Otto van Drakenstein

Berichtdoor Ui » do dec 08, 2011 4:29 pm

Michiel Q schreef:Goed dat je hier werk van maakt, Daniel.

Niet goed dat alleen Daniel73 er werk van maakt.

Daniel73 schreef:Laat "Ui" maar gauw het stokje weer van me overnemen.

Ja, schuif maar af op je alter-ego Ui! (huil huil)

Historicus Bas Schuddeboom neemt een loopje met de geschiedenis en weigert dit te corrigeren. Waar een groot man klein in kan zijn. (snik) Otto bleef geen vaste gast in de jaren 70, en zelfs het zijdelings noemen van de spelling "Drakenstein" is al te veel gevraagd. Dit zegt helaas veel over de informatiewaarde van Duckipedia en Lambiek Comiclopedia, waar Schuddeboom ook voor schrijft.

Zonde dat Schuddeboom zich laat gebruiken om het afvoeren van Otto van Drakenstrein in de jaren '70, te wissen uit de geschiedenis. Eerst wordt Otto weggepoetst, en vervolgens poetst men weg dat hij is weggepoetst! Kennelijk is de stripgeschiedenis afhankelijk van wie Schuddeboom betaalt. Dat men het maar weet. (snotter)

Dit zal Ui leren, positief te denken over de Roepredactie. Je denkt, even een mailtje naar "Oom Donald" sturen en dan komt alles in orde. Niet bij de Roepredactie! Men zet de hakken in het zand. Men vertelt Inducks wat het zou kunnen doen, maar zelf verzet men geen stap. Welke baat heeft men erbij? Streelt die koppigheid het ego? Is men gewoon dom?

Zonde. Heb je Bas Schuddeboom als historicus hoog staan, gezien de Lambiek Comiclopedia, blijkt dit helaas een vergissing. Ui is weer iets te optimistisch geweest. Over dom zijn gesproken. (snik) Echt een teleurstelling.

Die Lambiek Comiclopedia kan voortaan ook met een korrel zout genomen worden. Wie weet hoe Bas daar de geschiedenis verdraait, als het de opdrachtgever maar behaagt.
En let op, dat de Duckipedia sowieso niets zegt over het in het Weekblad afvoeren van Otto. Terwijl dat een zeer belangrijk punt in de geschiedenis van Otto is. Dit punt verzwijgen is ook een vorm van geschiedvervalsen. Maar ja, de kindertjes zijn natuurlijk te dom om de waarheid te snappen. (snik) Wie Bas betaalt, die bepaalt wat er echt is gebeurd in de geschiedenis.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor snowmansion » do dec 08, 2011 6:44 pm

Ui schreef:Historicus Bas Schuddeboom neemt een loopje met de geschiedenis en weigert dit te corrigeren. Waar een groot man klein in kan zijn. (snik) Otto bleef geen vaste gast in de jaren 70, en zelfs het zijdelings noemen van de spelling "Drakenstein" is al te veel gevraagd. Dit zegt helaas veel over de informatiewaarde van Duckipedia en Lambiek Comiclopedia, waar Schuddeboom ook voor schrijft.

Het feit dat deze fout of verschil van mening in hun optiek er is wil in mijn optiek niet zeggen dat je die gehele Comiclopedia met een korrel zout moet nemen. Ik maak op uit jouw woorden (informatiewaarde) dat je vindt dat die gehele site zowel Duckipedia en Comiclopedia qua informatiewaarde niets/weinig voorstelt? Ik denk dat je dat niet kunt zeggen. Tenzij je echt verschillende meerdere duidelijke foutieve informatie stukken ziet staan.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Berichtdoor McDuck Menu » do dec 08, 2011 10:11 pm

Hm. Ik dacht ook altijd dat het Drakenstein was. Ik lees geen pockets dus weet ook niks van 'van Drakestein'. Raar dat dat blijkbaar verandert is. Om nou van geschiedsvervalsing of iets dergelijks te praten vind ik weer wat overdreven, maar jammer is het wel.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ui » do dec 08, 2011 10:36 pm

snowmansion schreef:Het feit dat deze fout of verschil van mening in hun optiek er is wil in mijn optiek niet zeggen dat je die gehele Comiclopedia met een korrel zout moet nemen.

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. (snik) Het herschrijven van de geschiedenis van Otto van Drakenstein, toont een zekere mentaliteit.

McDuck Menu schreef:Hm. Ik dacht ook altijd dat het Drakenstein was.

Het is nog steeds Van Drakenstein, maar de Roepredactie koestert liever spelfouten. Van de pocketredactie was men te belabberd om de juiste spelling op te zoeken.

McDuck Menu schreef:Om nou van geschiedsvervalsing of iets dergelijks te praten vind ik weer wat overdreven, maar jammer is het wel.

De geschiedvervalsing gaat met name over het doen alsof Van Drakenstein vaste gast bleef in het Weekblad van de jaren '70. Halverwege de jaren '70 werd Otto afgevoerd. Dat is de waarheid. Duckipedia verdraait en verzwijgt de geschiedenis. Duckipedia stelt als naslagwerk dus weinig voor, als de schrijver zo makkelijk een loopje neemt met de geschiedenis. Men kan, voor bijvoorbeeld een schoolspreekbeurt, beter naar Wikipedia gaan, waar de naam wel goed gespeld is en het uitwissen wel wordt vermeld:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Otto_van_Drakenstein

Dat men op Duckipedia, waar de personages zogenaamd echt bestaan, geen backstage-informatie over redactiebeleid plaatst is nog tot daar aan toe. Maar liegen dat een afgevoerd personage een vaste gast bleef, dat gaat alle perken te buiten. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Otto van Drakenstein

Berichtdoor Ui » zo jan 29, 2012 5:04 pm

Heet geschiedsvervalser Bas Schuddeboom de Duckipedia reeds gecorrigeerd? Welnee! (snik)
http://www.donaldduck.nl/duckipedia/artikel/623
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Otto van Drakenstein

Berichtdoor Zwarte Capihoorn » zo jan 29, 2012 5:13 pm

Waarschijnlijk zal het er helaas wel nooit van komen. :(
Hope rides alone
Avatar gebruiker
Zwarte Capihoorn
Kek
Member
 
Berichten: 707
Geregistreerd: zo mei 29, 2011 6:45 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Otto van Drakenstein

Berichtdoor Ui » zo jan 29, 2012 5:31 pm

Zwarte Capihoorn schreef:Waarschijnlijk zal het er helaas wel nooit van komen. :(

Tja, ineens heeft het rechtstreeks benaderen van Bas Schuddeboom geen enkele zin.
Men weet dus bij dezen, welke waarde men moet hechten aan zijn stripgeschiedenis. Ui had de heer Schuddeboom kritischer verwacht, maar Ui heeft wel vaker van dat soort vergeefse verwachtingen bij Troepredacteurs. Jammer dat de Lambiek Comicopledia ook dubieus is, omdat Schuddeboom daar ook voor schrijft. Och, zo zet de koppige Roepredacteur zijn eigen werk en reputatie op de tocht. Alleen maar om eigenwijs te zijn. Slordig, hoor! (snik)
Schuddeboom vindt dat Inducks de beide namen maar moet vermelden. Zodoende wordt Inducks gebruikt als stoplap voor zijn fout.

Het was zo simpel geweest om op de Duckipedia te melden "Otto van Drakestein (ook wel Drakenstein)". Of andersom. Maar nee, dat laat Schuddeboom zich niet vertellen. Nee, laat Inducks de verwarring maar oplossen. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Otto van Drakenstein

Berichtdoor Karel » di jan 31, 2012 5:51 pm

Ik heb een brief aan het weekblad de Donald Duck geschreven aan Otto van Drakenstein, ik hoop dat ik op deze brief reactie krijg.

Beste Otto van Drakestein,
waarom komt u nooit in het weekblad? Ik heb wel eens gehoord dat u er niet in mag komen, klopt dat? Dat is toch best wel vreemd, want in de pockets komt u wel voor. Ook heb eens gehoord waarom u niet in het weekblad komt, omdat veel kinderen u niet kennen. Maar de pockets worden zeer goed verkocht en daar staat u wel in, dus de meeste mensen kennen u wel! Maar als u nooit in het weekblad komt zullen de kinderen u ook nooit leren kennen.
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Otto van Drakenstein

Berichtdoor Ui » za feb 18, 2012 4:12 pm

Karel schreef:Ik heb een brief aan het weekblad de Donald Duck geschreven aan Otto van Drakenstein, ik hoop dat ik op deze brief reactie krijg.

En, heb je een reactie gekregen? (snif)

Ui ontdekt zojuist, dat Otto van Drakenstein reeds verschijnt in Donald Duck Weekblad 1962-18:
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+DD+++80-04
Plaatje 4.3 en 4.5. Zijn naam wordt er niet genoemd.

Het verhaal in Donald Duck Weekblad 1963-04 is dus niet zijn Nederlandse debuut.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+LVD+++1-02
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Otto van Drakenstein

Berichtdoor Karel » ma apr 09, 2012 1:25 pm

Ui schreef:
En, heb je een reactie gekregen? (snif)

Ui ontdekt zojuist, dat Otto van Drakenstein reeds verschijnt in Donald Duck Weekblad 1962-18:
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+DD+++80-04
Plaatje 4.3 en 4.5. Zijn naam wordt er niet genoemd.

Het verhaal in Donald Duck Weekblad 1963-04 is dus niet zijn Nederlandse debuut.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+LVD+++1-02


Nee nog geen reactie. Maar ik heb wel eens een simpele brief gestuurd, zo'n brief die je altijd in de brievenbus ziet staan. Bijvoorbeeld: ''Mijn hond heeft de Donald Duck verscheurt omdat hij zo dol op u is'' of ''Als ik in uw blad kom eet ik m'n sok op'' Daar op kreeg ik binnen een week bericht, maar een brief voor Otto van Drekenstein krijg ik nooit bericht :/

Grappig dat je hebt opgemerkt dat Otto al eerder voorkomt dan in in 1963!
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Otto van Drakenstein

Berichtdoor Ui » di apr 10, 2012 9:33 pm

Karel schreef:Nee nog geen reactie. Maar ik heb wel eens een simpele brief gestuurd, zo'n brief die je altijd in de brievenbus ziet staan. Bijvoorbeeld: ''Mijn hond heeft de Donald Duck verscheurt omdat hij zo dol op u is'' of ''Als ik in uw blad kom eet ik m'n sok op'' Daar op kreeg ik binnen een week bericht, maar een brief voor Otto van Drekenstein krijg ik nooit bericht :/

Kinderachtig van "Oom Donald". Is het Jim van der Weele, die in de brievenbus voor Oom Donald speelt?
De Roepredactie doet alsof de jeugd onbekend is met Otto van Drakenstein. Maar als de jeugd over hem schrijft, in een brief aan Oom Donald, wordt de brief genegeerd. Waar volwassenen klein in kunnen zijn. (snotter)

Hoofdredacteur Thom Roep houdt Otto van Drakenstein hoogstpersoonlijk tegen. Dat komt omdat de vent zogenaamd een betere smaak heeft dan Walt Disney himself. Wat zit er anders op voor zijn kruiperige werknemers, dan gehoorzaam het bestaan van Otto te negeren?

Misschien kun je beter een brief schrijven over 'Douwe Dabbert' en 'Van Nul tot Nu'. Dat zijn creaties van Roep zelf, die hij wél heeft verwelkomd in Donald Duck Weekblad. Die creaties zijn ka$$a voor Roep. Maar gewoon een wereldwijd erkend Disney-personage toelaten in een Disney-blad, dat is natuurlijk te veel gevraagd.

Hoe dan ook, dat de TRoepredactie* het bestaan van Otto van Drakenstein zo negeert, dat minderjarigen geen antwoord krijgen als ze over hem schrijven, is oneindig triest. En onbeleefd. (snik)

Dit heb ik geleerd uit het blad... Dat je op je werk, vragen van klanten zomaar kunt negeren.

(* TRoepredactie, ja. Komen jullie maar weer klagen over die titel, Troepredacteurtjes. Als jullie zo kinderachtig zijn in het negeren van een Disney-personage, is "troep" nog zacht uitgedrukt.)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Otto van Drakenstein

Berichtdoor Dagoduck » wo jul 20, 2016 7:08 pm

Nu staat er op Duckipedia: "Otto van Drakestein (vroeger noemden we hem Van Drakenstein)
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Otto van Drakenstein

Berichtdoor Michiel Q » ma dec 05, 2016 9:09 pm

Het DD Winterboek ligt weer in de winkels! In dit Winterboek staat een verhaal met Otto van Drakenstein: "Het mysterie van Planeet X".
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Otto van Drakenstein

Berichtdoor Jop Duck » wo maart 14, 2018 7:24 am

Ik heb een brief naar de redactie gestuurd.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re:

Berichtdoor Jop Duck » di jun 19, 2018 4:25 pm

Van Drakenstein schreef:
Ei schreef:
Van Drakenstein schreef:Geen enkele stamboom van de Ducks is volmaakt. Dat kan ook niet, want diverse verhalen spreken elkaar tegen op bepaalde punten, en over andere punten wordt te weinig informatie gegeven. De stamboommaker moet dus keuzes maken, die door anderen niet altijd zullen worden geaccepteerd.

Die keuzes moeten omwille van geloofwaardigheid verantwoord worden. Anders kun je lukraak gaan "quote minen".

Mee eens, maar wat is geloofwaardig als verhalen elkaar tegenspreken? Uiteindelijk gebruikt elke schrijver/tekenaar een eigen Duckwereld die hij wenst te hebben in dat verhaal waar hij mee bezig is. Daarbij hoeft hij geen rekening te houden met andere verhalen (die door anderen geschreven te zijn). Dus als een schrijver vindt dat iemands zus uit het ene verhaal, beter iemands tante kan zijn in zijn eigen verhaal, dan kan hij dat doen. Evenzo kunnen tijdsaanduidingen, historische gebeurtenissen en legendes doorelkaar gegooid worden om wille van het verhaal.

Mijns inziens kan je daaruit niet halen welk familieverband geloofwaardiger is. Als je dus een stamboom wil maken moet je keuzes maken. Je kan bijvoorbeeld zeggen dat de verhalen van Barks geloofwaardiger zijn dan die van bijvoorbeeld Scarpa of andersom, en op basis daarvan een stamboom maken. Maar dat zijn altijd subjectieve keuzes. Ook kan je een stamboom maken op basis van familierelaties die het meest gebruikt worden. Dus je gaat tellen volgens hoeveel verhalen Dagobert en Oma Duck geen broer en zus zijn en vervolgens volgens hoeveel verhalen dit wel het geval is en je trekt daaruit je conclusie. En zo zijn er nog wel meer mogelijkheden om een stamboom op te stellen.

Een andere subjectieve keuze die je soms moet maken als je met zo´n stamboom bezig bent, is of elke familierelatie die in een tekst staat ook daadwerkelijk bedoeld is als een familierelatie. Wordt iemand met oom aangesproken omdat ie een oom is, of wordt hij zo alleen maar zo genoemd? En is een familierelatie bedoelt als daadwerkelijke familierelatie of wordt het bedoeld als grapje in een verhaal?

Een volgende punt dat voor interpretatie vatbaar is, is van taalkundige aard. Spreek je je oudoom aan met oom? Noem je een achterneefje een neefje? Noem je de oom van je vriend ook jouw oom? Noem je een oudere vrouw die niet je oma is toch oma? Noem je de zoon van een broer van je oudoom, een oom? Etc.

Vanwege al die keuzes die je moet maken, zei ik de de volkmaakte stamboom dus niet kan bestaan.

Nu even terugkomend op Otto´s familie. Om Otto´s relatie vast te leggen gaat het er dus om de belangrijkheid van de volgende ´feiten´ te bepalen:
1. Otto is Donald Ducks oom.
2. Otto en Donald hebben een gemeenschappelijke voorouder Duck.
3. Otto is vrijgezel.
4. Otto´s oma is Mother Goose.
5. Otto is Katriens oom.
6. Otto is van Dagoberts generatie.
7. Otto heet Van Drankenstein met zijn achternaam.
8. Otto is getrouwd met Doortje.
9. Donalds moeder heet McDuck met haar achternaam.
... (mogelijk zijn er nog meer, die ik nu over het hoofd gezien heb)

Mijn redenering is nu de volgende. Door Otto een ongetrouwde zoon te laten zijn van een zus van Wilhelmus Duck, wordt voldaan aan feiten 2, 3, 6, 7 en 9. En eveneens aan feit 1 als je accepteert dat je de zoon van je oudtante je oom noemt (anders is feit 1 sowieso in tegenspraak met een combinatie van feiten 3, 6, 7 en 9). Over feit 5 doe ik geen uitspraak, aangezien de bron daarvan gezocht moet worden, maar feit 5 wordt niet tegengesproken.

Feit 8 negeer ik omdat dit nooit in een verhaal is verschenen. En feit 4 negeer ik omdat Otto waarschijnlijk aan het opscheppen is: hij heeft het hier duidelijk over dé moeder Gans, terwijl zij veel ouder is dan dat zij mogelijkerwijs zijn oma kan zijn. De gedachte dat hij dan nog altijd een oma met de achternaam Gans gehad kan hebben, is dan een leuke gedachte, maar dat staat niet in het filmpje, en zodoende is mijn mening dat dit filmpje niet bepalend moet zijn voor Otto´s relatie met Donald.

Feit 6 komt waarschijnlijk aangezien hij veel lijkt op hem. Het zou waarschijnlijker kunnen zijn als hij eerder aan die kant familie is. Maar wegens Columbust Duck moet hij ook weer aan de Duck-kant zitten. Met Mother the Goose zou hij waarschijnlijk opscheppen, maar er zou waarschijnlijk ook een kern van waarheid in zitten. Misschien is de meisjesnaam van zijn moeder The Goose. Misschien iets voor De Slag om Duckburg. Als je aanneemt dat die gans The Goose van achternaam heeft hebben we bingo. Hij zou een zus kunnen hebben die weer de moeder van Otto is. Otto's oom en Donald's overgrootvader noemen een familielid van Dagobert Duck oom. Volgens mijn theorie is dat Pothole, maar Pothole zou prima oom Dagoberts oudoom zijn en dan is het gelijk aan feiten 2,3,4,6 en 7.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron