Mickey karakterloos

Berichtdoor DuckBoy » wo sep 02, 2009 7:45 pm

Zet hier de discussie uit het topic dd 36 2009
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Rockerduck » do sep 03, 2009 5:05 pm

Uit het topic DD 36-2009:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... d=1201&p=1

Over het volgende Mickey Mouse-verhaal:

Verhaalcode: D 9802
Titel: Mickey's Important Task
Titelheld: Mickey Mouse
Bladzijden: 5
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: Mickey Mouse, Puk en Max [show character portraits]
Plot: Morag Prunty
Tekst: Joel Katz
Schetsen: Tello-Team
Inkt: ?
Datum van eerste publicatie: 1 juni 1989
Creatiedatum: 4 juli 1988

http://coa.inducks.org/story.php?c=D++9802

Ridder ter Geit schreef:Mickey Mouse: tjongejonge... wat een asociaal figuur is die Mickey ook eigenlijk. Omdat hij in veel verhalen die we in Nederland zien ofwel geen karakter vertoont maar slechts een held en speurneus is en daarnaast af en toe nog eens betweterig en vervelend gedrag erbij vertoond is het best wel een hatelijk persoon aan het worden voor de Nederlandse weekblad lezer.
Eerst moet de arme hardwerkende buurman maar later zijn gras maaien omdat hij aan het werk is. Als dan een andere buurman netjes in z'n tuin beter gaan mishandleld (?) Mickey hem maar meteen. Deze neemt het gelaten op. Vervolgens neemt DE HELE BUURT het goed op als hij zelf gaat lopen schreeuwen op straat dat hij rust wil. En wat doet Mickey zelf? Hij gaat bouwen, hierdoor de hele buurt overlast door herrie bezorgend. Reuze leuk hoor, Mickey.

Redmess schreef:Hm, ja, deze Mickey is wel erg asociaal en agressief bezig. Komen daar geen klachten over vanuit de Disney studio? Er zijn toch codes voor wat dergelijke figuren wel en niet mogen?

AJ schreef:toch zijn niet alle mickey verhalen saai, zoals de verhalen in de pockets waar hij detective is vind ik altijd erg leuk.

Redmess schreef:Het was niet zozeer dat het saai was, maar Mickey is hier zo kwaad en agressief.

Ridder ter Geit schreef:Ik doelde op het beeld dat je van Mickey krijgt door de weekbladen de laatste jaren. Mickey is daarin of karakterloos, of slechts detective, of vervelend. Je gaat zo niet van hem houden. Ik geloof wel dat er betere verhalen zijn, maar die zien we niet in de weekbladen.

huugduck schreef:Het viel mij ook op. Ik had echt niet verwacht dat hij zo boos zou zijn. Hij moet toch altijd de behulpzame buur zijn. Wat ook oersaai word trouwens. Omdat ze een beetje herrie maken. Ik had dit meer iets voor donald gevonden. Misschien wouden ze Mickey is wat meer karakter geven, wat wel nodig is maar niet zo.

Ridder ter Geit schreef:Mickey heeft dit karakter niet. Bij Donald had ik het allemaal prima gevonden. Het probleem is dat Mickey in ieder geval in de huidige verhalen in de Nederlandse Donald Duck uberhaupt niet echt een karakter heeft. Die karakterloosheid van Mickey vind ik vaak vermoeiend. Het is bekend dat in de tekenfilms destijds daarom Donald erbij bedacht is. In de strips moeten Goofy en de boeven er vaak een beetje sjeu aan geven. Of Puk en Max, Minnie, Pluto, Clarabella, Karel... Mickey is het toonbeeld van algehele saaiheid. Veel te braaf voor een stripheld.

Maar, voor de duidelijkheid, het is mij bekend dat er nieuwe Deense verhalen bestaan waarin Mickey een leuker personage is (die verhalen waarin hij zijn oude kleding weer aan heeft). Net als in de oude krantenstrips.

Dat lijkt me duidelijk dus: in strips met Mickey's oude broekje is hij leuk, in strips met andere kleding is hij een saai standaardfiguurtje. Gezien het weekblad het vooral bij het tweede houdt is het niet zo gek dat hij steeds maar als detective wordt gepromoot. Meer leuks is er niet aan hem. Alleen is dit een beetje sneu, want zo eenzijdig zou het personage Mickey Mouse nu ook weer niet moeten zijn...

Al met al sluit ik me qua Mickey dus aan bij wat Rockerduck al langer roept: kom op met die nieuwe Deense verhalen!

Als uitzondering: in de reeks waarin Donald vermist werd zag je wel de 'nieuwe' Mickey. Hoewel ik de reeks niet heel geweldig vond was Mickey hier inderdaad duidelijk interessanter!

DuckBoy schreef:De mickey van Cesar Feroli Pelaez is geweldig, net zoals de mickey uit dective verhalen uit de pockets 1 tm 81. Hij heeft een karakter! De Paul Murry troep waar wij mee opgescheept zitten, is net zoals iedereen hier al zegt gewoon bagger. Als het zo doormoet met Mickey kunnen ze beter de Mickey verhalen uit het blad schrappen. Als ze nou gewoon iedere week de mickey mey het rode broekje (net zoals michel P al zij) in het blad stoppen...

Duckfan van Down Under schreef:Ooit de Mickey Mouse uit de pockets gezien? Dat is pas een raar personage.

Redmess schreef:Het is toch wel treurig dat HET symbool van Disney een saai karakter heeft...

Deze Mickey deed me overigens onwillekeurig denken aan de Mickey uit de South Park aflevering "the ring". Daar symboliseert hij overigens ook het hele "Disney is evil" thema dat ook elders op McDrake te vinden is.

Duckfan van Down Under schreef:Welke Mickey is 'deze Mickey'? Die van mij of die DuckBoy? Of die uit de Deense verhalen?

huugduck schreef:Ik zie Mickey niet als het symbool van Disney. Voor mij is Donald het symbool van disney. Als je aan Disney denkt denk je toch meteen aan Donald en niet die muis?

Rockerduck schreef:Ik denk dat vooral in Europa men Donald meer met Disney associeërt. In Europa leeft nog een hele stripcultuur met de Duck-familie als middelpunt. Elders in de wereld, en met name Amerika, waar een dergelijke stripcultuur ontbreekt, is Mickey hét gezicht van Disney, en Disney in Amerika promoot het bedrijf ook bij uitstek met de muis en niet met de eend.

huugduck schreef:Ooit wel, hoe lang heeft dat geduurd tot dat Donal Duck kwam. Walt Disney heeft zelf toegegeven dat Donald populairder werd dan mickey. Dat kwam door hetzelfde probleem als nu van Mickey, te braaf en te saai. En nu, nu is hij helemaal karakter loos.

DD schreef:Ik begrijp jullie volkomen. Zelf vind ik Mickey ook niks maar we moeten wel realistisch blijven. Mickey Mouse is en blijft het symbool van Disney. Daar kunnen we niks aan veranderen. In Disneyfilms en Disneyland en noem maar op kom je het hoofd van Mickey tegen en niet die van Donald. En ook als je in hele arme landen bent die zowat 100% geïssoleerd zijn van de Westerse Wereld, zul je zien dat ze allemaal Mickey Mouse wel kennen. Eerder dan Disney en al helemaal eerder dan Donald. Mickey is gewoon te zien als het evenbeeld van Disney dat net zo populair is als McDonald's en Coca-Cola. Ga naar het meest prehistorische gebied op de wereld, een Coca-Cola logo kom je vast wel tegen ;)

Bij Warner Bros zie je ook dat Bugs Bunny "de Mickey" is. In alle Warner Bros films kom je hem weer tegen. Dan kun je ook moeilijk zeggen dat bijvoorbeeld Daffy Duck populairder is.

huugduck schreef:Als zelfs Walt Disney het toe geeft de maker van mickey dat donald bekender is dan zou het wel waar zijn. Natuurlijk is hij de gastheer in de disney pretparken. Dat komt omdat hij het eerste bekende figuur was. Door hem kwam het sucses. En dat heeft niks met populariteit te maken, als je een symbool nodig hebt kies je natuurlijk je eerste figuur. ( Mickey was niet het eerste figuur maar Oswald raakte disney kwijt) Maar toch is op dit forum bij de meeste mensen donald populairder.

Ridder ter Geit schreef:Donalds strips zijn populairder. Er zijn wel zeer populaire oude Mickey-strips, maar dankzij Carl Barks is Donalds striphistorie het meest legendarisch.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor huugduck » do sep 03, 2009 7:42 pm

Het probleem is Mickey is te gewoon te soft te aardig te betweterig. Zo kan ik wel even doorgaan. als deze dingen zorgen er voor dat hij steeds inpouplairder word. De tekenaars weten gewoon niet wat voor karakter ze aan mickey moeten geven. Dat merk je uit dit verhaal wel.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor DuckBoy » vr sep 04, 2009 4:47 pm

Het aller raarste met mickey is dat hij per tekenaar van karakter wisseld, terwijl donald altijd een opvliegende eend blijft met een klein hartje. Dan is mickey weer, soft, dan weer agressief mickey heeft gewoon niks van zichzelf.
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor huugduck » vr sep 04, 2009 5:17 pm

DuckBoy schreef:Het aller raarste met mickey is dat hij per tekenaar van karakter wisseld, terwijl donald altijd een opvliegende eend blijft met een klein hartje. Dan is mickey weer, soft, dan weer agressief mickey heeft gewoon niks van zichzelf.

Precies. Mickey heeft niks waar je hem aan kan herkennen. Daarom vind ik Donald leuker. Die heeft een duidelijk karakter.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Carl Rosa » vr sep 04, 2009 6:43 pm

Mickey is gewoon een verklede Kuifje.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor huugduck » vr sep 04, 2009 8:45 pm

Carl Rosa schreef:Mickey is gewoon een verklede Kuifje.

H,m, ik vind het moeilijk om deze twee figuren te vergelijken. Ik vind zet totaal niet op elkaar lijken kuifje heeft meer karakter als mickey en altijd hetzelfde karakter. Hoezo vind je ze op elkaar lijken?
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Carl Rosa » vr sep 04, 2009 11:06 pm

huugduck schreef:
Carl Rosa schreef:Mickey is gewoon een verklede Kuifje.

H,m, ik vind het moeilijk om deze twee figuren te vergelijken. Ik vind zet totaal niet op elkaar lijken kuifje heeft meer karakter als mickey en altijd hetzelfde karakter. Hoezo vind je ze op elkaar lijken?

Avontuurlijk ingsteld, super braaf, zeer correct, erg voorbeeldig en gemanierd. Kortom: ideaalbeeld voor de jeugd daarom pushed Disney Mickey altijd als boegbeeld.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr sep 04, 2009 11:25 pm

Dat is correct. Kuifje, Tom Poes en Mickey Mouse zijn 'de perfecte kleurloze hoofdpersoon die alles goed doet', en derhalve alleen leuk dankzij hun 'side-kicks' als Haddock, Bommel en Goofy.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Redmess » za sep 05, 2009 12:21 am

Goed doen? Ha! Lees Kuifje in de Congo maar eens. En in latere verhalen word Kuifje cynischer, moe van avonturen. In Kuifje en de Picarros wil Kuifje in eerste instantie niet eens gaan als zijn vrienden zijn gegijzeld. Hij moet (door Haddock?) overtuigd worden toch te gaan. En het avontuur eindigd ook niet echt "goed". De ene dictator is vervangen door de andere, er veranderd feitelijk niets, het enige dat veranderd is de dictator. Dit hangt overigens samen met het feit dat Herge in latere jaren gedesillusioneerd raakte met zijn personage.

Ik denk niet dat de vergelijking met Mickey opgaat, omdat Kuifje veel ondernemender en avontuurlijker is, en niet aarzelt actie te ondernemen (in eerdere verhalen althans).
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Carl Rosa » za sep 05, 2009 8:07 pm

Redmess schreef:Goed doen? Ha! Lees Kuifje in de Congo maar eens.

Ik denk niet dat de vergelijking met Mickey opgaat, omdat Kuifje veel ondernemender en avontuurlijker is, en niet aarzelt actie te ondernemen (in eerdere verhalen althans).

In Afrika; waarom wist ik dat iemand dat zou zeggen? Dat is een verhaal uit 1930 en dat is de gedachtengang van Hergé. Mickey is net zo ondernemend en avontuurlijk. Ik weet niet welke Mickey verhalen jij gelezen hebt. In de lange verhalen van Gotfredson of Murry vliegt ie van hot naar her. Net als, inderdaad Tom Poes, vind ik het alledrie brave borsten van de bovenste plank.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor DuckBoy » zo sep 06, 2009 12:07 pm

Kuifje is een leuk figuur, die een vast karakter bezit, dat komt mede omdat hij door 1 en niet doorm honderden tekenaars is getekend.
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor De Zwarte Schim » vr mei 27, 2011 10:24 pm

nee, mickey is echt te perfect! en dan krijgen we ook nog van die oude verhalenuit 1940 met die broek en pet aan!
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Re: Mickey karakterloos

Berichtdoor Koen » di maart 26, 2013 8:40 pm

Ik erger me vooral aan die detective-Mickey. Geef me dan liever Donald als detective, en dat hij dan heel arrogant gaat doen maar het alsnog fout heeft. :lol:
Hier is ook echt een verhaal van gemaakt, volgens mij is 'ie Deens. Weet iemand welke ik bedoel? Het was iets met een bewaker. Donald had op een gegeven moment iedereen al beschuldigd, met de meest bizarre verklaringen, en uiteindelijk blijkt dat het ''gestolen'' schilderij gewoon weg was voor restauratie of reparatie of zo. Echt een geniaal verhaal :) .
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Mickey karakterloos

Berichtdoor Koen » wo maart 27, 2013 1:36 pm

Koen schreef:Weet iemand welke ik bedoel?


Niemand?
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron