DvDU schreef:Dagobert is volgens Barks gebaseerd op de grote 'robber barons', de mensen die met niks naar Amerika kwamen en miljonair werden.
Waar komt dit vandaan? In de rest van je post ontkracht je het verband tussen Dagobert en de "robber barons" voornamelijk.
DvDU schreef:Hoe dan ook, in de jaren Barks was hij waarschijnlijk nog de enige van de oude stempel die nog steeds zaken deed.
De "robber barons" zijn geen totale uitzondering in de geschiedenis: tijden waarin een aantal personen de economie zo in handen kregen dat de economie er zelf onder leed en het verschil tussen arm en rijk gigantisch werd en de staat moest ingrijpen, zijn er meer geweest. Misschien niet zo in de Amerikaanse geschiedenis, maar voor ons, gewone mensen, blijft het idee relevant.
Natuurlijk is het interessant (sommige verhalen met) Dagobert met het idee van "robber barons" te vergelijken. Toch lijkt het me niet dat Barks hem zag als een "robber baron". Dagobert is voornamelijk oud omdat Barks in "Christmas on Bear Mountain" hem een oude rijke, maar misantrope oom van Donald had gemaakt. Dit zegt niets over hoe en wanneer hij zijn geld heeft verdiend.
Dagobert is meer een archetype "rijke" die in ieder verhaal een nieuwe rol kon vervullen. In het begin was hij gewoon rijk, maar al snel werd hij de rijkste man ter wereld. Hoe hij zo rijk geworden is, komt soms ter sprake, maar veel meer dan een romantisch goudzoekersidee wordt het niet.
Wanneer het verleden erbij wordt gehaald, is dat om het te vergelijken met het heden ("Only a Poor Old Man", "The Golden Nugget Boat", "North of the Yukon"). Normaliter is Dagobert enkel iemand in het heden en vaak zou hij zelfs vervangen kunnen worden door een jonge zakenman.
Juist omdat Dagobert een rijke zakenman in het heden is, maakte Barks van hem meer een neo-kolonialist, zoals in "The Magic Hourglass", "Pipeline to Danger", "The Treasure of Marco Polo".
In de verhalen waarin Dagoberts vermogen bedreigd wordt, is hij meestal alleen iemand met een grote kluis, waar niks in- of uitgaat.