Dagobert Duck

Berichtdoor Clementine » za maart 03, 2007 1:47 am

Van alles over Dagobert Duck

Heeft Dagobert huisdieren? Zoek ze allemaal!

Scan van Dagobert Duck met een kat die Clementine heet:
http://img161.imageshack.us/img161/3853/barks22egifmsg5285e6258ml6.gif
uit: Uncle Scrooge 25

COA/Inducks:
http://coa.inducks.org/s.php/x/W+US+++25-08
Clementine
 

Berichtdoor De steenrijke eend » za maart 03, 2007 8:36 am

Voor zo ver ik weet,heeft Dagobert geen huisdieren.Dat kost hem dierenvoer en dierenvoer kost geld.
Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor Caspar » za maart 03, 2007 9:40 am

Hij heeft meerdere keren een papegaai gehad, ook in een Barks verhaal.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Luuuuk » za maart 03, 2007 12:10 pm

Ja en een keer een parkiet, ook heb ik hem een keer met een waakhond gezien.
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor coolojw » za maart 03, 2007 12:58 pm

en 1 keer een aap
coolojw
Member
 
Berichten: 109
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:28 pm

Berichtdoor Luuuuk » za maart 03, 2007 1:04 pm

Oja, met zo'n geldbakje en een orgel, of heb ik het verkeerd?
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Henrieke » za maart 03, 2007 10:41 pm

En vergeet Joetje (dat was de naam toch?) niet, die alleen halve sardientjes at.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Dagobertje » ma maart 12, 2007 11:00 pm

Beste dagobert liefhebbers.
Ik heb jullie hulp nodig !!!!!
Op een groot stripforum is een stripfiguren strijd bezig.
Dagobert is de eerste twee rondes goed doorgekomen maar moet het nu opnemen tegen Manon uit Zoo.
De stand is 32 (Manon) - 12 (dagobert).
Dit kan en wil ik natuurlijk niet toestaan.
Dus help me en stem op DAGOBERT !!!!!
Ik zal jullie eeuwig dankbaar zijn !!

http://www.stripdatabank.be/stripforum/ ... php?t=6725
Dagobertje
New member
 
Berichten: 2
Geregistreerd: ma maart 12, 2007 10:54 pm

Berichtdoor coolojw » ma maart 26, 2007 5:01 pm

coolojw schreef:en 1 keer een aap

http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++38-08

In dit verhaal
coolojw
Member
 
Berichten: 109
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:28 pm

Berichtdoor Ei » vr jul 20, 2007 4:46 pm

Uit topic 'Prisoner of White Agony Creek'
2007-07-17, Ei schreef:
Rockerduck schreef:
Ei schreef:En even later in 'Back to the Klondike' heeft Dagobert zelfs angst voor een enkele beer, zoals ook te zien is in zijn debuut 'Christmas On Bear Mountain'. Zelfs in het heroïsche 'Only a Poor Old Man' weet Dagobert te winnen met een list. Waarom gebruikt Dagobert daar zijn vuisten niet? En waarom laat Dagobert zich in 'The Money Wel' fysiek overmeesteren door de Zware Jongens? Met een beetje Hulk-achtige bui had hij zichzelf, zoals bij Rosa, zo vrij gekregen. Maar ook hier gebruikt Dagobert een list in plaats van domme kracht.

Dat is niet helemaal eerlijk. Dagobert is in de Barks-verhalen die je noemt veel ouder dan de jonge Dagobert in Rosa's verhalen. Zie jij een opa al vechten met bandieten en beren?

In Barks's 'Back to the Klondike', 'The Golden Nugget Ship', 'The Looney Lunar Gold Rush' en 'The Windy Story' is te zien dat getwijfeld wordt aan Dagobert's grootse verleden. In dat verleden was Dagobert wel jong.
Maar oke, waar is precies te zien bij Barks dat Dagobert vroeger onomstotelijk een gevreesde krachtpatser was? Zonder schijn van bluf in de herinnering?
Is die fysieke krachtpatserij niet hoofdzakelijk een Rosa-creatie? Met Dagobert's vechtscene-herinnering in 'Back to the Klondike' als een onuitputtelijke vrijbrief?

2007-07-18, Rockerduck schreef:
Ei schreef:In Barks's 'Back to the Klondike', 'The Golden Nugget Ship', 'The Looney Lunar Gold Rush' en 'The Windy Story' is te zien dat getwijfeld wordt aan Dagobert's grootse verleden.

Welk verhaal is 'The windy story'? Waar is het in Nederland gepubliceerd? Wat gebeurt er precies waardoor aan Dagobert's grootse verleden wordt getwijfeld?

Ei schreef:Maar oke, waar is precies te zien bij Barks dat Dagobert vroeger onomstotelijk een gevreesde krachtpatser was? Zonder schijn van bluf in de herinnering? Is die fysieke krachtpatserij niet hoofdzakelijk een Rosa-creatie? Met Dagobert's vechtscene-herinnering in 'Back to the Klondike' als een onuitputtelijke vrijbrief?

Precies. Dat was ook mijn punt. Maar ik wees je er alleen op dat je in je vorige post slechts de oude Dagobert aanhaalde als bewijs voor het feit dat Dagobert vroeger geen held kon zijn. Maar met de verwijzing naar Barks-verhalen waarin wordt getwijfeld aan Dagobert's verleden, heb je wel een goed punt te pakken.
De vraag is alleen of puur het ontbreken van bewijs bij Barks dat Dagobert in zijn jonge jaren een krachtpatser was, en het feit dat anderen twijfelen aan Dagobert's verhalen (zoals Donald) het helemaal uitsluiten dat Dagobert vroeger wel degelijk een krachtpatser was. Volgens mij niet.
Ik zeg dus niet dat ik een voorstander ben van de Rosa-benadering, maar bij Barks zijn er tot dusver geen aanwijzingen die onomstotelijk bewijzen dat Dagobert vroeger géén krachtpatser kan zijn geweest.

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=4283#p4283
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=4312#p4312
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » vr jul 20, 2007 5:41 pm

2007-07-18, Rockerduck schreef:Welk verhaal is 'The windy story'? Waar is het in Nederland gepubliceerd? Wat gebeurt er precies waardoor aan Dagobert's grootse verleden wordt getwijfeld?

'The Windy Story' (US 37) telt één pagina. Zie Bestre Verhalen nummer 64.
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+US+++37-01
Volgens mijn woordenboek is "windy" figuurlijk voor "opschepperig" en "zwetserig". In het verhaal vragen de neefjes aan Dagobert een "windy" verhaal. Waarna Dagobert een sterk verhaal vertelt over hoe hij boeven te slim af was door gebruikmaking van wind.

Rockerduck schreef:Maar ik wees je er alleen op dat je in je vorige post slechts de oude Dagobert aanhaalde als bewijs voor het feit dat Dagobert vroeger geen held kon zijn. Maar met de verwijzing naar Barks-verhalen waarin wordt getwijfeld aan Dagobert's verleden, heb je wel een goed punt te pakken.

Dat zijn verhalen waarin openlijk getwijfeld wordt. Wie weet wordt de lezer als vanzelf geacht een oogje toe te knijpen als Dagobert zogenaamd zand in de woestijn heeft verkocht of ijsblokjes op de zuidpool. Want wie neemt dat nou serieus zonder bewijs? Gaat het niet meer om de grap?
De rijkdom van Dagobert is mogelijk ook wat overdreven. Govert Goudglans zit op z'n minst akelig dichtbij in 'The Second-Richest Duck'.

Rockerduck schreef:De vraag is alleen of puur het ontbreken van bewijs bij Barks dat Dagobert in zijn jonge jaren een krachtpatser was, en het feit dat anderen twijfelen aan Dagobert's verhalen (zoals Donald) het helemaal uitsluiten dat Dagobert vroeger wel degelijk een krachtpatser was. Volgens mij niet.
Ik zeg dus niet dat ik een voorstander ben van de Rosa-benadering, maar bij Barks zijn er tot dusver geen aanwijzingen die onomstotelijk bewijzen dat Dagobert vroeger géén krachtpatser kan zijn geweest.

Het feit dat Dagobert opschept is een aanwijzing op zich. Want waarom zou Dagobert opscheppen als hij in werkelijkheid een krachtpatser was zoals bij Rosa?

Aanwijzingen voor een sterke Dagobert:
- In Barks's 'McDuck of Arabia' (US 55) is zichtbaar hoe Dagobert op hoge leeftijd sterk is. Daar gooit Dagobert met geldzakken, in een sportieve krachtmeting met Donald. Donald heeft er moeite tegen Dagobert op te kunnen. Hoewel Donald volgens 'Bubbleweight Champ' (WDC 282) uitzonderlijk slap kan zijn.
- In 'North of the Yukon' (US 59) is Dagobert heldhaftig, door de hond Barko te willen redden. Hoewel dat volgens Ei meer gaat om mentale kracht van Dagobert. Dat hij zijn fortuin durft te verliezen, met gevaar voor eigen leven. Op een praktische manier waarin lezers zich kunnen herkennen. Ga je op zeker voor jezelf, of ga je voor een trouwe hond die je heeft gered? De reddingsactie zelf, waarbij Dagobert wanhopig over gladde ijsschotsen rent om Barko te vinden, is volgens Ei veel minder absurd dan hoe Dagobert bij Rosa te paard over drijvende lavastenen een zee oversteekt.
- In het verhaal met de geldtrap (WDC 157) stelt Dagobert dat hij middelen kan betalen om sterk te worden. Maar die scene kan als slechts een droom beschouwd worden, gezien het einde.
- Barks heeft een art-only voorplaat gemaakt waarop Dagobert gewichtheft met geldzakken. (US 34) Maar Ei neemt aan dat Rosa een voorplaat zou afkeuren als "canoniek" materiaal. Zeker als deze art-only is.

Aanwijzingen voor een opschepperige/zwakke Dagobert
- Barks's 'A Christmas on Bear Mountain' (OS 178) en 'The Old Castle's Secret' (OS 189) toont Dagobert angstig.
- In Barks's 'Back to the Klondike' (OS 456), 'The Golden Nugget Ship' (US 35), 'The Looney Lunar Gold Rush' (US 49) en 'The Windy Story' (US 37) is te vinden dat openlijk getwijfeld wordt aan Dagobert's grootse verleden. In 'The Golden Nugget Ship' twijfelt Dagobert zelf.
- In 'The Cattle King' (US 69) zegt Dagobert: "I'm leaving you lads to learn the cattle business by EXPERIENCE!" (7.2) / "I learned that way! That's why I became a BANKER!" (7.3)
Wederom een nuancering van Dagobert's grootse ervaringen in het verleden. In plaats van zich te vermoeien werd Dagobert blijkbaar liever bankier, waardoor hij anderen voor zich kon laten werken.
- In 'The Mines of King Salomon' (US 19) valt Dagobert flauw als hij ontdekt dat hij een grote schurk heeft overbluft zonder familie om voor hem in te staan.
Dagobert, valt achterover: "I was bluffing that big bandit without a single relative to back me up!" (24.7)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » za jul 21, 2007 1:51 am

Ei schreef:'The Windy Story' (US 37) telt één pagina. Zie Bestre Verhalen nummer 64.
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+US+++37-01
Volgens mijn woordenboek is "windy" figuurlijk voor "opschepperig" en "zwetserig". In het verhaal vragen de neefjes aan Dagobert een "windy" verhaal. Waarna Dagobert een sterk verhaal vertelt over hoe hij boeven te slim af was door gebruikmaking van wind.

Zo heb ik dat verhaaltje nooit opgevat. De neefjes vragen Dagobert om een sterk verhaal. Maar sterke verhalen hoeven niet per definitie verzonnen te zijn. Bovendien kan de titel van het verhaal enkel gaan om een woordspeling. Dat zie je wel vaker bij Disney-verhalen. Dan hoeft het niet letterlijk als een "zwetserig" verhaal opgenomen te worden, maar verwijst "windy" naar de wind en kon tegelijkertijd een woordspeling gemaakt worden. Ook gaat het in deze gag niet om Dagobert's fysieke kracht, waar we het wel over hadden. Dagobert bedenkt hier een list, waar hij doorgaans erg goed in is. Ik sluit daarom niet uit dat het verhaal wel degelijk echt gebeurd is.

Ei schreef:Dat zijn verhalen waarin openlijk getwijfeld wordt. Wie weet wordt de lezer als vanzelf geacht een oogje toe te knijpen als Dagobert zogenaamd zand in de woestijn heeft verkocht of ijsblokjes op de zuidpool. Want wie neemt dat nou serieus zonder bewijs? Gaat het niet meer om de grap?

In de voorbeelden die jij noemt, gaat het duidelijk om de grap. Zo zijn er meer voorbeelden: Dagobert die grasmaaiers verkoopt in de Sahara en wind aan de molenaars bij de Zuiderzee (beiden ook te zien in Rosa's Levensverhaal, episode 12). Maar een grap sluit niet per definitie uit dat al het andere dat verteld wordt niet echt gebeurd is.

Ei schreef:De rijkdom van Dagobert is mogelijk ook wat overdreven. Govert Goudglans zit op z'n minst akelig dichtbij in 'The Second-Richest Duck'.

Desalniettemin wint Dagobert in zowel het genoemde verhaal als in 'The money champ' van Goudglans. En we hebben het geldpakhuis plus inhoud van Dagobert gezien. Plus het verhaal met de maharadja van Hawdujustan, die óók beweert de rijkste man op aarde te zijn. Daarin verspillen beide rijkaards vermogens aan de stambeelden van Cornelis Prul. Aan het einde van de strijd is de maharadja failliet, terwijl Dagobert slechts wat 'kleingeld' heeft verspild.

Ei schreef:Het feit dat Dagobert opschept is een aanwijzing op zich. Want waarom zou Dagobert opscheppen als hij in werkelijkheid een krachtpatser was zoals bij Rosa?

Dat is een zinnig punt. Ik heb ook nooit beweerd dat Dagobert net zo'n krachtpatser was als bij Rosa. Maar om de rijkste eend ter wereld te hebben, moet je op z'n minst wat in je mars hebben. Dagobert is een self-made man, hij heeft zelf zijn eigen fortuin verdient. Je hoeft dan nog niet de superheld te zijn die Rosa ervan maakt, maar een béétje pit mag je dan toch wel hebben.

Ei schreef:Aanwijzingen voor een opschepperige/zwakke Dagobert
- Barks's 'A Christmas on Bear Mountain' (OS 178) en 'The Old Castle's Secret' (OS 189) toont Dagobert angstig.
- In 'The Mines of King Salomon' (US 19) valt Dagobert flauw als hij ontdekt dat hij een grote schurk heeft overbluft zonder familie om voor hem in te staan.
Dagobert, valt achterover: "I was bluffing that big bandit without a single relative to back me up!" (24.7)

Mijn bezwaar is dat het hier gaat om verhalen waarin Dagobert al erg oud is. Een oude man kan nu eenmaal veel minder hebben dan een jonge knaap.

Ei schreef:- In Barks's 'Back to the Klondike' (OS 456), 'The Golden Nugget Ship' (US 35), 'The Looney Lunar Gold Rush' (US 49) en 'The Windy Story' (US 37) is te vinden dat openlijk getwijfeld wordt aan Dagobert's grootse verleden. In 'The Golden Nugget Ship' twijfelt Dagobert zelf.

Dat wil niks zeggen. Dagobert's familie kan wel van alles van hem denken, maar dat bewijst niks. Wat ik van iemand anders denk, zegt niks over hoe die persoon daadwerkelijk is. Dagobert kan aan zichzelf twijfelen, maar iederéén twijfelt wel eens aan zichzelf. Dagobert was vermoeid en teneergeslagen.

Ei schreef:- In 'The Cattle King' (US 69) zegt Dagobert: "I'm leaving you lads to learn the cattle business by EXPERIENCE!" (7.2) / "I learned that way! That's why I became a BANKER!" (7.3)
Wederom een nuancering van Dagobert's grootse ervaringen in het verleden. In plaats van zich te vermoeien werd Dagobert blijkbaar liever bankier, waardoor hij anderen voor zich kon laten werken.

Nee, dat heb ik zo niet uit dat verhaal gehaald. Het is geen nuancering van Dagobert's grootse verleden, maar een aanvulling: blijkbaar heeft Dagobert zoveel ervaring gehad met vermoeiend, hard werk, dat hij daardoor besloot om bankier te worden. Dat betekent dus dat Dagobert eerst de harde omstandigheden heeft doorstaan waarvan ook Rosa melding maakt. Bovendien vertelt Dagobert de neefjes in 'Only a poor old man' dat hij zijn geld niet heeft verdiend als bankier, maar 'op zee, en in de mijnen' en als cowboy. Door slimmer te zijn dan de slimsten en harder dan de hardsten. In die scène zie ik een oprechte Dagobert, geen overdreven opschepper.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcprul » do aug 09, 2007 7:05 pm

Is oom Dagobert vandaag precies zestig jaar geleden bedacht, of kwam hij toen voor het eerst voor in een strip?
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Rockerduck » do aug 09, 2007 7:17 pm

mcprul schreef:Is oom Dagobert vandaag precies zestig jaar geleden bedacht, of kwam hij toen voor het eerst voor in een strip?

De eerste strip met Dagobert, 'Christmas on Bear Mountain', verscheen voor het eerst in december 2007. Inducks noemt als creatiedatum 22 juli 1947.

http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS ... dagobert+_
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » do aug 09, 2007 7:39 pm

December 2007?
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron