Oma Duck

Berichtdoor Robb_K » zo jul 11, 2010 4:03 am

Rubberduck schreef:Willie is een kraanvogel. (Gyro is a crane.)

Dat NIET!!! Carl Barks heeft gezegd: "If I had known I would use Gyro Gearloose as a regular character, I wouldn't have made him a (6 feet) tall, red-headed chicken!" Ik weet het wel wat is een kraanvogel.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Rubberduck » zo jul 11, 2010 5:25 pm

Willie Wortel, een antropomorfe kraanvogel, is een personage uit de Donald Duck strips, bedacht door Carl Barks.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Willie_Wortel
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Daniel73 » zo jul 11, 2010 5:46 pm

Rubberduck schreef:
Willie Wortel, een antropomorfe kraanvogel, is een personage uit de Donald Duck strips, bedacht door Carl Barks.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Willie_Wortel

Die kraanvogel is bedacht door de Roepredactie. Zover ik weet.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » zo jul 11, 2010 5:52 pm

Maar, maar, waarom gaat het nu uitvoerig over Willie Wortel in een topic getiteld 'Oma Duck'??? Maak dan een topic over Willie Wortel!
Excuses dat ik niet op zat te letten en zelf ook reageerde.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Robb_K » zo jul 11, 2010 8:01 pm

Ik heb overgedragen onze discussie over welk soort antropomorfe "dier" Willie Wortel is naar zign eigen draad. Evenwel, hier is mijn comment over de volgende "informatie": "Willie Wortel, een antropomorfe kraanvogel, is een personage uit de Donald Duck strips, bedacht door Carl Barks." :

"Gyro Gearloose is a fictional character, an anthropomorphic chicken created by Carl Barks for The Walt Disney Company. He is part of the Scrooge McDuck universe, appearing in comic book stories as a friend of Donald Duck, Scrooge and anyone who is associated with them. He was also a frequent star of the animated DuckTales. He first appeared in the Carl Barks comic Gladstone's Terrible Secret."

Ik denk dat Carl Barks (als "uitvinder" van Willie), heeft rechts meer dan Nederlandse Wikipedia!

Alsjeblieft, ga je maar naar mijn nieuwe draad. Dus kunnen we deze discussie voortzetten over Willie.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Michiel P » di jul 13, 2010 12:23 pm

Redmess schreef:Ik vraag me toch af waarom schrijvers wildvreemden en niet-familieleden Oma Duck laten aanspreken met Oma ipv mevrouw Duck. Staat Oma er wellicht op Oma genoemd te worden?

Binnen de context van de verhalen bestaat er nauwelijks een goede reden voor die aanspreekvorm. Hoogstens wordt Oma zo genoemd vanwege haar leeftijd. Het is niet ongebruikelijk dat bejaarden door wildvreemden (ongewenst) worden aangesproken met Opa of Oma. Vergelijkbaar met ongewenst tutoyeren.

(Don Rosa maakt hier een grapje over in "W.H.A.D.A.L.O.T.T.A.J.A.R.G.O.N." De hopman vindt het onbeleefd dat de neefjes Oma met Oma aanspreken, terwijl zij niet werkelijk hun grootmoeder is.

Zie: http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/ ... 052&s=date )
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor DD » di jul 13, 2010 12:57 pm

Aan de ene kant willen de schrijvers de Duck-wereld zo reëel en serieus mogelijk maken door allerlei familieleden en stambomen te bedenken en aan de andere kant creëren ze een soort van sprookjeswereld door oma Duck door wildvreemden oma te laten noemen en verwijs borden met "Oma Duck" er op naar haar huis toe tekenen. Doet me sterk aan roodkapje denken.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Appie Aap » di jul 13, 2010 4:05 pm

Ik vind het raar dat mensen die niet familie van de Ducks zijn, Oma Duck 'Oma' noemen. Het is meer taal voor de Zware Jongens, die oude mensen zo brutaal aan kunnen spreken (Met iets als: "Handen omhoog, ouwe/opa/oma").
Bovendien zou het voor andere mensen alleen maar verwarrend werken. Wanneer iemand 'Oma Duck' zegt, zouden ze kunnen denken dat hij of zij daadwerkelijk familie van Oma Duck is (als diegene tenminste wat weg heeft van een eend :P ).

In hetzelfde straatje vind ik het aanspreken van Dagobert Duck met 'Oom Dagobert' door bijvoorbeeld Willie Wortel ook erg vreemd.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di jul 13, 2010 5:19 pm

Appie Aap schreef:In hetzelfde straatje vind ik het aanspreken van Dagobert Duck met 'Oom Dagobert' door bijvoorbeeld Willie Wortel ook erg vreemd.

Gelukkig wordt dat minder gedaan. Maar zo heb je ook de neefjes die Katrien met Tante Katrien aanspreken, en Don Rosa die daar dan van maakt dat Donald en Katrien familie zijn.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Redmess » di jul 13, 2010 5:45 pm

En ook familie van Guus dus. Wat de hele relatie-driehoek een nogal onaangenaam tintje geeft.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Michiel P » di jul 13, 2010 10:02 pm

Uit het topic "Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet":

Ferdi F schreef:
Michiel P schreef:Volgens de Nederlandse traditie is Oma Duck de moeder van Donald. [...]

Ik heb oma nooit als Donalds moeder gezien, maar altijd als z'n oma. En volgens mij handhaven we dat ook zo bij ons op de redactie. En of Dagobert en Oma nu broer of zus zijn of dat ze om gaan met elkaar als broer en zus, dat doet er voor mij eerlijk gezegd niet zo toe.
Volgens mij spreekt Donald oma in de Donnie Duck strips ook altijd aan met 'Oma' en niet met 'mama' of 'moeder'.
Sommige volwassenen gaan hun vader of moeder 'opa' of 'oma' noemen wanneer ze zelf kinderen hebben gekregen, maar volgens mij is dat bij Donald ook niet het geval.

Nu ben ik in de war. Is Oma ook in Nederland gewoon de oma van Donald Duck? Kan deze kwestie los worden gezien van de vraag of Oma de zuster van Dagobert is? Want dan zou Dagobert een oudoom van Donald zijn. (Toegegeven, qua leeftijdsverschil is dat plausibel.)

Dat Oma en Dagobert broer en zus waren, stond in het weekblad (tót de Stamboomposter) buiten kijf. Ik kan me eigenlijk niet herinneren wat het weekblad schreef over Oma's moederschap. (Op onderstaande plakboek-pagina's kun je zien dat Oma en Dagobert dezelfde familiefoto hebben ingeplakt.)

Overigens is Oma zowel bij Barks als Taliaferro ontegenzeggelijk Donalds grootmoeder.

Zie: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 443#p17443

Afbeelding + Afbeelding
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Redmess » wo jul 14, 2010 12:32 am

Misschien is het leuk om eens een stamboom in het weekblad op te nemen, als poster. Dan hebben wij weer iets leuks om aan de muur te hangen. :D Ik denk dat meer fans dat wel een leuk gebaar zouden vinden.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » wo jul 14, 2010 3:34 pm

Uit het topic 'Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet':

2010-07-13 20:43:09, Ferdi F schreef:
Michiel P schreef:
Ferdi F schreef:Godzijdank dat Rosa Hortensia niet mocht gebruiken. Donald die als volwassene zijn moeder ontmoet, vind ik toch een beetje raar.

Waarom vind je dat raar? Volgens de Nederlandse traditie is Oma Duck de moeder van Donald. Met haar gaat Donald toch ook gewoon om? Wat is er dan ineens anders? Waarom kan Donald niet zijn moeder ontmoeten?

Ik heb oma nooit als Donalds moeder gezien, maar altijd als z'n oma. En volgens mij handhaven we dat ook zo bij ons op de redactie. En of Dagobert en Oma nu broer of zus zijn of dat ze om gaan met elkaar als broer en zus, dat doet er voor mij eerlijk gezegd niet zo toe.
Volgens mij spreekt Donald oma in de Donnie Duck strips ook altijd aan met 'Oma' en niet met 'mama' of 'moeder'.
Sommige volwassenen gaan hun vader of moeder 'opa' of 'oma' noemen wanneer ze zelf kinderen hebben gekregen, maar volgens mij is dat bij Donald ook niet het geval.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=26183#p26183
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DD » za mei 14, 2011 2:16 am

Uit de topic "Oma Duck" dat ik ooit eens dubbel had geopend:

Als je goed nadenkt klopt eigenlijk alleen het verhaal van Don Rosa over oma Duck. Zij kan niet de zus van Dagobert zijn want dan zou ze de moeder van Donald moeten zijn, tenzij Dagobert een oudoom van Donald is. En dat is niet de bedoeling denk ik. In dat geval zou Dagobert de overoudoom van de neefjes zijn. Maar ik neem aan dat hij de oom van Donald en oudoom van de neefjes is.

In Don Rosa's geval is alles veel duidelijker. Oma Duck is de moeder van Donald's vader en Dora is dan een appart persoon ofwel Dagoberts zus die nog steeds in het kasteel van de McDucks woont.

Er zouden dus eeuwige discussie kunnen zijn over dit onderwerp maar je zou het ook logisch kunnen bekijken. Wat vinden jullie ervan?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rubberduck » za mei 14, 2011 3:09 am

@ DD: ik ben ook altijd meegegaan in de uitleg van Don Rosa. Dat Dagobert's zus en Oma Duck allebei 'Dora' heten, komt door de Nederlandse vertaling. In het Engels hebben ze verschillende namen. Toen de serie over Dagobert's leven in Nederland startte, was het hier nog gemeengoed om te zeggen dat Dagobert en Oma broer en zus waren (dat zie je nu soms nog wel). Vandaar dat de vertalers waarschijnlijk gedacht moeten hebben dat het jonge zusje uit het Levensverhaal Oma voor moest stellen en hebben ze haar 'Doortje' genoemd. Moeten die even op hun neus hebben gekeken bij het binnenkrijgen van Hoofdstuk 10 van de serie! :lol:
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron