Dagobert Duck

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Oom Paspasu » wo maart 05, 2014 4:34 am

DvDU schreef:Dagobert is volgens Barks gebaseerd op de grote 'robber barons', de mensen die met niks naar Amerika kwamen en miljonair werden.

Waar komt dit vandaan? In de rest van je post ontkracht je het verband tussen Dagobert en de "robber barons" voornamelijk.
DvDU schreef:Hoe dan ook, in de jaren Barks was hij waarschijnlijk nog de enige van de oude stempel die nog steeds zaken deed.

De "robber barons" zijn geen totale uitzondering in de geschiedenis: tijden waarin een aantal personen de economie zo in handen kregen dat de economie er zelf onder leed en het verschil tussen arm en rijk gigantisch werd en de staat moest ingrijpen, zijn er meer geweest. Misschien niet zo in de Amerikaanse geschiedenis, maar voor ons, gewone mensen, blijft het idee relevant.

Natuurlijk is het interessant (sommige verhalen met) Dagobert met het idee van "robber barons" te vergelijken. Toch lijkt het me niet dat Barks hem zag als een "robber baron". Dagobert is voornamelijk oud omdat Barks in "Christmas on Bear Mountain" hem een oude rijke, maar misantrope oom van Donald had gemaakt. Dit zegt niets over hoe en wanneer hij zijn geld heeft verdiend.

Dagobert is meer een archetype "rijke" die in ieder verhaal een nieuwe rol kon vervullen. In het begin was hij gewoon rijk, maar al snel werd hij de rijkste man ter wereld. Hoe hij zo rijk geworden is, komt soms ter sprake, maar veel meer dan een romantisch goudzoekersidee wordt het niet.

Wanneer het verleden erbij wordt gehaald, is dat om het te vergelijken met het heden ("Only a Poor Old Man", "The Golden Nugget Boat", "North of the Yukon"). Normaliter is Dagobert enkel iemand in het heden en vaak zou hij zelfs vervangen kunnen worden door een jonge zakenman.

Juist omdat Dagobert een rijke zakenman in het heden is, maakte Barks van hem meer een neo-kolonialist, zoals in "The Magic Hourglass", "Pipeline to Danger", "The Treasure of Marco Polo".

In de verhalen waarin Dagoberts vermogen bedreigd wordt, is hij meestal alleen iemand met een grote kluis, waar niks in- of uitgaat.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Oom Paspasu » za maart 08, 2014 12:59 am

DvDU schreef:Hierna kocht hij de Whitehorse Bank, werd hij bankier, en ging hij in allerlei andere zaken.

Don Rosa baseert zijn bank in Whitehorse (Lo$ 9, 2.6) op Barks' "The Golden River" 2.2, waar Dagobert zegt: "I ran a bank in the Klondike for three years without using one eraser or one pencil!" Zoals ik eerder over "Vroeger was het leuker..." reeds opmerkte, ligt Whitehorse ver van de Klondike. Wat Rosa heeft doen besluiten hem daar een bank te laten openen en niet in Dawson, weet ik niet. Tegenwoordig is er in ieder geval wel een bank in Dawson.
http://www.dawsoncitychamberofcommerce. ... ist/banks/

Voor wie de vroege jaren van Dagobert wil reconstrueren op basis van "Barksian facts", verwijst deze opmerking naar een feitelijk verleden dat logischerwijs plaatsvond na zijn goudvondsten in hetzelfde gebied. Zij missen daarbij de hele grap. Dagobert is een oude man, die vaak klaagt over de jongere generaties. "In onze tijd," dat komt er altijd aan te pas, en Dagobert verwijst dan het liefste naar zijn goudzoekersverleden in de Klondike, waar het leven hard was en men nog harder moest zijn om z'n goud te verdienen. Mietjes en zwakkelingen konden het daar geen dag uithouden. Omdat Dagobert hier echter een lesje boekhouden geeft, komt hij op de proppen met "I ran a bank in the Klondike!" Heerlijk absurd.
Merk ook op dat Dagobert in dit verhaal juist de zwakkeling is, die niet weet om te gaan met het natuurlijke, jaarlijkse krimpen van zijn geld.

Zou het begin van dit verhaal verwijzen naar de papiersituatie bij Western, die tot gevolg had dat o.a. dit verhaal niet al te mooi getekend is?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Oom Paspasu » vr maart 28, 2014 3:25 pm

Oom Paspasu schreef:"You Can't Guess" (…)
21:1-3 laat Dagobert voor het eerst in een geldbad zien.

Mis, reeds "Voodoo Hoodoo" p.4.4 toont Dagobert in een geldbad.
Met dank aan GeoX.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Jop Duck » vr maart 02, 2018 9:51 am

Oom Paspasu schreef:
"Billions to Sneeze At"
Vanaf 2.1 zien wij dat Dagobert zijn geld bewaart in een loods. 10.2 noemt deze "Scrooge McDucks money barn no. 68", wat suggereert dat hij er meerdere heeft, terwijl 6.6 spreekt van "my office". Hoewel niet heel de bodem bedekt is, is er hier ook al een dieptemeter, die op bijna 17 voet (5 m) staat. Met een shovel beweegt Dagobert het geld heen en weer.
(Dit soort geldpakhuis is door Mau Heymans hergebruikt (samen met een vroege bril, in "Een ijsberg geld", weliswaar met een andere ingang.)
Voor het eerst zien wij Dagobert zwemmen in zijn geld (3.3).
Aan het einde heeft Donald al zijn ooms geld uit uitgeleend aan onbetrouwbare mensen:
10.7: "He owes unca Scrooge seven hundred and eighty-eight billion, four hundred and twenty-three million seventeen dollars and sixteen cents!"
88.423.000.017,16 dollar dus. Als Dagobert zoveel had in "The Magic Hourglass" was hij na één uur en achtentwintig en een halve minuut al failliet geweest.


Het gaat om 788.423.000.017,16 dollar. Dat was na 13 uur en 8 en een halve minuut.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Oom Paspasu » vr maart 02, 2018 11:19 am

Je hebt helemaal gelijk. Geen idee hoe ik me zo verrekend kan hebben. Of eigenlijk wel: ik kan namelijk helemaal niet rekenen.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Jop Duck » za maart 03, 2018 9:34 am

Waarom begin je dan zo'n lijst?
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Jop Duck » za maart 03, 2018 10:34 am

Waarom staan Race to the South Sea en Troubles with Dimes niet in die lijst?
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Oom Paspasu » za maart 03, 2018 5:52 pm

Jop Duck schreef:Waarom begin je dan zo'n lijst?

Ik vond het interessant. Niemand anders deed het. Het is goed om soms uit je comfortzone te stappen. Verder had ik destijds (is het al weer vier jaar geleden!) er de tijd voor en niets beters te doen.

Jop Duck schreef:Waarom staan Race to the South Sea en Troubles with Dimes niet in die lijst?

Ik heb de lijst niet heb overgeschreven van een al bestaande complete lijst. Ik heb al die verhalen handmatig doorgekeken. Het verbaast mij niets als ik iets gemist heb. Aanvullingen of correcties zijn welkom.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Jop Duck » za maart 03, 2018 6:54 pm

Carl Barks heeft ook 322 verhalen met oom Dagobert gemaakt. Logisch dat je ze niet allemaal op zet.
Bron: https://inducks.org/character.php?c=US&view=3
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Jop Duck » za maart 03, 2018 10:23 pm

Ik heb trouwens nog een aanvulling op The Fianicial Fable. Rond 1950 waren er zo'n 2,5 miljard mensen op Aarde. Als elke bewoner een miljoen kreeg zou hij 2,5 biljoen dollar hebben. En in mijn versie zeggen ze wel 3 kubieke hectare en dus kun je vergelijken dat 3 kubieke hectare 2,5 biljoen is.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Jop Duck » zo mei 27, 2018 7:50 am

Oeps. Het verspreed over het land uit niet over de wereld.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Vorige

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten

cron