Dd zen opa!

Berichtdoor Rubberduck » wo feb 16, 2011 3:25 am

Wat mankeert die man toch? Volgens hem was Loebas ook al door Donald overreden met de 313...
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo feb 16, 2011 11:20 am

Zo krijgen we toch best een ziek beeld van die beste man...
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor McDuck Menu » wo feb 16, 2011 11:49 am

Nogal donkere humor voor het Duck universum lijkt me.. Meestal gaan personages niet zomaar dood, maar verdwijnen ze gewoon uit beeld. Ik denk dat de wisselwerking tussen Gijs en Oma niet goed zou werken als er een opa bij was.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor kwuk duck » wo feb 16, 2011 4:44 pm

Heeft de opa ooit in een barks verhaal gestaan?
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo feb 16, 2011 6:54 pm

kwuk duck schreef:Heeft de opa ooit in een barks verhaal gestaan?

Nee, maar hij is wel ooit genoemd en leeft nog steeds! In "The Hard Loser" (Four Color 29, 1943) haalt Donald een paard bij zijn opa. We krijgen opa alleen niet te zien.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor kwuk duck » wo feb 16, 2011 8:20 pm

Okè, is dit de zelfde als bij de rosa strip uit lo$.
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Michiel P » wo feb 16, 2011 8:47 pm

Duckfan van Down Under schreef:In "The Hard Loser" (Four Color 29, 1943) haalt Donald een paard bij zijn opa. We krijgen opa alleen niet te zien.

Zie: http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... W_OS_29-02

Duckfan van Down Under schreef:Hij is wel ooit genoemd en leeft nog steeds!

In 1943 leefde hij nog steeds, bedoel je. Toevallig verscheen "The Hard Loser" in september 1943, de maand waarin ook Oma Duck voor het eerst in de krantenstrip optrad. Oma en Opa Duck werden nooit samen gezien. In 1950 zien we Oma Duck voor het eerst (?) op haar boerderij, mét Gijs Gans en zonder Opa Duck. We moeten aannemen dat Opa Duck tussen 1943 en 1950 overleden is.

kwuk duck schreef:Okè, is dit de zelfde als bij de rosa strip uit lo$.

Is dat een vraag? Ja hoor, dat is precies dezelfde. Met dezelfde sik en dezelfde strooien hoed, maar dan allemaal buiten beeld, hè? Want er staat geen plaatje van hem in dat verhaal. Maar hij ziet er wel precies hetzelfde uit!
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Re: Dd zen opa!

Berichtdoor Ralph » di jul 16, 2013 7:59 pm

Het lijkt me wel bijzondere informatie voor dit topic dat de Opa Duck van Strobl na bijna 50 jaar voor het eerst opnieuw in de strip is voorgekomen. Dit gebeurde in het verhaal Dreiging uit het Elfenrijk (http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2010-108), dat in de gelijknamige pocket (nr. 210) in Nederland is verschenen. We krijgen hem alleen te zien in een flashback van oma Duck en op een foto in Donald's huis. Het verhaal is geschreven door Lars Jensen en getekend door Flemming Andersen.
Avatar gebruiker
Ralph
Member
 
Berichten: 190
Geregistreerd: vr jul 05, 2013 2:56 pm

Re: Dd zen opa!

Berichtdoor Oom Paspasu » do jul 18, 2013 8:09 pm

Voor een verhaal van Lars Jensen is dat misschien niet zo bijzonder. Hij haalt graag oude figuren uit de kast.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re:

Berichtdoor Dagoduck » wo dec 20, 2017 9:59 am

Michiel P schreef:Volgens de omschrijving op Inducks toont deze Taliaferro-gag uit 1948 een portret van Opa Duck. Hij draagt een uniform uit de Amerikaanse Burgeroorlog, maar het is onduidelijk aan welke zijde hij vocht. (Californië behoorde tot de Union, dwz. de noordelijke staten.)

De scan is helaas niet scherp genoeg om de naam op het portret te kunnen verifiëren. De grap is ook niet helemaal duidelijk. Volgens mij schildert Donald strepen op de mouw van zijn opa, zodat het lijkt alsof deze een hogere rang had.

Afbeelding

Bron: http://coa.inducks.org/story.php?c=YD+48-04-10

Volgens mij is de naam onder het portret gewoon 'Grandpa Duck'.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Dd zen opa!

Berichtdoor Dagoduck » wo dec 20, 2017 10:41 am

Tijdlijn Opa
Afbeelding+Afbeelding+Afbeelding+Afbeelding+Afbeelding

Burgeroorlog __Opa ontmoet oma (jaar ?)______________________________Jager Opa (Jaar ?)_______________________________________ca. 1902_____________________Donald's jeugd (ca. 1930)
1861-1865

Misschien moeten afbeelding 2 en 3 omgewisseld worden. De laatste afbeelding is ongeveer in 1930 als we aannemen dat Donald in 1920 geboren is en hij daar ongeveer 10 jaar is.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Dd zen opa!

Berichtdoor Dagoduck » do dec 21, 2017 9:55 am

Opa Duck deel 1
Wat was het geboortejaar van Opa Duck
Volgens civilwar.org waren de meeste Union Soldiers tussen de 18 en 45 jaar oud, jongens onder de 12 dienden soms als hoornblazers of tamboers. Op de zelfde webpagina staat vermeld dat de meeste Confederate Soldiers onder de 30 waren, en dat jongens onder de 18 soms werkten als tamboers.
Volgens historynet.com was de gemiddelde Union Soldier begin de twintig. De meeste van hen waren getrouwd en veel hadden al kinderen.
Volgens Private Watkins van het forum civilwartalk.com was de gemiddelde Union Soldier onder de 26 jaar (25,8083) en hij heeft het uit het boek 'The Civil War Day By Day' van Philip Katcher.
civilwarhome.com zegt:
civilwarhome.com schreef:There were 127 Northern soldiers recorded as being age 13; 330 age I4; 773 age 15; 2758 age 16; 6425 age 17; 133,475 age 18; 90,215 age 19; 71,058 age 20; 97,136 age 21. From there on it gradually went down to 7012 age 45; 967 age 46; and 2366 age 50 or over.


De meeste soldaten waren dus rond de 18 à 20 jaar. Opa Duck zal waarschijnlijk ongeveer 18 à 20 zijn geweest toen hij het leger in ging. De oorlog begon in 1861.
1861-18=1843, 1861-20=1841.
Hij zal dus geboren zijn rond 1840, waarschijnlijk tussen 1841 en 1843.

Maar... hij kan dus ook veel ouder over jonger zijn geweest.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Dd zen opa!

Berichtdoor Dagoduck » vr maart 09, 2018 10:00 am

Ik heb een theorie over deze opa (of over zijn vader). In het verhaal De held van Duckburg komt een overgrootvader van Donald voor, die ook Donald heet. Hij heeft het verhaal van zijn opa gehoord. Waarschijnlijk hebben zij dus samen in de burgeroorlog gevochten, aangezien de naam onder het portret "Grandpa Duck" is. In het verhaal Held van het westen komt een soortgelijk personage voor. Hij heet Donald-Kid, leeft in 1800 en is trompetter in het 20e regiment in het wilde westen. Donald-Kid kan makkelijk een bijnaam zijn, gewoon kid erachter plakken.

Mijn theorie:
Donald-Kid zat als jong gastje bij het leger als trompetter. Hij trouwt met Katharina, de dochter van Generaal Watjes. Hij gaat op een gegeven moment uit het leger, en gaat de paarden verzorgen bij zijn oom Dagobert. Zijn oom stuurt hem (door middel van een geweer) weer het leger in, hij ondertekent een formulier om zich aan te melden, waar in staat dat hij wagenmenner wordt. Omdat hij dat ondertekend heeft kan hij geen beroep doen op zijn officiersrang.

Een knelpunt: Overgrootvader Duck moet tijdens de oorlog dan al minstens 70 zijn.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Dd zen opa!

Berichtdoor Jop Duck » vr maart 09, 2018 4:13 pm

Dagoduck schreef:Ik heb een theorie over deze opa (of over zijn vader). In het verhaal De held van Duckburg komt een overgrootvader van Donald voor, die ook Donald heet. Hij heeft het verhaal van zijn opa gehoord. Waarschijnlijk hebben zij dus samen in de burgeroorlog gevochten, aangezien de naam onder het portret "Grandpa Duck" is. In het verhaal Held van het westen komt een soortgelijk personage voor. Hij heet Donald-Kid, leeft in 1800 en is trompetter in het 20e regiment in het wilde westen. Donald-Kid kan makkelijk een bijnaam zijn, gewoon kid erachter plakken.

Mijn theorie:
Donald-Kid zat als jong gastje bij het leger als trompetter. Hij trouwt met Katharina, de dochter van Generaal Watjes. Hij gaat op een gegeven moment uit het leger, en gaat de paarden verzorgen bij zijn oom Dagobert. Zijn oom stuurt hem (door middel van een geweer) weer het leger in, hij ondertekent een formulier om zich aan te melden, waar in staat dat hij wagenmenner wordt. Omdat hij dat ondertekend heeft kan hij geen beroep doen op zijn officiersrang.

Een knelpunt: Overgrootvader Duck moet tijdens de oorlog dan al minstens 70 zijn.

Dat hoeft niet hoor. Het Wilde Westen begon in 1803. Ik gok niet dat hij dus rond 1800 leefde. Want toen was er daar nog geen echte bevolking en geen leger.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Dd zen opa!

Berichtdoor Dagoduck » vr maart 09, 2018 4:17 pm

Maar Willie zegt in het verhaal: "Ik stuur je naar 1800"
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron