Venijn McSnekke

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr feb 05, 2010 5:23 pm

Barks' "unnamed pig-villain"! Venijn McSnekke, een van Donalds tegenstanders, en soms ook van Dagobert. Bij gebrek aan Goudglans, Zware Jongens, Rockerduck, of iemand uit de Klondike bedacht Barks deze slechterik. Het gekke is, hoewel hij meer is gebruikt is dan een andere slechterik door Barks, wordt hij door andere tekenaars een beetje verwaarloosd. Alleen wat Barks-na apers zoals Rosa, Jippes, Heymans en Gulien hebben hem de laatste jaren nog gebruikt. Dat vind ik jammer.
Dus hierbij: ik wil Venijn McSnekke terug!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DD » vr feb 05, 2010 6:19 pm

Het is toch juist andersom? Meestal vijand van Dagobert en soms van Donald.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rick Vansloneker » vr feb 05, 2010 9:30 pm

Hij staat zo'n beetje symbool voor de louche maar oliedomme zakenman.
Die Schlappen müssen runter!
Rick Vansloneker
Member
 
Berichten: 83
Geregistreerd: do jan 22, 2009 8:42 pm

Berichtdoor kwok » vr feb 05, 2010 9:33 pm

dat is toch een leuke eigenschap voor bijv. nieuwe verhaal ideen
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Appie Aap » za feb 06, 2010 12:23 am

Naar mijn mening heeft Venijn McSnekke eigenlijk niet zo'n goed gedefinieerd karakter om hem vaak voor te laten komen. Dit neemt niet weg dat hij voor de afwisseling best regelmatig terug kan komen. Zoals Mau Heymans hem neerzette in 'de Geneesheren van de Andes' vond ik hem grappig.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za feb 06, 2010 1:58 pm

Appie Aap schreef:Naar mijn mening heeft Venijn McSnekke eigenlijk niet zo'n goed gedefinieerd karakter om hem vaak voor te laten komen.

Dat meen je toch niet. Ik zal je precies het karakter van McSnekke vertellen. McSnekke is een gewone miljonair, maar heeft zijn geld vaak in louche (of onhandelbare) zaakjes zitten. De Ducks, die in dat verhaal heel succesvol zijn, probeert hij daarom dwars te zitten. Natuurlijk mislukt dit altijd.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Appie Aap » za feb 06, 2010 2:36 pm

Duckfan van Down Under schreef:
Appie Aap schreef:Naar mijn mening heeft Venijn McSnekke eigenlijk niet zo'n goed gedefinieerd karakter om hem vaak voor te laten komen.

Dat meen je toch niet. Ik zal je precies het karakter van McSnekke vertellen. McSnekke is een gewone miljonair, maar heeft zijn geld vaak in louche (of onhandelbare) zaakjes zitten. De Ducks, die in dat verhaal heel succesvol zijn, probeert hij daarom dwars te zitten. Natuurlijk mislukt dit altijd.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind hem ook leuk, maar zijn rol kan zo worden overgenomen door Govert Goudglans of Rockerduck.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Dubbelduck » za feb 06, 2010 3:37 pm

Ik ben het met Appie eens dat McSnekke overgenomen zou kunnen worden door Govert Goudglans of Rockerduck. Maar McSnekke is net ietsje gemener dan die andere twee, en waarmee Govert en Rockerduck hun geld (meestal) eerlijk mee verdienen, verdient McSnekke het oneerlijk. Overigens neemt McSnekke het niet alleen op tegen Donald en Dagobert, maar ook tegen de Jonge Woudlopers in bijvoorbeeld Be Leery Of Lake Eerie.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za feb 06, 2010 3:47 pm

En McSnekke is niet zo rijk. Goudglans en Rockerduck kunnen alles kopen met hun geld (zelfs Brutopia), terwijl McSnekke "maar" een simpele miljonair, of misschien een miljardair is. Bij de Biljardairsclub komt hij niet.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rubberduck » za feb 06, 2010 7:56 pm

Dubbeluck schreef:Ik ben het met Appie eens dat McSnekke overgenomen zou kunnen worden door Govert Goudglans of Rockerduck. Maar McSnekke is net ietsje gemener dan die andere twee, en waarmee Govert en Rockerduck hun geld (meestal) eerlijk mee verdienen, verdient McSnekke het oneerlijk. Overigens neemt McSnekke het niet alleen op tegen Donald en Dagobert, maar ook tegen de Jonge Woudlopers in bijvoorbeeld Be Leery Of Lake Eerie.

Goudglans zijn geld eerlijk verdienen? Daar heb ik zo m'n twijfels over. In Barks' 'So far and no safari' probeert Goudglans zijn zakenbelangen veilig te stellen door met zijn straaljager een moordpoging te doen op Dagobert en zijn neven!
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor DD » za feb 06, 2010 8:03 pm

Rubberduck schreef:
Dubbeluck schreef:Ik ben het met Appie eens dat McSnekke overgenomen zou kunnen worden door Govert Goudglans of Rockerduck. Maar McSnekke is net ietsje gemener dan die andere twee, en waarmee Govert en Rockerduck hun geld (meestal) eerlijk mee verdienen, verdient McSnekke het oneerlijk. Overigens neemt McSnekke het niet alleen op tegen Donald en Dagobert, maar ook tegen de Jonge Woudlopers in bijvoorbeeld Be Leery Of Lake Eerie.

Goudglans zijn geld eerlijk verdienen? Daar heb ik zo m'n twijfels over. In Barks' 'So far and no safari' probeert Goudglans zijn zakenbelangen veilig te stellen door met zijn straaljager een moordpoging te doen op Dagobert en zijn neven!

Een van de verschillen tussen Goudglans en Rockerduck is juist dat Goudglans veel gemener is en tot moord in staat is.

Ik vind ook dat Venijn dezelfde rol als Govert speelt. Maar hij is al bedacht en gebruikt in een aantal verhalen dus vind ik dat daar mee door moet worden gegaan. Er zou alleen niet nóg zo een vijand voor Dagobert geïntroduceerd moeten worden.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za feb 06, 2010 8:37 pm

Vergeet niet, dat McSnekke eerste een tegenstander voor Donald was, en Dagobert dwars begon te zitten lang nadat Rockerduck en Goudglans en er waren!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma feb 08, 2010 10:21 am

Carl Barks zelf zou hier wat ontspannender over denken, denk ik. Hij zou net zo lief zien dat er allerlei andere concurrenten bedacht werden voor Dagobert (McSchobbejak-types?). In die zin hoeven niet steeds Barks personages opnieuw en opnieuw gebruikt te worden per see. Het mag wel, als het het verhaal ondersteunt, maar wat nieuws mag ook!

Venijn McSnekke vind ik geweldig, trouwens, vooral in het 'Verboden Vallei' verhaal. Hartstikke leuk hoe hij een 'gesnipperde spruiten in het zuur' fabriek heeft en de verkoop veilig wil stellen. Ik vind hem ook zeker een expressief genoeg karakter hebben in dat verhaal. Zijn neiging om met een stok dozen met beestjes uit Donalds hand kapot te slaan is trouwens nagedaan van een oude professor in een eerder verhaal dat er erg op lijkt; een verhaal in Afrika met vlinders.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Venijn McSnekke

Berichtdoor Michiel Q » di jul 24, 2012 3:20 pm

Venijn McSnekke wordt op Inducks Argus McSwine genoemd, maar die voornaam is niet afkomstig van Barks.

David Gerstein schreef:Argus McSwine got his first name in 1990's UNCLE SCROOGE 244—a story in which he didn't exactly appear!
To elaborate...

Editor Bob Foster was faced with the fact that many Egmont stories used a pig villain whom they always called McSwine (source: "Milkman" story)—but who wasn't always drawn consistently. Sometimes the classic Barks visual design was used, but not always. Bob came up with a clever solution: he would treat the variant designs as relatives, and give them different first names.

US 243 had included a story with the classical Barks design; called simply "McSwine" there, with no first name.
US 244 had a non-Barksian McSwine design; so Bob called this one Angus McSwine, and had him refer back to the previous issue's McSwine as being his cousin, Argus. When more stories with the Barks design appeared somewhat later, "Argus" continued to be used, until it became the general rule.

So... from 1990 to now, Barks' classical pigfaced villain has usually been called Argus McSwine in North American Disney comics, except when he has a very different role than usual—and we revert to the old Barks tradition of varying aliases (example: US 364, where he was "Lardo J. Porkington," a name invented by Lars Jensen for that particular story).

Bron: http://dcf.outducks.org/viewtopic.php?pid=1534#p1534
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Venijn McSnekke

Berichtdoor Jop Duck » wo apr 18, 2018 3:24 pm

Duckfan van Down Under schreef:ik wil Venijn McSnekke terug!

Ik ook.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa


Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron