Het vierde neefje Kwok!

Berichtdoor Luuuuk » wo feb 21, 2007 7:50 pm

AfbeeldingPhooey, the "Fourth Nephew?"

GENUS PEDIGREE: Duckbill
KNOWN ALIASES: Fooey; Phooie; Barks
KNOWN RELATIVES: unknown
KNOWN PETS: Bolivar & Behemoth the St. Bernards.
CITIZENSHIP: unknown
KNOWN CONFIDANTS: Donald Duck; Huey, Dewey & Louie; $crooge McDuck; Junior Woodchucks.
KNOWN RIVALS: unknown
PARAPHERNALIA: unknown


1st PRINT APPEARANCE: unknown (perhaps: "Donald Duck" daily strip from Jan. 11, 1946, reprinted in "Walt Disney's Comics & Stories" #124)
1st FILM APPEARANCE: unknown
VOICE ACTOR: N/A
SIGNATURE: unknown
BIOGRAPHICAL DETAILS: Phooey is not an official Disney character, but rather a spurious, mythical, fan-based creation derived from his various mysterious appearances. The term "phooie," "phooey" or "fooey" (spelling notwithstanding) is an Americanism used primarily as an expression (like "wow!" or "shucks!," etc.) to indicate the speaker is either pitiably "disappointed" or in pessimistic "disbelief." This term has been applied to the mysterious Fourth Nephew appearing with Huey, Dewey & Louie in some comic book panels by mistake. There are many known instances. Some, however, may not be true appearances of Phooey, but rather just some other Junior Woodchuck who happens to look a lot like Huey, Dewey and Louie. Many other found stories are much better examples. For more detailed information and actual examples see Per Starback's character section for Fooey.
HISTORICAL FACTS: unknown
LITTLE KNOWN SECRETS: unknown
WORKING THEORIES: To develop the myth of Phooey further I propose that Phooey's first appearance was in WDC #124 where he is actually called by name: "Phooie" (a slight deviation). While it is an accepted notion that early comics featuring HD&L depicted them as wearing blue, green and red shirts with one of the colors (usually green) being replaced occassionally by yellow, and the wearer being indistinguishable. However, it is now considered cannon that the official color scheme is "Huey wears red, Dewey wears Blue, and Louie wears green," leaving yellow out of the basic color scheme. It is my theory that Phooey is the Nephew wearing yellow (except, of course, when one of the others is wearing yellow).
Afbeelding

HET MYSTERIEUZE VIERDE NEEFJE...
Afbeelding
We weten allemaal dat ik drie neefjes heb: Kwik, Kwek en Kwak. Maar heel af en toe zie je op een plaatje een VIERDE neefje staan. Waarschijnlijk was de tekenaar dan zo geconcentreerd bezig, dat hij niet in de gaten had dat hij al drie neefjes af had en hij rustig aan een vierde begon. Laten we dit vierde neefje voor de grap Kwok noemen. In de vele jaren dat mijn vrolijke weekblad bestaat, is Kwok al een paar keer opgedoken. Kijk maar eens mee...



Afbeelding
In Donald Duck 28 uit 1966 juichen vier neefjes de hond van de Jonge Woudlopers toe…



Afbeelding
AfbeeldingDonald Duck 48 van 1990
Opnieuw vier neefjes bij de Jonge Woudlopers…


Afbeelding

In Donald Duck 10 van 1976 rent een neefje weg, terwijl er nog drie op de achtergrond staan…

Afbeelding

Donald Duck 24 uit 2001: Eén van de neefjes wordt aan een touw naar beneden gelaten. Op het volgende plaatje houden drie(!) neefjes het touw stevig vast. Is Kwok de andere twee een handje gaan helpen?


Afbeelding
In Denemarken werd ook twee keer een verhaal getekend, waarin Kwok voorkwam. De eerste keer werd dit daar zelfs in het televisiejournaal gemeld!

Afbeelding

De Deense tekenaars herstelden echter de fout, dus stonden er later weer keurig drie neefjes in het Nederlandse weekblad.



Afbeelding
En ja hoor! In Donald Duck 3 van vorig jaar was Kwok weer van de partij. Kijk maar eens hoeveel neefjes hier de Woudloperseed afleggen.

Afbeelding

Kwok is Vorig jaar nog een tweede keer langsgekomen. Want op de achterzijde van Donald Duck 20 is hij weer van de partij! Kijk maar eens met hoeveel neefjes ik hier het museum bezoek! Met dank aan alle oplettende lezers die hem hebben opgemerkt!

[color=red]Meer Kwok[/size]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding




Er is zelfs een verhaal met expres Kwok erin geplaatst het heet:
Much Ado About Phooey;
Afbeelding

In De Duck Tales episode ,,Perl Of Wisdom" is in een scene een eend te zien die veel op Kwik Kwek & Kwak lijkt maar hij draagt een geel T-shirt,
Het lijkt erop dat kwok weer is geariveerd! :D
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Caspar » wo feb 21, 2007 8:59 pm

Zeer interessant. Misschien doet een tekenaar zoiets af en toe express?
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Rockerduck » do feb 22, 2007 1:31 am

Caspar schreef:Zeer interessant. Misschien doet een tekenaar zoiets af en toe express?

Dat lijkt me niet, omdat het veel lezers in verwarring zal brengen en iedereen toch zal denken dat de tekenaar niet op zat te letten en een domme fout maakte. En welke tekenaar wil nou als dom te boek staan? ;)

Dat van die DuckTales-aflevering wist ik niet. Die heb ik op videoband, dus daar moet ik eens naar kijken.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Luuuuk » do feb 22, 2007 11:21 am

In dit verhaal is Kwok wel extra geplaatst...
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Caspar » do feb 22, 2007 1:26 pm

Als Kwok er express in zit zal het verhaal wel nooit hier worden gepubliceerd.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr feb 23, 2007 3:06 am

Caspar schreef:Als Kwok er express in zit zal het verhaal wel nooit hier worden gepubliceerd.

Waarom niet? Het is maar voor één keer en in het verhaal zelf wordt uitleg gegeven over het verschijnen van het vierde neefje. Het 'foute' vierde neefje kennen ze in andere landen immers ook. Overigens is de titel 'Much ado about Phoeey' een speling op 'Much ado about nothing', een stuk van Shakespeare.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » vr feb 23, 2007 8:50 am

Hmm. Het is misschien te experimenteel, maar met die uitleg erbij zou het wel kunnen ja.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Luuuuk » vr feb 23, 2007 1:53 pm

Ik ben het met Rockerduck eens.
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Rockerduck » vr feb 23, 2007 3:57 pm

Overigens vind ik het wel dom van de maker van die 'biografie' van Phoeey, dat hij de afgebeelde krantenstrip als eerste optreden van Phoeey neemt. [/i]Phooey's first appearance was in WDC #124 where he is actually called by name: "Phooie"[/i] Want het jongetje spreekt hem niet aan met die naam. "Phooie" is maar een uitdrukking, zoals vreemd genoeg ook in de 'biografie' wordt uitgelegd. Het jongetje is niet onder de indruk en zegt: "Phooie, you've seen this before": vertaald: "Poeh, je hebt dit al eerder gezien".
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Luuuuk » za feb 24, 2007 1:57 pm

Ja, Dat vond ik ook raar!
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor kwok » do maart 15, 2007 5:19 pm

waarom mag ik er soms niet bij komen?? het is toch zo gezellig??
En ik vind het ook alleen maar leuk als er zo over gepraat wordt.
kwok
 

Berichtdoor Ei » do apr 12, 2007 12:33 am

Ei vindt twee van de Kwok-voorbeelden twijfelachtig.

Afbeelding
Zijn die vier gesnavelden vooraan persé neefjes?

Afbeelding
Afbeelding
Zijn de vier gesnavelden achteraan persé neefjes? Ei telt dan vijf of zes "neefjes" hier. In de rij voor de vier zitten twee gesnavelden die weinig van hen verschillen. Een ervan lijkt ook een zwart truitje te hebben.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor DD » wo feb 27, 2008 7:14 pm

In een van de eerste dubbelpockets, is er een speciaal verhaal wat daar over gaat. En het heet ook "Het vierde neefje Kwok". En ook daar heeft hij een geel petje.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Robb_K » do okt 09, 2008 8:43 pm

Ei schreef:Ei vindt twee van de Kwok-voorbeelden twijfelachtig.

http://www.donaldduck.nl/media/blunder/kwok/dd1990-48.gif
Zijn die vier gesnavelden vooraan persé neefjes?

http://www.donaldduck.nl/media/blunder/kwok/dd28-1966.jpg
http://www.donaldduck.nl/media/blunder/kwok/dd1966-28ul.gif
Zijn de vier gesnavelden achteraan persé neefjes? Ei telt dan vijf of zes "neefjes" hier. In de rij voor de vier zitten twee gesnavelden die weinig van hen verschillen. Een ervan lijkt ook een zwart truitje te hebben.

Je hebt rechts. Die andere "neefjes" kunnen gansen of andere verschieden eenden. Barks heeft getekend andere eenden, gansen, en andere water vogels te midden van de Woudlopers (eveneens te midden de neefjes eigen troep).
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor deblouw » zo okt 12, 2008 12:48 am

Kwok is altijd mijn favoriete neefje geweest ;-)
www.evertkwok.nl - cartoons & illustratie
deblouw
Member
 
Berichten: 22
Geregistreerd: za okt 11, 2008 11:41 pm
Woonplaats: Amersfoort

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron