Katrien Duck

Berichtdoor DordrechtDuck » di nov 30, 2010 9:12 pm

Duckfan van Down Under schreef:Dit moet ik al tijden kwijt: ik haat Katrien als personage. Eerst dacht ik dat Don Rosa gewoon aan karakterverandering deed (zoals bij Dagobert) maar ik nu erger ik me er echt aan. Ik zal je nu uitleggen waarom. Katrien is onredelijk, kwaad, veeleisend, en nog van alles dat ik niet kan bedenken (maar Carl Rosa somt het mooi op in het vorige bericht). Katrien kan me soms het bloed onder de nagels vandaan halen, omdat ik op zulke momenten vaak meeleef met de hoofdpersoon (Donald). Om het nog erger te maken, Katrien is een van de meest bekende personages (Mickey-Minnie Donald-Katrien) en mensen uit mijn omgeving (school en zo) denken bij Donald vaak door aan Katrien (zoals de gehate vraag "Wie is jouw Katrientje?"). Bij die vraag zie ik Katrien eerder als een pestkop als een vriendin. Ik gebruik haar dan ook haast niet. Ik geef toe, wel in "Donald Duck Volgt de Zon" maar ongeveer het enige wat ze doet is razend zijn op Guus. Daarmee is Guus' rol ook meteen vervuld. Een andere slachte karaktertrek van Katrien is, dat Donald geen vrouwelijke vriend mag hebben terwijl zij regelmatig flirt met mannen om Donald kwaad te maken.

Wat vinden jullie van Katrien's persoonlijkheid?

Veel vrouwen hebben trekjes van katrien
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo dec 01, 2010 9:18 pm

Katrien is misschien wat vrouwelijke stereotypes verder doorgetrokken, ja. En dan met name de negatievere kanten. Dit is duidelijk gedaan omdat het mogelijkheden tot humor in verhalen geeft. Dit soort lastige vriendinnen worden vaker gebruikt in strips of series, meestal ten behoeve van de humor, gezien de hoofdpersoon hierdoor vaker de gebeten hond kan zijn.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Redmess » ma jun 27, 2011 9:29 pm

In de laatste Donald Duck Extra (7-2011) zien we Donald en Katrien naar het strand gaan, Katrien noemt Donald lieverd, en aan het eind zoent ze hem zowaar! Dat zie je toch niet vaak meer in het weekblad. Het is altijd ruzie, ruzie, ruzie. Hoe komt dat toch? Mag romantiek ook al niet meer bij deze redactie?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor De Zwarte Schim » ma jun 27, 2011 9:45 pm

Redmess schreef:In de laatste Donald Duck Extra (7-2011) zien we Donald en Katrien naar het strand gaan, Katrien noemt Donald lieverd, en aan het eind zoent ze hem zowaar! Dat zie je toch niet vaak meer in het weekblad. Het is altijd ruzie, ruzie, ruzie. Hoe komt dat toch? Mag romantiek ook al niet meer bij deze redactie?

dat komt.......... omdat oom Thom zelf geen hart meer heeft, zijn personeel wordt daar gewoon afgebeuld en ja.......... daar worden ze chagarijnig van en dan vind je het gek dat je zulke verhalen krijgt =D
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Redmess » di jun 28, 2011 12:12 am

Ik vermoed dat een deel van het probleem is dat Katrien zo is ingesleten als de vriendin, dat geen enkele schrijver nog veel moeite doet om dat aspect aandacht te geven. Katrien is nu vaak slechts de zeurkous die Donald problemen bezorgt. Het gaat vervelen, het maakt Katrien eendimensionaal en het maakt dat de relatie er behoorlijk kunstmatig uitziet.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Bruno » di jun 28, 2011 5:54 am

Ja, en dat ingesletene zorgt voor voorspelbaarheid. Ik ben het helemaal met je eens, Redmess.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » di jun 28, 2011 4:51 pm

Een voorbeeld van een Barksverhaal met een romanstiche Donald en Katrien is 'The Jinxed Jalopy Race'.
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+WDC+270-01
Aan het einde dansen Donald en Katrien.

Een ander voorbeeld is 'Hero Of The Dike'.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+288-01
Aan het einde zitten Donald en Katrien naast elkaar bij maanlicht. (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Appie Aap » di jun 28, 2011 10:18 pm

Of lees dit verhaal, 'De ontmaskerde superheld', onlangs verschenen in pocket 179:
https://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2829-2
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor De Zwarte Schim » wo jun 29, 2011 9:12 am

Ui schreef:Een voorbeeld van een Barksverhaal met een romanstiche Donald en Katrien is 'The Jinxed Jalopy Race'.
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+WDC+270-01
Aan het einde dansen Donald en Katrien.

Een ander voorbeeld is 'Hero Of The Dike'.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+288-01
Aan het einde zitten Donald en Katrien naast elkaar bij maanlicht. (snif)

dat verhaal van hero of the dike vind ik een leuk verhaal, lekker ouderwets op zijn hollands!
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Re: Katrien Duck

Berichtdoor Jop Duck » ma apr 23, 2018 6:56 am

Ik ken die verhalen niet.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Katrien Duck

Berichtdoor Dagoduck » wo mei 16, 2018 1:46 pm

Afbeelding
Volgens Taliaferro kan Katrien erg goed viool spelen, is ze economisch gezien goed op de hoogte en beheerst haar talen.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Katrien Duck

Berichtdoor Jop Duck » wo mei 16, 2018 3:12 pm

Maar de vraag is daar of ze kan koken of niet.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Vorige

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten