Willie Wortel

Berichtdoor Robb_K » zo jul 11, 2010 7:45 pm

Ik heb overgedragen onze discussie over welk soort antropomorfe "dier" Willie Wortel is, hier, in zijn eigen draad. De Nederlandse Wikipedia staat dat Willie is een kraanvogel. Maar het Engels Wikipedia is het eens met de opmerking van Carl Barks dat Willie is een haan. Hier is die verwijzen naar:

"Gyro Gearloose is a fictional character, an anthropomorphic chicken created by Carl Barks for The Walt Disney Company. He is part of the Scrooge McDuck universe, appearing in comic book stories as a friend of Donald Duck, Scrooge and anyone who is associated with them. He was also a frequent star of the animated DuckTales. He first appeared in the Carl Barks comic Gladstone's Terrible Secret."

Inderdaad! Ik heb gehoord Barks zegt dat Willie een haan is: "If I had known I would use him as a regular character, I wouldn't have made him a six foot tall, red headed chicken!"

Ik zei dat Carl Barks (als "uitvinder" van Willie) moet meer rechts hebben dan Nederlandse Wikipedia.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor DD » zo jul 11, 2010 8:26 pm

Dat vind ik ook. Barks is de bedenker. Dus als hij zegt dat Willie een haan is dan is dat ook zo. We kunnen ook niet zeggen dat Donald een gans is of een meerkoet.

Robb_K schreef:Ik zei dat Carl Barks (als "uitvinder" van Willie) moet meer rechts hebben dan Nederlandse Wikipedia.

Wikipedia stelt sowieso niks voor omdat de informatie dat er op staat meestal van onprofessionele mensen komt. Maar degene die dit op Wikipedia heeft gezet heeft het van de Nederlandse redactie. Ik heb namelijk zelf ook altijd gedacht dat Willie een kraanvogel is omdat ik het meermaals zo heb gelezen in Nederlandse Donald Duck's. Dus ik vind het vreemd dat de Nederlandse redactie dit heeft veranderd. Hoe zou het met andere landen zijn?

Ik vind het trouwens wel vreemd dat Willie een haan is. Waar is dan bijvoorbeeld zijn kam en en zo een lel onder zijn kin (weet even niet hoe je dat noemt :P). Ik vind dat Barks hem dan beter als kraanvogel had kunnen bedenken. Misschien is dat dan ook een reden waarom de Nederlandse redactie Willie's "geaardheid" achterwege heeft gelaten.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Redmess » zo jul 11, 2010 10:47 pm

Ik heb de redactie ook weleens zien suggereren dat Goofy een dingo is, dus wellicht is het een thema op de redactie.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Robb_K » zo jul 11, 2010 11:24 pm

DD schreef:Ik vind het trouwens wel vreemd dat Willie een haan is. Waar is dan bijvoorbeeld zijn kam en en zo een lel onder zijn kin (weet even niet hoe je dat noemt :P). Ik vind dat Barks hem dan beter als kraanvogel had kunnen bedenken. Misschien is dat dan ook een reden waarom de Nederlandse redactie Willie's "geaardheid" achterwege heeft gelaten.

Ik vind dat ook. Willie lijkt meer als kraanvogel dan een haan. Ik denk Barks heeft geen plan voor Willie gehad. Barks had voor hem een personage in een verhaal. Hij was een soort vogel. Het maakte niet uit welk soort.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Re: Willie Wortel

Berichtdoor Oom Paspasu » ma feb 11, 2013 3:03 am

Het is toch duidelijk dat Willie een wortel is? Dat is ook een van de suggesties die hier worden gedaan: http://www.donaldisme.dk/ggg.htm.

Uit het topic "Gaat het weekblad achteruit?":
Ui schreef:Willie Wortel was eigenlijk niet bedoeld om veel gebruikt te worden. Barks had hem anders ongeveer even lang als de Ducks gemaakt. Toch worden deze personages keer op keer hergebruikt bij de Roep-redactie, alsof er geen andere mogelijkheden zijn.

Ui schreef:
Ridder ter Geit schreef:Waarom is het zo dat Willie Wortel door zijn lengte niet bedoeld is om vaak te gebruiken?

Barks heeft in een interview (welk?) gezegd, dat hij Willie Wortel dan minder lang had gemaakt. De combinatie van zo'n lang kuiken met een stel eenden, vond hij moeilijk om te tekenen.

Oom Paspasu schreef:Dit kan men nalezen in: Donald Ault (ed.), Carl Barks Conversations, pagina 96-97. Toch gaan de eenden voortdurend om met veel langere honden, varkens en andere dieren.

Ui schreef:Waar dan, bij Barks? De langere personages, waaronder honden, varkens en ratten, zijn vaak tegenstanders en omstanders.

Oom Paspasu schreef:Ja, en wat wil je hiermee zeggen? Het gaat om de moeilijkheid om korte en lange figuren in één plaatje bijeen te brengen. Blijkbaar kon Barks dat wel heel goed. Ondanks dat hij Willie niet bedoeld had om vaak te gebruiken, heeft hij dat toch gedaan, omdat het zo'n leuk personage is. Hij heeft ook zijn uiterlijk veranderd, van dik naar dun.

Ui schreef:Het [gaat] om de moeilijkheid om korte en lange figuren als een harmonieuze eenheid bijeen te brengen.

Zie als voorbeeld de Barks-voorplaat die een familieportret met een berenvel toont:
http://coa.inducks.org/story.php?c=CR+OS+1239
In de eerste gepubliceerde versie is Willie verwijderd:
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS+1239-00
In de oorspronkelijke versie zit Willie achter (!) een openhaard, om hem er toch maar bij te hebben. Zou men de openhaard wegdenken, dan zou het duidelijk een geforceerde familiefoto zijn.

Ik vind het altijd leuk om Willie te zien als onderdeel van de Duckfamilie, juist omdat hij dat meestal impliciet niet is, bijvoorbeeld in The Think Box Bollix, waarin Donald zich schaamt voor zijn neefjes die voor die rare uitvinder werken. "Oh, that the name of Duck should ever sink so low!" (Willie is bezig met "denkdozen". Plaats een dier ertussen en het kan denken en spreken als een mens! Donald vergeet dat hij als "Duck" ook een antropomorf dier is.)
Op deze voorplaat behoort Willie impliciet wel tot de familie. Zijn lengte geeft echter een probleem voor een harmonieus familieportret. Dat komt ook in echte families voor en het is oplosbaar. Je kan de lange personen achter de anderen zetten, waardoor hun gezichten zich in een hogere "laag" bevinden, maar dat werkt niet goed als het om één persoon gaat. Je kan de lange persoon laten zitten, terwijl de anderen eromheen staan, maar dat past het beste bij het familiehoofd. Willie is in de Duck-familie alles behalve dat. In tegenstelling tot bij een echte familie is er hier nog een oplossing denkbaar: hem weglaten. Is hij opeens zo'n essentieel onderdeel van de familie dat dat niet kan? Overigens is de cover met hem weggeknipt al helemaal een slechte compositie, omdat er een gat zit. Sterker nog, het is zo niet gecomponeerd.

Om een lang verhaal kort te maken, heb je een voorbeeld waar Willies lengte de harmonieuze eenheid verstoort, anders dan een familieplaatje? Bedankt trouwens voor deze cover die ik niet kende, want de neefjes onder het berenvel zijn echt heel leuk!
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re:

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma feb 11, 2013 12:49 pm

Robb_K schreef:Inderdaad! Ik heb gehoord Barks zegt dat Willie een haan is: "If I had known I would use him as a regular character, I wouldn't have made him a six foot tall, red headed chicken!"


Dit geeft aan dat Barks hem zo gemaakt zou hebben als hij geweten had dat Willie een terugkerend karakter zou worden. Dus blijft wel de vraag wat hij nu echt is.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Willie Wortel

Berichtdoor Oom Paspasu » ma feb 11, 2013 12:58 pm

"I wouldn't have made him a six foot tall, red headed chicken."
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Willie Wortel

Berichtdoor Ridder ter Geit » di feb 12, 2013 5:26 pm

Ah. Ja. Correct. Mijn fout.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Willie Wortel

Berichtdoor Oom Paspasu » ma feb 25, 2013 4:36 pm

Koen schreef:Kwekken met... Willie Wortel! Lampje komt erg vaak aan bod,maar dat komen ook Willie's debuut,verleden,wat voor dier hij is en hoe het komt dat hij zo slim is.
http://www.donaldduck.nl/leestafel/1607/#duck

bron: viewtopic.php?p=57980#p57980

donaldduck.nl schreef:5. Wat voor dier ben je?
Deze vraag is me al vaak gesteld. Mensen denken dat ik een kip, eend of gans ben.
Maar volgens mij ben ik toch echt een kraanvogel!

Een kraanvogel? Vergelijk de poten:
Afbeelding
Afbeelding

Ziet dan niemand dat hij een wortel is?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Willie Wortel

Berichtdoor Oom Paspasu » di feb 26, 2013 12:39 pm

Willie Wortel draagt, in tegenstelling tot de meeste Duckstadse vogels, schoenen. Is er een beter bewijs dat hij een wortel is?

Afbeelding
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Willie Wortel

Berichtdoor Jop Duck » wo apr 18, 2018 7:14 am

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Willie Wortel

Berichtdoor Jop Duck » wo apr 18, 2018 12:48 pm

Robb K schreef:Ik heb gehoord Barks zegt dat Willie een haan is: "If I had known I would use him as a regular character, I wouldn't have made him a six foot tall, red headed chicken!"

Ik vind het vreemd dat hij een haan is. Ik ka me een citaat van Barks herinneren waarin hij zegt dat Donald een mens is die op een eend lijkt.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa


Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron