De quiz van Duckstad (en omstreken)

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Oom Paspasu » za nov 05, 2016 9:04 pm

Dat is helemaal goed! Uit je antwoord maak ik op dat je het verhaal niet gelezen hebt. Weet je wel wat je mist?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » ma nov 07, 2016 11:00 am

Oom Paspasu schreef:Weet je wel wat je mist?

Nee, maar ik weet wél wat ik óverhoud door geen pockets te verzamelen, haha! :lol: :P

Nieuwe quiz-vraag!
Wat doen ze in Arabische landen met Disney-strips waarin varkens voorkomen als personages?

a) In de Arabische wereld worden überhaupt geen Disney-strips gepubliceerd.
b) In de Arabische wereld worden Disney-verhalen met varkens erin niet gepubliceerd.
c) Verhalen met varkens worden gewoon afgedrukt.
d) Varkens worden veranderd in honden door de gezichten te hertekenen.
e) Varkens worden op een andere manier onherkenbaar gemaakt, namelijk...

N.B. Er zijn meerdere antwoorden mogelijk!
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Oom Paspasu » do nov 10, 2016 1:41 pm

Zoals algemeen bekend bieden pockets meer waar voor je geld dan het Vrolijk Weekblad. Ik koop ze ook nooit, maar vraag ze voor mijn verjaardag of aan Sinterklaas. Je mag mijn Dubbelduckpockets ook wel een keer lenen.

Op het moment verblijf ik in den vreemde, maar zodra ik weer met mijn verzameling verenigd ben, zal ik op zoek gaan naar relevante informatie om de nieuwe vraag te beantwoorden.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Oom Paspasu » vr nov 18, 2016 12:24 pm

In "المتاهة السحرية" komt een onveranderd varken voor. Antwoord c is dus in ieder geval goed en antwoorden a en b fout. Opvallende aanpassingen aan het tekenwerk heb ik in mijn verzameling niet gezien.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » ma dec 05, 2016 8:56 pm

Oom Paspasu schreef:Je mag mijn Dubbelduckpockets ook wel een keer lenen.

Dat is vriendelijk van je. :)
Oom Paspasu schreef:Antwoord c is dus in ieder geval goed en antwoorden a en b fout.

Dat klopt.
Oom Paspasu schreef:Opvallende aanpassingen aan het tekenwerk heb ik in mijn verzameling niet gezien.

Antwoorden d) en e) zijn óók goed. Volgens mijn bron bestaat er een verschil tussen landen waar men gematigd islamitisch is (bijv. Egypte) en streng-islamitische landen (bijv. de Golfstaten). In minstens één verhaal werd Argus McSwine hertekend als hondmens incl. dropneus. In andere gevallen werden varkens op een uiterst simpele en doeltreffende wijze onherkenbaar gemaakt, zonder de tekeningen al te zeer te veranderen.

1) Op welke manier worden varkens door Disney-redacteuren in streng-islamitische landen onherkenbaar gemaakt?

Bij mijn weten zijn de Ducks nooit in Suriname geweest. 2) In welk Barks-verhaal komen de Ducks erg dicht in de buurt van Suriname?
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » ma jan 16, 2017 1:04 pm

Michiel Q schreef:In andere gevallen werden varkens op een uiterst simpele en doeltreffende wijze onherkenbaar gemaakt, zonder de tekeningen al te zeer te veranderen. 1) O ja? Hoe dan?

Afbeelding
-> Zonder neusgaten is een varken zogenaamd geen varken.
David Gerstein schreef:Meanwhile, the Arab use of pig characters varies with the country, as Jehan's research found. Publishers in Egypt, which Jehan saw as comparatively liberal, let a pig stay a pig. But in Gulf countries such as Kuwait, where the editors were more conservative, Jehan found McSwine redrawn with a dog's nose and other pigfaces becoming unspecified creatures (still rather piglike, but with nostrils removed from their snouts).

Bron: https://lists.nafsk.se/pipermail/dcml/2 ... 18951.html

N.B. Bovenstaand plaatje van de Turkse professor Owatta Pigayam werd door mijzelf bewerkt en is dus géén voorbeeld uit een Arabisch stripblad!
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » ma jan 16, 2017 1:26 pm

Nieuwe vragen:

1) In welk Barks-verhaal komen de Ducks erg dicht in de buurt van Suriname?

2) Hoe komt Oma Duck in het bezit van de kat Lucifer? Wie is de eigenaar van Lucifer?

3) De wetenschappelijke expeditie naar de herkomst van de vierkante eieren wordt geleid door professor Pancreas Langerhans. Wat is de grap?

4) Volgens Don Rosa doet Dagobert in de periode 1932-1947 geen zaken, zodat hij op geen enkele manier betrokken kan zijn bij de Tweede Wereldoorlog. Volgens welk Barks-verhaal doet Dagobert wel degelijk zaken tijdens de oorlog?

5) Bij welke communistische revolutie was Dagobert betrokken?
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor DD » ma jan 16, 2017 2:06 pm

Michiel Q schreef:
Michiel Q schreef:In andere gevallen werden varkens op een uiterst simpele en doeltreffende wijze onherkenbaar gemaakt, zonder de tekeningen al te zeer te veranderen. 1) O ja? Hoe dan?

Afbeelding
-> Zonder neusgaten is een varken zogenaamd geen varken.
David Gerstein schreef:Meanwhile, the Arab use of pig characters varies with the country, as Jehan's research found. Publishers in Egypt, which Jehan saw as comparatively liberal, let a pig stay a pig. But in Gulf countries such as Kuwait, where the editors were more conservative, Jehan found McSwine redrawn with a dog's nose and other pigfaces becoming unspecified creatures (still rather piglike, but with nostrils removed from their snouts).

Bron: https://lists.nafsk.se/pipermail/dcml/2 ... 18951.html


Sjongejonge wat een onzin. Dan zou dit wel om heel oude edities moeten gaan. Als men zeer streng de sharia wil praktiseren (wat dus sowieso al op een foute manier is en totaal het tegenovergestelde is wat de islam werkelijk voorschrijft) zijn strips sowieso al verboden omdat:

1. Volgens hen Disney een onderdeel van de Illuminati zou zijn en de Illuminati de islam doelt uit te roeien plus Disney een multinational is dat Israel zou steunen om moslims uit te roeien (gezien het nu om Disney strips gaat).
2. Volgens hen zijn Gods creaties nagetekend en nog wel op een misvormde manier (lees Donald als stripeend, Mickey als stripmuis etc.) en hiermede dus in de eerste plaats wordt geconcurreerd met God wat al uit den boze is en dan ook nog wel door ze op een misvormde manier te tekenen ofterwijl er wordt gespot met God.
3. Strips zijn een vorm van entertainment en entertainen is volgens hen verboden omdat men slechts met het aanbidden van God en nuttige dingen zoals studeren en werken moet bezig zijn in het leven.

En zo zijn er nog wel een dozijn redenen op te noemen waarom strips in de eerste plaats fout en verboden zouden moeten zijn volgens extremistische foute moslims. Dus het uitgeven van een (Disney)stripblad laat dan duidelijke sporen van hypocrisie achter in zo een land.

Als men de islam werkelijk goed had begrepen, dan was het voor hen duidelijk geweest dat het enige bezwaar wat dit geloof tegen varkens heeft het eten ervan is. Getekende varkens worden alleen door moslims, die niks van het geloof hebben begrepen, als verboden bestempeld.

Ik heb wel nieuwe edities van Disney bladen uit Koeweit. Ik zal later eens kijken of het nu nog steeds het geval is. In de Egyptische uitgaven is dat in ieder geval niet het geval en dat is hierboven dan ook gelukkig aangegeven.


Michiel Q schreef:N.B. Bovenstaand plaatje van de Turkse professor Owatta Pigayam werd door mijzelf bewerkt en is dus géén voorbeeld uit een Arabisch stripblad!


Weet je wel zeker dat het hier om een Turkse professor gaat? Want zijn naam is totaal niet Turks.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » ma jan 16, 2017 4:30 pm

DD schreef:En zo zijn er nog wel een dozijn redenen op te noemen waarom strips in de eerste plaats fout en verboden zouden moeten zijn volgens [strenggelovige] moslims.

Dit onderwerp is interessant. Ik stel voor dat we deze discussie voortzetten in het topic "Religie en verzamelen", want ik wil de quiz niet laten ontsporen.

Nieuwe vragen:

1) In welk Barks-verhaal komen de Ducks erg dicht in de buurt van Suriname?

2) Hoe komt Oma Duck in het bezit van de kat Lucifer? Wie is de eigenaar van Lucifer?

3) De wetenschappelijke expeditie naar de herkomst van de vierkante eieren wordt geleid door professor Pancreas Langerhans. Wat is de grap?

4) Volgens Don Rosa doet Dagobert in de periode 1932-1947 geen zaken, zodat hij op geen enkele manier betrokken kan zijn bij de Tweede Wereldoorlog. Volgens welk Barks-verhaal doet Dagobert wel degelijk zaken tijdens de oorlog?

5) Bij welke communistische revolutie was Dagobert betrokken?
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Oom Paspasu » do jan 19, 2017 4:14 am

1) In welk Barks-verhaal komen de Ducks erg dicht in de buurt van Suriname?
In "The Gilded Man" zijn de eenden in Brits-Guiana (tegenwoordig Guyana).
https://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++422-02

2) Hoe komt Oma Duck in het bezit van de kat Lucifer? Wie is de eigenaar van Lucifer?
Dat wordt ongetwijfeld duidelijk gemaakt in dit verhaal. Het antwoord op de tweede vraag is blijkbaar dus niet de boze stiefmoeder van Assepoester, maar oom Dagobert.

3) De wetenschappelijke expeditie naar de herkomst van de vierkante eieren wordt geleid door professor Pancreas Langerhans. Wat is de grap?
Paul Langerhans was een Duitse patholoog naar wie de eilandjes van Langerhans in de alvleesklier (pancreas) zijn vernoemd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_Langerhans

4) Volgens Don Rosa doet Dagobert in de periode 1932-1947 geen zaken, zodat hij op geen enkele manier betrokken kan zijn bij de Tweede Wereldoorlog. Volgens welk Barks-verhaal doet Dagobert wel degelijk zaken tijdens de oorlog?
"Search for the Cuspidoria" 4.7: "I'm looking for the steamship Cuspidoria that was sunk during the war with a fortune in MY money aboard!"
https://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+172-01

5) Bij welke communistische revolutie was Dagobert betrokken?
Tsja. Het enige communistische element in Labilistan is het horloge dat de "rebel debbil" draagt.
https://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++64-02
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » zo jan 22, 2017 7:00 pm

Oom Paspasu schreef:1) In "The Gilded Man" zijn de eenden in Brits-Guiana (tegenwoordig Guyana).

Correct. Guyana is een buurland van Suriname. Dichterbij kun je niet komen.

Oom Paspasu schreef:2) Dat wordt ongetwijfeld duidelijk gemaakt in dit verhaal. Het antwoord op de tweede vraag is blijkbaar [...] oom Dagobert.

Correct. a) In het verhaal komt Lucifer tevoorschijn uit een koffer die Dagobert heeft meegebracht. Dagobert doet Lucifer dus aan Oma Duck kado, zou je kunnen denken. b) In dit verhaal van Carl Barks koopt Donald met Dagoberts geld een kat die eruit ziet als Lucifer. Helaas is dit verhaal (1954) jonger dan het verhaal met Oma Duck (1950), zodat de verhalen niet logisch op elkaar aansluiten. (D.w.z. Donald koopt voor Dagobert een kat, die Dagobert weggeeft aan Oma Duck.)

Afbeelding

Oom Paspasu schreef:3) Paul Langerhans was een Duitse patholoog naar wie de eilandjes van Langerhans in de alvleesklier (pancreas) zijn vernoemd.

Correct.

Oom Paspasu schreef:4) "Search for the Cuspidoria" 4.7: "I'm looking for the steamship Cuspidoria that was sunk during the war with a fortune in MY money aboard!"

Correct.

Oom Paspasu schreef:5) Tsja. Het enige communistische element in Labilistan is het horloge dat de "rebel debbil" draagt.

Dit antwoord is verkeerd. Het gaat niet om Labilistan en niet om een Barks-verhaal.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Oom Paspasu » zo jan 22, 2017 9:52 pm

Michiel Q schreef:Dit antwoord is verkeerd.

Dat vermoedde ik al.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Dagoduck » do jan 26, 2017 4:08 pm

Michiel Q schreef:5) Bij welke communistische revolutie was Dagobert betrokken?

In dit verhaal van Don Rosa koopt Dagobert Fabergé-eieren van Nicolaas II, in het paleis hangt een bordje "Naderende revolutie uitverkoop, alles moet weg!".
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » za jan 28, 2017 11:31 am

Dagoduck schreef:In dit verhaal van Don Rosa koopt Dagobert Fabergé-eieren van Nicolaas II, in het paleis hangt een bordje "Naderende revolutie uitverkoop, alles moet weg!".

Dit antwoord is ook verkeerd. Dagobert is niet betrokken bij de Russische Revolutie; hij koopt eieren.

Deze scène in het Levensverhaal is trouwens onzinnig. Dagobert is in 1910 in Sint-Petersburg. De Russische Revolutie brak uit in 1917. Directe aanleiding waren de erbarmelijke omstandigheden waaronder de Russische soldaten moesten vechten in de Eerste Wereldoorlog (1914-1918). Tsaar Nicolaas II kon dus in 1910 onmogelijk vermoeden dat er een revolutie zou gaan plaatsvinden. (Hoewel er in 1905 al een grote opstand werd neergeslagen.)

5) Bij welke communistische revolutie was Dagobert betrokken?
Het gaat om een revolutie waarin Dagobert daadwerkelijk een bijdrage heeft geleverd aan het geweld waarmee de revolutie gepaard ging. :O
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » do feb 02, 2017 5:55 pm

Michiel Q schreef:5) Bij welke communistische revolutie was Dagobert betrokken?
Het gaat om een revolutie waarin Dagobert daadwerkelijk een bijdrage heeft geleverd aan het geweld waarmee de revolutie gepaard ging. :O

Hint: Het gaat om een bekend Nederlands verhaal, incl. flashback naar Dagoberts verleden.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron