Dagobert Duck

Berichtdoor Redmess » vr dec 10, 2010 9:40 pm

Maar als dat geld hem niks kan schelen, waarom dan dat pakhuis vol? Om erin te zwemmen heb je veel minder nodig dan 3 hectare, en het zou veel makkelijker te beschermen zijn zo.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor McDuck Menu » vr dec 10, 2010 10:05 pm

Misschien is dit ook weer een van die eigenschappen die vaak verandert tussen de verhalen; dus houden van zijn geld om sentimentele waarde, of ervan houden om de rijkste te zijn (dus zoveel mogelijk monetaire waarde). Anders weet ik het ook niet meer :lol:

Overigens nog een vreemd iets in het verhaal; de kluis zou enorm roestig zijn, maar er is niks aan te zien.
En Dagobert wil zo snel mogelijk wegwezen uit 1910, omdat het de tijd van de grote bankovervallen is. Alsof die banken niet worden overvallen als hij er niet bij is ?? Ook duurt het maar een paar seconden voor Donald en Dagobert terug zijn, dus blijkbaar had het weinig uitgemaakt om langer te blijven. (Al is dit geen belangrijk punt in het verhaal, had ook weinig toegevoegd)

Misschien kan de inkleuring (van de briefjes) verklaard worden doordat er misschien eerst voor een inkleuring gezorgd wordt, en daarna pas voor lettering? (Ik weet niet of dat in die volgorde gaat bij de DD)

Geld inwisselen in 1946: Tientje van Lieftinck (even opgezocht)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tientje_van_Lieftinck
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Redmess » za dec 11, 2010 12:13 am

Dat was geen nieuw geld, dat was een tientje waarvan iedereen een week lang moest rondkomen terwijl de geldcrisis na WWII werd opgelost. Niet echt geld dat je kon verdienen dus.

Dit verhaal gooit nog een bizar dilemma op: hoe verklaart de schrijver dat Dagobert guldens verdiende in de Klondike?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za dec 11, 2010 9:37 pm

Redmess schreef:Dit verhaal gooit nog een bizar dilemma op: hoe verklaart de schrijver dat Dagobert guldens verdiende in de Klondike?

Antwoord: omdat kinderen die de Donald Duck lezen nog nooit van een dollar hebben gehoord.
Maar blijkbaar wel van de gulden? Als je er bij nadenkt, ieder kind dat de komnde halve maand 9 jaar wordt of jonger is, heeft niet in de guldentijd geleefd.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Redmess » zo dec 12, 2010 12:21 am

Aangezien de dollar nog steeds bestaat en een bekend symbool is, ook in Europese (en Nederlandse) media, zou ik zeggen dat de dollar wel degelijk bekend is, mogelijk bekender dan de gulden.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr feb 22, 2013 8:55 am

In een ander topic kwamen liefdes van Dagobert te sprake. Om voor een keertje on-topic te blijven heb ik een Dagobert Duck bericht gezocht om hierover verder te gaan.
Een tijdje terug las ik een speciale Dubbelpocket met thema, over de liefde. Hierin zat een verhaal waarin meerdere liefdes van Dagobert ter sprake kwamen. De journaliste die dit onderzocht werd ook verliefd op Dagobert, omdat hij met al die vrouwen zo goed om ging.
Zelfs Zwarte Magica kwam hier als liefde van Dagobert (in zekere zin) ter sprake!
Heel apart, dus. Is Dagobert echt zo'n vrouwenmagneet? Trekt zijn strenge houding maar goede hart, gecombineerd met veel geld en levenswijsheid, vrouwen aan?

Verhaal in kwestie:
http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2195-5
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Michiel Q » vr feb 22, 2013 6:49 pm

Ridder ter Geit schreef:Is Dagobert echt zo'n vrouwenmagneet? Trekt zijn strenge houding maar goede hart, gecombineerd met veel geld en levenswijsheid, vrouwen aan?

Macht erotiseert. Aan zijn goede hart of levenswijsheid kan 't niet liggen. Dagobert heeft 'n slecht karakter en is bij vlagen behoorlijk naïef. De wijsheid komt vaker van de neefjes. (Nevenswijsheid.)
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Oom Paspasu » za feb 23, 2013 1:10 pm

Dagobert heeft nóg een oude liefde uit Klondike: Sofie Soiree (http://coa.inducks.org/story.php?c=D+88001).
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Oom Paspasu » di mei 07, 2013 12:23 pm

Uit het topic DD 2013-19:
BibiTotoLover schreef:Dagobert Duck; het miljard van Vito Valshart - 10 blz.
http://coa.inducks.org/s.php?c=D+2011-021

Wat mij opviel was dat oom Dagobert het had over "vijftig jaar geleden, tijdens de goudkoorts in de Klondike". Je kan je afvragen waarom Klondike überhaupt in dit verhaal erbij is gehaald, behalve om aan te geven dat oom Dagobert al heel lang achter Vito Valshart aanzit, maar het laat in ieder geval een probleem zien en een mogelijke oplossing. Wanneer oom Dagobert vandaag bedacht zou zijn, had hij zijn fortuin natuurlijk niet vergaard tijdens de Klondike Gold Rush, omdat dat hem te oud zou maken. Toen Carl Barks zijn verhalen schreef, was dat wel passend. Hij introduceerde dit in "Only a Poor Old Man", werkte het verder uit in "Back to the Klondike" en noemde het ook nog in de one-pager "Gold Rush". In latere verhalen is hij minder specifiek: In "The Golden Nugget Boat" zocht (en zoekt) Dagobert goud in Alaska (nog steeds 1898); in "The Loony Lunar Gold Rush" vertelt hij hoe hij onder andere "on the Yukon" goud zocht; in "North of the Yukon" vond Dagobert goud in de buurt van het fictieve plaatsje Goldboom, Alaska (in de Nederlandse vertaling heet de plaats Klondike) en betaalde zijn lening aan Gerrit Glatsnuit terug in 1898.

Keno Don Hugo Jodocus Carolus Wilhelmus Rosa plaatst met zijn tijdlijn alle "moderne" verhalen in de jaren '50. Daan Jippes doet dat heel anders in het verhaal met de stomme Nederlandse titel "Vroeger was het leuker...": Dagobert kijkt naar een schilderij van zichzelf met als onderschrift "Mijn eerste goudklomp 1901" en drie plaatjes verder wordt gezegd "Klondike in 2009". (Klondike is geen plaats maar een rivier. Uit de scans op Inducks blijkt dat het in dit verhaal oorspronkelijk "Whitehorse in de Klondike" was. Whitehorse ligt ver van de Klondike, dus dat klopt ook niet. Omdat het verhaal uit 2008 stamt, zal bij de publicaties uit dat jaar 2008 i.p.v. 2009 hebben gestaan.) Dat een man in 1901 goudzoeker was en 108 jaar later nog steeds rondloopt, is absurd. Het hele verhaal is absurd op een prettige manier. Ik vind dit zeker Jippes' beste verhaal van de laatste jaren. (Ook absurd, maar waarschijnlijk niet door Jippes toedoen is dat de stripwinkel van 2.1 op 4.8 opeens in een koffieshop is veranderd.)

Dit is natuurlijk leuk voor een keer, het is een grote middelvinger naar Don Rosa, maar het benadrukt de kwestie alleen en het biedt geen oplossing. Ik heb er geen probleem mee wanneer oom Dagobert rijk is geworden door uitbuiting, oneerlijk zakendoen, geluk of afkomst - ik zie hem juist graag zo -, maar het idee van de man die door eerlijk, hard werk als goudzoeker zijn fortuin heeft gemaakt, past niet bij vijftig jaar geleden, de jaren '60.

Toen ik "vijftig jaar geleden, tijdens de goudkoorts in de Klondike" las, dacht ik eerst dat Noel van Horn op de Rosa-tour is en zijn verhaal rond 1950 plaatst. Wanneer die goudkoorts in de Klondike was, wordt echter (althans in de Nederlandse vertaling) in het midden gelaten. Het is realistisch voor de oude man om zich vijftig jaar geleden in de formatieve fase van zijn ziljonairschap bevonden te hebben. Net zoals rijk geworden zijn tijdens de werkelijke Klondike Gold Rush eerder romantisch dan realistisch is, blijft het idee dat een oude man van nu in zijn jeugd als goudzoeker rijk is geworden leuk voor kinderen en romantici. In werkelijkheid is oom Dagobert natuurlijk rijk omdat de kindertjes in Krotdorp honger lijden.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Ui » za dec 21, 2013 1:06 am

Wikipedia:
Scrooge's age has never been specified, although according to Barks, Scrooge was born in Scotland in 1867, and earned his Number One Dime exactly ten years later.

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Scrooge_McDuck

Heeft Barks echt Dagobert's geboortejaar gesteld op 1867?
En zo ja, wat is de bron daarvan?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Oom Paspasu » za dec 21, 2013 2:54 am

Barks zei zulke dingen niet en gebruikt ook niet het woord "born". Dit is Rosa-praat. Bij Rosa verdient Dagobert zijn duppie op z'n tiende, in 1877. Bij Rosa sterft Dagobert in 1967, vanwege het pensioen van Barks.
Rosaïsten kunnen vaak moeilijk het verschil tussen Barks en Rosa maken, of ze denken dat Rosa alleen maar in "Barksian facts" spreekt.

Wat weten we van Barks over Dagoberts geboortejaar?

1) In 1955 verscheen een one-pager waarin Dagobert zijn 75e verjaardag viert. Dat plaatst zijn geboortejaar in 1880.

2) In 1949 verscheen al "Voodoo Hoodoo", waarin Dagobert zegt dat hij 70 jaar geleden (=1879) "a young man, struggling to make my second billion dollars" was. (Nog dank aan Michiel Q die mij op dit punt ergens anders corrigeerde!)

3) Volgens "Billions in the Hole" is Dagoberts eerste muntje in 1899 geslagen. Hoe oud Dagobert was toen hij dit muntje verdiende, staat zelfs niet in het Fallberg/Strobl-verhaal "Getting That Healthy, Wealthy Feeling" (behalve als het toevallig op de missende pagina genoemd zou worden).

Wanneer we deze verhalen op volgorde van publicatie zetten (2-1-3) zien we dat Barks Dagobert met het verstrijken der jaren niet ouder, maar juist jonger laat worden, passend bij de actievere, jeugdigere rol die hij kreeg, en hem zeker niet aan een tijdlijn vastlijmde.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Oom Paspasu » za maart 01, 2014 5:38 pm

Oom Paspasu schreef:1) In 1955 verscheen een one-pager waarin Dagobert zijn 75e verjaardag viert. Dat plaatst zijn geboortejaar in 1880.

Volgens "September Scrimmage" (1957) speelde Dagobert American football "at Webfoot Tech. back in the eighties". Dit maakt Dagobert dus weer ouder dan in de bovengenoemde one-pager, met een geboortejaar van uiterlijk 1871.

Redmess schreef:Om erin te zwemmen heb je veel minder nodig dan 3 hectare.

Het gaat om drie kubieke hectare, als vertaling van three cubic acres. Ik vond die vertaling altijd vreemd, omdat een hectare veel meer is dan een acre (0.405 ha), maar waar ik met mijn domme hoofd niet bij stil stond, was dat het überhaupt een onzinmaat is. Acre en hectare zijn beide oppervlaktematen. Inhoudsmaten worden in de regel van lengtematen afgeleid, bijv. een kubieke meter (m^3) van een meter (m). Dit is natuurlijk wel gelijk aan (m^2)^1,5, dus zou je ook een ha^1,5 kunnen gebruiken als inhoudsmaat, maar een kubieke hectometer klinkt toch beter en is simpeler dan een hectometer tot de macht anderhalf. Een kubieke hectare is 1 ha^3 = 1000000 (m^2)^3 = 1000000 m^6.
Wikipedia schreef:Barks defined the volume of money contained inside as "three cubic acres", but the exact meaning, and therefore the volume, of a "cubic acre" is subject to interpretation by the reader, since an acre is a measure of area, not length, a cubic acre would be a 6-dimensional space of 247,961,850,048,000 feet to the sixth power.

http://en.wikipedia.org/wiki/Duck_universe#Money_Bin

Waar komt die three cubic acres vandaan? Hoeveel geld heeft oom Dagobert nu eigenlijk? Volgens een antwoord op een brief uit DD 2014-09 zeven boeljoen en 62 euro.
CBarks.dk beweert een complete lijst te geven van concrete totale hoeveelheden in Barksverhalen. Dit blijkt echter niet te kloppen. Laten we kijken hoe Dagoberts vermogen zich ontwikkeld heeft in de verhalen van Carl Barks. Hierbij is het belangrijk rekening te houden met de korte en lange schaalverdeling.

"Christmas at Bear Mountain"
1.5: "If only rich old uncle Scrooge would remember us!"
Oom Dagobert is dus rijk, maar dat zijn er wel meer.

"The Old Castle's Secret"
1.5: "The McDuck fortune is in bad shape!"
Als we dit serieus moeten nemen, is Dagobert toch niet zo rijk.

"Foxy Relations"
1.2: "My uncle Scrooge McDuck, the richest old coot in the world!"
Vanaf zijn derde optreden is Dagobert de rijkste man ter wereld.

"The Sunken Yacht"
2:5: "The richest man in the world!"
3.2: "I didn't become the richest man in the world by being dumb!"
Voor het eerst zien we Dagobert met een hoop geld op zijn bureau (2.7-8).

"Voodoo Hoodoo"
5.8 "when I was a young man, struggling to make my second billion dollars"
12:2 "What do you think I am - a millionaire?" Dagobert staat voor een kluis waarin zich drie geldzakken met een miljoen bevinden, naast veel los munt- en papiergeld.

"Letter to Santa"
4.8 Voor het eerst een soort geldpakhuis, het "McDuck Building".
5.1-6.5 Dagobert tussen grote bergen geld.
6.6: "eleven octillion dollars" = 11*10^27 (11.000.000.000.000.000.000.000.000.000) dollar. In het Nederlands zou dit 11 quadriljard zijn, maar de vertaler heeft er "elf driljard" van gemaakt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Names_of_large_numbers

"The Pixilated Parrot"
Hiervan heb ik helaas alleen de Nederlandse versie ter beschikking.
Wederom heeft Dagobert een groot kantoorgebouw met een enorme kluis. Hij woont hier niet.
4.5: "Negenhonderdduizendvierhonderdnegenentwintig… Ziezo! De biljetten van vijf euro zijn geteld!" Dat alleen is dus al 4.502.145 euro.
5.8: "Met een paar multi-duplotriljard kan je niet voorzichtig genoeg zijn!"
21.5: Het kostte de boeven een maand om het geld te verdelen: "Jij krijgt anderhalf multi-duplotriljard en vierentwintig cent en ik… nou ja… hetzelfde!"
Samen is dit dus drie multi-duplotriljard en achtenveertig cent. Een duplotriljard lijkt mij gelijk aan twee triljard, maar een multi-getal is niet te bepalen. Drie maal een multi-duplotriljard blijft een multi-duplotriljard.
Wikipedia zegt over dit verhaal:
Wikipedia schreef:The Pixilated Parrot, first published in July 1950, introduced the precursor to Scrooge's money bin; in this story, Scrooge's central office building is said to contain "three cubic acres of money."

http://en.wikipedia.org/wiki/Duck_universe#Money_Bin
CBarks.dk schreef:Scrooge's Money Bin was first mentioned in FC0282 The Pixilated Parrot from 1950

http://www.cbarks.dk/themoneybin.htm

Kloppen deze beweringen? In de Nederlandse vertaling komen beide niet terug.

"The Magic Hourglass"
11.4: "I can't go on like this - losing a billion dollars a minute! I'll be broke in 600 years!"
600*365,25*24*60=315576000
315576000*1.000.000.000= 315.576.000.000.000.000
Je zou denken dat je heel veel geld nodig hebt om zeshonderd jaar lang elke minuut een miljard te verliezen, maar dat valt reuze mee: 316 biljard, in het Engels 316 quadrillion.

"You Can't Guess"
Hier worden in ieder geval de "three cubic acres" genoemd:
12.1: "Just because I've got three cubic acres of money, people think I can afford anything!"
11.1-3 laat zien dat Dagobert zijn geld bewaard in grote aantallen genummerde "money bins", hier geen geldpakhuizen, maar "geldhokken", waarvan sommige "double-deckers" zijn. Ook heeft hij geldzakken gevuld met een miljard dollar rondslingeren.
21:1-3 laat Dagobert voor het eerst in een geldbad zien.

"Billions to Sneeze At"
Vanaf 2.1 zien wij dat Dagobert zijn geld bewaart in een loods. 10.2 noemt deze "Scrooge McDucks money barn no. 68", wat suggereert dat hij er meerdere heeft, terwijl 6.6 spreekt van "my office". Hoewel niet heel de bodem bedekt is, is er hier ook al een dieptemeter, die op bijna 17 voet (5 m) staat. Met een shovel beweegt Dagobert het geld heen en weer.
(Dit soort geldpakhuis is door Mau Heymans hergebruikt (samen met een vroege bril, in "Een ijsberg geld", weliswaar met een andere ingang.)
Voor het eerst zien wij Dagobert zwemmen in zijn geld (3.3).
Aan het einde heeft Donald al zijn ooms geld uit uitgeleend aan onbetrouwbare mensen:
10.7: "He owes unca Scrooge seven hundred and eighty-eight billion, four hundred and twenty-three million seventeen dollars and sixteen cents!"
88.423.000.017,16 dollar dus. Als Dagobert zoveel had in "The Magic Hourglass" was hij na één uur en achtentwintig en een halve minuut al failliet geweest.

"No Such Varmint"
Op pagina 9 zien Dagobert in zijn kantoor, waarvan de vloer bedekt is met een dikke laag geld. Achter hem bevindt zich een kluis, die blijkbaar vol is.

"A Financial Fable"
Hier (vanaf p.3.1) bewaart Dagobert zijn geld in een graanopslag. "I have three cubic acres of money in there" (3.2). De Nederlandse vertaling leest hier vreemd genoeg "driehonderd kubieke meter".
Weer zien wij Dagobert in zijn geld zwemmen.

"Terror of the Beagle Boys"
4.3: "How much money you got in your safe, uncle Scrooge?" "How should I know? It'd take thirteen years to count it!" Vergelijk "Back to the Klondike", waar hij daadwerkelijk zijn geld heeft geteld in dertien jaar.
Dagobert bewaart zijn geld in een grote kluis in het "McDuck Building" (9.7)

"The Big Bin on Killmotor Hill"
Voor het eerst een geldpakhuis zoals wij dat gewoon zijn, alleen met veel meer beveiliging. Van buiten ziet het eruit als één grote kluis. Het gebouw bestaat voornamelijk uit één grote opslagruimte, toegankelijk van een platform bovenin.
4.3: "Tien verdiepingen hoog en een straat in het vierkant!"
Straten kunnen nogal verschillen van lengte, maar het gebouw ziet er kubusvormig uit. Een verdieping is ca. 3,5 m. (10*3,5)^3= 42875 m^2.
Volgens http://www.cbarks.dk/theserieswealth.htm wordt in dit verhaal gezegd dat Dagobert "Five hundred triplicatillion multipludillion quadruplicatillion centrifugalillion dollars and sixteen cents" heeft. Dit komt niet terug in de Nederlandse vertaling.

"A Christmas For Shacktown"
5.4: Dagobert heeft weer een kluis met een deur op vloerniveau. De kluis zit tot de nok vol.

"Only A Poor Old Man"
1.1: "umpteen-centrifugillion dollars"
De dieptemeter staat op bijna 89 voet = 27 m. Dat is heel wat meer dan in "Billions to Sneeze At"! De kluis is weer zoals in "The Big Bin on Killmotor Hill", terwijl het gebouw gewoon "McDuck Building" heet en aan de straat staat (4.5).
16.2: "umpteen-fantasticatillion dollars"

"Statuesque Spendthrifts"
In dit verhaal is er voor het eerst iemand die beweert rijker te zijn dan Dagobert. Dat blijkt niet te kloppen: Dagobert heeft in de standbeeldencompetitie alleen zijn kleine kluis leeggemaakt, terwijl hij zijn "three cubic acres in the basement" bewaart, toegankelijk vanuit de kleine kluis.

"Gladstone's Terrible Secret"
6.1: "My income has dropped to a billion dollars an hour!"
Dat maakt 24*365,25*10^9=8.766.000.000.000, bijna 9 biljoen (trillion) per jaar. Om daarmee 11 quadriljard ("Letter to Santa") te maken, moet je ruim 1254848277435546 jaar sparen, dus het is begrijpelijk dat Dagobert zich zorgen maakt.

"Turkey with All the Schemings"
4.5: Dagobert is zijn duizend-dollar-briefjes aan het tellen, wanneer hij gestoord wordt: "Ninety billion trillion octillion - wak!"
9+12+27=48
Het gaat dus om 90*10^48, dat is 90 octiljoen (ninety quinquadecillion). En dan alleen maar een gedeelte van zijn duizendjes!
In dit verhaal is "the duke of Baloni" "the second-richest duck in the world" (7.4). Dagobert hoopt op een zakendeal met hem om "septillions of dollars". Een "septillion" is 1*10^27 en heet in het Nederlands een quadriljoen.

"Back to the Klondike"
1.2: Dagobert heeft er dertien jaar over gedaan om zijn geld te tellen, maar is het eindbedrag vergeten.

"Some Heir Over the Rainbow"
5.8 en 10.8: "nine fantasticatillion, four billion-jillion, centrifugalillion dollars and sixteen cents!"

"The Round Money Bin"
Dagobert wil al zijn muntgeld omwisselen voor briefjes. 1.7: "How many dollars, sir?" 1.8: "I don't know! But they measure three cubic acres!"
Alles wordt omgewisseld voor 10.000 dollar-briefjes. Het is onduidelijk of het briefgeld dat Dagobert al had wordt omgewisseld.

"The Menehune Mystery"
Hier wisselt Dagobert al zijn geld om voor 1000.000 dollar-biljetten.
3.4: "Uiteindelijk is F500.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000,16 een aantrekkelijk bedragje voor piraten!"
Dat is vijfhonderd duodeciljard en zestien cent. Een duodeciljard (10^75) komt overeen met een quattuorvigintiljoen op de korte schaal.

"The Secret of Atlantis"
Dagobert zorgt ervoor dat er nog maar één "1916 quarter" is, die daardoor "ten skyrillion dollars" waard is. "There is only one Joe in the world with enough money to buy that coin! An eccentric old jillionaire named Scrooge McDuck!" (32.3, 5-6).

"The Seven Cities of Cibola"
13.2: "Scrooge McDuck! The richest fantasticatrillionaire in the world!"

"The Mysterious Stone Ray"
1.1: "Five billion quadruplatillion umtuplatillion (sic) multuplatillion fantasticatillion centrifugalillion dollars and sixteen cents!"

"The Lemming with the Locket"
1.2: (Dagobert over zijn geldpakhuis) "This mighty box of impervium metal cost me one-half of my entire fortune, but it is worth it."
1.5: "My remaining 250 umptillion fabulatillion dollars is save in there forever".

"Land Beneath the Ground!"
1.5: "Five billion quintuplatillion umptuplatillion multuplatillion impossibidillion fantasticatrillion dollars is worth to save!"
32.2: "My five billion quintuplatillion umptuplatillion multuplatillion impossibidillion and so forth dollars and extra odd cents!"

"Searching for a Successor"
2.3: Guus Geluk: "Scrooge McDuck! Donald's skinflintillionaire uncle!"

"The Second-richest Duck"
In dit verhaal wordt wederom ter discussie gesteld of Dagobert de rijkste persoon (hier: eend) ter wereld is.
4.4: ""The total value of all your mines, mills, money bins, and so forth is one multiplujillion, nine obsquatumatillion, six hundred and twenty-three dollars and sixty-two cents!"
Hoeveel dat is? Panels 8.2-3 laten een gigantische lijst met negens en nullen zien.

"The Titanic Ants!"
11.2: "Ik heb een paar kubieke hectare geld!"

"The Paul Bunyan Machine"
4.5: "I can't lie down and let those common thieves rob me of ten umptillion uncoutabijillion dollars!"
12.2: "uncountable squillions of dollars"

"Island in the Sky"
3.1 toont ons Dagobert die zijn geld aan het opmeten is met een rolmaat. De dieptemeter naast hem staat zoals in "Only a Poor Old Man" op bijna 89 voet = 27 m.

"That's No Fable!"
1.1-2.3 toon Dagobert die geldzakken aan het tellen is van 10 miljard elk.

"Gift Lion"
1.1: "Twelve skydillion impossibitrillion dollars"

"Tricky Experiment"
1.2 "umptyleven tons of money"
8.8 "quadrillion amplifatillion dollars"

"The Case of the Sticky Money"
5.4: "You know that I've always saved my money, boys - that I know the serial number of every greenback in my money bin!"

"Isle of Golden Geese"
3.1 De dieptemeter staat op 99 voet (30 m), tien voet meer dan voorheen. Toch is Dagobert niet tevreden:
3.2: "I haven't been able to get the depth up that last foot in years of trying!" De schaal eindigt namelijk bij 100 (in "Only a Poor Old Man" bij 90 voet).

"Lost Beneath the Sea"
8.2 "I can't go on losing money like this! In two hundred years I'll be broke! (sob!) (groan!)"
Dat is drie keer zo snel als in "The Magic Hourglass"!

"How Green Was My Lettuce"
Wederom wisselt Dagobert al zijn geld in voor biljetten, verdeeld in balen van 9.000.000.000.000.000 dollar. 4.5 toont de balen opgestapeld: ik tel er 9*4=36. Dit maakt in totaal 324 biljard dollar. Dagobert beweert op 6.8 echter "umtillion jingotillions" te hebben en op 15.6 "umptillion uncountabillions of dollars".

"The Great Wig Mystery"
8.4-5 "[Mr. Scalpnick]'s suing [Scrooge McDuck] for one maximajillion dollars! How MUCH is that?" "Don't know, but it SOUNDS reasonable considering that McDuck's fortune is nine hundred fantasticatillion, seven hundred doubledecadecillion, eight hundred kumquatmafrillion --"
10.2, 4: "Has anybody figured out how much money is a maximajillion?" "A maximajillion is nine hundred times more money than there is in the world, your honor!"

"The Giant Robot Robbers"
8.3: "ten thousand tons of money, more or less!"
Als Dagoberts kluis gevuld was met één solide kubus goud (met een dichtheid van 19320 kg/m^3, zou zij 8*8*8 m moeten zijn. Natuurlijk is dat niet het geval, maar vermengd met zilver, koper, andere metalen, papier en niet te vergeten heel veel lucht, wordt de dichtheid al snel veel kleiner en moet de kluis veel groter zijn.
De gemeente Duckstad blijkt ook erg rijk te zijn: zij schaft vier reuzenrobots aan van "ten billion dollars" per stuk (6.5). De Zware Jongens legen m.b.v. die "robots" het geldpakhuis in acht gigantische emmers. Uiteindelijk moet Dagobert de schade aan de machines betalen: "You're the only guy rich enough, McDuck!" (20.3) "The professors estimate thirty billion dollars! … Oh, me! That'll take most of one of those buckets!" Ik weet niet hoe serieus we dit moeten nemen, maar als we een gehele emmer schatten op veertig miljard, dan maakt acht keer dat 320 miljard.

"North of the Yukon"
6.3-5: "Here it is - the I.O.U. he gave me in 1898! One hundred per cent interest per month, compounded forever! That means the sum doubled for sixty-seven years! Whee! Billions! Trillions! Uncountable fantasticatillions! I can take every cent McDuck has -"
We weten niet wat het startbedrag was (volgens Lo$ 8 100 dollar, maar daar is het jaar veranderd). Zelfs al was dit slechts 1 dollar, dan maakt dit over 67 jaar 1*(1+1)^(67*12)=1*10^242. Dus een 1 met 242 nullen, beter bekend als octiljoen trigintiljard centiljard. Zoveel heeft zelfs Dagobert niet. (Een ander startbedrag kan je simpelweg hiermee vermenigvuldigen.)
Dagoberts bewijs van betaling wordt "a titanicatillion-dollar piece of paper" genoemd (12.8). Wanneer hij meent verloren te hebben, denkt Dagobert: "I'm going to have a hard time getting used to being an ex-hyperfantaticatillionaire!"

"House of Haunts"
1.1 De dieptemeter loopt tot 100 voet, maar het geldpakhuis is hier leeg.
1.2: "Two fantasticatillions, trigonometrical billions, amazing scillions of gillions of dollars and some cents"
22.8 "ten trillion fantasticatillion dollars and twenty cents".

"Hall of the Mermaid Queen"
4.5: "his trillions of dollars"
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Oom Paspasu » za maart 01, 2014 8:38 pm

Even wat foutjes verbeteren:
Oom Paspasu schreef:een kubieke hectometer klinkt toch beter en is simpeler dan een hectometer tot de macht anderhalf.

Moet zijn: een kubieke hectometer klinkt toch beter en is simpeler dan een hectare tot de macht anderhalf.
Oom Paspasu schreef:(10*3,5)^3= 42875 m^2.

Moet zijn: (10*3,5)^3 = 42875 m^3.
Oom Paspasu schreef:Als Dagoberts kluis gevuld was met één solide kubus goud (met een dichtheid van 19320 kg/m^3, zou zij 8*8*8 m moeten zijn.

Moet zijn: Als Dagoberts kluis gevuld was met één solide kubus goud (met een dichtheid van 19320 kg/m^3), zou zij 8*8*8 m moeten zijn.
Oom Paspasu schreef:"I'm going to have a hard time getting used to being an ex-hyperfantaticatillionaire!"

Moet zijn: "I'm going to have a hard time getting used to being an ex-hyperfantasticatillionaire!"
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Oom Paspasu » zo maart 02, 2014 8:35 pm

Oom Paspasu schreef:"Back to the Klondike"
1.2: Dagobert heeft er dertien jaar over gedaan om zijn geld te tellen, maar is het eindbedrag vergeten.

Aanvullingen:
1.1 De dieptemeter staat hier ook op 99 voet.
2.8 "Three cubic acres" is hier vertaald met "drie kubieke hectoliter". Aangezien een liter al een inhoudsmaat is, is een kubieke liter (1 L^3) gelijk aan 0,1 m^9; een kublieke hectoliter (1 hL^3) is ± 0,46 m^9.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagobert Duck

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo maart 02, 2014 9:44 pm

Ik heb de laatste tijd veel 'geschiedkundig onderzoek' gedaan, en ik heb iets opmerkelijks ontdekt over de tijd waarin Dagobert zijn geld verdiende.

Als we ervan uitgaan dat Dagobert rijk werd in de Klondike, dan hebben we het over de jaren 1896-1898. Hierna kocht hij de Whitehorse Bank, werd hij bankier, en ging hij in allerlei andere zaken. Dit is dus waarschijnlijk in de jaren 1900 en 1910.
Dagobert is volgens Barks gebaseerd op de grote 'robber barons', de mensen die met niks naar Amerika kwamen en miljonair werden. (Ik moet dan altijd denken aan het openingsplaatje van 'The Magic Hourglass', waarin de neefjes uitkijken over Duckstad en Donald hen trots vertelt dat het allemaal van zijn oom is.) Het clubje 'robber barons' was nooit echt heel groot, en dezelfde namen worden eigenlijk altijd genoemd: J.P. Morgan, Rockefeller, en als je een beetje buiten die tijd kijkt, Vanderbilt en Ford.
Degene waar Dagobert nog het meeste op lijkt is de Schotse miljonair Andrew Carnegie. Hij wordt gezien als *het* voorbeeld van 'rags to riches'.

Maar als je naar de geschiedenis van Amerika kijkt, zie je dat deze robber barons allemaal stinkend rijk werden in de jaren 1870 en 1880, toen de spoorwegen transport gemakkelijker maakten, en Amerika open lag om veroverd te worden. (De uitzondering hierop is Ford, die pas goed verkocht vanaf de uitvinding van de lopende band en de Ford model T rond 1908.) Dagobert werd pas echt een zakenman rond 1900, maar dat was juist een heel moeilijke tijd om je eigen bedrijfje te beginnen.

Dit komt omdat er tegen die tijd allerlei 'trusts' gevormd zijn. Dit zijn (groepen) grote bedrijven die alle kleine bedrijven schaamteloos wegconcurreren, door bijvoorbeeld een lage prijs aan te houden, of om de ruggen van de midden-klein bedrijven om deals te sluiten, zoals Rockefeller's Standard Oil. Door de regering financieel te steunen, worden er ook weinig anti-trust wetten aangenomen tot president Roosevelt (1901-09) ingrijpt.
(Misschien herinner je je wel dat Roosevelt in deel 10 van Dagobert's levensverhaal zegt dat hij tegen buitenlandse invasiemachten en rijke zakenmannen is. Nou, dat heeft hier dus mee te maken. Het is eigenlijk ook wel een raar idee dat Roosevelt en Dagobert het zo goed kunnen vinden in deel 10 en 10B, ondanks alles.)

Dus zoals je ziet is Dagobert eigenlijk veel te laat rijk geworden om een 'robber baron' te zijn. Ze zullen hem zelfs tegengewerkt hebben in de tijd dat hij rijk werd.

Als je ervan uitgaat dat Dagobert met zijn tweede miljard bezig was in 1879 (Voodoo Hoodoo, wacht wat doet hij eigenlijk in Afrika?) en dat zijn Geldpakhuis al 70 jaar op de heuvel staat in 1956 (Migrating Millions uit Uncle Scrooge 15), dan zou het beter passen.
Maar als hij pas zijn eerste dubbeltje verdiende na 1899 (ervanuitgaande dat hij het verdiende nadat het gedrukt is), dan zit hij helemaal in de verkeerde tijd.
Hoe dan ook, in de jaren Barks was hij waarschijnlijk nog de enige van de oude stempel die nog steeds zaken deed. Tegen die tijd waren het al de kleinkinderen van de robber barons die over het geld gingen.

Niet dat Barks daar veel om gaf of zo. Het zal hem worst zijn geweest. En het personage wordt er natuurlijk niet minder goed door.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron