De Nederlandse stamboomposter

Berichtdoor coolojw » wo maart 28, 2007 1:57 pm

zijn de gezichten van Hortensia, Woerd Snater en Wilhefmus Duck veranderd bij de Nederlandse dd stamboom?
Het is aleen bij de Nederlandse stamboom en in alle andere landen kun de ze wel gewoon zien.
Misschien om de stamboom op te vrolijken.Nou ik ben er niet bepaald vrolijk van geworden.

http://duckman.pettho.com/tree/dutch.html

EDIT: titel gewijzigd. was 'Waarom ..'
Laatst bijgewerkt door coolojw op di jan 20, 2009 11:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
coolojw
Member
 
Berichten: 109
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:28 pm

Berichtdoor Michiel P » wo maart 28, 2007 4:27 pm

Ik denk dat de Nederlandse redactie verwachtte dat kinderen daar vast vragen over zouden gaan stellen. "Waar zijn de vader en moeder van Donald dan? Wat is er dan gebeurd met Opa Duck?" Door de personages onherkenbaar te maken is het voor kinderen acceptabeler dat je ze ook niet in de strips ziet, zodat de redactie die lastige vragen ook niet hoefde te beantwoorden. "Het zijn wel de ouders van Donald, maar ze waren er vast nooit, want er bestaat niet eens een goede foto van. Kijk, vader Duck zat altijd de krant te lezen." Zoiets.

Iets dergelijks had Rosa trouwens al gedaan voor de vader van Kwik, Kwek en Kwak en de versie van Michel Nadorp sluit daar gewoon bij aan. Toen ik die Stamboomposter voor het eerst zag vond ik het ook volkomen logisch. Dat plaatje van die wegrijdende tractor heeft wel iets romantisch, vind je niet?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » wo maart 28, 2007 4:34 pm

"Waarom Dumbella dan ook niet weglaten?" lijkt me de volgende logische vraag. Daar kan ik me ook nog wel iets bij voorstellen. Anders dan die ouders van Donald, die gewoon nooit ter sprake kwamen, was de zus van Donald een belangrijk "ongezien personage", omdat zij immers de neefjes met een briefje bij hem had achtergelaten. Regelmatig kwam er dan een lezersbrief met "Wie is de moeder van Kwik, Kwek en Kwak?" en dan antwoordde 'Oom Donald' iets over zijn zus Dumbella. Toen er op die poster eindelijk eens een plaatje van Dumbella stond, wilden ze dat er natuurlijk graag inhouden, stel ik me zo voor.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor coolojw » wo maart 28, 2007 4:41 pm

Over hortensia en woerd snater is het wel duidelijk.Want die zie je in het levensverhaal verdweinen omdat ze boos waren op Dagobert.Maar Dumbella is nooit in een verhaal voorgekomen.Aleen als kind.En daarna nooit meer...
coolojw
Member
 
Berichten: 109
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:28 pm

Berichtdoor Michiel P » wo maart 28, 2007 4:49 pm

Nou, vind ik niet. Leg jij maar eens uit waarom ze Donald nooit opzoeken, dan. En Della/Dumbella schrijft Donald een briefje in het eerste krantenstrookje waarop de neefjes voorkomen. Je ziet wel alleen maar het briefje.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Bolderbast » wo maart 28, 2007 9:07 pm

Het verhaal rondom Dumbella is gewoon veel te zwaar voor een blad als Donald Duck. Destijds is besloten om Donald niet vader, maar oom van de neefjes te laten zijn. Dat biedt veel meer mogelijkheden, net als dat Wiske bij haar TANTE Sidonia woont. Om haar opeens weer op te laten duiken zou een veel te zware verhaallijn worden. Blijven de neefjes bij Donald of gaan ze terug naar hun moeder? Waarom heeft Dumbella haar kinderen zo lang in de steek gelaten? Wie is de vader? Waar zijn ze al die tijd geweest? Dat willen we toch helemaal niet weten. Dan krijg je zo'n dramatisch Rosa verhaal en niet alles hoeft uitgelegd te worden vind ik.
Bolderbast
 

Berichtdoor Rockerduck » do maart 29, 2007 1:24 am

Maar in dezelfde tijd dat die poster kwam werd wel gewoon Rosa's 'Levensverhaal van Dagobert' gedrukt, dus dan vind ik het onlogisch om ze weg te laten. De lezers komen er dan toch wel achter waarom ze er anders uitzien.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Guus Geluk » do maart 29, 2007 3:42 pm

Waar kun je die posters halen?
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor De steenrijke eend » vr maart 30, 2007 3:27 pm

Guus Geluk schreef:Waar kun je die posters halen?

Die posters stonden in Picsou Magazine,een Frans Duck-blad
Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor Rockerduck » za maart 31, 2007 1:26 am

Nee, Guus Geluk bedoelt de Stamboomposter. Die zat bij het Weekblad in 1995 en werd gratis meegegeven bij Dagobert-album 53.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor De steenrijke eend » za maart 31, 2007 7:10 am

Rockerduck schreef:Nee, Guus Geluk bedoelt de Stamboomposter. Die zat bij het Weekblad in 1995 en werd gratis meegegeven bij Dagobert-album 53.

Oh,dan heb ik niets gezegd.
Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor coolojw » za maart 31, 2007 10:36 am

Je kan hem ook gewoon uitprinten
coolojw
Member
 
Berichten: 109
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za sep 27, 2008 4:39 pm

Bolderbast schreef:Het verhaal rondom Dumbella is gewoon veel te zwaar voor een blad als Donald Duck. Destijds is besloten om Donald niet vader, maar oom van de neefjes te laten zijn. Dat biedt veel meer mogelijkheden, net als dat Wiske bij haar TANTE Sidonia woont. Om haar opeens weer op te laten duiken zou een veel te zware verhaallijn worden. Blijven de neefjes bij Donald of gaan ze terug naar hun moeder? Waarom heeft Dumbella haar kinderen zo lang in de steek gelaten? Wie is de vader? Waar zijn ze al die tijd geweest? Dat willen we toch helemaal niet weten. Dan krijg je zo'n dramatisch Rosa verhaal en niet alles hoeft uitgelegd te worden vind ik.

Zjuust!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Re: De Nederlandse stamboomposter

Berichtdoor Michiel Q » di sep 18, 2012 12:06 am

Uit het topic "Zonde van de stamboom":
Koen schreef:Wat vindt je er van dat Michel Nadorp de Duck-Stamboom heeft ''nagetekend'',en dat de Nederlandse Redactie het niet zo heeft gelaten als het was?
Ikzelf ben niet echt een Rosa-fan,maar vind wel dat de stamboom van hém is.Nadorp is een goede tekenaar,maar in de stamboom van Don Rosa zie ik liever tekeningen van hem dan van Michel Nadorp.

Karel schreef:Helemaal mee eens Koen. Die achterlijke Nederlandse redactie met Thom Roep als dictator. Het hoofd van Wilhelmus Duck weghalen, en de hoofden van de ouders van Donald weglaten. Waarom verneuken ze nou zoiets moois? De titel klopt helemaal; Zonde van de stamboom...
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De Nederlandse stamboomposter

Berichtdoor Michiel Q » di sep 18, 2012 12:39 am

Koen schreef:Wat vind je er van dat Michel Nadorp de Duck-Stamboom heeft nagetekend?

Ik lig er niet wakker van. Voor de liefhebbers is Rosa's versie te vinden op internet.

Karel schreef:Die achterlijke Nederlandse redactie met Thom Roep als dictator.

Wat geinig, Ui heeft een papegaai aangeschaft. Knap hoor, Karel. Kijk eens? Een lekkere pinda voor jou.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron