De quiz van Duckstad (en omstreken)

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » ma jun 20, 2016 4:37 pm

Hidde schreef:Wat waren deze twee redenen?

De uiers van Clarabella Koe! :P Min of meer. a) We zien Clarabella in haar blootje, terwijl ze een boek leest. b) Dat boek heet "Three Weeks", een schandaalroman waarin de hoofdpersoon een affaire beleefd met een Russische prinses. In die tijd moest dat doorgaan voor erotische lectuur. ::oops:

Zie: http://www.themarysue.com/the-shindig-b ... use-short/

Nieuwe quiz-vragen:

1) "Donald tries to get into the pants of a certain lady duck... and succeeds!" - Bij welk Barks-verhaal hoort deze beschrijving?

2) Welke bekende eend is volgens Don Rosa de échte vader van Kwik, Kwek & Kwak?

3) In de Tweede Wereldoorlog werden Disney-figuren ingezet in propaganda-filmpjes e.d. Welk Disney-figuur vocht zowel aan Amerikaanse zijde als aan de kant van de nazi's?
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Ridder ter Geit » do jun 23, 2016 3:35 pm

3) Donald Duck, denk ik. In dat geval was zijn inzet voor de nazi's slechts een droom, toch?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » do jun 23, 2016 9:31 pm

Ridder ter Geit schreef:3) Donald Duck, denk ik. In dat geval was zijn inzet voor de nazi's slechts een droom, toch?

Nee, dat is niet 't goede antwoord. In "Der Fuehrer's Face" (1942) dróómt Donald Duck dat hij een Duitse fabrieksarbeider is. We zijn op zoek naar een Disney-figuur die officier was in zowel 't Amerikaanse als in 't Duitse leger.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Dagoduck » za jul 02, 2016 11:57 am

2) Jamie Hawkins?
3)
https://encyclopedievandeintuitie.wordpress.com/2015/04/26/deel-xlvii-mickey-mouse-micki-maus-micki-kuchi-ou-la-hypnose/ schreef:In 1941 vinden we een aantal Disney-figuren terug in een Duits animatie filmpje dat in Vichy Frankrijk wordt verspreid. Hierin maken Donald Duck, Mickey Mouse, Goofy en ook Popey zich op om Frankrijk door bombardementen te vernietigen.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Oom Paspasu » za jul 02, 2016 1:12 pm

1) Is de Engelse beschrijving bedoeld als cryptisch?
2) Daffy Duck, te zien in "Return to Duckburg Place", al kan men inzake Don Rosa's mening over werkelijkheid binnen het Duck-universum niet om het onderscheid tussen canoniek en apocrief heen en zal hij dit verhaal in alle waarschijnlijkheid tot de tweede categorie rekenen.
(Jamie Hawkins is geen bekende eend, maar een fan; zie viewtopic.php?p=25445#p25445.)
3) Ik weet het niet. Boris Boef misschien?
(In het door Dagoduck genoemde Duitse filmpje vechten de Disney-helden nog steeds voor Amerika.)
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » za jul 02, 2016 7:50 pm

Oom Paspasu schreef:1) Is de Engelse beschrijving bedoeld als cryptisch?

Nee, dat is letterlijk wat er in 't verhaal gebeurt. De grap is dat de gebruikte uitdrukking twee betekenissen heeft.

Oom Paspasu schreef:2) Daffy Duck, te zien in "Return to Duckburg Place".

Dit antwoord is juist! Zie: https://reviewordie.wordpress.com/2015/ ... urg-place/

Oom Paspasu schreef:3) Ik weet het niet. Boris Boef misschien?

Het is inderdaad Boris Boef. Kun je dit antwoord onderbouwen?
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Oom Paspasu » zo jul 03, 2016 1:21 am

Michiel Q schreef:Nee, dat is letterlijk wat er in 't verhaal gebeurt. De grap is dat de gebruikte uitdrukking twee betekenissen heeft.

Aangezien de eerste en normale betekenis van de uitdrukking de figuurlijke is (die, wanneer we het family friendly houden, zou kunnen slaan op "Lifeguard daze"), is de letterlijke betekenis toch cryptisch? Ik ben aan het nadenken, maar ik vrees dat mijn Barkskennis op het moment een beetje roestig is.
Michiel Q schreef:Het is inderdaad Boris Boef. Kun je dit antwoord onderbouwen?

In ten minste "Donald Duck gets drafted", "The vanishing private", "Sky trooper" en "The old army game" is Boris een sergeant in het Amerikaanse leger en vecht hij regelmatig met soldaat Donald. Bewijs voor zijn andere activiteiten heb ik nog niet gevonden.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » zo jul 03, 2016 2:24 pm

Oom Paspasu schreef:Aangezien de eerste en normale betekenis van de uitdrukking de figuurlijke is [...] is de letterlijke betekenis toch cryptisch?

Ja, daar heb je gelijk in. Het gaat erom dat beide betekenissen van toepassing zijn op 't verhaal.

Oom Paspasu schreef:(die, wanneer we het family friendly houden, zou kunnen slaan op "Lifeguard daze")

Dat klopt inderdaad, maar 't gaat om een ander verhaal. Donald probeert in 't gevlei te komen bij een bep. juffrouw. Hij slaagt daar heel behoorlijk in.

Oom Paspasu schreef:In ten minste "Donald Duck gets drafted", "The vanishing private", "Sky trooper" en "The old army game" is Boris een sergeant in het Amerikaanse leger en vecht hij regelmatig met soldaat Donald. Bewijs voor zijn andere activiteiten heb ik nog niet gevonden.

Zeer juist. In de tekenfilms is Boris instructeur in 't Amerikaanse leger. In een ander belangrijk medium uit die periode is Boris een nazi. Wat bedoel ik?
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Oom Paspasu » zo jul 03, 2016 5:54 pm

In "Mickey Mouse on a secret mission" is Boris een spion voor Duitsland, maar dat komt niet overeen met de beschrijving "officier in 't Duitse leger".
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Dagoduck » ma jul 04, 2016 8:55 am

https://m.youtube.com/watch?v=hQ3bditQ8BU
In dit filmpje is Boris Donalds leger officier. En dus Amerikaans.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Oom Paspasu » ma jul 04, 2016 9:10 am

Dat is het hierboven genoemde "The vanishing private".
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Oom Paspasu » ma jul 04, 2016 9:10 am

Dat is het hierboven genoemde "The vanishing private".
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » ma jul 04, 2016 4:49 pm

Oom Paspasu schreef:In "Mickey Mouse on a secret mission" is Boris een spion voor Duitsland, maar dat komt niet overeen met de beschrijving "officier in 't Duitse leger".

Toch is dat 't verhaal waar ik op doelde! :) Heeft Boris in dat verhaal niet 't uniform van een nazi-officier? Sorry, dan heb ik mij vergist. Boris werkt niettemin voor de Gestapo, dus dat is erg genoeg.

Een ander verhaal met Boris Boef als Duitse officier is "Op jacht naar het goud" (2012), waarin onze helden o.a. terug in de tijd reizen naar de Olympische Spelen van Berlijn in 1936. Een gedurfde keuze in een verhaal dat verder oerslecht is. Italiaans verhaal dat verder alléén in Nederland gepubliceerd werd!

Zie: https://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2950-5P

Overgebleven quiz-vraag:

1) "Donald tries to get into the pants of a certain lady duck... and succeeds!" - Bij welk Barks-verhaal hoort deze beschrijving?
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » vr jul 15, 2016 7:16 pm

1) "Donald tries to get into the pants of a certain lady duck... and succeeds!" - Bij welk Barks-verhaal hoort deze beschrijving?

4) Net als Donald en Mickey heeft ook Joe Carioca een uitgebreide familie. Eén neef van Joe Carioca werd (grotendeels) bedacht door Carl Barks, die in ieder geval karakter, beroep en kleding van dit personage bepaalde. Het personage verscheen alleen in Brazilië! Hoe heet deze neef en uit welk verhaal is hij afkomstig? (Oplosbaar via Inducks.)
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Dagoduck » za jul 16, 2016 11:46 am

Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron