigverkoper, maar ik kan me wel heugen dat Oma een Zware Jongen uitschakelde door hun geheime wapen (hun ijzeren petjes) tegen hen te gebruiken (jaja, Barks bedacht overal weer wat origineels bij!)

Hoe weet je of Barks die ijzeren petjes heeft bedacht?
Oma schakelt een Zware Jongen uit met een deegroller. Nadat de geit een tweetal Zware Jongens heeft aangevallen en uitgeschakeld. Ook de neefjes helpen mee. Het is Donald die zichzelf uitschakelt, door in stoerheid het ijzeren petje te hard op zijn hoofd te zetten.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor huugduck » vr apr 17, 2009 8:01 am

Dat is juist zo leuk er zit veel humor in :D :D :D
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Ei » vr apr 17, 2009 3:21 pm

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Er is een Oma Duck in verhalen uit pakweg jaren '50 die heel streng, hyper-actief en opvliegend is. Verhalen die ook in Nederland zijn gepubliceerd. Ei gokt dat ze uit Amerika komen, van Western. Volgens Ei zijn ze vaak van dezelfde tekenaar afkomstig. Wie is die tekenaar?

Ik denk dat Ei Frank McSavage bedoelt:
http://lambiek.net/artists/m/mcsavage_frank.htm

In die verhalen is Oma inderdaad erg hyper, en vaak ook emotioneler en irrationeler dan gewoonlijk. Gijs is er vaak echt gemeen.

Nee. Volgens Ei is het een andere tekenaar. Hier is een voorbeeld:
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+123-04
Volgens Inducks is het potloodwerk van Riley Thomson. Verder staan er geen credits.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Elco8183 » za apr 18, 2009 6:34 pm

Ridder ter Geit schreef:Ik ken die Barks-verhalen wel. Ik weet niet meer precies hoe het afliep met die stofzuigverkoper, maar ik kan me wel heugen dat Oma een Zware Jongen uitschakelde door hun geheime wapen (hun ijzeren petjes) tegen hen te gebruiken (jaja, Barks bedacht overal weer wat origineels bij!)

Dat verhaal met die stofzuigerverkoper is samen met Katrien en Tom en Pieter. Oma en Katrien worden vastgebonden en later bevrijd door Tom en Pieter die Katrien heel eng vind. Voor zo ver ik weet wordt de "boef" uitgeschakeld door de boerderijdieren. (Wat wel vaker gebeurde overigens)
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor Ei » zo apr 19, 2009 4:11 pm

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Hoe weten we of Gijs Gans altijd zo geweest is? Misschien was Gijs toen hij werd aangenomen wel actief en atletisch, maar heeft Oma Duck hem zo verwend dat hij lui en uitgezakt is geworden.
Wat weten wij lezers van het verleden van Gijs Gans?

Gijs Gans komt voor het eerst voor in het filmpje Donald's Cousin Gus uit 1939. Daarin oogt hij niet bepaald atletisch.
http://www.youtube.com/watch?v=jJYtrCakZ08

Ten tijde van 'Donald's Cousin Gus' kan Gijs Gans al voor Oma Duck hebben gewerkt. We zien niets van de jonge jaren van Gijs Gans.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor jan Baksteen » zo apr 19, 2009 4:24 pm

Dan zou het een leuk idee wezen als er iemand daar een verhaal over maak.
''De jonge jaren van een luie gans''
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Berichtdoor Ei » zo apr 19, 2009 5:30 pm

jan Baksteen schreef:Dan zou het een leuk idee wezen als er iemand daar een verhaal over maak.
''De jonge jaren van een luie gans''

Hier een ruwe schets van Ei: Gijs Gans was in jonge jaren atletisch gebouwd en actief ingesteld. Toen Gijs bij Oma Duck ging werken deed hij dat goed. Maar Oma kwam dan steeds met taart. Hoewel Gijs eerst nog protesteerde, omdat hij vond dat hij aan zijn lijn moest denken, heeft Oma uiteindelijk toch een verderfelijke invloed op hem gekregen. Daarom kan Oma hem niet ontslaan, omdat ze weet dat ze hem zelf zo lui heeft gemaakt. Iedereen wordt lui op die boerderij, omdat Oma zichzelf wil bewijzen. Bang dat ze is, in een bejaardentehuis te belanden.
Wauw, wat een aanzet. Ei moet de nieuwe Keno Don Hugo Jodocus Rosa worden! :D
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor jan Baksteen » zo apr 19, 2009 6:11 pm

Zozo, dat is al een geweldige schets!
Ik zou zeggen: maak een scenario en ga er mee heen naar een tekenaar en zorg ervoor dat het in de nieuwe ''Oom Dagobert deel 76'' komt
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Berichtdoor Redmess » zo apr 19, 2009 8:29 pm

Alsjeblieft niet weer een jonge jaren van... over een achtergrondfiguur. 9 van de 10 keer is er weinig lol aan.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor jan Baksteen » wo mei 06, 2009 8:45 pm

In dit verhaal van Oma Duck en Gijs Gans lijkt Oma Duck wel erg ouderwets doordat ze nog nooit na een kruidenier in een supermarkt is geweest. Is ze al die tijd alleen maar naar de kruidenier geweest om haar boodschappen te halen? En zit ze altijd maar opgesloten op haar landgoed??
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Berichtdoor huugduck » wo mei 06, 2009 9:02 pm

In meerdere verhalen weet ze niet wat een machine doet of kan.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Redmess » wo mei 06, 2009 9:03 pm

Er zijn inderdaad nummers waarin Oma veel weg heeft van een technofobe kluizenaar. Maar meestal valt het wel mee.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor jan Baksteen » wo mei 06, 2009 9:04 pm

huugduck schreef:In meerdere verhalen weet ze niet wat een machine doet of kan.

Ja, maar dat je niet weet hoe het in een supermarkt in ze werk gaat is wel vreemd.
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Berichtdoor huugduck » wo mei 06, 2009 9:05 pm

Het is inderdaad raar dat ze er nog nooit is geweest en het niet snapt.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » do mei 07, 2009 9:47 am

Dat vind ik niet zo gek. Oma Duck is vaak verbijsterend ouderwets, en dit gegeven kan grappige verhalen opleveren.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron