De quiz van Duckstad (en omstreken)

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » zo jul 17, 2016 12:18 pm

Dagoduck schreef:4) Chico Penacho? Uit https://coa.inducks.org/story.php?c=B+RJC+039.

Correct! Kun je ook uitleggen hoe 't kan dat Carl Barks een familielid van Joe Carioca bedacht?
Zo kunnen de kindertjes thuis nog wat opsteken van deze informatieve quiz! ;)
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Dagoduck » ma jul 18, 2016 5:25 pm

Ik heb geen idee. Ik heb gewoon op Inducks "Carl Barks" gezocht in combinatie met "Joe Carioca".
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » di jul 19, 2016 3:23 pm

Vind je 't dan niet vreemd dat Carl Barks de auteur is van Braziliaanse Carioca-verhalen? Vooruit, dan maken we daar ook een quiz-vraag van.

1) "Donald tries to get into the pants of a certain lady duck... and succeeds!" - Bij welk Barks-verhaal hoort deze beschrijving?

5) Eén neef van Joe Carioca werd (grotendeels) bedacht door Carl Barks, die in ieder geval karakter, beroep en kleding van dit personage bepaalde.
Het personage verscheen alleen in Brazilië! Carl Barks heeft blijkbaar (?) meegewerkt aan Braziliaanse Joe Carioca-strips. Hoe zit dat?
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Oom Paspasu » di jul 19, 2016 8:20 pm

5. In Brazilië heeft men Amerikaanse verhalen met Donald Duck of Mickey Mouse, van Carl Barks en anderen, op zo'n manier bewerkt dat de oorspronkelijke hoofdpersoon en de bijbehorende neefjes er niet meer in voorkomen. Zij zijn door de tekenaars Jorge Kato en Waldyr Igayara de Souza vervangen door Joe Carioca en diens twee neefjes. Andere figuren, zoals Willie Wortel en Goofy, blijven, voor zover mijn onderzoek reikt, gelijk.

https://coa.inducks.org/subseries.php?c ... an+remakes

Chico Penacho is een moeilijk geval, omdat de enige scan waar hij op te zien is zo klein is en er niet netjes binnen de lijntjes is gekleurd. Zijn hand is groen gekleurd, maar het tekenwerk lijkt onveranderd.

Afbeelding
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » ma sep 26, 2016 2:32 pm

Michiel Q schreef:1) "Donald tries to get into the pants of a certain lady duck... and succeeds!" - Bij welk Barks-verhaal hoort deze beschrijving?

In het verhaal "Jet Rescue" probeert Donald Duck in het gevlei te komen bij Miss Swansdown Swoonsudden. Deze dame draagt een broek. Donald komt tijdens een onweer samen met Miss Swansdown vast te zitten op een bergtop. Ze worden gered door de neefjes, die m.b.v. speelgoedvliegtuigjes een kabel naar de bergtop transporteren. Zo ontstaat er een kabelbaan. Het "schuitje" van de kabelbaan is de wijde broek van Miss Swoonsudden, waar Donald en Miss Swoonsudden gezamenlijk inpassen.

De uitdrukking "try to get into someone's pants" betekent letterlijk "in iemands broek proberen te kruipen", maar wordt eigenlijk alleen in figuurlijke zin gebruikt. D.w.z. in de betekenis "iemand proberen te versieren", nl. om met diegene naar bed te gaan. Je kunt erop rekenen dat Carl Barks hiervan op de hoogte was. Het is dus een visueel grapje als knipoogje naar volwassen lezers. ;)

Vergelijk: https://lists.nafsk.se/pipermail/dcml/1 ... 01112.html
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » ma sep 26, 2016 2:55 pm

Oom Paspasu schreef:5. In Brazilië heeft men Amerikaanse verhalen met Donald Duck of Mickey Mouse, van Carl Barks en anderen, op zo'n manier bewerkt dat de oorspronkelijke hoofdpersoon en de bijbehorende neefjes er niet meer in voorkomen. Zij zijn door de tekenaars Jorge Kato en Waldyr Igayara de Souza vervangen door Joe Carioca en diens twee neefjes. Andere figuren, zoals Willie Wortel en Goofy, blijven, voor zover mijn onderzoek reikt, gelijk.

Dit antwoord is uitstekend! :)

Oom Paspasu schreef:Chico Penacho is een moeilijk geval, omdat de enige scan waar hij op te zien is zo klein is.

Hier is een duidelijk plaatje:

Afbeelding

Bron: http://featherysociety.proboards.com/th ... amily-tree

Nieuwe quiz-vraag:

6) In het verhaal "Mickey Mouse Joins the Foreign Legion" (1936) ontdekt Mickey Mouse een postpakket
dat naar het volgende adres wordt verstuurd: "Mr Ghit tu Bedh, Aita Klah Kurfu, Noord-Afrika". Wat is de grap?
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Oom Paspasu » do sep 29, 2016 4:34 pm

"Mr Ghit tu Bedh, Aita Klah Kurfu" klinkt als "Get to bed, eight o'clock curfew!", wat Engels is voor "Naar bed, acht uur avondklok!". Dit is gearabiseerd door de Engelse spelling deels te vervangen door letters of combinaties die gangbaar zijn in transliteratie van het Arabische schrift, gh, dh, u, ai, k. Ook zijn er twee woordgrenzen ontduidelijkt.

6b) Hoe zou Ghit tu Bedh uitgesproken worden ware het een werkelijke Arabische naam?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » vr sep 30, 2016 10:30 am

Oom Paspasu schreef:"Mr Ghit tu Bedh, Aita Klah Kurfu" klinkt als "Get to bed, eight o'clock curfew!", wat Engels is voor "Naar bed, acht uur avondklok!". Dit is gearabiseerd door de Engelse spelling deels te vervangen door letters of combinaties die gangbaar zijn in transliteratie van het Arabische schrift, gh, dh, u, ai, k. Ook zijn er twee woordgrenzen ontduidelijkt.

Dit antwoord gaat alle verwachtingen te boven. Je toont ook aan dat de grap zelfs beter is dan ik voorzag, betr. 't gebruik van gangbare lettercombinaries. Wat ik nog kan toevoegen is dat de avondklok aansluit bij het militaire thema van het verhaal, want ook op kazernes geldt er een avondklok.

Oom Paspasu schreef:6b) Hoe zou Ghit tu Bedh uitgesproken worden ware het een werkelijke Arabische naam?

Ik neem aan dat gh staat voor Ghain en dh voor Dhal? De uitspraak is dan ongeveer "riet-toe-bed".

7a) In de Tunesische (?) haven Kurfu komt Mickey Mouse langs het Tefir Touh Hotel. Wat is de grap?
7b) Welk verband bestaat er met een andere bekende Disney-tekenaar? (Dus niet Floyd Gottfredson.)
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Ridder ter Geit » do okt 06, 2016 2:44 pm

7a. Tefir Touh klinkt als 'Tea for Two'.
b. Daan Jippes heeft een strip gemaakt die 'Thee voor twee' heet.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » do okt 06, 2016 10:03 pm

Ridder ter Geit schreef:7a. Tefir Touh klinkt als "Tea for Two".

Dat klopt! "Tea for Two" is een populair liedje uit de musical "No No Nanette" (1925).
Refrein: "Picture you upon my knee / Just tea for two and two for tea / Just me for you and you for me alone."
Tefir Touh is dus een goede naam voor een horeca-gelegenheid. In de strip is 't Hotel een trefpunt voor smokkelaars, die hun zaken natuurlijk ongestoord willen afhandelen. In 't liedje staat Tea for Two óók voor een ongestoord onderonsje. Dat kan toeval zijn, of een subtiele grap van Gottfredson.

- Mooie versie uit 1954, door Beverly Kenny: http://www.youtube.com/watch?v=sQxr8R4IaZI
- Humoristische versie van Dmitri Shostakovich (Opus 16), gecomponeerd n.a.v. een weddenschap: http://www.youtube.com/watch?v=NYJUJ_qzVWY

Ridder ter Geit schreef:b. Daan Jippes heeft een strip gemaakt die "Thee voor twee" heet.

Nee, dat klopt niet! :P
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Ridder ter Geit » do okt 13, 2016 2:41 pm

Michiel Q schreef:
Ridder ter Geit schreef:b. Daan Jippes heeft een strip gemaakt die "Thee voor twee" heet.

Nee, dat klopt niet! :P


Daan Jippes heeft een strip gemaakt die 'Twee voor thee' heet.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Oom Paspasu » di okt 18, 2016 12:29 am

Michiel Q schreef:Ik neem aan dat gh staat voor Ghain en dh voor Dhal? De uitspraak is dan ongeveer "riet-toe-bed".

De Ghain staat voor een klank die wij Nederlanders inderdaad als een /r/ zouden identificeren. Het gaat om een "Parijse r", die in het Arabisch van de meer naar voren in de mond uitgesproken /r/ onderscheiden moet worden. De Dhal staat voor een klank die in het Nederlands niet voorkomt, maar we wel kennen als de Engelse stemhebbende <th>, als in "these", wat door Nederlands dan ook wordt uitgesproken als [di:s], wat Engelstaligen dan weer echt niet verstaan, zo weet ik uit ervaring.
Verder valt nog op te merken dat in een systematische transliteratie van het Arabisch geen <e> voorkomt, maar de weergave van één Arabische letter d.m.v. twee Latijnse ook niet.

Nieuwe vraag: In welk Dubbelduck-verhaal doet DD zich voor als een tegenstander van de Dienst die zich voordoet als DD (met twee maskers over elkaar)?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Dagoduck » di okt 18, 2016 2:17 pm

De "Triomf der liefde".
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Oom Paspasu » vr okt 21, 2016 4:22 pm

Dat is niet goed.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » vr nov 04, 2016 7:46 pm

Ridder ter Geit schreef:Daan Jippes heeft een strip gemaakt die 'Twee voor thee' heet.

Ja, dát is 't goede antwoord! :) Jippes wisselt in dat album voortdurend van stijl. Hij kopieert o.a. de stijl van Gottfredson. (Ongeveer de Eega Beeva-periode, als de personages grote handen hebben.) Daarmee is de cirkel weer rond! (Want deze vraag was n.a.v. een Gottfredson-verhaal.)

Oom Paspasu schreef:Nieuwe vraag: In welk Dubbelduck-verhaal doet DD zich voor als een tegenstander van de Dienst die zich voordoet als DD (met twee maskers over elkaar)?

Gaat 't om dit verhaal? https://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2919-1P (Het plot lijkt zich te lenen voor de situatie die jij beschrijft.)
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten