Dombo het vliegende olifantje

Berichtdoor Michiel P » do jan 21, 2010 3:22 pm

Op het inmiddels in onbruik geraakte Stripliefhebbersforum stond een boeiende discussie over het personage Dombo. Aan het woord zijn een aantal tekstschrijvers die ook voor Donald Duck werken of hebben gewerkt.

Herman Roozen schreef:Ik ben een plot aan het schrijven voor Donald Duck over Dombo het vliegende olifantje. Dankzij Google ben ik er net achter gekomen dat het muisje in zijn muts Timmie heet. Maar wat ik me nog afvraag is: kan Dombo eigenlijk met mensen praten? Op dit forum moet het toch wemelen van de mensen met historisch besef die daar een antwoord op hebben.

Dirk Arend schreef:Timmie is vaak de woordvoerder maar Dombo spreekt absoluut ook wel eens tegen/met mensen (sic) hoor! Ik noem wat verhaalnummers waaruit dat blijkt: H92125 - H92186 - H9310 (die liggen hier toevallig (?) voor de hand).

Ik begrijp dat je niet al te veel DD's hebt daar.... Is het geen goed idee een bezoekje te brengen aan de stripwinkel om de hoek? Op de achterkant van DD jaargang 1993 staat wekelijks een Dombo strip. [...]

Heb je toevallig dat dikke Cartoon Aid boek uit 1989 in huis? Daar staat een prachtig Dombo verhaal in (getekend door Nadorp).

Dirk Arend bedoelt dit verhaal: http://coa.inducks.org/story.php?c=H+79019

Wilbert Plijnaar schreef:Als ik me niet vergis is dat Nadorp verhaal er een die ik geschreven en gelay-out heb.

Ik liet mij bij het schrijven van Disney verhalen altijd leiden door de bron , (in dit geval de film) om dat dat de beste manier is om door de ruis van de jarenlange toevoegingen van andere Disney stripschrijvers te kijken.

Dombo is een naieve baby/kleuter en praat nooit maar in sommige strips heeft hij denkballoons. In de film natuurlijk niet. Timmie is de amanuensis en stem van Dombo. Misschien niet altijd zoals Dombo het bedoelt, maar daar zit 'm nou juist de lol in.

Dumbo's (door Timmy ingefluisterde) drijfveer is de ambitie circus act te worden. Zijn antagonisten zijn de dames olifant die jaloers zijn op Dombo zijn succes en hem altijd belachelijk maken vanwege zjn oren, het vervelende jongetje dat graag olifanten pest en bij wijle de circus directeur die als autoriteit soms beslissingen neemt die niet altijd met Dombo's welzijn overeenkomen. Vreemd genoeg komen de clowns zelden voor in de strips die ik ken. Take it from there.

Evert Geradts schreef:Ik heb een heel jaar Dombo gags voor de achterpagina van DD geschreven en geschetst. En verder ook nogal wat kortere Dombo verhalen. In mijn verhalen praat Dombo gewoon met iedereen, ik zou niet weten waarom hij dat niet zou doen. Timmie is natuurlijk een beetje zijn geweten, zijn Japie Krekel. Maar ook weer niet te erg, want Dombo HEEFT al een gouden hartje.

Timmie is gewoon handig voor de conversatie, als Dombo helemaal alleen hoog in de lucht vliegt. Zo legde Wilbert me de dualiteit van Sjors en Sjimmie ook uit. Met alleen Sjors heb je enkel monologen en denkballonnen...

Maar het uiteindelijke antwoord van de Dombo-vraag kun je natuurlijk het best aan de redaktie stellen. Volgens mij hebben die er geen bezwaar tegen dat hij met wie dan ook praat. Bovendien lenen zijn poten zich niet zo voor doofstommentaal...

Herman Roozen schreef:Wat een prachtige controverse. Ik begrijp dat het niet echt de bedoeling is dat Dombo met mensen praat, maar dat ik geen modderfiguur sla als ik hem dat toch laat doen. Voorlopig kan ik nog uit de voeten zonder een tot-mensen-pratende Dombo.

Nog bedankt voor de tip van het Cartoon Aid boek. Die had ik nog! Het weekblad krijgt mijn dochter sinds kort, maar daar staat tegenwoordig weinig Dombo in.

Wilbert Plijnaar schreef:Sorry nou toch even hoor Evert , nu vergelijk je een fruitmand.

Pinochio is een jongetje met een gebrek aan ruggegraat die zich met graagte laat meeslepen en misbruiken door slechte acteurs en verslaafde vrienden. Zo iemand is sterk gebaat bij een geweten; de functie die door Japie Krekel wordt vervuld.

Dombo daarentegen is de onschuld zelve. Een tabula rasa, met een aangeboren lichamelijk gebrek, wat hem een passief slachtoffer maakt van pesterijen en een minderwaardigheidscomplex veroorzaakt. Zo iemand heeft geen extern geweten nodig maar een activerende kracht. En daarom hebben Dick Huemer en Joe Grant hem destijds aan Timothy geholpen die de rol van motivator, inspirator en agent op zich neemt.

Ik begrijp daarnaast wel dat je het jezelf als schrijver een stuk makkelijker maakt door Dombo te laten praten maar ik vind niet dat je dat kunt vergelijken met Sjors en/of Sjimmie. Die praatten namelijk altijd al allebei. Echter door Dombo een stem te geven tast je m.i. een wezelijk onderdeel aan van de originele intentie van het character en de onderliggende verhoudingen.

Zou je Harpo laten praten als je de Marx Brothers ging verstrippen? Nee toch. Dan denk je ook wat harder na voor je je scenario inlevert.

W*

Voor dat de discussie me woorden in de mond legt wil ik direct toevoegen dat ik mijn purisme beperk tot "inhoudelijk geslaagde" originelen. Figuren als bijvoorbeeld Donald of Mickey, hadden zo weinig te bieden van zichzelf dat ze in hun vertaling naar stripvorm alle hulp konden gebruiken.

Jeroen schreef:Dat Mickey Mouse een mager heldje is, begrijp ik. Maar Donald? Donald? Donald?

Wilbert Plijnaar schreef:Ja Jeroen, driewerf ja. Donalds karakter was dan wel (beperkt)gedefinieerd in de cartoons maar zijn wereld was niet noemenswaardig verschillend van pakweg die van Mickey of Goofy. Omdat ze al snel de beperktheid van Donald karakter inzagen gaven de makers hem een zooitje familieleden, waarmee dan weer een cartoon gevuld kon worden. Pas met Barks,die van Donald een genre held maakte en daarmee en passant Donald's oorspronkelijke karakter verwierp, ontstond de rijk gevarieeerde wereld waarmee het nu nog steeds makkelijk werken is.

Dirk Arend schreef:Ik heb me even verdiept in het fenomeen "Dombo". Daarbij heb ik me beperkt tot de stripversies en ja hoor:
De verschillende makers (ook die van de buitenlandse producties) hebben er nogal uiteenlopende opvattingen over. In sommige strips volgt Dombo slaafs de opdrachten van zijn 'mental coach' Timmie terwijl hij in andere verhalen zelfs Timmie versteld doet staan door zijn eigen vindingrijkheid.

Bas Schuddeboom schreef:Doordat de Disney-producties zo wild uiteen lopen, zijn er ook verschillende soorten verhalen. Volgens mij zijn er zodoende in de loop der jaren ook weer nieuwe elementen toegevoegd, die alleen in een bepaald land gebruikt worden. Zo zie je altijd duidelijk verschillen tussen de Deense, Italiaanse en Nederlandse verhalen. Wat opvalt is het temperament wat er vaak in zit. De Deense verhalen zijn naar mijn mening vaak een beetje kil en saai, en naarmate we naar warmere oorden trekken (Italie) worden de verhalen expressiever en wilder. De Italiaanse verhalen, die in de pockets staan, ben ik overigens ook niet zo weg van. Ik denk dat wij er met Nederland precies goed tussen zitten.

Met Duck baseert iedereen zich altijd op Barks (en terecht), maar ik zou iig, zoals Wilbert al zegt, de film als uitgangspunt nemen voor een scenario van Dombo. Dan zit je tenminste altijd goed.

Bron: http://stripnetstripliefhebbersforum.yu ... antje.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Re: Dombo het vliegende olifantje

Berichtdoor Jop Duck » za jun 09, 2018 6:00 am

Dumbo is echt een hele leuke film. Ik dacht dat Walt ooit zei dat het zijn favoriete film was(!) die hij zelf had gemaakt. Weet iemand of dat klopt?
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa


Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten