Dd zen opa!

Berichtdoor DiederikDuck_DDD » wo sep 16, 2009 5:04 pm

Hoe zou donald duck zen opa er uit zien!?
maak een tekening er van en post het hier :)
DiederikDuck_DDD
Member
 
Berichten: 204
Geregistreerd: do mei 21, 2009 10:37 pm
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor Michiel P » wo sep 16, 2009 6:36 pm

1) In Vacation Parade 2 (1951) staat een titelloos verhaal van Bill Wright, waarin Oma Duck herinneringen ophaalt aan haar geliefde Humperdink. Het is niet helemaal duidelijk of deze Humperdink haar overleden echtgenoot is. In dit verhaal staat ook een afbeelding van Humperdink, maar die heb ik niet kunnen terugvinden.

Afbeelding

Grove vertaling: "Ik kan me nog precies herinneren hoe ik met Humperdink danste op het oogstfeest in 1904. Toen droeg ik deze hoed voor de eerste keer..."

Bron: http://www.donaldisme.dk/ancestors.htm#america

2) In het tekenfilmpje "No hunting" (1955) ontmoet Donald de geest van zijn grootvader. Omdat deze geen Schots accent heeft, moet het wel om de echtgenoot van Oma Duck gaan.

Afbeelding

Bron: http://www.2719hyperion.com/2007/01/no- ... -1955.html

3) Tony Strobl tekende in 1963 een verhaal waarin Donalds grootvader optreedt ("The Good Old Daze"). Déze grootvader is duidelijk de man van Oma Duck.

Afbeelding

Klik hier voor een volledige pagina uit dat verhaal.

4) In 1992 en 1993 introduceerde Don Rosa twee nieuwe grootvaders van Donald Duck, waarvan de één Humperdink heet en de echtgenoot van Oma Duck is.

Afbeelding + Afbeelding

Zie ook: http://duckman.pettho.com/tree/v_american.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor huugduck » wo sep 16, 2009 6:45 pm

Waarom hebben ze eigenlijk die opa laten overlijden? waarom niet gewoon laten leven? lijkt mij leuker.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Rockerduck » do sep 17, 2009 12:45 am

Interessant... Dat is al het zoveelste geval van Rosa die niet-Barkse feiten gebruikt voor zijn eigen projecten, terwijl hij ondertussen Barks wel gebruikt als criterium om creaties/ideeën van anderen af te keuren.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » do sep 17, 2009 1:58 am

Rockerduck schreef:Interessant... Dat is al het zoveelste geval van Rosa die niet-Barkse feiten gebruikt voor zijn eigen projecten, terwijl hij ondertussen Barks wel gebruikt als criterium om creaties/ideeën van anderen af te keuren.

Wanneer dat zo uitkomt, is Don Rosa niet te beroerd om gegevens te gebruiken die niet van Barks afkomstig zijn. Het gaat dan om zaken waar Barks geen uitsluitsel over geeft, zoals de namen van personages of het gegeven dat Dagobert zijn eerste dubbeltje verdiende door schoenen te poetsen. Wanneer auteurs elkaar tegenspreken, krijgt Barks voorrang. Tenzij Rosa het zelf weer eens beter weet, natuurlijk.

Lees onderstaande discussie van DCML maar eens. Don Rosa had zelf verzonnen dat Donalds grootvader Dabney Duck moest heten. David Gerstein wijst hem erop dat deze grootvader al Humperdink werd genoemd én dat Oma Duck bij Al Taliaferro eigenlijk Donalds moeder is. Rosa accepteert het eerste gegeven, maar hij verwerpt het tweede, omdat Oma Duck bij Carl Barks wel degelijk Donalds grootmoeder is.

(Het bewijs hiervoor vind je in de stamboom die Barks zelf tekende en in de titel "Donald's Grandma Duck". In dit verhaal noemt Gijs Gans Oma overigens "mum" (=afkorting van "madam") en beweert Oma dat Gijs haar neef ("nephew") is.)

David Gerstein schreef:> That sounds like the previously discussed "This is Your Life, Donald
> Duck" to me. Although I don't remember seeing any Grandpa, Donald spent
> his childhood years on Grandma's farm in that story.

And why with Grandma, and not his actual parents? I hate to break this to all of you (especially you, Don), but when indexing WDC&S for 1947-1950 for Harry last summer, I discovered something very shocking in the first few years of Taliaferro's Grandma strips. Grandma consistently refers to Donald as her son! I don't know how this is going to affect anything (especially as AT created Grandma).
And according to those rather bad Grandma stories of early-'50s WDC&S, Grandma's (apparently deceased) husband was named Humperdink. Consistently. Did you go with that, Don? I have not seen the Duck Family Tree (indeed, I have no idea when or if Gladstone plans to publish it) and I don't know what name you gave him.

Bron: http://nafsk.se/pipermail/dcml/1994-October/002891.html

Don Rosa schreef:I recall you posting a message about Grandma's husband being named "Humperdink" several months ago when you were just popping in and out here. Tell me what issues of WDC&S this appears in. And you imply it was mentioned more than once? That is unusual to see ANY sort of continuity in these comics in those days.
I can easilly be persuaded to use that name -- I picked "Dabney Duck" for reasons I can certainly no longer recall after 3 years. But since Barks never gave him a name, "Humperdink" has a precedent in those old WDC&S and does not conflict with Barks, so I can use it. But no matter what the creator of Grandma intended her to be, Barks said she was Donald's grandmother, so that she has to be (as far as I'm concerned).

Bron: http://nafsk.se/pipermail/dcml/1994-October/002894.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor huugduck » do sep 17, 2009 12:36 pm

Rockerduck schreef:Interessant... Dat is al het zoveelste geval van Rosa die niet-Barkse feiten gebruikt voor zijn eigen projecten, terwijl hij ondertussen Barks wel gebruikt als criterium om creaties/ideeën van anderen af te keuren.

Je hebt wel een beetje geleik door Rosa weet ik niet meer hoe het gaat. Alles gaat door elkaar. De ene tekenaar zecht dit de ander dat het word wel heel verwarrend. Kunnen ze niet aan bij een verhaal blijven dat lijkt me veel logischer.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor DiederikDuck_DDD » do sep 17, 2009 5:37 pm

hey waar komen die tekeningen!
DiederikDuck_DDD
Member
 
Berichten: 204
Geregistreerd: do mei 21, 2009 10:37 pm
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor Rockerduck » vr sep 18, 2009 12:54 am

huugduck schreef:Je hebt wel een beetje geleik door Rosa weet ik niet meer hoe het gaat. Alles gaat door elkaar. De ene tekenaar zecht dit de ander dat het word wel heel verwarrend. Kunnen ze niet aan bij een verhaal blijven dat lijkt me veel logischer.

Nou, er werken zo veel schrijvers en tekenaars aan Donald Duck in zoveel verschillende landen dat het me onmogelijk lijkt om één standaardverhaal/versie te maken. Wat Rosa of een andere schrijver wel of niet zegt, heeft daarom maar net zoveel waarde als jij er zelf aan wilt geven. Het maakt mij eigenlijk niet uit wie er "gelijk" heeft, als er maar goede verhalen omheen gemaakt worden.

In welke zin noemt Oma Duck Donald haar zoon? De uitdrukking "son" is gebruikelijk in Amerika voor een ouder persoon om een jonger persoon aan te spreken. Het hoeft dan niet persé om een letterlijke ouder-kind band te gaan.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » vr sep 18, 2009 2:59 am

Rockerduck schreef:In welke zin noemt Oma Duck Donald haar zoon? De uitdrukking "son" is gebruikelijk in Amerika voor een ouder persoon om een jonger persoon aan te spreken. Het hoeft dan niet persé om een letterlijke ouder-kind band te gaan.

Ik denk dat je gelijk hebt. Taliaferro's Donald spreekt Oma consequent aan met "grandma", "granny" of "gran", maar nooit met "mother" of "mum". Zelfs bij Taliaferro is Oma Duck dus ontegenzeggelijk Donalds grootmoeder. De discussie "Wiens oma is Oma nu eigenlijk?" is hiermee eindelijk definitief afgesloten.

Voorbeeld van "gran" en "son": http://coa.inducks.org/story.php?c=YD+48-09-29

Afbeelding

Alle Taliaferro-gags met Oma Duck: http://coa.inducks.org/comp2.php?code=& ... sort1=auto
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr sep 18, 2009 5:16 pm

Misschien dit topic naar 'Personages'?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rick Vansloneker » za sep 19, 2009 12:43 pm

Uit de onderwerp titel begrijp ik dat Donald op latere leeftijd kinderen heeft gekregen (met Katrien?) die vervolgens ook weer nageslacht hebben geproduceerd en toen Zen is gaan beoefenen. Welk verhaal is dat?
Die Schlappen müssen runter!
Rick Vansloneker
Member
 
Berichten: 83
Geregistreerd: do jan 22, 2009 8:42 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za sep 19, 2009 5:14 pm

Ja, dat wil ik ook wel eens weten.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo sep 20, 2009 9:37 pm

In Donald Duck nummer 34 van 1976 lezen we in het openingsverhaal hoe Donald Duck kleinkinderen krijgt met Katrien. Daarna een tijdsprong, waarin we hun kleinkinderen ontmoeten. Je ziet ook de hang van de nieuwe Duck-familie naar meer Zen-achtige verlichting. Dit helpt Donald eindelijk van zijn driftbuien af.

Een vreemd verhaal. Vooral omdat er later nooit op terug gekomen wordt. Het staat er gewoon maar plompverloren tussen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » ma sep 21, 2009 1:00 am

Het openingsverhaal van DD 34-1976 is "Donald's dishwasher":
http://coa.inducks.org/story.php?c=D++2397

Niks over kleinkinderen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » ma sep 21, 2009 1:01 am

And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron