Verhalen met 'vergeten personages'

Berichtdoor Bruno » za maart 26, 2011 12:20 am

Maar als ze erin komen, zou het zowiezo niet als hoofdpersoon zijn toch?
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » za maart 26, 2011 12:22 am

McDuck Menu schreef:

Hm.. Dit is dan net een ongelukkig voorbeeld, omdat het om Pocket formaat en stijl gaat. Dat is sowieso een no-go in het Nederlandse weekblad.

Nee, geen ongelukkig voorbeeld. Je haalt nu twee punten door elkaar. Je vroeg: "Zijn ze bij Egmont dan weer gestopt met Diederik?" Ui noemt dit verhaal als voorbeeld van een recent Deens verhaal met Diederik.

Eerder deze avond heeft Ui een link gegeven naar een lijst van Deense verhalen met Diederik die wel op 4 stroken zijn:
http://coa.inducks.org/comp2.php?code=D&keyw=&keywt=i&exactpg=&pg1=&pg2=&bro2=&bro3=&kind=0&rowsperpage=4&columnsperpage=0&hero=&xapp=fethry&univ=&xa2=&creat=&creat2=&plot=&plot2=&writ=&writ2=&art=&art2=&ink=&ink2=&pub1=&pub2=&part=&ser=&xref=&mref=&xrefd=&repabb=&repabbc=al&imgmode=1&vdesc2=on&vdesc=en&vnl=on&sort1=auto
Waarom wordt hier overheen gelezen? (huil huil)

Bruno Kopsky schreef:Maar als ze erin komen, zou het [sowieso] niet als hoofdpersoon zijn toch?

Hoezo niet als hoofdpersoon? (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor McDuck Menu » za maart 26, 2011 12:38 am

Ah ok, ik bedoelde eigenlijk die 4 stroken verhalen, even overheen gelezen.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Bruno » za maart 26, 2011 2:13 pm

Ui schreef:
Bruno Kopsky schreef:Maar als ze erin komen, zou het [sowieso] niet als hoofdpersoon zijn toch?

Hoezo niet als hoofdpersoon? (snik)

Omdat Guus Geluk ook nooit hoofdpersoon is in het weekblad? In die zin. Eigenlijk is alleen Donald, Dagobert, Willie of Oma wel eens hoofdpersoon.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Bruno » za maart 26, 2011 2:17 pm

Ik weet trouwens wel dat zowiezo officieel met een s is (de autocorrect veranderde het zelfs nog), maar ik schrijf het heel rebels met een z, omdat bijna iedereen het zo uitspreekt en ik vind dat het inmiddels wel Nederlands geschreven mag worden. Overigens schrijf ik ook gewoon nog (expres) pannekoek.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » za maart 26, 2011 4:08 pm

Bruno Kopsky schreef:Omdat Guus Geluk ook nooit hoofdpersoon is in het weekblad? In die zin.

Guus Geluk is soms wel hoofdpersoon in het Weekblad. Voorbeelden:
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+29289
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2002-076

Lijst van verhalen met Guus Geluk als titelheld:
http://coa.inducks.org/comp2.php?code=&keyw=&keywt=i&exactpg=&pg1=&pg2=&bro2=&bro3=&kind=0&rowsperpage=0&columnsperpage=0&hero=gladstone&xapp=&univ=&xa2=&creat=&creat2=&plot=&plot2=&writ=&writ2=&art=&art2=&ink=&ink2=&pub1=&pub2=&part=&ser=&xref=&mref=&xrefd=&repabb=&repabbc=al&imgmode=1&vdesc2=on&vdesc=en&vnl=on&sort1=auto

Bruno Kopsky schreef:Ik weet trouwens wel dat zowiezo officieel met een s is (de autocorrect veranderde het zelfs nog), maar ik schrijf het heel rebels met een z, omdat bijna iedereen het zo uitspreekt en ik vind dat het inmiddels wel Nederlands geschreven mag worden. Overigens schrijf ik ook gewoon nog (expres) pannekoek.

Dat zijn dan twee extra fouten in je examen. Met deze staatsgevaarlijke rebellie kun je beter wachten tot je school af bent. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bruno » za maart 26, 2011 6:01 pm

Ben al geslaagd voor gymnasium vorig jaar man!
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Bruno » zo maart 27, 2011 2:33 am

Dat een eventueel in de toekomst opvolgende hoofdredacteur de inmiddels al zo'n dertig jaar geldende regel van het mijden van de vergeten personages zal opheffen dan wel versoepelen, betwijfel ik overigens, ook al sluit ik het natuurlijk niet helemaal uit, aangezien er hier een groot verlangen naar lijkt te zijn, dat ooit misschien wel resulteert in prachtige, nieuwe verhalen met hen, die hoe dan ook noodzakelijk zijn om zoiets te kunnen bewerkstelligen. Om dat een klein zetje te geven, heb ik dit topic aangemaakt.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » zo maart 27, 2011 4:51 pm

Bruno Kopsky schreef:Dat een eventueel in de toekomst opvolgende hoofdredacteur de inmiddels al zo'n dertig jaar geldende regel van het mijden van de vergeten personages zal opheffen dan wel versoepelen, betwijfel ik overigens, ook al sluit ik het natuurlijk niet helemaal uit,

Speculatie van Ui: misschien wordt de Nederlandse afdeling opgeheven en gaan we op in Egmont, die wel gebruikmaakt van de personages. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bruno » di maart 29, 2011 5:27 pm

Ui schreef:
Bruno Kopsky schreef:Dat een eventueel in de toekomst opvolgende hoofdredacteur de inmiddels al zo'n dertig jaar geldende regel van het mijden van de vergeten personages zal opheffen dan wel versoepelen, betwijfel ik overigens, ook al sluit ik het natuurlijk niet helemaal uit,

Speculatie van Ui: misschien wordt de Nederlandse afdeling opgeheven en gaan we op in Egmont, die wel gebruikmaakt van de personages. (snik)

Wil je dat?
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » di maart 29, 2011 6:32 pm

Bruno Kopsky schreef:
Ui schreef:Speculatie van Ui: misschien wordt de Nederlandse afdeling opgeheven en gaan we op in Egmont, die wel gebruikmaakt van de personages. (snik)

Wil je dat?

Dit is een ander onderwerp. Maar als Ui de bekrompenheid van Donald Duck Weekblad ziet in vergelijking met de mogelijkheden bij Egmont, dan vraagt Ui zich af: wat hebben we te verliezen? (snotter) Wat heb je aan een redactie die personages zit tegen te houden die in Europa geaccepteerd zijn en gewoon verschijnen in Nederlandse, door het buitenland samengestelde pockets? Vergelijk de kwaliteit van zo'n pocket met het huidige Donald Duck Weekblad. Wat is dan de meerwaarde van de Roepredactie? De huidige pockets hebben vaak levendig tekenwerk, degelijke plots en een rijke variatie aan personages. Wat hebben wij? Een hoofdredacteur Oom Thom, die lezers en werknemers afstompt met bureaucratische praatjes. Die de klok het liefst een halve eeuw terugzet, naar een tijd toen hij zelf nog kind was. In plaats van levendige jeugdstrips krijgen wij hier een grote egoshow van een bijna bejaarde man met een nederig voor hem kruipende hofhouding. Diederik is een beatnik, Otto is onwelkom, bla bla bla... Oom Thom vertelt en vertelt, maar doet ondertussen verrekte weinig om leven in de brouwerij te houden. Leven dat elders in Europa wel te vinden is.

De enige personages die Thom Roep heeft geïntroduceerd, zijn die in zijn eigen strips. Disney-striplezers krijgen ter variatie geen Diederik, Otto of Brigitta, maar Douwe Dabbert, Domoli, Pief, Kijfje, Ludo, Knudde, Wredulia, Methusalem, Ankie, etcetera. Dat dan weer wel!

Maar nu voelt Ui zich ontzettend uit de tent gelokt! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor DD » za apr 02, 2011 6:13 pm

Bruno Kopsky schreef:
DD schreef:Dat is niet helemaal waar.

Maar, wat vind jij?

Ik vind gewoon dat elk Duckstedeling en elke boek en blad van Disney thuishoort. Dat maakt verhalen veel rijker.

Rubberduck schreef:Nee, hoor. Dagobert wordt opgevoerd in 'Christmas on Bear Mountain' alsof hij er altijd al was. Donald begint gewoon opeens te praten over "uncle Scrooge", zonder enige vorm van introductie. Mogelijk ben je in de war met Rosa's Levensverhaal Hfdst. 12.

De vorm van introductie in dat verhaal, vind ik, is dat Donald hem al jaren niet meer heeft gezien sinds hij hem een schop onder zijn achterste verkocht in Rosa's verhaal (los van Rosa's verhaal wordt in het verhaal ook duidelijk gemaakt dat hij hem al jaren niet meer heeft gezien) en dat de neefjes hem nog niet kennen.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rubberduck » za apr 02, 2011 9:05 pm

DD schreef:De vorm van introductie in dat verhaal, vind ik, is dat Donald hem al jaren niet meer heeft gezien sinds hij hem een schop onder zijn achterste verkocht in Rosa's verhaal (los van Rosa's verhaal wordt in het verhaal ook duidelijk gemaakt dat hij hem al jaren niet meer heeft gezien) en dat de neefjes hem nog niet kennen.

Onzin, dat is gewoon iets wat jij erbij verzint op basis van het Rosa-verhaal van meer dan 45 jaar later. In Barks' 'Christmas on Bear Mountain' (1947) verzucht Donald dat hij wou dat Oom Dagobert hem geld gaf voor een vakantie. De neefjes zeggen dan dat Dagobert daar veel te gierig voor is. Er is geen enkele aanwijzing dat ze hem niet kennen. Guus Geluk verging het begin 1948 precies hetzelfde: Kwik gaat de deur open doen en opeens staat daar 'neef Guus', bekend bij Donald en neefjes, zonder enige vorm van formele introductie.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor DD » za apr 02, 2011 10:12 pm

Huhhh!!! Dan moet ik dat verhaal echt eens gaan nalezen. Ik dacht me echt te herinneren dat de neefjes hem niet kenden.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rubberduck » za apr 02, 2011 10:35 pm

Hier is de eerste pagina van 'Christmas on Bear Mountain': http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... _OS_178-02

Panel 1.6: "If only rich old uncle Scrooge would remember us!"
- "But he won't!"
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten