Otto van Drakenstein

Berichtdoor Carl Rosa » di jul 21, 2009 9:10 pm

Michiel P schreef:Scherp opgemerkt, Rockerduck! En hartelijk dank aan Carl Rosa voor de scans! Wat bijzonder dat je die oude Amerikaanse uitgaven in je bezit hebt. :)

Kan iemand (Carl Rosa?) ons een strip laten zien waarin Ludwig volledig tot zijn recht komt als personage? Een strip die onomstotelijk bewijst dat Ludwig een unieke plaats inneemt in het strip-universum? Een strip die bewijst dat de redactie Ludwig onterecht geschrapt heeft.

Ik heb de scans met plezier gemaakt en geplaatst. Leuk om te delen.
Ik ben ook erg blij dat ik een he-le-boel originele US Disney comics heb van de jaren 40, 50 en 60. Jaren geleden heb ik ze heel fanatiek verzameld en als ik ze af en toe doorkijk krijg ik een heel fijn gevoel. De WDC&S waar dit verhaaltje in stond is ook van het begin tot eind echt, zeer onderhoudend en van een goed niveau!
De inhoud van alle comics kan ik niet onthouden. Misschien dat iemand anders een verhaal weet die ik dan weer kan opzoeken en scannen, voor de liefhebbers.
Ludwig is de eigenwijze geleerde die denkt alles te weten en voor alles een wetenschappelijke verklaring denkt te hebben terwijl Willie de uitvinder is die met zijn naïviteit nog wel eens verkeerde uitvindingen bedenkt waarvan hij het gevolg vaak niet kan overzien.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Michiel P » di jul 21, 2009 10:34 pm

Carl Rosa schreef:Ik ben ook erg blij dat ik een he-le-boel originele US Disney comics heb van de jaren 40, 50 en 60. Jaren geleden heb ik ze heel fanatiek verzameld en als ik ze af en toe doorkijk krijg ik een heel fijn gevoel.

Nou, dat kan ik me voorstellen! Het is mooi om een verzameling te hebben waar je trots op kunt zijn. :)

Carl Rosa schreef:De inhoud van alle comics kan ik niet onthouden. Misschien dat iemand anders een verhaal weet die ik dan weer kan opzoeken en scannen, voor de liefhebbers.

Gelukkig is er een methode om de zoekopdracht drastisch te verkleinen. Ludwig heeft in 1961-1962 heel kort een eigen tijdschrift gehad, waarvan slechts vier nummers zijn verschenen. Heb jij misschien één van deze nummers in je bezit? Zou je in dat geval misschien een verhaal voor ons kunnen uitzoeken? Daar zou je Rockerduck en mij een groot plezier mee doen!

Carl Rosa schreef:Ludwig is de eigenwijze geleerde die denkt alles te weten en voor alles een wetenschappelijke verklaring denkt te hebben, terwijl Willie de uitvinder is die met zijn naïviteit nog wel eens verkeerde uitvindingen bedenkt waarvan hij het gevolg vaak niet kan overzien.

Ludwig en Willie hebben een verschillende grondhouding. Ludwig is behoorlijk vol van zichzelf, terwijl Willie zich bescheiden opstelt. Willie is een uitvinder die apparaten in elkaar knutselt, terwijl Ludwig in de eerste plaats een wetenschapper is die lezingen geeft. Dat laatste maakt hem minder geschikt voor in de strip. Je kunt hem moeilijk een lezing van twee bladzijden laten geven. (*) Hij zou beter tot zijn recht komen in een "Goofy geeft les"-achtig format. Ludwig kan natuurlijk ook dingen uitvinden, maar daar hebben we Willie al voor.

*) Al bestaan er lezingen die een half stripalbum beslaan! Men leze "Het nest van de Marsupilami's".
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo jul 22, 2009 6:32 pm

Een voorbeeld van strips met de excentrieke Otto? (Ik blijf maar even bij Nederlandse namen.) Die heb je zelf getoond, Michiel! De krantenstrips van Al Taliaferro! Vroeger heb ik wel eens lange verhalen gelezen uit de jaren '60 met Otto die leek op de tekenfilmvariant, maar die nummers had ik geleend, dus niet meer hier...

Ik weet wel een voorbeeld van een kort verhaaltje waarin Otto de wijsneus uithangt in een museum en probeert de gids te overtreffen. Uiteraard vertelt Otto, net als in de tekenfilms, allerlei lariekoek:

DD 23-1971
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+LVD+++1-05&search=

Ongelooflijk dat al die figuren een eigen tijdschrift hadden! Ik heb ook wel eens gehoord van Rakker-tijdschriften, Knabbel & Babbel-tijdschriften etc. En dat bovenop de Donald Ducks, Uncle Scrooges en WDC's!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » wo jul 22, 2009 11:31 pm

Rockerduck schreef:Een voorbeeld van strips met de excentrieke Otto? Die heb je zelf getoond, Michiel! De krantenstrips van Al Taliaferro!

Vind jij dat Ludwig daarin "volledig tot zijn recht komt"? Voor mij is de vraag vooral of Ludwig een geschikt personage is voor langere verhalen. De leukste krantenstrips staan trouwens niet in dit topic, maar in het topic 'Ongewenste personages' in Nederland.

Rockerduck schreef:(Ik blijf maar even bij Nederlandse namen.)

Voor mij is Ludwig von Drake in de eerste plaats het tekenfilmpersonage met de stem van Paul Frees. Alle andere versies van Ludwig zijn van ondergeschikt belang. Om die reden zal ik hem hardnekkig Ludwig blijven noemen.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » do jul 23, 2009 3:19 pm

Ludwig ontcijfert Egyptische hiëroglyphen:

Afbeelding

http://coa.inducks.org/story.php?c=YD+65-05-21
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » do jul 23, 2009 3:51 pm


Ai! De kreet 'Yankee go home' was in 1965 natuurlijk heel actueel, als je denkt aan de oorlog in Vietnam... Gedurfd!

Tja, als jij vind dat Otto niet tot zijn recht komt in de krantenstrips van Taliaferro, waar dan wél???!! Dan volg ik je niet meer.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » do jul 23, 2009 4:05 pm

Rockerduck schreef:Tja, als jij vind dat Otto niet tot zijn recht komt in de krantenstrips van Taliaferro, waar dan wél? Dan volg ik je niet meer.

Waar dan wél? Nou, in de eerste plaats in zijn oorspronkelijke televisie-optredens. De Taliaferro-Ludwig komt daarbij dicht in de buurt, maar in een strookje van vier plaatjes kan Ludwig onmogelijk volledig tot zijn recht komen. Net zoals Taliaferro Dagobert niet voldoende ruimte kan bieden. Bij Taliaferro is Dagobert een rijke vrek en Ludwig een verstrooide professor. Meer niet. De vraag is dus of Ludwig een geschikt personage is voor langere verhalen en in welk soort verhaal Ludwig optimaal gebruikt kan worden.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » do jul 23, 2009 4:30 pm

Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za jul 25, 2009 10:54 pm

Duckfan van Down Under schreef:Blijkbaar is hij een bekende Inducks-medewerker, en als ik DD50 mag geloven kent hij Don Rosa ook nog.

Hij had op DCML geregeld contact met Don Rosa, ja.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Carl Rosa » za aug 01, 2009 7:31 pm

Michiel P schreef:
Carl Rosa schreef:De inhoud van alle comics kan ik niet onthouden. Misschien dat iemand anders een verhaal weet die ik dan weer kan opzoeken en scannen, voor de liefhebbers.

Gelukkig is er een methode om de zoekopdracht drastisch te verkleinen. Ludwig heeft in 1961-1962 heel kort een eigen tijdschrift gehad, waarvan slechts vier nummers zijn verschenen. Heb jij misschien één van deze nummers in je bezit? Zou je in dat geval misschien een verhaal voor ons kunnen uitzoeken? Daar zou je Rockerduck en mij een groot plezier mee doen!

Klopt. In 1961 en 1962 zijn 4 Ludwig Von Drake comics verschenen met zijn eerste verhalen. Ik heb er 3. Als je wat wilt weten dan hoor ik het wel! ;)
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor huugduck » zo okt 11, 2009 7:58 pm

Ik las in dit verhaal http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+266-04 Dat Kwik Kwek en Kwak OOM zeggen tegen Otto. Dus dan zou je zeggen dat Otto toch met doortje is getrouwd.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo okt 11, 2009 10:10 pm

Dat verhaal is in 1991 nogmaals in de Nederlandse Donald Duck verschenen, met ditmaal Otto vervangen door Donald Duck.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel P » zo okt 11, 2009 10:27 pm

huugduck schreef:Ik las in dit verhaal [...] dat Kwik Kwek en Kwak OOM zeggen tegen Otto. Dus dan zou je zeggen dat Otto toch met Doortje is getrouwd.

Aha! Weer een verhaal waarin Otto werd vervangen door Donald!

Afbeelding + Afbeelding

Ja, de neefjes zeggen "oom" tegen Otto, omdat Otto familie van ze is. Maar op welke manier? Hij kan ook een oudoom zijn, of een peetoom, of gewoon een ouder familielid. Er zijn een aantal gegevens bekend:

1) Otto is de oom van Donald Duck
2) Otto is een vrijgezel
3) Otto en Donald hebben een gemeenschappelijke voorouder met de achternaam Duck ("Columbust Duck")
4) Otto's grootmoeder heette Moeder Gans ("Mother Goose")

Vanwege 3) zijn Otto en Donald sowieso al familie van elkaar. Otto hoeft dus niet met Doortje te trouwen om familie te wórden, want hij wàs het al. Bovendien is Otto vrijgezel.

Otto is familie van de Ducks, maar hij heeft een andere achternaam. Hij is dus geen broer van Donalds vader of grootvader, want die heten allebei Duck. Dat betekent dat Otto geen échte oom of oudoom van Donald is, maar gewoon een ouder familielid.

Wie hier meer over wil weten, moet mijn lange mail aan DCML maar eens lezen. Daarin heb ik ook uitgelegd waar ik deze informatie vandaan heb. Klik maar op de volgende link: http://nafsk.se/pipermail/dcml/2008-July/025521.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma okt 12, 2009 2:26 am

Aha! Dat verhaal kende ik alleen in de Otto-versie! De redactie heeft er nog een hoop tijd, geld en moeite in gestoken om een bekend Disney-figuur te laten vervangen door... een ander bekend Disney-figuur. Waanzin, is het.

Ik denk overigens dat "Mother Goose" niet echt de grootmoeder van Otto is. Otto heeft dat ooit gezegd in een oude tekenfilm, maar Otto zei wel meer rare dingen. Moeder de Gans is een verzinsel.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma okt 12, 2009 8:40 am

Ah, nu weet ik ook dat je een bekende DCML-er bent!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron