Joe Carioca

Berichtdoor DuckBoy » wo mei 06, 2009 2:24 pm

Hier kan je alles kwijt over joe carioca!
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor mcDuck King » wo mei 06, 2009 2:37 pm

DuckBoy schreef:Hier kan je alles kwijt over joe carioca!

Van dit personage hebben we nog geen topic, nee.
IK vind hem niet een bijzonder personage, ik vind hem persoonlijk vaak worden gebruikt als vulmateriaal...
Maar persoonlijk vind ik het ook een slecht figuur, een pluspunt, al die plekjes die bedacht zijn door de Brazilianen zijn speciaal voor hem bedacht, terwijl hij alleen een hoofdrol heeft in die stad in Brazillië.
Hij heeft voor mij, ook al ken ik niet veel verhalen van hem, maar 2 goeie optredens, in de film De Drie Cabalero's en De Terugkeer van de Drie Cabalero's, en eentje is nog wel leuk De magnifieke zeven (min vier) caballero's.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor DuckBoy » wo mei 06, 2009 2:42 pm

hij is samen met panchito een van mijn favoriete personages
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor mcDuck King » wo mei 06, 2009 6:43 pm

DuckBoy schreef:hij is samen met panchito een van mijn favoriete personages

En bij mij en van mijn non-favoriete figuren!!!
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo mei 06, 2009 6:48 pm

mcDuck King schreef:
DuckBoy schreef:hij is samen met panchito een van mijn favoriete personages

En bij mij en van mijn non-favoriete figuren!!!

Bij mij ook! Behalve in Rosa's verhaal en in de Drie Cabalerro's.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Loebas » wo mei 06, 2009 7:15 pm

Hij heeft in brazilie ook een eigen tijdschrift.
Avatar gebruiker
Loebas
Lobbes
Member
 
Berichten: 250
Geregistreerd: vr jan 09, 2009 11:05 pm

Berichtdoor mcDuck King » wo mei 06, 2009 7:30 pm

Duckfan van Down Under schreef:
mcDuck King schreef:
DuckBoy schreef:hij is samen met panchito een van mijn favoriete personages

En bij mij en van mijn non-favoriete figuren!!!

Bij mij ook! Behalve in Rosa's verhaal en in de Drie Cabalerro's.

IK vond "De magnifieke zeven (min vier) caballero's' echt een afgezakt verhaal van rosa, de humor was er niet als in "De terugkeer van de drie cabalero's', die was vele malen beter, zat echt met geniet te lezen, nee zulke verhalen vind ik dat die 1 gouden oscar verdienen, persoonlijk vond ik deze beter dan een gemiddeld Barks verhaal...
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor DuckBoy » wo mei 06, 2009 7:32 pm

ik vond de terugkeer ook een van de betere verhalen
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor huugduck » wo mei 06, 2009 8:33 pm

Ik vind alle verhalen die hij samen met donald en panchito speel wel leuk. De verhalen die nu in de Donaldduck staan waar hij in speelt vind ik minder.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Rockerduck » do mei 07, 2009 1:28 am

Joe Carioca is voor het eerst verschenen in een Amerikaanse krantenstrip in 1942, maar de eerste keer in de Nederlandse Donald Duck was pas in 1980! Vanaf 1981 werden de krantenstrips als vervolgverhaal in de DD geplaatst. En toen die afgelopen waren, zijn de Nederlanders zelf verder gegaan met nieuwe, lange avonturen te bedenken. Tegenwoordig zijn er alleen nog meer heel korte verhaaltjes van Joe in het blad en die zijn nogal voorspelbaar. De verhalen van Don Rosa met Joe vind ik niet zo goed, omdat het karakter van het personage helemaal is veranderd. Daarom lijken die Braziliaanse strips mij ook niks, met een heel modern geklede Joe.

Wie de échte Joe Carioca wil leren kennen, moet die oude krantenstrips maar eens lezen. Of anders één van zijn films bekijken:

De eerste keer was in Saludos Amigos (1943):
http://www.youtube.com/watch?v=_mQHr8bAojU

Daarna zagen we hem terug in The Three Caballeros[/b] (1945):
http://www.youtube.com/watch?v=wedmjYnTPxE

En tenslotte in [i]Melody Time
(1948):
http://www.youtube.com/watch?v=eiZ6LvtmGLE
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » do mei 07, 2009 9:52 am

Ik vind Joe vooral leuk in de oude krantenstrips, als oplichter die steeds verder in de nesten komt. Ik vind het jammer dat Don Rosa het niet goed vond dat hij een klaploper was (al is hij het duidelijk nog wel een beetje in het Rosa-verhaal). Zowel de Amerikaanse als de Nederlanse 'een vagebond'-vervolgverhalen vind ik de beste Carioca-verhalen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do mei 07, 2009 4:31 pm

In Brazilie heeft hij (als Zé Carioca) een eigen blad en twee neefjes, net zoals Mickey Mouse dus. Want Rio, waar hij woont is daar gewoon het binnenland. Je kunt hem wel een beetje vergelijken als de Mickey Mouse van Brazilie.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor huugduck » do mei 07, 2009 7:16 pm

Die neefjes zijn toch niet zo stom als zeurende puk en max :O
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Rick Vansloneker » do mei 07, 2009 11:36 pm

Ik snap niet wat die in de DONALD DUCK te zoeken heeft.
Die Schlappen müssen runter!
Rick Vansloneker
Member
 
Berichten: 83
Geregistreerd: do jan 22, 2009 8:42 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr mei 08, 2009 1:17 am

Duckfan van Down Under schreef:In Brazilie heeft hij (als Zé Carioca) een eigen blad en twee neefjes, net zoals Mickey Mouse dus. Want Rio, waar hij woont is daar gewoon het binnenland. Je kunt hem wel een beetje vergelijken als de Mickey Mouse van Brazilie.

Sterker nog: in Brazilië zijn jarenlang strips gepubliceerd van Carl Barks en Paul Murry waar Donald en Mickey uitgesneden werden en door vervangen werd door Joe Carioca. Zo werd een Duck-verhaal opeens een Carioca-verhaal. Dat Carioca zich volgens de verhalen dan opeens ging gedragen als Donald of Mickey maakte blijkbaar niet uit:

A curious tradition began in 1962 where the Brazilian comic book studio began publishing counterfeit Mickey Mouse (mostly by Paul Murry) and Donald Duck (mostly by Carl Barks) stories where the artists would simply remove all images of Mickey or Donald and replace them with images of José. Apparently the most utilitarian stories for counterfieting were the ones which featured Mickey and Donald in their domestic "suburban" roles, inwhich José's redubbed tales would take place in his own neighborhood rather than Duckburg or Mouseton. This is believed to have been the origin of José's nephews Zico & Zeca, who replaced Mickey's and Donald's own nephews (of course one of Donald's was eliminated completely) in these stories. This counterfeiting was apparently O.K. in Brazil where the residents were not familiar with the Murry or Barks comics in their original form. However fans eventually recognized the stories, and even noticed glaring artistic errors (such as silohettes and shadows of Mickey or Donald which were not properly disguised, i.e., José with a Mickey Mouse shadow). These stories, of course, would also typically have José teaming up with Fethry or Goofy. For example, Zé Carioca #689 (Jan. 18, 1965) has Fethry arriving by train to visit his cousin José, apparently a counterfeit of "Topolino" #453 (Aug. 2, 1964) in "Paperino e il fanatico igienista" ("Donald Duck in A New Way of Life") where Fethry visits a zoo and makes a new suit for [sic] José. The regular "adventure" stories featuring Donald or Mickey were left intact and presented as main features for Donald and Mickey as needed.

Bron: http://users.cwnet.com/xephyr/rich/dzon ... o/joe.html

Rick Vansloneker schreef:Ik snap niet wat die in de DONALD DUCK te zoeken heeft.

Hij is een Disney-figuur en zelfs een persoonlijke vriend van Oom Donald. Overigens heeft het goede verhalen opgeleverd. Zo herinner ik me 'Een vagebond als president' uit 1984, een gewaagde politieke satire waarin een dictatoriale president van Brazilië voorkomt (geen veilig fictief land), en nog wel op een moment dat Brazilië inderdaad het laatste jaar van een dictatuur inging.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron